Test Opla Combo life – samochód podróżnika

Wprawdzie Opel Combo to samochód, który tkwi nam w pamięci jako dostawczy model miejski, czyli typowy kombi-van, ale wraz z obecną wersją Combo Life zmieniło się wszystko. Samochód urósł, zmężniał i… ma więcej cech wersji osobowych.

Pierwsze spotkanie…
Podczas pierwszego kontaktu z modelem, wzrok patrzącego przyciągają jego proporcje, odbiegające od standardów kombivana, gdyż ma on krótszy zwis przedni i wyższą maskę niż inne samochody z tego segmentu. Dzięki temu jego sylwetka wydaje się bardziej zrównoważona, mocna i emanuje pewnością siebie. Typowy dla współczesnego Opla atletyczny przód, dodatkowo wzmacnia wrażenie solidności, a wysoka maska z dwiema wyrazistymi liniami biegnącymi od przedniej szyby do osłony chłodnicy podkreśla stabilność samochodu. Największą uwagę przykuwa jednak osłona chłodnicy, przez którą przebiega precyzyjnie wyznaczona linia łącząca reflektory i światła LED do jazdy dziennej z charakterystycznymi dla Opla symetrycznymi elementami w kształcie skrzydeł. Dwa chromowane skrzydła na osłonie chłodnicy doskonale uzupełniają firmowy znak błyskawicy -”Blitz”. Z boku, masywne nadkola połączone przez listwy boczne dodatkowo podkreślają solidność Opla Combo Life.

Uniwersalność Combo Life przejawia się także w aranżacji dostępu do przestrzeni bagażowej.

W tylnej części nadwozia dominują linie proste, a pionowo ścięty tył zwiększa praktyczność samochodu, zapewniając bardzo wygodny dostęp do przedziału bagażowego. Właściciele Opla Combo bez najmniejszego trudu przewiozą tam dużą ilość bagażu, sprzętu sportowego, a nawet duże psy do miejsca spędzania urlopu. W pięciomiejscowej wersji o standardowej długości minimalna pojemność bagażnika wynosi 597 litrów (oczekujący większej przestrzeni mogą zakupić wersję o dłuższym rozstawie osi i minimalnej pojemności bagażnika wynoszącej 850 litrów).
Combo Life to jednak nie tylko przestronny i komfortowy rodzinny van. Może również pełnić funkcję małego samochodu dostawczego. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika wersji standardowej wzrasta ponad trzykrotnie – do 2126 litrów, co oznacza, że przewożenie sprzętu kempingowego, rowerów czy dużych paczek z punktu A do punktu B przestaje być problemem. Dłuższa wersja Combo Life po złożeniu tylnych siedzeń oferuje jeszcze większą pojemność. W tej konfiguracji wielkość bagażnika wzrasta do imponującej wartości 2693 litrów4. Co więcej, projektanci przewidzieli również możliwość transportu długich przedmiotów. W tym celu przedni fotel pasażera składa się, tworząc jedną płaszczyznę z tylnymi siedzeniami i zwiększając długość przestrzeni ładunkowej, która jest wówczas w stanie pomieścić nawet deskę surfingową.

Dostęp do schowka można uzyskać z zewnątrz (po otwarciu bagażnika albo przez otwierane okno zintegrowane z drzwiami bagażnika) lub od wewnątrz (przez przesuwne drzwiczki w przedniej części schowka).

Model oferowany jest z kołami 205/60R16 o felgach stalowych. Dolata za koła 205.60R16 z felgiam aluminiowymi to 1800 zł/. W przypadku kół 205/55R17 xz felgami aluminiowymi dopłata wynosi 3000 zł
No i rzecz najważniejsza wymiary pojazdu. Jego gabaryty to: 4403 mm (długość), 1921 mm (szerokość) i 1844 mm (wysokość). Jest to zatem prawdziwa przepaść między poprzednim Oplem Combo, który miał odpowiednio 4390mm/1789mm/1845mm, gdyż wprawdzie długość i wysokość są podobne, ale szerokość (a co za tym idzie komfort) jest nieporównywalna.

