Test Peugeot 208 – efektowny mieszczuch

Ostatnie lata to ogromna zmiana motoryzacyjnego rynku Polski. Zmienił się bowiem nie tylko park maszynowy, ale zmieniły się też wymagania klientów odnośnie kupowanych samochodów.

Za Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR publikujemy pierwszą dwudzestkę najpopularniejszych samochodów w roku 2018 w Polsce.
1. Skoda Octavia: 21 125 egzemplarzy
2. Skoda Fabia: 19 679
3. Opel Astra: 15 282
4. Volkswagen Golf: 14 190
5. Toyota Yaris: 14 032
6. Toyota Auris: 12 073
7. Ford Focus: 11 126
8. Dacia Duster: 9844
9. Skoda Rapid: 9833
10. Volkswagen Passat: 9192
11. Nissan Qashqai: 8537
12. Renault Clio: 8353
13. Hyundai Tucson: 8065
14. Fiat Tipo: 8059
15. Skoda Superb: 8045
16. Toyota Corolla: 7509
17. Toyota C-HR: 7355
18. Volkswagen Tiguan: 6847
19. Dacia Sandero: 6446
20. Opel Corsa: 6127

Jak widać samochody segmentu B, do niedawna trzon rynku polskiego, nie są już tak chętnie nabywane. Obecnie sprzedaż tych modeli w Polsce jest zbliżona do średniej europejskiej i wynosi ok 30% sprzedaży.

Tylne lampy wykonano w kształcie bumerangu, a trzy pazury świetlne zdają się tworzyć jednolitą całość z nadwoziem.

Niemniej, mimo iż modele te nie zwracają już tak ogromnej uwagi na drogach jak dawniej, nadal jest to potężny wolumen sprzedaży. Co więcej, chęć znalezienia się w pierwszej dziesiątce wśród zakupów, zmusza do walki o tę część rynku. W dzisiejszym teście prezentujemy jednego z graczy w tym segmencie – Peugeot 208 Signature.

Styl – charakterystyczne lwiątko

Patrząc na nadwozie tego modelu nie można powstrzymać się od uśmiechu i akceptacji fajnie wykonanej pracy stylistów. Model nie jest bowiem ani tak nijaki jak Skoda Fabia, ani tak poprawny stylistycznie jak Opel Corsa, czy Toyota Yaris. Peugeot 208 przykuwa uwagę elegancką i sportową sylwetką, dynamicznymi, nowoczesnymi proporcjami i świetnie dopracowaną stylistyką. Atletyczne nadwozie Peugeot 208 emanuje zmysłowym i sportowym charakterem. Przednie i tylne wyprofilowane nadkola tworzą obraz jakby naprężonych mięśni, sprawiając, że sylwetka nabiera dynamiki. Do stylistycznego kunsztu zaliczyć można także m.in.: „zawieszoną w powietrzu” osłonę chłodnicy, płynne połączenie linii maski silnika z nadwoziem czy wyprofilowane nadkola. Swą kocią naturę (w końcu znak lwa zobowiązuje) 208 zawdzięcza precyzji technologicznej, z którą został stworzony. Kompaktowe przednie reflektory zostały wyposażone w świetlne obrysy podkreślające kształt lamp zarówno w dzień, jak i po zmroku. Tylne lampy wykonano w kształcie bumerangu, a trzy pazury świetlne zdają się tworzyć jednolitą całość z nadwoziem.

Nie oznacza to jednak, że model jest tylko „efektownym dziełem sztuki”. Poniżej przedstawiamy wielkość modelu Peugeot 208, wraz z danymi wspomnianych wcześniej konkurentów.

Długość – 3973mm, (Corsa-4021mm, Fabia-3992mm, Yaris-3950mm)

Szerokość – 1739mm (Corsa-1736mm, Fabia-1732mm. Yaris,1695mm)

Wysokość- 1436mm (Corsa-1479mm, Fabia-1467mm, Yaris-1510mm)

Rozstaw osi – 2538mm, (Corsa-2510mm, Fabia-2470mm, Yaris-2510mm).

Dla lepszej kontroli nad samochodem oraz spotęgowania doznań z jazdy zmniejszono rozmiar kierownicy.

