Mobilność dla megametropolii: Audi AI:ME

Podczas wystawy Auto Shanghai 2019, Audi prezentuje wizjonerską koncepcję mobilności dla megametropolii przyszłości: pojazd studyjny Audi AI:ME ma kompaktowe rozmiary, przestronne, futurystyczne wnętrze i możliwość zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4. Pozwala to podczas podróży robić pasażerom to, na co mają ochotę. Audi AI:ME wyposażone jest w szeroką gamę zaawansowanych technicznie rozwiązań z zakresu komunikacji, rozrywki, czy po prostu relaksu.

Przebieg linii nadwozia Audi AI:ME pokazuje, jak w kompaktowym, elektrycznie napędzanym pojeździe połączyć można emocje i ergonomię przestrzeni, tworząc perfekcyjną ich syntezę. Nazwa AI:ME nie bez przyczyny podkreśla pokrewieństwo z Audi AIcon – zaprezentowanym w 2017 roku pojazdem studyjnym przeznaczonym do zautomatyzowanej jazdy na długich trasach. Podobieństwo przebiegu linii i koncepcji obu tych pojazdów jest w Szanghaju widoczne już na pierwszy rzut oka, ponieważ światowej premierze AI:ME na stoisku Audi podczas wystawy Shanghai 2019, towarzyszy właśnie Audi AIcon. 

Design Sketch

Kompaktowa architektura, elektryczny napęd: koncepcja 

Mając 4,30 m długości i 1,90 m szerokości, Audi AI:ME zajmuje na jezdni powierzchnię taką, jaką zajmują współczesne samochody kompaktowe. Rozstaw osi 2,77 m i wysokość 1,52 m sygnalizuje natomiast wymiary wnętrza pojazdu, które należy uplasować przynajmniej o jedną klasę wyżej. Jest to możliwe dzięki architekturze elektrycznego napędu. Pozwala ona na zastosowanie krótkich zwisów i stworzenie przestronnego wnętrza pozbawionego tunelu środkowego. Jednostkę napędową umieszczono w nim przy tylnej osi. Ma ona moc 125 kW (170 KM). 

Dla pasażerów, kompaktowy napęd oznacza maksimum dostępnego miejsca, komfort przestrzeni i dużą elastyczność. Audi AI:ME to samochód o koncepcji 2 plus X miejsc. Jego stylistyka stawia na różnorodność konfiguracji pozycji foteli i schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane są tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie się miejsce dla czterech osób. 

Interior

Audi AI: na drodze ku zautomatyzowanej mobilności 

Audi AI:ME i Audi AIcon to dwa samochody koncepcyjne, już w nazwie zawierające dwuliterowy skrót, którym Audi określa cały zestaw innowacyjnych rozwiązań technicznych z dziedziny motoryzacji. Audi AI to szyfr dla szeregu elektronicznych systemów, które odciążają kierowcę, a równocześnie oferują mu nowe możliwości zaoszczędzenia czasu spędzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu również strategie i technologie z zakresu sztucznej inteligencji i samouczących się maszyn. Audi AI łączy inteligencję pojazdu, która w ogóle umożliwia zautomatyzowaną jazdę, z inteligencją interakcji, dzięki której pojazd staje się partnerem pasażerów. Stąd już sama nazwa: Audi AI:ME, sugeruje połączenie AI – sztucznej inteligencji, i ja użytkownika. 

Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI modele z czterema pierścieniami w logo będą w przyszłości poruszać się w inteligentny i dosłownie empatyczny sposób. Mogą nieustannie komunikować się z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich potrzeb. 

Zautomatyzowana jazda na poziomie 4: zrelaksowane przemieszczanie się po mieście 

Zautomatyzowana jazda, czyli to, co już dość dawno przyjęło się w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się u progu przełomu. Audi AI:ME stworzono z myślą o użytkowaniu go w mieście i o jeździe na poziomie 4. Na międzynarodowej, ustandaryzowanej skali rosnącej automatyzacji jazdy, jest to drugi pod względem zaawansowania stopień. Systemy działające na poziomie 4 nie potrzebują wsparcia kierowcy, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub specjalnie wyposażonego rewiru w mieście. W takich miejscach kierowca może w całości oddać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Inaczej niż w pełni autonomiczne Audi AIcon (pojazd z funkcją jazdy automatycznej na poziomie 5), Audi AI:ME z tego względu posiada dodatkowo tradycyjne elementy służące do prowadzenia pojazdu: kierownicę i pedały. 

