Test Mazda 6 – gdy uroda spotyka się z techniką

Samochody Mazda to dla mnie prawdziwa zagadka. Z jeden strony zaangażowanie technologiczne i poziom wykończenia sugerują samochody klasy Premium. Z drugiej jednak strony, szefowie Mazdy ani razu nie wspomnieli o tym, ze ich modele są klasy Premium. Na dodatek ta wspaniała stylistyka. Wszystko to daje piorunującą mieszankę…

Wszystkie cechy wyglądu zewnętrznego Mazdy 6, opartego na filozofii projektowania KODO – Dusza Ruchu, realizują koncepcję stylistyczną „Dojrzałej Elegancji”. Dzięki temu ogólny wygląd tego samochodu uwypukla jakość i wyrafinowanie godne flagowego modelu marki Mazda.

1. Ruch uchwycony w stylu nadwozie

Wraz z wprowadzeniem na rynek Mazdy 6 roku modelowego 2018 przeprowadzono drobny lifting stylistyczny. Od tego czasu w zaprojektowanej na nowo przedniej części nadwozia uwagę zwracają bardziej wyraziste, głębiej rzeźbione formy. Nowy grill przedni cechuje się niżej schodzącą dolną krawędzią, a zaostrzone końce charakterystycznej ozdobnej listwy obramowującej wlot powietrza od dołu, rozchodzą się na boki i ujmują obudowy reflektorów. Równocześnie reflektory otrzymały smukły, rozciągnięty kształt, a diodowe kierunkowskazy tworzą linię biegnącą wzdłuż górnych krawędzi zespolonych lamp.

Nadwozie o wymiarach dł/szer/wys – 4870/1840/1450 mm nie przypomina „tatusiowatej limuzyny”, ale dynamiczną formę sportowej limuzyny, przyczajonej do pędzenia po autostradach.

Dzięki wkomponowaniu świateł przeciwmgielnych w zespół reflektorów głównych możliwe jest nowe, bardziej horyzontalne ukształtowanie skrajów przedniego zderzaka, co dodatkowo podkreśla stabilne rozplanowanie sylwetki na szeroko rozstawionych kołach. Wloty powietrza, dodane w skrajnych partiach zderzaka, przyczyniają się do poprawy własności aerodynamicznych pojazdu, kierując strugi powietrza na przednie opony (w testowym pojeździe były koła 225/45R19).

Także z tyłu, zaprojektowane na nowo tylne lampy zespolone są smukłe, zaostrzone, o zgrabnych, dobrze wyważonych proporcjach. Ponadto znajdziemy też nowe opracowanie tylnej powierzchni pokrywy bagażnika, co akcentuje właściwą dla sedanów elegancję w wyglądzie tylnej bryły, oraz przeprojektowane rury wydechowe (obecnie rozstawione są bliżej naroży pojazdu, a ich średnica została zwiększona), co zwiększa wrażenie silnej, zwartej sylwetki.

W efekcie nadwozie o wymiarach dł/szer/wys – 4870/1840/1450 mm nie przypomina „tatusiowatej limuzyny”, ale dynamiczną formę sportowej limuzyny, przyczajonej do pędzenia po autostradach.

  1. Wnętrze – wszystko co mamy w klasie Premium’

Wnętrze nowej Mazdy 6 odzwierciedla ambicję producenta, by ulepszać wszystkie elementy wizualne i dotykowe i w ten sposób dostarczać nowej jakości zabudowy kabiny. Są to więc elementy na które przede wszystkim zwraca uwagę producent Premium.