Wnętrze…
Faktycznie, projektanci wnętrza największy nacisk położyli na ergonomię i wygodę kierowcy i pasażerów. Kierowca bez trudu znajdzie wszystkie przełączniki na uporządkowanym kokpicie. Konsola środkowa jest w czytelny sposób podzielona na dwa obszary. W górnej części najwięcej miejsca zajmuje system multimedialny. Poniżej kierowca znajdzie zaś przełączniki sterowania ogrzewaniem i wentylacją. Wnętrze dodatkowo nabiera charakteru dzięki chromowanym akcentom na skórzanej kierownicy, klamkach drzwi i oprawach nawiewów.

Dostęp do schowka można uzyskać z zewnątrz (po otwarciu bagażnika albo przez otwierane okno zintegrowane z drzwiami bagażnika) lub od wewnątrz (przez przesuwne drzwiczki w przedniej części schowka).

Z tyłu w testowym modelu były trzy pojedyncze fotele, które można wygodnie złożyć od strony bagażnika. Jest to rozwiązanie niedostępne w najtańszej wersji Essentia, dostępne opcjonalne za 1600 zł w modelu Enjoy i standardowe w wersji Ellite. Każde z siedzeń wyposażone jest standardowo w osobny punkt mocowania Isofix, co pozwala na zamontowanie trzech fotelików obok siebie. Ponadto każdy z foteli wyposażony jest w punkt mocowania (kotwiczenia) pasa górnego ograniczający ruch fotelika zamontowanego przodem do kierunku jazdy, co zmniejsza ryzyko urazu w przypadku zderzenia czołowego. Łatwy dostęp do przedziału pasażerskiego zapewniają drzwi przesuwne umieszczone po obu stronach modelu.

Ogromnym atutem tego modelu są też wysoko umieszczone fotele, dzięki czemu jest ogromna łatwość w zapięciu pasów dzieciom siadającym z tyłu lub zamocowanie fotelika cz też dopasowanie dziecka do zamocowanego już fotelika.
O tym, że model nie jest „tradycyjnym kombivanem” przekonuje nas także -będący w testowym modelu-panoramiczny dach. Ten dach (kosztujący 4400 zł jako opcja w wersjach Essentia i Enjoy oraz oferowany jako standard w wersji Ellite) pozwala obserwować rozgwieżdżone niebo lub wygrzewać się w promieniach słońca, a gdy słońce świeci mocniej, niż życzyliby sobie tego podróżujący, elektryczna żaluzja przeciwsłoneczna sterowana przyciskiem na konsoli znajdującej się nad głową kierowcy pozwala ograniczyć dostęp słońca.

Opcja panoramiczny dach nie tylko stwarza wrażenie większej przestrzeni wewnątrz samochodu, i dodatkowe oświetlenie wnętrze, ale także zwiększa walory użytkowe modelu. Opel Combo Life z opcjonalnym panoramicznym dachem wyposażony jest bowiem dodatkowo w biegnący przez środek samochodu podwieszany schowek ze standardowym podświetleniem LED. W tej konfiguracji nowy model Opla jest również wyposażony w montowany nad tylną półką w bagażniku duży schowek o pojemności 36 litrów. Dzięki temu można rozsądnie wykorzystać część przestrzeni, która zwykle nie jest w żaden sposób zagospodarowana (chyba że samochód został załadowany po dach) – bez utraty możliwości obserwowania pojazdów jadących z tyłu w lusterku wstecznym. W schowku bez trudu zmieszczą się ubrania, książki lub mniejsze zabawki, takie jak ulubiony miś najmłodszych pasażerów. Dostęp do schowka można uzyskać z zewnątrz (po otwarciu bagażnika albo przez otwierane okno zintegrowane z drzwiami bagażnika) lub od wewnątrz (przez przesuwne drzwiczki w przedniej części schowka).
Osoby podróżujące na przednich i tylnych siedzeniach mogą również włożyć mniejsze przedmioty do dużych i bezpiecznych kieszeni drzwi. Tablety pasażerów siedzących w drugim rzędzie bez trudu zmieszczą się do kieszeni umieszczonych z tyłu przednich foteli, natomiast kierowca i pasażer siedzący obok niego mogą skorzystać z dolnego lub górnego schowka. Górny schowek doskonale nadaje się do przechowywania większych przedmiotów. Jest bardzo pojemny, ponieważ poduszkę powietrzną pasażera zamontowano w dachu. To jednak bynajmniej nie wszystko.
W sumie w Combo Life jest aż 28 pomysłowych schowków, przegródek i kieszeni.
Warto także wspomnieć o licznych opcjach łączności zapewniających znakomitą rozrywkę. Combo Life jest wyposażony w najnowsze systemy multimedialne kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto, z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej do 8 cali oraz portami USB przy pierwszym i drugim rzędzie foteli, umożliwiającymi ładowanie tabletów i smartfonów. Dzięki gniazdku 230 V jeden z pasażerów może nawet podłączyć laptop. Kompatybilne smartfony można również ładować za pomocą indukcyjnej ładowarki bezprzewodowej.