Wnętrze – awangarda sukcesu

Zauroczenie efektowną sylwetką nie ustąpi po otwarciu drzwi. Wnętrze pojazdu charakteryzuje się nowoczesnym designem perfekcyjnie połączonym z wyglądem zewnętrznym. Projekt deski rozdzielczej, intuicyjnej i o lekkim stylu, nawiewy powietrza umieszczone symetrycznie na jej krańcach przypominające swym kształtem oczy kota i eleganckie wykończenia, dowodzą precyzji, z jaką stworzony został każdy detal. Gdy zasiądziemy na miejscu kierowcy zauważymy, że pozycja za kierownicą w Peugeot 208 została całkowicie przeprojektowana i różni się od konkurentów. Dzięki wykorzystaniu naturalniejszych, prostszych rozwiązań intuicyjna deska rozdzielcza zapewnia większą przyjemność z jazdy, łatwiejsze prowadzenie i wyższą precyzję manewrowania. Dla lepszej kontroli nad samochodem oraz spotęgowania doznań z jazdy zmniejszono rozmiar kierownicy. Z kolei przeniesienie tablicy przyrządów nad małą kierownicę zapewnia kierowcy wygodniejszy i bardziej intuicyjny dostęp do wskaźników. Na desce rozdzielczej znajduje się multimedialny ekran dotykowy umieszczony w taki sposób, aby zawsze był na wyciągnięcie ręki. Kierowca ma możliwość korzystania za jego pośrednictwem z wielu funkcji, takich jak: radio, zestaw głośnomówiący Bluetooth®, opcja odtwarzania muzyki z urządzeń zewnętrznych poprzez wejście USB lub AUX. Zdolności komunikacyjne oraz intuicyjna obsługa wzmacniają bezpośrednią i naturalną relację pomiędzy samochodem i jego kierowcą.

Dzięki wykorzystaniu naturalniejszych, prostszych rozwiązań intuicyjna deska rozdzielcza zapewnia większą przyjemność z jazdy, łatwiejsze prowadzenie i wyższą precyzję manewrowania.

Model, który mamy okazje zaprezentować to wersja 208 Signature, oferująca m.in. opisany powyżej ekran dotykowy, skórzaną kierownicą oraz klimatyzację jednostrefową, system ESP isześć poduszek powietrznych.

Lwiątko 208 w mieście i na trasie

Modele segmentu B mają idealne walory techniczne, aby zostać prawdziwymi rajdówkami. Optymalny rozstaw osi (przypominam w naszym przypadku to 2538mm) i szeroko rozmieszczone koła (rozstaw kół przód to – 1470mm, tył – 1467mm), oraz stosunkowo sztywna karoseria sprawiają, ze samochód doskonale zachowuje się podczas gwałtownych manewrów, a także doskonale pokonuje „rajdowe przeszkody” jak wzniesienie i łuki drogi. Co więcej w Peugeot 208 mała, nisko umieszczona kierownica sprawia, że czujemy się „zrośnięci z pojazdem” i jeszcze bardziej wyczuwamy kontrolę nad jego statecznością. Naciskam więc gaz i… rozczarowanie.

Testowany model wyposażono bowiem w silnik o moc 82 KM, a z takim „potworem” z pewnością nie da się poszaleć. Popatrzmy jednak realnie na samochód i grupę odbiorców.

Model nie jest bowiem ani tak nijaki jak Skoda Fabia, ani tak poprawny stylistycznie jak Opel Corsa, czy Toyota Yaris

Zazwyczaj dziennikarze fascynują się wyposażeniem i osiągami samochodów, ale ma się to nijak do wyborów klientów. Nabywca samochodu tej klasy nie potrzebuje bowiem samochodu do sportowych szaleństw, ale modelu taniego w eksploatacji, który równocześnie jest wersją dość energicznie jeżdżącą w ruchu miejskim i pozamiejskim. Zaś pod tym względem Peugeot 208 z silnikiem 1,2 PureTech 82 KM z pewnością jest trafionym wyborem.

