Test Nowa Mazda 3 – dlaczego ona tak pieruńsko droga

Opisując test modelu Mazda 6 (CZYTAJ TEST) wskazywałem, że marka Mazda to wersje Premium, tylko nikt z Szefów firmy tego nie potwierdza. Obecnie maska skromności spadła, a szefowie potwierdzają, że nowa Mazda3 otwiera kolejny rozdział w historii marki i przybliża ją do realizacji wizji Mazda Premium

Samochód podczas jazdy drogami wokół Krakowa spalił średnio 5,4 l/100 km, a w mieście 7,1 l/100 km.

Ponieważ jest to moje pierwsze spotkanie z modelem, muszę poświecić kilka słów tytułem wprowadzenia. Samochód opracowany został w oparciu o cztery filary marki:

  • Sztuka designu. Wyjątkowy design Mazdy to dzieło mistrzów, którzy dzięki dziesiątkom lat doświadczenia potrafią z nieosiągalną dla najnowocześniejszej technologii intuicją i precyzją stworzyć własnymi rękoma bryłę, w której zgodnie z filozofią projektową KODO Dusza Ruchu, zaklęta zostaje istota dynamiki, widoczna w grze światła i cienia na nadwoziu. Towarzyszy temu wiara, że samochody z duszą mogą stworzyć wyłącznie ludzkie ręce. To dzięki ich precyzji i delikatności wnętrze Mazdy jest tak przyjazne i komfortowe.
  • Japoński kunszt. Estetyka Mazdy, głęboko zakorzeniona w japońskiej tradycji, objawia się szlachetnym minimalizmem i zachwycającą precyzją każdego detalu. Istotę japońskiej sztuki stanowi ustawiczne dążenie do doskonałości i zadziwiające dla Europejczyków cierpliwość i precyzja. To dzięki nim samochody Mazda prezentują tak niedościgłą linię, fascynującą, dopracowaną kolorystykę oraz jakość, objawiającą się w najdrobniejszych szczegółach. Wiara w to, że twórca nadaje swojemu dziełu życie i przelewa w nie własne emocje pozwala tworzyć samochody, które tak wyraziście potrafią budzić pozytywne emocje.
  • Inteligentne rozwiązania Projektanci Mazdy od lat prezentują własne, przełomowe podejście do tworzenia samochodów. Niezależnie od aktualnych trendów w motoryzacji, stosują bezkompromisowe rozwiązania technologiczne, które pozwalają budować intuicyjną więź człowieka z pojazdem. Zaawansowana technologia jest dla Mazdy środkiem, pozwalającym realizować filozofię firmy, zgodnie, z którą samochód i kierowca stale pozostają w perfekcyjnej harmonii.
  • Czysta przyjemność prowadzenia. Wnętrze każdego modelu Mazdy charakteryzuje szlachetny minimalizm i dopracowana w najdrobniejszym detalu ergonomia. Dzięki nim żadne dodatkowe bodźce nie rozpraszają uwagi kierowcy, który może w pełni skupić się na prowadzeniu i czerpać z niego maksimum przyjemności. Wszystkie zastosowane rozwiązania mają sprzyjać budowaniu pełnej harmonii pomiędzy kierowcą a pojazdem. Dzięki niej prowadzenie staje się nie tylko przyjemniejsze, ale również bardziej intuicyjne i bezpieczne.

Masywna bryła i charakterystyczny zarys przywodzą na myśl Alfę Romeo Brera, która przecież nie miała żadnych cech rodzinnego kompakta.

Zatem zaczynimy od początku – Stylistyka

Nawiązując do japońskiej estetyki poprzez czystą, uproszczoną bryłę, projektanci Nowej Mazdy 3 wyeliminowali z nadwozia wszelkie zbędne przetłoczenia, by wydobyć grę światła i cienia oraz refleksy na płaszczyźnie bocznej nadwozia. Podejście „mniej znaczy więcej” zostało zastosowane w projekcie całego samochodu. Na przykład elementy, takie, jak reflektory przednie i tylne światła, charakteryzuje uproszczona, czysta stylistyka wolna od zbędnych dodatków. Styl KODO (dusza ruchu) zobrazowano w całej sylwetce od wąskich świateł przednich, poprzez wznoszącą i zaokrągloną linię szyb bocznych, aż do tylnej partii nadwozia gdzie masywna bryła i charakterystyczny zarys przywodzą na myśl Alfę Romeo Brera, która przecież nie miała żadnych cech rodzinnego kompakta. Pojazd posiadał felgi aluminiowe Silver 16″ z oponami 205/60R16 (droższe wersje mają felgi aluminiowe Grey 18″ z oponami 215/45 R18)