 

Wyświetlacz ciekłokrystaliczny o przekątnej siedmiu cali z tranzystorem cienkowarstwowym (TFT LCD) jest umieszczony pośrodku konsoli wskaźników. Do odczytu na nim można wybierać wiele jasnych, łatwych w odbiorze informacji na temat stanu pojazdu i funkcji urządzeń multimedialnych

W oparciu o wyniki badań zmieniono materiał, z którego wykonane są daszki przeciwsłoneczne oraz elastyczna wykładzina w środkowej części tablicy rozdzielczej, na boczkach drzwi i podłokietnikach, dzięki czemu elementy te są bardziej miękkie w dotyku. Wyniki badania skłoniły również producenta do modyfikacji poprawiających pozytywne wrażenia z kontaktu przy otwieraniu i zamykaniu schowków w tablicy rozdzielczej i w konsoli tylnej oraz obsługi manetek do ustawiania kratek nawiewu powietrza (czyli elementy całkowicie pomijane w większości popularnych samochodów).

W ramach dalszych starań o większą jednorodność wnętrza przyjęto zasadę, że na etapie produkcji wszystkie części otrzymują wysoką jakość wykonania, a następnie każde urządzenie składane jest z elementów tak, by jego wygląd i funkcja zapewniały jednolitość i konsekwencję, a kolory poszczególnych materiałów pasowały do siebie.

Z bardziej dostrzegalnych elementów podnoszących jakość komfortu to wyposażenie (jako pierwszego samochodu marki Mazda) w wentylację przednich foteli. System wysysa powietrze przez otwory umieszczone w siedziskach foteli i rozprasza je, umożliwiając trzystopniową regulację siły wentylacji.

Zmianie uległy także fotele, dzięki opracowaniu nowej konstrukcji oparcia i siedziska i użycia nowych materiałów uretanowych, które dają stabilniejsze oparcie i pozwalają połączyć optymalną pozycję z najwyższym komfortem.

Wnętrze nowej Mazdy 6 odzwierciedla ambicję producenta, by ulepszać wszystkie elementy wizualne i dotykowe i w ten sposób dostarczać nowej jakości zabudowy kabiny. Są to więc elementy na które przede wszystkim zwraca uwagę producent Premium.

Oczywiście w modelu nie mogło zabraknąć najnowocześniejszych technik Infotainments. W przypadku Mazdy realizuje to Interfejs Człowiek-Maszyna (HMI – Human Machine Interface).

Wyświetlacz ciekłokrystaliczny o przekątnej siedmiu cali z tranzystorem cienkowarstwowym (TFT LCD) jest umieszczony pośrodku konsoli wskaźników. Do odczytu na nim można wybierać wiele jasnych, łatwych w odbiorze informacji na temat stanu pojazdu i funkcji urządzeń multimedialnych, m.in. pokazywać ograniczenia prędkości wykryte przez tempomat radarowy MRCC (Mazda Radar Cruise Control) w postaci wskazówki wyświetlanej na tarczy analogowego prędkościomierza.

Dodatkowo Mazda wyposażona jest w kolorowy wyświetlacz parametrów jazdy Head-up, który prezentuje informacje na przedniej szybie. Ich obraz emitowany jest na osi wzroku kierowcy, ponad tradycyjnymi wskaźnikami, co zmniejsza potrzebę przenoszenia spojrzenia na wskaźniki i akomodacji ostrości widzenia.

Wyświetlane informacje podzielone są pomiędzy strefy górną i dolną. Wyżej znajdują się informacje dotyczące otoczenia pojazdu, włącznie z wskazaniami nawigacji podającej kolejne zakręty i ograniczeniami prędkości. W niższej strefie podawane są informacje z zakresu bieżącego stanu pojazdu, w tym prędkość jazdy i status zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Rozwiązanie takie zapewnia szybszy i łatwiejszy odczyt właściwych danych.

3. Dwulitrowy silnik – techniczne innowacje

W testowym modelu zastosowano silnik o pojemności skokowej 1998 cm3 osiągający moc 165 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 213 Nm przy 4000 obr./min. Jest on kwintesencją techniki SKYACTIV, czyli drobnych zmian w pracy silnika, które w sumie powodują ogromną różnicę w efektywności. Najważniejsze czynniki to:

Silnik jest kwintesencją techniki SKYACTIV, czyli drobnych zmian w pracy silnika, które w sumie powodują ogromną różnicę w efektywności.

