Test Fiata Tipo Street – przystępny styl.

Fiat Tipo Street skierowany jest do młodych Klientów, poszukujących dynamicznego i stylowego samochodu o cenie nie przysparzającej o ból głowy. Wersja Street, o silnym charakterze wersji Pop, oferuje 16 calowe czarne, felgi aluminiowe, przyciemnione szyby i kontrastowe ciemne akcenty, jak oprawa lusterek. Czy naprawdę jest to odpowiedni samochód dla młodych?

Do Fiata przylgnęła w Polsce łatka „taniego samochodu dla mniej zamożnych”, a jak wiadomo Polak musi pokazać się w towarzystwie, a przecież lepiej wygląda się w kilkunastoletnim VW Passat niż w nowym Fiacie. Prawdą jest jednak także to, że firma wyspecjalizowała się w modelach małych (czyli faktycznie tańszych) i to w tym segmencie ma największe osiągnięcia. Dodatkowo zaniedbano rozwój większych typoszeregów i od czasu Bravo (prezentacja w roku 2007) nie mieliśmy modelu w tym segmencie. Trochę ratowano sytuację czterodrzwiowym modelem Linea, ale ze względu na jego „budżetowy charakter” nie mógł on nawiązać walki z konkurencyjnymi kompaktami.

Pierwsze co rzuca się w oczy, gdy patrzymy na pięciodrzwiowy model Tipo to charakterystyczny styl karoserii. Fiat Tipo interpretuje bowiem na nowo cechy modeli hatchback.

W tej atmosferze marazmu pojawił się w roku 2016 sedan Tipo. Jak głosiły ówczesne reklamy „pojazd to urodzony sedan” czyli wersja która była od początku projektu trójbryłową limuzyną, a nie hatchbackiem do którego „doklejano” kufer. Jeżeli dodamy do tego, że model miał super atrakcyjną cenę, nasuwa się jedno skojarzenie – kolejny samochód budżetowy. Tymczasem….

Rozszerzona rodzina, Fiat wraca do gry

Fiat Tipo sedan okazał się tylko jedną z wersji typoszeregu. Oprócz niego w ofercie znalazły się bowiem także wersja kombi i wersja pięciodrzwiowa, którą mamy właśnie okazję prezentować.

Pierwsze co rzuca się w oczy, gdy patrzymy na pięciodrzwiowy model Tipo to charakterystyczny styl karoserii. Fiat Tipo interpretuje bowiem na nowo cechy modeli hatchback. Charakterystyczny, prawie pionowy zarys klapy tylnej i dach będący prawie poziomą powierzchnią, bez znanego w tych wersjach obniżenie linii, sprawiają iż model wygląda jak… skrócone kombi.

Wersja Street, o silnym charakterze wersji Pop, oferuje 16 calowe czarne, felgi aluminiowe, przyciemnione szyby i kontrastowe ciemne akcenty, jak oprawa lusterek.

Jednakże jest to „styl skróconego kombi” o dużej elegancji bryły, o czym świadczy urzekająco zgrabna maska silnika z centralnym „ściegiem”, rozciągającym się również na dachu. Przekonuje o tym również osłona chłodnicy, tworząca całość z lampami, z chromowanymi segmentami, które tworzą oryginalny, niepowtarzalny motyw graficzny, na którym błyszczy logo Fiat. Wreszcie, reflektory przednie łączą się z osłoną chłodnicy, nadając przodowi wyrazistego charakteru.

Gdy dokładnie popatrzymy na model z boku, można jednak zauważyć „dynamiczny łuk”, między słupkami i dachem, który nadaje samochodowi sportowego charakteru. Zrealizowano to poprzez odpowiednią formę szyb bocznych, a co w przypadku naszego białego modelu Street z przyciemnianymi szybami jest doskonale widoczne. Ponadto dzięki muskularnym nadkolom, auto wygląda na mocne i solidnie osadzone na drodze. Uwagę zwraca także stylistyczny włoski smaczek, jakim jest charakterystyczna linia łączącą reflektory przednie ze światłami tylnymi.

Gdy dokładnie popatrzymy na model z boku, można jednak zauważyć „dynamiczny łuk”, między słupkami i dachem, który nadaje samochodowi sportowego charakteru. Zrealizowano to poprzez odpowiednią formę szyb bocznych, a co w przypadku naszego białego modelu Street z przyciemnianymi szybami jest doskonale widoczne.