Technika… prawie osobowy
W przypadku każdego osobowego modelu kombivan powstawał on jako wersja dostawcza, którą adoptowano do przewozu osób. Stąd też, mimo wygodnych siedzeń i wyposażenia w lepsze materiały tapicerskie, podczas jazdy odczuwało się dyskomfort jazdy wersją dostawczą (głośność we wnętrzu, praca nadwozia). W przypadku modelu Opel Combo Life sytuację nieco odwrócono. Przy opracowywaniu modelu skupiono się na stworzeniu modelu osobowego i dopiero wówczas adaptację na uboższą wersję wyposażeniową Cargo o charakterze dostawczym. Stąd też widoczność mogą zapewniać następujący pomocnicy (są to elementy w standardzie lub jako opcja) :

  • Wyświetlacz projekcyjny (head up) zmniejsza ryzyko rozproszenia uwagi i wyświetla najważniejsze dane dotyczące jazdy — od aktualnej prędkości po znaki ograniczenia prędkości i informacje z systemu nawigacji — dokładnie na wysokości wzroku kierowcy, który nie musi odrywać oczu od drogi.

Opel Combo Life z opcjonalnym panoramicznym dachem wyposażony jest  dodatkowo w biegnący przez środek samochodu podwieszany schowek ze standardowym podświetleniem LED.

  • Panoramiczna kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni, dzięki czemu kierowca wykonujący manewr cofania może dostrzec innych użytkowników drogi zbliżających się do niego z obu stron pojazdu. Kierowca ma do wyboru 4tryby pracy kamery: standardowy (widok z kamery cofania), 180 stopni i zoom (kamera rejestruje obraz z otoczenia pojazdu i przetwarza go na widok strefy za pojazdem i jej okolicy) oraz automatyczny (automatyczne przełączanie obrazu ze standardowego na zoom).
  • Asystent świateł drogowych pomaga sterować przednim oświetleniem w czasie jazdy nocą. System wykrywa światła pojazdów poprzedzających oraz nadjeżdżających z przeciwka i automatycznie przełącza światła drogowe na mijania lub odwrotnie. Światła przeciwmgłowe mają zintegrowaną funkcję doświetlania zakrętów.

Relaksowi za kierownicą mogą sprzyjać także inne systemy:

  • Alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego pomaga uniknąć wypadku. System ten nie tylko uruchamia alarm dźwiękowy i wyświetla ostrzeżenie, ale także samodzielnie inicjuje hamowanie, jeżeli kierowca nie zareaguje na gwałtownie malejącą odległość od pojazdu poprzedzającego.
  • Przednia kamera Opel Eye, znana z bestselerów Opla takich jak Astra, Corsa i Mokka X, przetwarza różne dane i przekazuje je do systemów wspomagania kierowcy, takich jak system rozpoznawania znaków drogowych czy asystent pasa ruchu.
  • Adaptacyjny tempomat z możliwością dostosowania prędkości do pojazdu poprzedzającego
  • Inteligentna funkcja dostosowywania prędkości informuje kierowcę o wykryciu nowego ograniczenia przez system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości. Jeżeli włączony jest tempomat lub ogranicznik prędkości, w zestawie wskaźników wyświetlony zostanie komunikat z pytaniem, czy ustawiona prędkość ma zostać skorygowana.