Wydajniejszy wtrysk paliwa: Dysze wtryskiwaczy wielopunktowych zostały przeprojektowane, a ciśnienie wtrysku paliwa zwiększono z 20 MPa do 30 MPa dla uzyskania szybszego ruchu mgiełki paliwowej i jej szerszego rozprowadzenia.

System sterowania obiegiem chłodziwa: Nowy zawór sterujący obiegiem chłodziwa pomaga zapobiegać rozpraszaniu ciepła w fazie rozgrzewania silnika. Jego działanie polega na ograniczaniu do niezbędnego minimum przepływu chłodziwa wokół ścian komór spalania.

Udoskonalony kształt płaszczy tłoka i pierścieni zgarniających: Kształt pierścienia zapewnia optymalną grubość filmu olejowego na ścianach cylindra w fazach unoszenia i opadania tłoka, zmniejszając opór mechaniczny.

Kolejnym innowacyjnym patentem Mazdy jest system i-ELOOP. Jest to skrót od „Intelligent Energy Loop”, czyli Inteligentny Obieg Energii. Jest to przełomowy system, który magazynuje odzyskaną energię elektryczną w nowoczesnym kondensatorze, nie wymagając do tego celu specjalnego akumulatora. Dwuwarstwowy kondensator EDLC (Electric Double-Layer Capacitor) o dużej pojemności przechwytuje i magazynuje energię, działając szybko i z wielką wydajnością podczas hamowania czyli w fazie, która na ogół trwa tylko kilka sekund. System i-ELOOP, służący do zasilania systemów elektrycznych pojazdu jest w stanie, zależnie od warunków jazdy, obniżać do 10% zużycie paliwa w warunkach rzeczywistej eksploatacji.

Doskonałym uzupełnieniem systemu i-ELOOP jest system i-STOP. W tradycyjnych systemach wyłączania silnika na biegu jałowym do ponownego uruchomienia silnika jest stosowany, tak jak przy uruchamianiu auta, rozrusznik. Dzięki odpowiednim technologiom bezpośredniego wtrysku paliwa optymalizacji położenia tłoków unikatowy system i-STOP Mazdy umożliwia niemal natychmiastowy zapłon, znacznie zmniejszając przy tym zużycie paliwa.

4. W drogę…

Pierwsze kilometry jazdy testowanym modelem przebiegały na trasie Warszawa-Częstochowa-Kraków, więc mogłem wykorzystać wszystkie atuty samochodu. Faktycznie jazda autostradą pozwoliła odczuć zalety modelu. Po rozpędzeniu pojazdu i utrzymywaniu prędkości autostradowej 140 km/h, każde dodanie gazu było odczuwalne jako zastrzyk energii i energiczne „rwanie do przodu”. Co zaś najważniejsze, przejazd z Warszawy do Krakowa ze średnią prędkością 114km/h zaowocował średnim spalaniem 8.4 l/100 km. Podczas tej trasy zauważyłem jeszcze jedną ważną cechę modelu – komfort akustyczny.

Poprawa w dziedzinie NVH (ograniczania hałasu, wibracji i dyskomfortu) skupiła się na obniżeniu poziomu hałasów toczenia i zapewnieniu w kabinie ciszy pozwalającej na swobodne prowadzenie rozmowy – tak, aby głos każdej z osób we wnętrzu był dobrze słyszalny. Zrealizowano to głównie poprzez użycie grubszych płyt podłogi i wewnętrznych ścian tylnych nadkoli. Ponadto, zmniejszone zostały szczeliny pomiędzy panelami karoserii i materiałami zabudowy wnętrza oraz liczba zlokalizowanych w nich otworów. Inne nowe rozwiązania w tej dziedzinie obejmują zwiększoną sztywność zawieszenia oraz zwiększenie ilości materiału tłumiącego drgania na tunelu środkowym.