Detail

Oznacza to, że w zdefiniowanej przestrzeni ruchu wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę, pojazd ten w przyszłości będzie jeździł – podobnie jak pozostali uczestnicy ruchu – w zautomatyzowany sposób. Podlegające samoregulacji i samokontroli strumienie ruchu drogowego umożliwią zrelaksowane przemieszczanie się, podczas którego można uniknąć przeciążeń związanych z przyspieszaniem. W przyszłości, dla pasażerów takich pojazdów będzie niezmiernie istotnym mentalne „wyłączenie się” z otaczającego ich ruchu drogowego. 

Luksusowy azyl i zaawansowana technicznie centrala: wnętrze 

Audi AI gruntownie zmienia sposób kontaktu z samochodem i zwiększa komfort przebywania w pojeździe. Auto, obok mieszkania i miejsca pracy, coraz bardziej staje się „trzecią przestrzenią życiową“. Konsekwencją tego jest fakt, że styliści Audi nie podporządkowali wnętrza Audi AI:ME kształtowi karoserii. Wręcz przeciwnie: uznali wnętrze za priorytet – serce całego pojazdu. Tu z kolei na pierwszym planie nie tyle znajduje się klasyczne połączenie kierowcy i pojazdu – kierownica, wskaźniki, pedały, co samo przebywanie w samochodzie przemieszczającym się w zautomatyzowany sposób. Stąd elementy obsługi zamknięte są w eleganckiej i wyrafinowanej choreografii i prawie całkowicie schowane pod powierzchnią wykonaną z porowatego drewna orzecha włoskiego. 

Generalnie, w zautomatyzowanych pojazdach przyszłości półki będą miały większe znaczenie niż dotąd. W Audi AI:ME zarówno na daszku kokpitu, jak i między przednimi fotelami, znajdują się duże powierzchnie, w których kryje się kolejny innowacyjny detal: magnesy mogące służyć jako uchwyty do kubków czy talerzy, bo w zautomatyzowanym Audi AI:ME podczas jazdy można spokojnie spożywać posiłki. 

Niezależnie od czynności wykonywanej w danej chwili, pasażerowie cały czas zajmują wygodną pozycję siedzącą. Przednie fotele inspirowane klasycznymi, dużymi fotelami klubowymi, oferują szerokie i komfortowo wyściełane siedzisko, obite materiałem tekstylnym w odcieniach ciepłej szarości. Oparcia zaprojektowano jako zakrzywione skorupy, zamocowane do siedziska jedynie pionowym uchwytem. Gdy nie ma konieczności używania pedałów, kierowca – niczym na otomanie – może oprzeć stopy na podnóżku pod tablicą rozdzielczą. Na tylnej kanapie sięgającej boków samochodu, pasażerowie mogą zajmować niemal dowolną pozycję siedzącą. 

Poziome wgłębienie pod oknem bocznym jest ważnym elementem boku wnętrza. To, można powiedzieć stylistyczny cytat z Audi AIcon i ogromne, ergonomiczne udogodnienie dla pasażerów. Pozwala ono na większy zakres ruchu ramienia spoczywającego na podłokietniku w drzwiach, a jednocześnie znacznie zwiększa wymiary całego wnętrza. 

Interior

Cały pojazd i zamontowane na jego pokładzie systemy komunikacyjne i interakcyjne sterowane są wzrokowo – metodą eyetrackingu, głosowo oraz z poziomu pól dotykowych znajdujących się w drzwiach. Pola dotykowe są doskonale rozmieszczone ergonomicznie i niemal niewidocznie zintegrowane z powierzchnią tapicerki drzwi. Ich podświetlenie aktywuje się przy zbliżaniu się do nich i kieruje wzrok użytkownika na powierzchnie funkcjonalne. 

Poniżej przedniej szyby, na całej szerokości, znajduje się wielofunkcyjny, trójwymiarowy monitor wykonany z diod organicznych, służący przede wszystkim do dialogu ze sterowaniem metodą eyetrackingu. Zakodowane terminologicznie menu funkcyjne, na przykład do nawigacji lub systemów infotainment, można na trójwymiarowym monitorze aktywować spojrzeniem, a następnie otwierać kolejne ich poziomy, które automatycznie przesuwają się z drugiego na pierwszy plan. 

Do wizualnej prezentacji oferty systemu infotainment służą znajdujące się na pokładzie okulary VR. Dzięki nim, pasażerowie zmieniają korzystanie z Internetu, oglądanie filmów, czy grę komputerową, w fascynujące doświadczenie. Jakie możliwości będą dostępne w przyszłości, Audi pokazało na wystawie CES 2019 w Las Vegas, prezentując system Holoride. System ten sprawia, że wykrywany przez czujniki ruch pojazdu jest interaktywnie integrowany z przebiegiem gry komputerowej. Pasażer czuje się dosłownie tak, jakby znajdował się w środku gry. 