Podejście „mniej znaczy więcej” zostało zastosowane w projekcie całego samochodu. Na przykład elementy, takie, jak reflektory przednie i tylne światła, charakteryzuje uproszczona, czysta stylistyka wolna od zbędnych dodatków

Japońska estetyka

Estetyka Mazdy, głęboko zakorzeniona w japońskiej tradycji, objawia się szlachetnym minimalizmem i zachwycającą precyzją każdego detalu. Przekonuje o tym min. wnętrze w którym fotele umieszczono nisko nad ziemią, ich konstrukcja zapewnia dobre podparcie pleców i boków, a użyta pianka o zmiennej sztywności gwarantuje wygodną pozycję i brak nacisków na części ciała które powodowałyby drętwienie i bóle.

W Nowej Maździe 3 całkowicie zmieniono Interfejs Człowiek-Maszyna (HMI – Human Machine Interface). Ten wychwalany we wszystkich moich testach Mazdy komputer sterujący audio, nawigacją, telefonem i ustawieniami dźwięku oraz wyświetlaczem wewnętrznym i Head Up Display Unit zmieniono na nowszy i bardziej rozbudowany. Dotyczy to zarówno wyświetlacza, który został zwiększony z 7 do 8,8 cala, jak również pokrętła kontrolera. Nie zmieniło się jednak jedno – intuicyjność i łatwość wyboru,.

Poza tym zabudowa zegarów przez kierowcą, czy układ sterowania klimatyzacją są identycznie rozplanowane jak w dotychczasowych modelach koncernu. Wprawdzie zmieniła się szata graficzna, ale układ ustawień i urządzeń pozostał bez zmian,

Podobnie jest w przypadku sterowania na kierownicy. Zmieniono jedynie formę przycisków, ale przyporządkowania odpowiednich funkcji pozostało niezmienne.

Tylne światła idealnie wpasowują się w styl połączenie nowoczesnych technologi i minimalizacji 

Jazda Nową Mazdą3 jest wysoce inspirująca również dzięki perfekcyjnej jakości dźwięku w kabinie. Wspólne badania przeprowadzone przez Mazdę i firmę Bose pokazały jak bardzo powiązanie fizyczności z emocjami zwiększa przyjemność czerpaną ze słuchania muzyki. Jako integralna cześć konstrukcji samochodu, system nagłośnienia wyróżnia się optymalnym rozmieszczeniem głośników oraz oferuje niewiarygodną jakość tonów niskich dzięki technologii BassMatch.

Inteligentne rozwiązania

Testując mazdę 6 z silnikiem 165 KM narzekałem na ospałość jednostki i slaby przyrost prędkości gdy silnik zwiększał obroty poniżej 4000 obr/min. Kiedy wiec otrzymałem samochód mający silnik 2,0 o mocy 122 KM, który pozwala na przyspieszenia 10,4 sekundy, nie oczekiwałem zbyt wiele. Tymczasem już pierwsze kilometry zrobiły na mnie takie wrażenie, że aż wyciągnąłem dowód rejestracyjny, aby sprawdzić jaki silnik faktycznie jest w testowanie Maździe.

Estetyka Mazdy, głęboko zakorzeniona w japońskiej tradycji, objawia się szlachetnym minimalizmem i zachwycającą precyzją każdego detalu.

Nie dość, że samochód płynnie i liniowo zwiększał prędkość, to silnik bez poprzednio wspomnianej ospałości zwiększał obroty od 2500 obr/min. Jak się okazało, jest to zasługa systemu Mild Hybrid. Teoretycznie Mild Hybrid oznacza odzyskiwanie energii kinetycznej w trakcie hamowania, która jest magazynowana w baterii litowo-jonowej i służy do zasilania elektrycznych urządzeń pokładowych, ale faktycznie jest to także wsparcie silnika spalinowego, silnikiem elektrycznym.