Po przyjeździe do Krakowa przez kilka dni samochód użytkowany był tylko w ruchu miejskim. Zużycie paliwa wyniosło wówczas 8 l/100 km, a system I Stop działa faktycznie dużo bardziej poprawnie niż wszystkie inne systemy Start&Stop.

Zmiany objęły także wewnętrzną konstrukcję sufitu, który stanowi największą jednorodną powierzchnię w kabinie. Zabieg ten zdecydowanie poprawia charakterystykę tłumienia hałasu i wibracji, wyciszając nawet dźwięk powstający przy zamykaniu drzwi.

Wracając jednak do testu. Po przyjeździe do Krakowa przez kilka dni samochód użytkowany był tylko w ruchu miejskim. Zużycie paliwa wyniosło wówczas 8 l/100 km, a system I Stop działa faktycznie dużo bardziej poprawnie niż wszystkie inne systemy Start&Stop.

Prawdziwe oblicze Mazda 6 2,0 165 KM pokazała jednak dopiero w teście, podczas normalnej trasy. Na święta jechałem drogą Kraków-Sandomierz-Lublin i zobaczyłem dwa oblicza samochodu. Z jednej strony, zużycie paliwa wyniosło tylko 6,2 l/100 km mimo średniej prędkości przejazdu 74 km/h, ale z drugiej strony…. Mazda okazała się bardzo ospała. Jadąc na normalnej drodze z prędkością 90 km/h i chcąc kogoś wyprzedzić miałem poważny problem. Samochód zachowywał się jak uparty muł, który wolno i dostojnie wyprzedza innych jadących. Wiele razy zrezygnowałem nawet z wyprzedzania, obawiając się czy wystarczy mi wolnego pasa.

Jednakże gdy wracałem do Krakowa i droga była pusta, jazda ponownie była przyjemnością. Płynna jazda z większymi prędkościami i elastyczny przyrost prędkości były zaprzeczeniem wcześniejszych doznań. Także wyjazd na autostradę (po odbiciu na Tarnów), jazda z prędkościami ponad 150 km/h i zapas mocy były zaprzeczeniem „przymulonego stylu” jaki odczułem wcześniej. Średnie spalanie wyniosło wówczas 6,3 l/100 km, a średnia prędkość przejazdu 77 km/h.

Oczywiście w modelu nie mogło zabraknąć najnowocześniejszych technik Infotainments. W przypadku Mazdy realizuje to Interfejs Człowiek-Maszyna (HMI – Human Machine Interface).

Chcąc dokładnie przetestować ten aspekt wybrałem się jeszcze raz na obwodnice Krakowa i drogi lokalne i zauważyłem w czym problem. Samochód doskonale przyspiesza gdy silnik jest powyżej prędkości obrotowej 4000 ob/min (jazda na autostradzie). Natomiast podczas wolnej jazdy (prędkość obrotowa silnika 1800-2200 obr/mon) mamy wprawdzie bardzo niskie zużycie paliwa, ale także ospałe wkręcanie się w wyższe obroty.

Dla kogo?

Mazdy 6 2,0 165 KM nie polecam dla osób lubiących dynamiczny styl jazdy, a korzystających głównie z dróg lokalnych. Jednakże dla lubiących stateczną jazdę, oraz dla tych użytkujących pojazd zazwyczaj na trasach szybkiego ruchu i w mieście, jest to strzał w dziesiątkę. Przy wyższych prędkościach pojazd jest dynamiczny, a mimo tego bardzo oszczędny. Bez względu na prędkość jazdy wyciszenie wnętrza jest doskonałe, co wpływa na komfort jazdy. Dodatkowo zaś jakość wykończenia i oprzyrządowanie stawiają go na poziomie Premium. Może nie jest odpowiednikiem Audi, BMW, Mercedesa czy Lexusa, ale z Volvo może się mierzyć bez obaw..

Mazda 6 z silnikiem 2,0 165 KM kosztuje w Polsce: 107 900 zł za SkyMOTION, 118 900zl za SkyENERGY i 139 900 zł za SkyPASSION.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?