Włoski styl odnajduje swój maksymalny wyraz w tylnej części, gdzie w harmonijnie połączonej z całością klapie wkomponowano światła których część zaczyna się na błotniku i w formie łezki kończą się właśnie na klapie. Dopełnieniem tylnej części są: będący wydłużeniem dachu, wbudowany spojler, który otula bryłę zapewniając dobrą aerodynamikę oraz solidny zderzak.

Wnętrze wszystko co trzeba

Wspominając o „samochodach budżetowych” musimy mieć świadomość, że to na czym najbardziej można zaoszczędzić to wnętrze pojazdu. Model sprzedawany w UE nie może bowiem mieć gorszego wyposażenia w elementy bezpieczeństwa czy słabszych elementów napędowych. Obniżyć koszty można jednak na zastosowaniu materiałów tapicerskich i wyposażeniu modelu. Przypatrując się testowanemu Fiatowi Tipo nie można jednak zarzucić „budżetowej oszczędności” wprowadzonej przez producenta.

Pozycja jazdy za kierownicą jest jedną z mocnych stron Fiata Tipo Jest to zasługa dostrojenia pomiędzy kierownicą, dźwignią zmiany biegów, a zespołem pedałów, które zapewnia praktyczność i łatwość obsługi.

Fiat Tipo to samochód, w którym można się zrelaksować i komfortowo podróżować. By osiągnąć ten cel, projektanci pracowali według najnowocześniejszych kryteriów ergonomii, aby ustalić te parametry, które wyznaczają zdolność samochodu do spełnienia wymagań związanych z dobrym samopoczuciem i komfortem kierowcy i pasażerów. Rezultatem końcowym są doskonałe wartości podstawowych funkcji ergonomicznych, takich jak: przestronność, pozycja podczas prowadzenia, konfiguracja miejsc, łatwość wchodzenia/wychodzenia i widoczność.

Przyciski klimatyzacji są łatwo dostępne i nie wymagają precyzyjnego wyboru nastaw

W Tipo swobodnie mieści się 5 pasażerów, nawet słusznej postury (1,88 m z przodu i 1,80 m z tyłu), mogących podróżować w doskonałych warunkach. Również pod względem ilości miejsca na nogi, samochód ten plasuje się u szczytu swojej kategorii: odległość pomiędzy krawędzią przodu siedzenia, a piętą pasażera wynosi 1 metr i 7 centymetrów z przodu i 93,4 centymetrów z tyłu. To jednak nie wszystko. Centralne miejsce z tyłu oferuje dużą przestrzeń na nogi, dzięki której przyjemna będzie tam podróż nawet dla dorosłego pasażera.

Wśród mocnych stron Fiata Tipo hatchback, na szczególną uwagę zasługuje duży, łatwo dostępny bagażnik o pojemności 440 litrów, który może zostać w pełni wykorzystany po rozłożeniu dzielonej kanapy tylnej (60/40), w całości lub częściowo, w razie konieczności transportowania wyjątkowo długich przedmiotów.

Do maksymalnego komfortu przyczyniają się również liczne schowki na drobne przedmioty i doskonała ergonomia jazdy.

Do maksymalnego komfortu przyczyniają się również liczne schowki na drobne przedmioty i doskonała ergonomia jazdy. Szczególnie pozycja jazdy za kierownicą jest jedną z mocnych stron Fiata Tipo Jest to zasługa dostrojenia pomiędzy kierownicą, dźwignią zmiany biegów, a zespołem pedałów, które zapewnia praktyczność i łatwość obsługi. Poza tym, przyciski klimatyzacji są łatwo dostępne i nie wymagają precyzyjnego wyboru nastaw. Atutem testowanego modelu był także system audio Uconnect NAV (opcja za 3550 zł) obejmujący: Ekran dotykowy 5″; Radio AM/FM i cyfrowe DAB; Łączność z Bluetooth; Komendy głosowe; Pełna funkcja Nav z 3-D

Również pozostali pasażerowie mogą cieszyć się maksymalnym komfortem, o czym świadczą doskonałe w formie i gęstości pianki siedzenia tylne, na których wygodnie mogą siedzieć trzy dorosłe osoby.

W drogę i… jedzie fajnie, chociaż

Prezentowany model wyposażono w silnik 1,4 T-Jest o mocy 120 KM współpracujący z sześciobiegową skrzynią przekładniową. Teoretycznie moc tego silnika nie pozwala na szaleństwa, ale… to wystarczy.