Nad poprawnością ruchu czuwa jeszcze jeden system Mazdy – G-Vectoring Control. Polega on na wykorzystaniu sterowania silnikiem do udoskonalenia reakcji podwozia pod kątem poprawy zarówno właściwości jezdnych, jak i komfortu jazdy. System zmienia wartość momentu obrotowego silnika na podstawie ruchów kierownicy, korygując rozkład nacisków pomiędzy przednią i tylną oś samochodu, aby zoptymalizować dociążenie poszczególnych kół. Poprawia to właściwości trakcyjne samochodu, wzmacnia poczucie pewności panowania nad pojazdem oraz zwiększa przyjemność z jazdy. Samochód reaguje w sposób bliższy intencjom kierowcy, co przekłada się na mniejszą potrzebę nawet podświadomych korekt toru jazdy, a co za tym idzie – mniejsze zmęczenie prowadzeniem.

Mild Hybrid powala na odzyskiwanie energii kinetycznej w trakcie hamowania, a dodatkowo w silniku zastosowano wyłączenie dwóch cylindrów w przypadku jazdy nie wymagającej dużego momentu.

Ważny jest też fakt, że technologia ta pomaga kierowcy niezależnie od poziomu jego umiejętności, w różnych sytuacjach: w czasie jazdy z niską prędkością w mieście i przy dużej prędkości na autostradzie, na krętych drogach, a nawet przy gwałtownych, awaryjnych manewrach.

Jak sprawdzaliśmy system GVC okazuje się szczególnie skuteczny na nierównych nawierzchniach (np. na nieutwardzonej drodze) lub na śliskim podłożu (w okresie testu – mokrym od deszczu). System znacznie poprawia wówczas właściwości jezdne samochodu. GVC jest także bardzo uniwersalny gdyż nie zwiększa masy pojazdu.

Jak zaznaczono powyzej w Nowej Maździe 3 użyty jest system Mild Hybrid, który powala na odzyskiwanie energii kinetycznej w trakcie hamowania, a która jest magazynowana w baterii litowo-jonowej i służy do zasilania elektrycznych urządzeń pokładowych. System (oprócz namienionego “wspomagania silnika spalinowego”) pozwala ograniczać zużycie paliwa. Dodatkowo w silniku zastosowano wyłączenie dwóch cylindrów w przypadku jazdy nie wymagającej dużego momentu. W efekcie samochód podczas jazdy drogami wokół Krakowa spalił średnio 5,4 l/100 km, a w mieście 7,1 l/100 km.

Czerwony sygnał o przekroczeniu linii i komiczności ingerencji w układ kierowniczy (dodatkowo następowało delikatne drganie kierownicy i delikatne naprowadzenie na prawidłowy tor ruch).

Pisząc o wrażeniach z jazdy warto jeszcze zauważyć dwa elementy.

  1. Pierwszy to system Head Up Display, który jest jednym z najbardziej rozbudowanych, jaki są stosowane w samochodach. Oprócz klasycznych wskazań prędkości jazdy, ustalonej prędkości tempomatu, ustalonej dla tempomatu odległości od poprzedzającego samochodu, okazywały się także na szybie ostrzeżenia dotyczące: zbyt niskiej prędkości na danym biegu (inf – zredukuj przełożenie), ostrzegawczy czerwony impuls zagrożenia oraz czerwony sygnał o przekroczeniu linii i komiczności ingerencji w układ kierowniczy (dodatkowo następowało delikatne drganie kierownicy i delikatne naprowadzenie na prawidłowy tor ruch).
  2. Drugi zaś to system zatrzymywania silnika na postoju i-STOP. W tradycyjnych systemach wyłączania silnika na biegu jałowym do ponownego uruchomienia silnika jest stosowany, tak jak przy uruchamianiu auta, rozrusznik.Dzięki odpowiednim technologiom bezpośredniego wtrysku paliwa optymalizacji położenia tłoków unikatowy system i-STOP Mazdy umożliwia niemal natychmiastowy zapłon, znacznie zmniejszając przy tym zużycie paliwa. Dodatkowo zaś system Mild Hybrid daje dawkę energii tak szybko, że kierwca nawet nie wie kiedy silnik jest wyłączony i właczony.

Cena – wysoka, ale..

Jak zapowiedział jeden z szefów Mazdy: Celem, do jakiego dążymy, jest osiągnięcie poziomu Mazda Premium. Dla nas oznacza to zyskanie zaufania naszych klientów: pragniemy stać się istotną częścią ich życia poprzez dostarczanie i nieustanne rozwijanie jedynej w swoim rodzaju przyjemności prowadzenia samochodu, charakterystycznej dla marki Mazda.

