Genewskie nowości technologiczne 2019 dla Europy, a dla Polaka… gumofilce

 Wprawdzie w motoryzacyjnym świecie mamy salony samochodowe Motor Show we Frankfurcie, w Paryżu, Tokyo, Los Angeles, Detroit, Pekinie, czy Moskwie, ale najważniejszy jest ten w Genewie. Stąd też każdego roku w pierwszych tygodniach marca, do stolicy Szwajcarii przyjeżdżają tłumy dziennikarzy nie tylko z całej Europy, ale także Ameryki i Azji. Dlaczego jest to najważniejsza wystawa???

  1. Wiosna w przyrodzie

Po pierwsze jest to naprawdę pierwsza duża impreza w roku. Impreza odbywa się na początku marca, w okresie kiedy jeszcze nie ma budzącej się dożycia zieleni, a wokół dominuje szarość. W tych niekorzystnych warunkach pogodowych nagle otwierają się wrota wielkiego świata, gdzie dominują fantastyczne samochody i osoby z wyższych sfer.

  1. Wiosna w motoryzacji

Salon Samochodowy w Genewie to także czas prezentacji co danego roku będzie obowiązywać w motoryzacyjnej modzie. Prezentowane są bowiem nie tylko Premiery Światowe i Europejskie, ale także modele serii specjalnych przygotowane na dany rok modelowy, które już wkrótce trafią do salonów dealerskich.

  1. Wiosenne porządki w gospodarce

Nie bez znaczenia jest także fakt, że Szwajcaria nie jest producentem samochodów jak Francja, Niemcy, USA, czy Japonia i nie ma preferencji nacjonalistycznych. Przykładowo patrząc na Frankfurt widzimy potężną halę dla Mercedesa, drugą dla BMW, trzecią dla grupy VW i… niewielkie stoiska innych producentów. W przypadku Genewy wszyscy są równi i prezentują tylko to co naprawdę jest interesujące, a nie wywyższają się prezentując całą ofertę handlową i wiele wersji studyjnych.

Wszystko to sprawia, że już od ponad stu lat w Genewie trwa Motoryzacyjna Wiosna przyciągająca największych wystawców. W tym roku na zaczynające się 7-go marca dni dla publiczności zgłosiło się ponad 70 wystawców, a na odbywające się właśnie dni prasowe (5-6 marca) akredytowało się prawie 10 000 dziennikarzy.

SONY DSC

Tegoroczny Salon w Genewie jak w soczewce pokazuje w jakim kierunku podążać będzie motoryzacja w najbliższych latach. To przede wszystkich ograniczenie emisji gazów cieplarniach, odpowiedzialnych za globalne ocieplenie. Ponieważ zaś emisja ta zależy od ilości spalonego paliwa, produkcja oszczędnych, czy wręcz bezemisyjnych samochodów elektrycznych stała się obsesją wszystkich producentów. Swoją światową premierę mają więc trzy hybrydy BMW (330e, X5 45e, 745 e), Engelberg Tourer – elektryczny prototyp Mitsubishi,  Piëch Mark Zero – sportowy model elektryczny o mocy 610 KM, elektryczna Cupra, dwie hybrydowe Kia Niro i elektryczny e-Soul, Concept 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED zapowiadający nową linię zelektryfikowanych modeli o ponadprzeciętnych osiągach, elektryczny Buggy Volkswagena, czy Honda e Prototype – będąca rozwinięciem elektrycznego pojazdu Honda Urban EV Concept, zaprezentowanego w roku 2017, stanowiąca kluczową część europejskiej strategii Hondy – „Electric Vision”.

Z modeli, które szybciej trafią na nasz rynek warto zauważyć nową Mazde Cx3, Mercedesa CLA 200 Edition 1, nowe Renault Clio, nowego Crossovera Skody – KAMIQ, Subaru Levorg który z nowym silnikiem ponownie wraca na rynki, oraz chyba największa gwiazdę tegorocznego salonu odnowionego Volkswagena Passat.

SONY DSC

Jak wspomniałem na początku Genewa to nie tylko Salon Samochodów, ale także WIELKI ŚWIAT.  Stąd też warto odnotować jakie nowości przygotowano dla żyjących w nim szczęściarzy.

Z pewnością takimi modelami są m.in.: AURUS SENAT – rosyjski konkurent Rolls Royce’a o dlugości 660 cm z silnikiem 600 KMBentayga Speed z silnikiem W12 o mocy 635 KM, ekskluzywny Mulsanne W. O. Edition by Mulliner (będzie tylko 100 egzemplarzy), BMW M760Li xDrive z silnikiem V12 o mocy 585 KM, Mercedes SL 500 Grand Edition z jednostką V8 o mocy 455 KM, ósma generacja ikony sportowego stylu Porsche 911 Carrera Cabrio z silnikiem 450 KM, Toyota Supra GR produkowana przez TOYOTA GAZOO i wyposażona w silnik 340 KM, czy fantastyczny Lexus LC Convertible będący wersją kabrio flagowego modelu Lexus LC Coupé.

Ten ostatni jest wprawdzie prezentowany tylko jako Concept Car, ale możemy być pewni tak będzie wyglądał samochód którego premierę Lexus przygotuje już niedługo.

Będziemy na bieżąco prezentować wiadomości z Genewy, aby przybliżyć w jakim kierunku idzie świat.

Niestety patrząc na ogromne zaangażowanie w ograniczenie emisji spalin w koncernach samochodowych ze smutkiem spoglądam na Polskę i naszą kulturę techniczną, a raczej jej brak

SONY DSC

Według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (Intergovernmental Panel on Climate Change – IPCC) źródła emisji CO₂ na świecie rozkładają się następująco: energetyka – 25,9%, przemysł – 19,4%, gospodarka leśna – 17,4%, rolnictwo – 13,5 %, transport – 13,1%, gospodarstwa domowe – 7,9%, ścieki – 2,8%. Należy przy tym zauważyć że na wartość pokazaną jako transport i wynoszącą13,1% składa się kilka czynników: samochody osobowe (6,0%), kolej, lotnictwo i żegluga (3,6%), a także ciężarówki (3,5%).  Tak więc samochody osobowe mają wpływ zaledwie na 6% emisji, a kolosalne znaczenie ma m.in. energetyka.

Jak zaś zapowiadają rządzący w naszym kraju: Polska będzie truła, bo węgiel to nasze bogactwo.

Czy zatem nowe technologie w motoryzacji są też interesujące dla Polaków, którzy wybrali swych przedstawicieli, śmietankę inteligencji Narodu, gardzących techniką, technologią, innowacją? Może nam wystarczą tylko gumofilce, kufajka i taczki. To przecież nasza tradycja…

GENEWA 2019 Bogusław Korzeniowski 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?