Pokonując trasę Warszawa-Kielce-Kraków i dodatkowo ok 40 km po Krakowie (dopiero wtedy było robione zdjęcie), przy średniej prędkości 75 km/h, uzyskano zużycie paliwa 7,9 l/100 km.

Musimy bowiem mieć świadomość dla kogo jest taki pojazd. To nie jest wersja dla osób szukających przyspieszeń i sportowego szpanu. Dla nich są bowiem wersje VW Golf GTI czy Seat Leon Cupra. Dla ponad 90% użytkowników, model kompaktowy jest wersją do codziennego użytku, okazjonalnego wyjazdu za miasto i… na tym koniec. Nikt kupujący samochód za 60 tys zł nie szuka rakiety kosmicznej, czy pojazdy do startu na ¼ mili. Stąd też silnik 120KM nie jest być może wrażeniem dla wielbicieli szybkości, ale dla odbiorcy szukający silnika ekonomicznego, ale przy tym pozwalającego na wystarczająco dynamiczną jazdę, z pewnością będą zadowoleni. Silnik zastosowany w Tipo jest bowiem jednostką turbodoładowaną, dzięki czemu mamy moment obrotowy 215 Nm, który dodatkowo jest dostępny już w niskim zakresie prędkości obrotowej (2500 obr/min). Model uzyskuje -wg katalogu- 200 km/h (w teście jechaliśmy 160 km/h ale był jeszcze spory zapas), a przyspieszenie wynosi 9,6 sek. Bardziej jednak interesujące jest zużycie paliwa. Pokonując trasę Warszawa-Kielce-Kraków i dodatkowo ok 40 km po Krakowie (dopiero wtedy było robione zdjęcie), przy średniej prędkości 75 km/h, uzyskano zużycie paliwa 7,9 l/100 km. Podczas jazd w mieście zużycie wyniosło 8,2 l/100 km.

Silnik 120KM nie jest być może wrażeniem dla wielbicieli szybkości, ale dla odbiorcy szukający silnika ekonomicznego, ale przy tym pozwalającego na wystarczająco dynamiczną jazdę, z pewnością będą zadowoleni.

Niestety o ile na trasie szybkiego ruchu pojazd nie dawał powodów do narzekań, o tyle w ruchu na bocznych drogach, komfort akustyczny był gorszy. Wszystko to za sprawą słabego wytłumienia i przenoszenia hałasu od kół jadących po łatanych i dziurawych drogach do wnętrza.

Konkurenci, a pięciodrzwiowy Tipo

Aby zaprezentować jak model prezentuje się wśród innych popularnych w Polsce kompaktów zastawiliśmy dane Fiata Tipo, Opla Astry, Kii Cee’d i Forda Focusa

Dane/Pojazd Fiat Tipo Opel Astra Kia Cee’d Ford Focus
Długość [mm]

4368

4370

4310

4378

szerokość [mm]

1792

1871

1800

1825

wysokość [mm]

1495

1485

1447

1452

rozstaw osi [mm]

2638

2662

2650

2700

bagażnik [litr]

440

370

395

375

         
silnik 1,4 turbo 1,4 turbo 1,0 turbo 1,0 turbo
moc [KM]

120

125

120

125

prędkość maks [km/]

200

205

190

200

0-100 km/h [sek]

9,6

9,2

11,1

10

         
CENA od… [zł]

62300

73900

66490

76500

         

Z zestawienia tego widać wyraźnie, że Fiat Tipo 120 KM nie odbiega od konkurentów wielkością, a dodatkowo ma większy bagażnik, jeździ bardziej dynamicznie i.. jest modelem najtańszym, co w przypadku samochodów kompaktowych ma dość duże znaczenie.

Dla kogo i czy młodzi kupią Tipo Street?

Z pewnością jest to typowy model kompaktowy, który jednocześnie doskonale sprawi się w codziennych dojazdach do pracy, jak i podczas wycieczek za miasto, czy na wakacje. Jego atutami są zarówno stylistyka nadwozia, wykończenie wnętrza, jak i silnik. Dodatkowo jest to model najtańszy w gamie wersji kompaktowych, a prezentowana wersja Street jest efektownym uwieńczeniem stylistyki.

Niestety nie widzę szans, aby Tipo Street przyciągnął młodszych klientów. Wprawdzie jest najtańszy na rynku (co dla młodych nabywców jest ogromnym plusem), ale młodzi nabywcy nie pamiętają co znaczył Fiat na Polskim rynku. Dla nich to niestety nieznana historia i nieznane samochody. Klientów upatrywałbym raczej w grupie czterdziestolatków..

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?