Maska skromności spadła, a szefowie potwierdzają, że nowa Mazda3 otwiera kolejny rozdział w historii marki i przybliża ją do realizacji wizji Mazda Premium

Niestety sięganie klasy Premium wiąże się z wyższą ceną. O ile poprzedni model Mazdy kosztował od 68 900 zł, to obecnie najtańsza Mazda to koszt 94 900 zł. Tyle tylko, że nie można tego modelu porównywać do Golfa, Focusa, Megane, czy Astry. Obecnie Mazda sięga wyżej i jej bezpośrednim konkurentem będą modele premium, czyli Audi A3, BMW 1, Mercedes A, czy Volvo V40..

Realizując istotę Premium, czyli wyższa jakość komfortu, wykonania i bezpieczeństwa, w standardzie każda Mazda 3 posiada w zakresie komfortu: Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie • Cyfrowe zegary (7”) • Multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect (z ekranem 8,8”) • System nawigacji Mazda • Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne) • Zestaw głośnomówiący Bluetooth® • Gniazdo 12V • Centralny zamek • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne • Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. W zakresie bezpieczeństwa standardem jest m.in. Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS) • Układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) • System wspomagania nagłego hamowania awaryjnego hamowania (EBA) • System dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS) • Zaawansowany system zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+) • Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA) • Przednie i boczne poduszki powietrzne + kurtyny powietrzne + poduszka kolanowa dla kierowcy • System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS) • System monitorowania martwego pola (BSM) • Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS) • Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat – MRCC) • System wspomagający hamowanie (SCBS) • System rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR) • System wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS) • Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania) • Czujniki parkowania tylne • Zestaw naprawczy do kół • Immobilizer fabryczny • Alarm antywłamaniowy a także przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) .

W Nowej Maździe 3 całkowicie zmieniono Interfejs Człowiek-Maszyna (HMI – Human Machine Interface). Dotyczy to zarówno wyświetlacza, który został zwiększony z 7 do 8,8 cala, jak również pokrętła kontrolera.

W testowej Maździe 3, która posiadała drugi poziom wyposażenia (cena testowej KANJO to 99 900 zł i w stosunku do tańszej KAI za 94 900 ma: klimatyzację dwustrefową zamiast jedno, podgrzewane fotele i kierownicę, oraz czujniki parkowania z przodu i kamerę cofania).

Popatrzmy jednak na konkurenta. Volvo V40 w najtańszej wersji kosztuje 100 300 zł – V40 KINETIC z silnikiem 2,0 152 KM. Wyposażając go w standardowe elementy jakie mamy w Maździe 3 to -wg konfiguratora ze stron Volvo- cena wyniosła 124 690 zł.

Dla kogo?

Opisując Mazdę 6 nadmieniłem, że model jawi się jako klasa Premium, ale nie porównywałbym jej do Audi, BMW, Mercedesa czy Lexusa, ale z Volvo może stawać do konkurencji bez wstydu.

Kiedy otrzymałem samochód mający silnik 2,0 o mocy 122 KM, który pozwala na przyspieszenia 10,4 sekundy, nie oczekiwałem zbyt wiele. Tymczasem…

W przypadku Mazdy 3, szefowie Mazdy mówią już wprost, to jest model Premium. Stąd też porównywać należy go właśnie z tymi samochodami. Jak zaś widać wypada w tym porównaniu bardzo dobrze. Jest to więc obecnie model dla klienta szukającego modelu Premium i to nie tylko pod względem wykończenia i wyposażenia, ale również pod względem zaangażowania technicznego.

Odpowiadając zaś na ewentualne zarzuty, że tak drogiego kompakta nie warto kupować, należy przytoczyć wyniki badań przeprowadzonych w Niemczech i we Francji. Bezpieczeństwo jest priorytetem, potem komfort i wyposażenie, a cena jest daleko z tylu. A chyba nikt nie myśli, że Mazda produkuje samochody dla Polaków….

PS

W Mażdzie 3 zastosowany będzie wkrótce rewolucyjny silnik SKYACTIV X pracujący zarówno w systemie wysokoprężnym i niskoprężnym (o silniku piszemy i daliśmy film obrazujący działanie TUTAJ). Gdy tylko pojawi się w ofercie opiszemy wrażenia z jazd z tą jednostką

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?