8. zlot Bodensee Klassik: rajdowe gwiazdy Opla gotowe do startu

 Bodensee Klassik 2019 rozpoczyna się 2 maja o godzinie 17:00 od prologu w Friedrichshafen. W piątek (etap 1, Bregencja-Reutte-Bregencja) i sobotę (etap 2, Bregencja-Ravensburg-Bregencja), 180 klasycznych samochodów w idealnym stanie przejedzie łącznie 530 kilometrów przez Vorarlberg, Tyrol, Allgäu i Górną Szwabię. W tegorocznym zlocie wezmą udział rajdowe legendy Opla. Do Ascony B 400 — takiej samej, jaką Walter Röhrl i Christian Geistdörfer zdobyli rajdowe mistrzostwo świata w 1982 r. — dołączą inne klasyczne modele, w tym Kadett „Kulläng” i Irmscher Commodore. W kokpitach zasiądą słynne osobowości: ambasador marki Opel i zwycięzca Le Mans Jockel Winkelhock poprowadzi Kadetta C GT/E, aktor Florian Bartholomäi pojedzie Corsą A Cup z 1983 r., a Harald Hamprecht, wiceprezes ds. komunikacji w firmie Opel, wyruszy w trasę 190‑konnym Commodore’em B GS/E.

Klasyczne samochody marki Opel uczestniczące w zlocie

•           Opel Kadett B „Kulläng” (106 KM), rok modelowy 1971

•           Opel Commodore B GS/E (190 KM), rok modelowy 1972

•           Opel Kadett C GT/E (160 KM), rok modelowy 1978

•           Opel Ascona B 400 (240 KM), rok modelowy 1981

•           Opel Corsa A Cup (83 KM), rok modelowy 1983

•           Opel Kadett E GSi (115 KM), rok modelowy 1985

Ponadto przed Festspielhaus w Bregencji można będzie zobaczyć wyścigowego Opla z 1903 r., Mantę A w wersji turystycznej przeznaczonej na dalekie trasy oraz 210‑konnego Opla Insignię Grand Sport 4×4. Ekskluzywny model aktualnego flagowego Opla ma żółty lakier nawiązujący do barw rajdowych legend z Rüsselsheim.

„Bodensee Klassik to jak zwykle ważne wydarzenie dla firmy Opel — zwłaszcza w tym roku, kiedy świętujemy 120‑lecie produkcji samochodów. W maju 1899 r. położyliśmy także fundamenty pod nasze tradycje w sporcie motorowym. Opel Patentmotorwagen „System Lutzmann” był pierwszym Oplem, który uczestniczył w wyścigu samochodowym” — przypomniał Harald Hamprecht.

1985 Opel Corsa A Cup

120 lat produkcji samochodów i uczestnictwa w wyścigach, 50‑lecie Opel Motorsport

W 1966 r. Opel zaprezentował rajdową wersją Kadetta. Na przełomie lat 60. i 70. Kadett B był najpopularniejszym samochodem w rajdach. 50 lat temu, w 1969 r., Opel Motorsport zadebiutował jako zespół fabryczny na „Monte”. Kadett B 1900 zwyciężył wtedy w Grupie 1. W 1973 r. młody wówczas, ale uzdolniony Walter Röhrl po raz pierwszy wziął udział w Rajdzie Monte Carlo za kierownicą Irmschera Commodore’a B GS/E. Rok później Röhrl wraz z pilotem Jochenem Bergerem wygrali Rajdowe Mistrzostwa Europy Asconą A, a w 1975 r. tym samym samochodem po raz pierwszy zdobyli mistrzostwo świata w Rajdzie Akropolu w Grecji. W 1979 r. Jochi Kleint i Gunter Wanger zostali rajdowymi mistrzami Europy. Tytuł wywalczyli 186‑konną Asconą B, opartą na Asconie 400. W 1982 r. Walter Röhrl wraz z Christianem Geistdörferem właśnie takim Oplem Asconą B 400 zdobyli mistrzostwo świata. Od 2015 r. Opel Motorsport czterokrotnie triumfował w Rajdowych Mistrzostwach Europy Juniorów samochodem ADAM R2 z silnikiem o mocy 190 KM. W tym roku ADAC Opel Rallye Junior Team zamierza sięgnąć po piąte z rzędu zwycięstwo w Mistrzostwach Juniorów FIA ERC3.

Wybitne nazwiska, wielkie sukcesy, legendarne osiągnięcia

Najstarszym Oplem uczestniczącym w Bodensee Klassik będzie Kadett B 1900 Rallye z 1971 r., dawny samochód służbowy szwedzkiego fabrycznego kierowcy Opla, Andersa Kullänga. W wersji „Sprint” z silnikiem o mocy 106 KM Kadett był idealnym samochodem do uprawiania amatorskiego sportu. Commodore B GS/E z 1972 r. miał zupełnie inny charakter. Z uwagi na fakt, że przed Rajdem Monte Carlo procedura homologacji najbogatszej wersji Commodore’a nie była jeszcze zakończona, Walter Röhrl i Jochen Berger rywalizowali w specjalnej grupie samochodów turystycznych. Kierowcą 160‑konnego Kadetta C GT/E z 1978 r. — w tamtych czasach odnoszącego największe sukcesy samochodu rajdowego w Grupie 1 — będzie prawdziwy profesjonalista, legenda wyścigów samochodów turystycznych i ambasador marki Opel, Jockel Winkelhock. A skoro mowa o profesjonalnych kierowcach, to nie może zabraknąć promocji młodych talentów. Już 40 lat temu firma Opel przygotowała Kadetta Cup z myślą o kierowcach-amatorach. Następczynią Kadettów C i D w 1983 r. została 83‑konna Corsa A jako samochód rajdowy i wyścigowy serii ONS Opel Junior Cup. O jeden numer większy i mocniejszy był Opel Kadett E GSi. W 1989 r. Sepp Haider i Ferdi Hinterleitner A‑grupowym Kadettem wygrali Rajdowe Mistrzostwa Niemiec.

Obecnie Opel promuje młodych kierowców w serii ADAC Rallye Cup, w której markę reprezentuje model ADAM w 140‑konnej wersji Cup. Zwycięzca może liczyć nie tylko na atrakcyjne nagrody pieniężne, ale także na kuszącą perspektywę otrzymania pakietu części zamiennych do samochodu ADAM R2 na kolejny sezon. Opel oferuje również uczestnikom pucharowej serii obsługę techniczną i logistyczną na miejscu, a także pakiet startowy dla nowych ekip.

Na sezon 2021 Opel przygotuje nowy samochód R2 oparty na nowej Corsie, przeznaczony zarówno do rywalizacji w mistrzostwach Europy, jak i dla klientów startujących w międzynarodowych zawodach. Producent może się poszczycić długą i bogatą tradycją w sporcie motorowym, którą zamierza kontynuować.

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?