Sterowanie systemem audio przyciskami na kierownicy jest identyczne jak w klasycznych osobowych Oplach 

System wykrywający objawy zmęczenia kierowcy ocenia poziom zmęczenia na podstawie stylu jazdy i sugeruje kierowcy, by na najbliższej stacji obsługi podróżnych zrobił sobie zasłużoną przerwę. Sugestia przerwy w podróży wyświetlana jest także po dwóch godzinach nieprzerwanej jazdy z prędkością powyżej 65 km/h.
Dla osób zjeżdżających z utartych szlaków także przygotowano coś atrakcyjnego. Należą do nich układ ułatwiający ruszanie pod górę w wyposażeniu standardowym oraz opcjonalny, znany już z Opla Grandlanda X, układ kontroli trakcji IntelliGrip, czyli elektroniczna blokada przedniego mechanizmu różnicowego. IntelliGrip steruje rozłożeniem momentu obrotowego między przednie koła i pozwala na buksowanie kół, gdy jest to konieczne, zapewniając optymalną przyczepność i stabilność niezależnie od rodzaju nawierzchni.
Prezentowany samochód w wersji Ellite, kosztujący 85 000 zł, miał w standardzie wszystkie najpotrzebniejsze elementy wyposażenia, a za dopłatą 2000 zł, zastosowano jedynie system Multimedia Navi Pro z nawigacją 3D i łączami Bluetooth.

Adaptacyjny tempomat z możliwością dostosowania prędkości do pojazdu poprzedzającego to rzadkość w tej klasie pojazdów

Zrezygnowano zatem z projekcyjnego wyświetlacza kierowcy „Head–up Display” (1400 zł), kamery cofania (1500 zł), elektronicznej klimatyzacji (1100 zł), czy Pakietu na wszystkie drogi zawierającego IntelGrip (2750 zł).
Także silnik nie było topowym modelem diesel o mocy 130 KM, ale wersją 102KM. W tym przypadku należy jednak stwierdzić, że jest to doskonała opcja. Silnik 1,5 Diesel osiąga bowiem moc 102 M przy 3500 obr/min, ale już od 1750 obr/min ma moment obrotowy 250Nm. Taka charakterystyka sprawia zaś, że model jest naprawdę dynamiczny. Wprawdzie dane katalogowe podają przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 12,7 sek, ale faktycznie, przekroczenie prędkości 60 km/h następuje prawie niezauważalnie.
Jeżeli chodzi o zużycie paliwa, to podczas pokonywania trasy Warszawa-Kraków, zużycie wyniosło 5,6 l/100 km, a średnia prędkość przejazdu to 92 km/h. W czasie spokojnych jazd na trasie Kraków-Myślenice-Dobczyce-Kraków, gdy średnia prędkość przejazdu wyniosła 51 km/h, komputer pokładowy pokazał zużycie paliwa 4,1 l/100 km. W mieście spalanie wynosiło 5,1-5,3 l/100 km. Tak więc model jest faktycznie ekonomicznym towarzyszem w podróży i mieście, a jedyne do czego mogę się przyczepić to… skrzynia biegów o pięciu przełożeniach.

Dla kogo?
Opel Combo Life, nie jest już typowym kombivanem. To raczej model który ma pewne cechy minivana jakim jest Zafira. Oczywiście komfort jazdy obydwu wersji jest nie do porównania, ale tak samo jest przecież z ceną, gdyż Combo to niższa klasa. Zważywszy zaś, że czwarta generacja Zafiry znacznie urosła, być może Combo Life będzie alternatywą dla części dotychczasowych klientów?

 MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?