Przełom w silnikach spalinowych – Technologia INFINITI VC-Turbo

Kilka lat temu otrzymałem ze Stuttgartu wiadomość o pracach nad silnikiem który będzie pracował zarówno jak wersja benzynowa oraz jak diesel, wydało mi się to zaprzeczeniem nauki, jaką poznałem na Politechnice. Jednakże podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w roku 2007 zaprezentowano model koncepcyjny F700, który wyposażono w silnik DiesOtto, spełniający takie warunki pracy.

Nigdy nie udało mi się rozgryźć w jaki sposób następowała (otoczona tajemnicą) zmiana stopnia sprężania i projekt potraktowałem jako motoryzacyjną ciekawostkę.

Okazuje się jednak, że projekt nie był jedynie ciekawostką. Firma Infiniti zaprezentowała bowiem pierwszy seryjny silnik pracujący jako wersja z zapłonem samoczynnym lub iskrowym. Także w tym przypadku mamy zmianę stopnia sprężania, ale obecnie ujawniono tajemnicę jak będzie to realizowane.

Prezentujemy to na filmach otrzymanych z Japonii.

Nowy silnik INFINITI VC-Turbo (Variable Compression Turbo) to pierwszy na świecie gotowy do produkcji seryjnej silnik o zmiennym stopniu sprężania. To jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie silników spalania wewnętrznego, jaki kiedykolwiek powstał, a zastosowana w nim technologia VC-Turbo pozwala połączyć moc wyczynowego silnika benzynowego 2.0 turbo z momentem obrotowym i ekonomiką nowoczesnego silnika wysokoprężnego, ale bez jego emisji spalin.

Komentując przełomowy debiut, Roland Krueger, Prezydent INFINITI Motor Company powiedział: „Pionierska technologia silnikowa VC-Turbo to wielki skok naprzód w dziedzinie konstrukcji silników. Inżynierowie motoryzacyjni uważają, że prawdziwym przełomem w technologii spalania wewnętrznego będzie opanowanie zmiennego stopnia sprężania. Infiniti jako pierwsze wprowadzi tę technologię na rynek masowy już w 2018 r.”

VC-Turbo: pierwszy na świecie gotowy do produkcji seryjnej silnik o zmiennym stopniu sprężania

Technologia VC-Turbo Infiniti ma zdolność do ciągłego transformowania, wykorzystuje bowiem zaawansowany układ wielodźwigniowy, by bezstopniowo zwiększać lub zmniejszać wielkość komory spalania i natychmiast – w oparciu o wykrywane obciążenie silnika i polecenia kierowcy – wybrać najbardziej odpowiedni stopień sprężania. Silnik jest w stanie zrealizować każdy stopień sprężania w zakresie od 8:1 aż po 14:1.

Rozwijający maksymalną moc na poziomie około 200 kW (272 KM) oraz moment obrotowy 390 Nm, silnik VC-Turbo jest porównywalny pod względem osiągów z benzynowymi silnikami sześciocylindrowymi, a jest przy tym zdecydowanie od nich oszczędniejszy.

Czterocylindrowy silnik VC-Turbo pracuje o wiele ciszej i z o wiele mniejszymi wibracjami niż konwencjonalne silniki spalania wewnętrznego, szczególnie diesle. Jest też lżejszy i ma bardziej zwartą budowę niż silniki V6 o porównywalnych parametrach mocy.

Technologia Infiniti VC-Turbo to ogromny krok naprzód w dziedzinie konstruowania silników spalania wewnętrznego, porównywalny z innymi największymi innowacjami, takimi jak chłodzenie cieczą, wtrysk paliwa, katalizator czy turbodoładowanie. Skonstruowanie silnika o zmiennym stopniu sprężania ustanowi nowe wzorce mocy, wydajności i klasy emisji.

Bogusław Korzeniowski 
Zdj/film INFINITI


Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?