Pasażerowie nie postrzegają wnętrza Audi AI:ME jako po prostu wnętrza środka lokomocji, lecz jako luksusowo wyposażone środowisko z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Wnętrze to jest też swego rodzaju filtrem chroniącym pasażerów przed otaczającym ich ruchem drogowym. Wysokiej jakości sprzęt audio ma funkcję kompensacji hałasów, która przy pomocy dźwięku w przeciwfazie może całkowicie stłumić hałasy dochodzące z zewnątrz. Dzięki temu, pasażerowie Audi AI:ME mogą cieszyć się medytacyjną ciszą albo słuchać muzyki w jakości równej jakości osiąganej w sali koncertowej. 

Przyglądając się wykorzystanym tu materiałom widzimy, że dominują powierzchnie i struktury dobrze znane z wnętrz mieszkalnych. Szlachetne tekstylia wykonane po części z produktów pochodzących z recyklingu, drewno i wyjątkowo przyjemny w dotyku mineralny kompozyt Corian zastosowany w polach dotykowych umieszczonych w drzwiach, stwarzają w sprawiającym raczej techniczne wrażenie pojeździe przytulną i luksusową atmosferę. Szczególną atmosferę wnętrza uzyskuje się dzięki napięciu pomiędzy elementami naturalnymi a technicznymi. Duże szklane powierzchnie w wyciągniętych nisko w dół oknach i w dachu, gwarantują dobry dostęp światła i przejrzystość. Funkcja elektrochromatycznego przyciemniania może w razie potrzeby zmniejszyć dopływ światła i ciepła do wnętrza oraz optycznie je przysłonić stopniowo przyciemnianymi szybami. Filigranowe drewniane żebra w strefie dachu tworzą coś w rodzaju pergoli rozpościerającej się nad wnętrzem. 

Absolutną nowością jeśli chodzi o wnętrze pojazdu jest obecność w nim prawdziwych roślin. Roślinność, często rzadkość we wrogim, wielkomiejskim środowisku, daje pasażerom poczucie bliskości z naturą, a jednocześnie obiektywnie poprawia jakość powietrza w samochodzie. Dzięki złożonej filtracji, zapachy emitowane przez ruch uliczny i miasto w ogóle nie dostają się do wnętrza Audi AI:ME. 

Do zapewnienia pasażerom dobrego samopoczucia służą też systemy, które na podstawie badania parametrów życiowych określają poziom stresu. Dzięki inteligentnym algorytmom, Audi AI:ME stopniowo coraz lepiej poznaje kierowcę i może odpowiednio udoskonalać swoje opcje. 

Detail

Wyróżniające się z tłumu: wygląd zewnętrzny 

Audi AI:ME jest tak charakterystyczne, że rozpoznać je można na pierwszy rzut oka, nawet patrząc w lusterko wsteczne. Jego przód definiuje sześciokątna osłona chłodnicy Singleframe, tutaj umieszczona odwrotnie, ale o powierzchni typowej dla elektrycznego modelu marki Audi. Nowością na polu propozycji Audi jest architektura nadwozia. Gdy się jednak przyjrzeć bliżej, to uderzające jest pokrewieństwo z pojazdem koncepcyjnym Audi AIcon z 2017 roku. Pomimo zupełnie odmiennych proporcji, są tu wyraźnie widoczne ich cechy wspólne – precyzyjna grafika konturów i szeroki łuk linii dachu. Przed wszystkim jednak, oba te tak różne autonomiczne pojazdy łączy charakterystyczny narożnik w bocznych szybach. 

Wygląd zewnętrzny Audi AI:ME jednoznacznie odróżnia go od mainstreamowych konkurentów. Właściwie jest ich absolutnym przeciwieństwem. Nawiązanie do kształtu klina, wysunięte nadkola zaakcentowane w sposób typowy dla marki Audi oraz wyrazista grafika okien, tworzy przepełnioną emocjami całość. Przy tym powierzchnia potrzebna pojazdowi na jezdni jest wyraźnie podporządkowana dyktatowi zajmowania jak najmniejszej ilości miejsca. Długość zewnętrzna 4,30 m i szerokość 1,90 m to wymiary pojazdu z segmentu samochodów kompaktowych. Z kolei wysokość 1,52 m to ogromna zaleta przede wszystkim dla przestronności wnętrza. Gwarantuje poczucie przestrzeni, wygodne wsiadanie do pojazdu i dużo miejsca nad głową. Wsiadanie ułatwiają też duże, umocowane z przodu i z tyłu drzwi, otwierające się w przeciwnych do siebie kierunkach. Pomimo tego, Audi AI:ME nie sprawia wrażenia pudełkowatego vana, lecz nawet podczas postoju emanuje dynamiką. To wrażenie podkreślają duże, 23 calowe koła. 

NA TEMAT TECHNIKI CONCEPTU AUDI CZYTAJ TUTAJ

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?