Marka Volkswagen przyspiesza transformację

Volkswagen zakończył 2018 rok dobrym wynikiem i teraz zamierza przyspieszyć proces transformacji marki. W tym roku zostaną podjęte ważne kroki mające na trwałe zwiększyć konkurencyjność Volkswagena. Należą do nich rozpoczęcie ofensywy w dziedzinie aut elektrycznych, podjęcie działań zmierzających do zwiększenia efektywności produkcji, a także dodatkowe środki poprawiające wydajność i zapewniające wzrost marży. Jednocześnie marka wdroży program poprawy wyników finansowych, który od 2023 roku ma przynieść 5,9 miliarda euro. Chodzi m.in. o optymalizację kosztów materiałowych i zmniejszenie różnorodności wersji produkowanych aut. Program będzie przynosił efekty już w latach 2019-2022. Ponadto za sprawą większej cyfryzacji procesów administracyjnych wzrośnie wydajność.

Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer marki Volkswagen, stwierdził: „Dzięki Paktowi na Rzecz Przyszłości wiele już osiągnęliśmy, jednak musimy zrobić znacznie więcej, aby sprostać wyzwaniom jakie czekają nas także po 2020 roku. Znacznie zwiększymy tempo przemian zachodzących w marce Volkswagen, żeby przygotować ją do wyzwań jakie niesie epoka aut elektrycznych i cyfryzacji. Volkswagen musi być bardziej efektywny i elastyczny, a jako pracodawca bardziej atrakcyjny i nowoczesny. W sprawie planowanej „mapy drogowej” w zakresie cyfryzacji procesów administracyjnych odbyły się już pierwsze konstruktywne rozmowy z Radą Zakładową”.

Kluczowy rok 2019: główny nacisk na tematy związane z przyszłością

Bieżący rok będzie kluczowym dla procesu transformacji marki. Łączne nakłady na inwestycje w obszary ważne z punktu widzenia przyszłości wzrosną do 2023 roku do 19 miliardów euro. To o 8 miliardów euro więcej niż przewidziano wcześniej na lata 2019-2023.

Celem jest przeprowadzenie inwestycji przy pomocy własnych środków i samodzielne sprostanie dodatkowym wyzwaniom, czyli rosnącym kosztom wdrażania norm redukcji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. W tym celu jest konieczna trwała poprawa zyskowności o 5,9 miliarda euro rocznie od 2023 roku. Dlatego marka Volkswagen zmniejszy koszty materiałów i różnorodność wersji produkowanych aut. Poza tym produktywność fabryk ma wzrosnąć o 5 procent rocznie. Do tego dojdzie wzrost zyskowności oraz marży w systemie sprzedaży.

„Środki zawarte w programie poprawy zyskowności zapewnią naszej marce konkurencyjny poziom zwrotu wynoszący 6 procent w 2022 roku. Taka poprawa jest niezbędna, abyśmy mogli sfinansować inwestycje niezbędne dla naszej transformacji oraz osiągnąć strategiczne cele w epoce elektrycznych aut” – oświadczył Członek Zarządu ds. Finansów, dr Arno Analiz.

Ogólne koszty rzeczowe oraz personalne w administracji mają zmniejszyć się o 15 procent każde. Na znaczeniu będzie zyskiwać transformacja cyfrowa. Wdrożenie „cyfrowej mapy drogowej” ma przygotować załogę do nowych metod pracy. W tym celu Volkswagen zainwestuje 4,6 miliarda euro w systemy IT, które umożliwią cyfryzację procesów administracyjnych.

Volkswagen zakłada, że do 2023 roku dzięki automatyzacji prostych prac liczba miejsc pracy zmniejszy się o 5.000 do 7.000. Temu wyzwaniu można sprostać nie obsadzając ponownie stanowisk zwalnianych przez pracowników odchodzących na emeryturę. Trzy kolejne roczniki pracowników, którzy z powodu wieku mogą przejść na zatrudnienie w mniejszym wymiarze czasu obejmują 11.000 osób. Oznacza to, że redukcja zgodna z krzywą demograficzną jest możliwa. Jednocześnie w dziale Rozwoju Technicznego, zajmującym się oprogramowaniem i systemami elektronicznymi, powstanie około 2.000 nowych miejsc pracy. Obowiązuje zasada: co najmniej do 2025 roku miejsca pracy w Volkswagenie są gwarantowane.

Volkswagen poczynił też duże kroki w dziedzinie przemiany w przedsiębiorstwo mocniej nastawione na auta elektryczne. W ciągu kolejnych 10 lat marka zamierza wyprodukować ponad 10 milionów samochodów napędzanych energią elektryczną skonstruowanych w oparciu o platformę MEB. Pierwszy jest model ID.1), który ma zostać zaprezentowany podczas wystawy IAA we Frankfurcie. Od 8. maja klienci będą mogli składać zamówienia na ID. w specjalnej wersji przygotowanej z okazji rozpoczęcia sprzedaży. „Gdy obserwuję zainteresowanie naszych dealerów modelami z rodziny ID. uważam za możliwe, że wyprzedamy specjalną wersję wprowadzającą zanim we wrześniu pokażemy model ID.” – stwierdził Jürgen Stackmann, Członek Zarządu ds. Sprzedaży.

Perspektywy na 2019 rok: celem jest wzrost rentowności

W bieżącym roku obrachunkowym marka dąży do osiągnięcia rentowności operacyjnej ze sprzedaży na poziomie 4 do 5 procent. Mimo niezbyt pozytywnych perspektyw co do koniunktury na najważniejszych rynkach spodziewany jest dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży do 5 procent. Sprzedaż aut marki Volkswagen powinna osiągnąć poziom zbliżony do ubiegłorocznego, rosnąc w miarę upływu kolejnych miesięcy.

1) – model studyjny zbliżony do seryjnego

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?