Trzycylindrowy silnik o pojemności 1200 ccm ma bowiem moc maksymalną 82 KM przy prędkości obrotowej 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 2750 obr/min. Tak duża rozpiętość maksymalnych wartości zapewnia dobrą elastyczność na trasie i przy „normalnej jeździe” ekonomiczne zużycie paliwa. Wg katalogu średnie zużycie paliwa (w teście WLTP) wynosi 5,5 l/100 km, a w zależności od parametrów jazdy od 4,8 do 6,3 l/100 km. Jak sprawdzaliśmy podczas jazd testowych, nasz model zużył odpowiednio: w mieście 6,1 l/100 km, na trasie przy delikatnej jeździe 4,9 l/100 km, a przy jeździe na autostradzie Kraków-Opole gdzie średnia prędkość wyniosła 112 km/h spalanie wyniosło 6,3 l/100 km.

Trzycylindrowy silnik o pojemności 1200 ccm ma bowiem moc maksymalną 82 KM przy prędkości obrotowej 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 2750 obr/min.

Jedyny problem jaki dostrzegłem w modelu to ruszanie w mieście. Przyzwyczajony do dość energicznego ruszania z miejsca, czułem dyskomfort wersji trzycylindrowej. O ile bowiem podczas delikatnego (tzn. normalnego) ruszania silnik łagodnie wkręca się w obroty, o tyle „gwałtowne depnięcie” , przy włączaniu się do ruchu, stwarza wrażenie znacznego drgania silnika (co w przypadku tego samego silnika turbo nie występuje).

Bez zarzutu są natomiast walory jezdne. Wprawdzie nie sprawdzaliśmy przyspieszenia (deklarowane 13,1 sek), ale biorąc pod uwagę płynność jazdy w mieście, można przypuszczać, ze jest to wartość faktyczna i wystarczająśca (chociaż przy przyspieszaniu model jest dość głośny). Sprawdzałem natomiast prędkość samochodu i bez problemu osiągnął on 170 km/h (maks. 171 km/h).

Na koniec jeszcze cena…

Model Peugeot 208 Signature kosztuje… 57 900 zł. Nie jest to malo zważywszy na dość kiepski silnik (wersja 1,2 turbo 110 KM kosztuje 62 600).

Ze zdziwieniem sprawdziłem ile kosztuje wersja testowa. Ma ona bowiem lakier perłowy (2900 zł), Klimatyzację automatyczną dwustrefową (2000 zł) podłokietnik z przodu i szyby tylne elektryczne (450 zł) oraz felgi ze stopów lrekkich 6 cali za 2000 zł. W sumie cena testowego modelu wyniosla 65 250 zł

Oczywiście możemy narzekać, że jest to wartość za duża za tak mały samochód. Ponieważ jednak nie jestem w gronie potencjalnych nabywców, pozostawię sprawę bez komentarza. Prawdą jesdnk jest:

Po pierwsze samochód wcale nie jest taki mały i rodzina 2+2 spokojnie pojedzie tym modelem na wakacje

Po drugie model ma atrakcyjne i bogate wyposażenie

Po trzecie gwarancja podstawowa na pojazd to 2 lata, Gwarancja na lakier 3 lata, Gwarancja na perforację nadwozia 12 lat, Assistance 2 lata.

Kompaktowe przednie reflektory zostały wyposażone w świetlne obrysy podkreślające kształt lamp zarówno w dzień, jak i po zmroku.

Dla kogo?

Wg standardów opracowywanych przez szefów marketingu koncernów samochodowych to idealny model dla singli, dla aktywnych zawodowo emerytów, oraz dla rodzin z małymi dziećmi. Jednakże w Polsce, wyznacznikiem pozycji singla jest aktualnie kilkuletnie Audi lub BMW. Pozostają zatem aktywni zawodowo emeryci i młode rodziny, które nabywają swój pierwszy samochód. Dla nich jednak, często jest to model nieosiągalny cenowo.

Tak więc trudno jednoznacznie określić kto jest w Polsce odbiorcą tego modelu. Jedno jest pewne, ze każdy nabywca Peugeot 208 z którym miałem okazję rozmawiać, jest z wyboru zadowolony i twierdzi, że mały Peugeot spełnia jego oczekiwania.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?