Ott Tänak i Toyota Yaris WRC triumfują w Szwecji

Ott Tänak zwyciężył w Rajdzie Szwecji, drugiej rundzie WRC, i objął prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który świętował drugą wygraną w trzech ostatnich edycjach zimowego rajdu, przewodzi w klasyfikacji producentów.

Rajd Szwecji jest jedyną w pełni zimową rundą WRC. Kierowcy mierzą się z drogami pokrytymi śniegiem i lodem w autach zaopatrzonych w opony z kolcami, które gwarantują wysoką przyczepność na śliskiej nawierzchni. W tegorocznej edycji warunki były szczególnie trudne. W weekend w Szwecji i Norwegii, gdzie rozegrano część odcinków specjalnych, ociepliło się, śnieg i lód zaczął się topić, przez co auta miały trudności z utrzymaniem się w śniegowo-szutrowej brei, a śnieżne bandy okalające drogi zamieniły się w złowrogie pułapki. W takiej sytuacji najlepiej radził sobie Ott Tänak.

FIA World Rally Championship 2019 / Round 02 / Rally Sweden / February 14-17th, 2019 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Estończyk po piątkowym etapie tracił tylko dwie sekundy do lidera i miał dzięki temu lepszą pozycję na drodze przez całą sobotę. Pozwoliło mu to szybko objąć prowadzenie, wypracować ponad 50-sekundową przewagę nad kolejnymi załogami i kontrolować sytuację w niedzielę. Tänak podczas porannych prób ostatniego dnia rajdu jechał ostrożnie, by na dodatkowo punktowanym Power Stage’u pokazać wielką klasę i kunszt prowadzenia samochodu, wygrywając odcinek specjalny Torsby z przewagą 3,5 sekundy nad kolejną załogą. Estończyk zdobył 25 punktów za zwycięstwo w Rajdzie Szwecji i dodatkowe pięć punktów za triumf na ostatnim OS-ie. Dzięki temu został po raz pierwszy w karierze liderem mistrzostw świata.

Na szóstym miejscu dojechał drugi z kierowców Yarisa WRC – Kris Meeke, co pozwoliło zespołowi TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team objąć prowadzenie w klasyfikacji producentów.

Jari-Matti Latvala, który jechał swój rekordowy 197. rajd w WRC, w piątek utknął w śnieżnej bandzie, ale wrócił do rywalizacji i dojechał do mety ostatecznie na 21. pozycji. 38. był Marcus Grönholm w prywatnie wystawionym Yarisie WRC. Dla dwukrotnego mistrza świata był to jednorazowy powrót po ośmioletniej przerwie od ścigania.

FIA World Rally Championship 2019 / Round 02 / Rally Sweden / February 14-17th, 2019 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

„Gratulacje dla Otta, Martina i całego zespołu. Gdy wygraliśmy tu dwa lata temu w swoim ledwie drugim starcie po powrocie, trudno było mi to sobie wyobrazić. To była niespodzianka. W tym roku biliśmy się o zwycięstwo od samego początku. To pokazuje, jak ten zespół się rozwija” – skomentował Akio Toyoda, prezes Toyoty.

FIA World Rally Championship 2019 / Round 02 / Rally Sweden / February 14-17th, 2019 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Rajdowe mistrzostwa świata ze Szwecji przenoszą się do Meksyku, gdzie w dniach 7-10 marca kierowcy będą mierzyć się z szutrowymi drogami i wysokimi temperaturami. Dodatkową trudnością będzie duża wysokość (nawet 2773 m n.p.m.) i jazda w rozrzedzonym powietrzu, które potrafi ograniczyć moc silników nawet o 20 procent.

Wypowiedzi:
Tommi Mäkinen (szef zespołu)
„To wspaniale, że wygraliśmy w Szwecji i przewodzimy w obu klasyfikacjach generalnych. Ott zdominował rywalizację przez cały weekend, pokazując innym, jak należy jeździć w tak trudnych warunkach. On jest piekielnie mocny w tym momencie. Przypomina mi siebie sprzed 20 lat, gdy sam walczyłem o tytuły. Rajd był o wiele trudniejszy dla Jari-Mattiego i Krisa, ale obaj pokazali, że Yaris WRC jest szybki i niezawodny”.

Ott Tänak (Toyota Yaris WRC #8) 
„Za nami bardzo dobry weekend. Kluczowy okazał się piątkowy etap, w którym zminimalizowaliśmy straty w trudnych warunkach, a potem mieliśmy dobry rytm jazdy i ograniczaliśmy ryzyko tak bardzo, jak to było możliwe. W niedzielę oszczędzaliśmy opony na Power Stage, by na nim zaatakować. Pojechaliśmy bardzo dobrze, wszystko było w porządku, a ja dobrze czułem się za kierownicą. Mamy silny zespół i cieszymy się, że mamy takie wyniki na początku sezonu”.

Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC #10) 
„Pierwszy niedzielny odcinek specjalny był dla nas najlepszy: lodowe warunki z wysokimi bandami śnieżnymi, szybkie drogi prowadzące przez wzniesienia. Cieszyłem się jazdą, odzyskałem swój rytm. Liczyłem na dodatkowe punkty na Power Stage’u i dobre zakończenie rajdu, ale warunki mi nie sprzyjały, zwłaszcza w ostatniej partii, gdzie było mnóstwo śniegu i breji. Teraz koncentrujemy się już na Rajdzie Meksyku”.

Kris Meeke (Toyota Yaris WRC #5) 
„Warunki w niedzielę rano były bardzo dobre, bo bardzo lubię jeździć po lodzie. Moim celem było ukończyć rajd przed Sebastienem Loebem i udało nam się powiększyć przewagę nad nim, co mnie cieszy. Podczas Power Stage’u uderzyłem lewym przodem i od tamtej pory nie jechało mi się dobrze. Warunki przez cały rajd były odmienne od tych, które miałem podczas testów, przez co brakowało mi prędkości. Cieszę się, że zdobyłem punkty dla zespołu”.

Wyniki Rajdu Szwecji:
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) 2:47.30,0
2 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Citroën C3 WRC) +53,7
3 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +56,7
4 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland (Hyundai i20 Coupe WRC) +1.05,4
5 Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +1.08,2
6 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +1.38,8
7 Sebastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +1.49,7
8 Pontus Tidemand/Ola Floene (Ford Fiesta WRC) +3.37,7
9 Ole Christian Veiby/Jonas Andersson (Volkswagen Polo R5) +6.34,0
10 Janne Tuohino/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) +8.21,4
21 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +14.44,4

MOTOMI Magazyn


Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?