Miasta potrzebują nowoczesnych miejsc przesiadkowych

  • Badanie opinii przeprowadzone na zlecenie Renault Polska przez Kantar TNS wykazało, że dla ponad połowy mieszkańców polskich miast tworzenie centrów przesiadkowych jest jednym z najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu*. Dzięki dobrze zaprojektowanym węzłom przesiadkowym możliwa jest zmiana podziału modalnego w polskich miastach. Taka infrastruktura ma szansę znacząco ułatwić przesiadanie się do komunikacji miejskiej lub na rower czy korzystanie z carsharingu. Nowoczesne miejsca przesiadkowe mogą pełnić wiele dodatkowych funkcji, np. być przestrzenią rekreacyjną czy kulturalną.
  • Zaprojektowanie centrum przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO jest zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 15 maja 2019 r. Więcej informacji na stronie renaulteasycity.pl

Centrum przesiadkowe to miejsce, które umożliwia swobodne przesiadanie się między różnymi środkami transportu – własnym samochodem, rowerem, pociągiem, komunikacją miejską czy pojazdami współdzielonymi. Obecność takich obiektów w miastach może ułatwić zmianę podziału modalnego w miastach, a co za tym idzie – pozytywnie wpłynąć na stan środowiska naturalnego oraz jakość życia mieszkańców.

Miejsca przesiadkowe w polskich miastach

Ponad połowa (58%) mieszkańców polskich miast potwierdza, że w okolicy ma dostęp do węzła przesiadkowego. Większość tych osób (65%) korzysta z tego rodzaju udogodnień. Częściej znajdują się one w większych miastach – zwłaszcza tych powyżej 500 tys. mieszkańców. Jednocześnie wśród najważniejszych działań na rzecz transportu zrównoważonego aż 54% mieszkańców miast wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych.

W centrach przesiadkowych prawie zawsze dostępne są autobusy. Ponad połowa ankietowanych potwierdza również obecność tramwajów (63%), a także wypożyczalni rowerów (58%). Mniej niż co trzeci badany wskazuje dostępność w pobliskim węźle przesiadkowym parkingu umożliwiającego pozostawienie prywatnego samochodu (29%)*.

Nowoczesny węzeł komunikacyjny w Lublinie

W Polsce zaczynają pojawiać się nowoczesne, wielofunkcyjne miejsca przesiadkowe – niedługo takiego obiektu doczeka się Lublin.  Obecnie główny dworzec autobusowy w tym mieście znajduje się w sporej odległości od dworca kolejowego. W dodatku stary dworzec autobusowy wraz z pobliskim targowiskiem tworzy raczej nieatrakcyjny wizualnie obszar w bezpośrednim sąsiedztwie najbardziej reprezentacyjnej części miasta – zamku i starówki.

Wkrótce ma się to jednak zmienić. Powstał już kompleksowy projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Nowoczesny dworzec autobusowy zostanie wybudowany w pobliżu Dworca Głównego PKP, dzięki czemu miasto zyska węzeł komunikacyjny integrujący w jednym miejscu linie regionalne, dalekobieżne, podmiejskie, aglomeracyjne i mikrobusowe. Projekt oprócz samego obiektu z zajezdnią autobusową obejmuje także zagospodarowanie pobliskiej przestrzeni publicznej i dostosowanie istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Projektanci uwzględnili również potrzebę przyrodniczej odnowy Lublina oraz stworzenia publicznego miejsca zachowującego wartość kulturową regionu.

Na nowo odkryć parking

A jak wyglądają miejsca przesiadkowe za granicą? Powstają m.in. nowoczesne parkingi, które nie są już przestrzenią, którą odwiedza się tylko na moment, lecz pełni dodatkowe funkcje, np. rekreacyjne, kulturalne czy mieszkalne.

Przy Lincoln Road, najbardziej znanej ulicy w Miami Beach na Florydzie (USA), zbudowano wielofunkcyjny budynek, który jednocześnie jest parkingiem, powierzchnią handlową i prywatną rezydencją. Można tu wziąć udział np. w zajęciach jogi czy wydarzeniach kulturalnych.

Inny pomysł mieli twórcy Park’n’play w Kopenhadze. Na dachu wielopoziomowego parkingu powstał plac zabaw oraz przestrzeń publiczna. Budynek wyróżnia również wykorzystanie roślinności oraz warstwowych materiałów o różnej przezroczystości. Dzięki temu obiekt jest nie tylko funkcjonalny, lecz także wzbogaca miejski krajobraz.

Łączenie miejsca postojowego z atrakcyjną funkcją miejskiego sportu czy rekreacji może sprawić, że mieszkańcy chętniej zaczekają na siebie nawzajem i połączą się w grupę współdzielącą samochód.

Wielofunkcyjny plac

Parking połączony z miejscem zabaw dla dzieci to niejedyne tego rodzaju rozwiązanie w stolicy Danii. Po przebudowie Placu Izraela parking został ukryty pod ziemią, a na powierzchni powstała wielofunkcyjna przestrzeń publiczna. Plac jest miejscem spotkań oraz służy do aktywności fizycznej. Jednocześnie miska do skateboardingu i zatopione kanały powierzchniowe w deszczowe dni gromadzą wodę opadową, dzięki czemu plac staje się obiektem istotnym dla gospodarki wodnej w Kopenhadze.

Konkurs na projekt miejsca przesiadkowego

Zaprojektowanie przyjaznego dla wszystkich użytkowników miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO to zadanie uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. Nagroda za najlepszy projekt wynosi 20.000 zł, za drugie miejsce przewidziano 10.000 zł, a za trzecie 5.000 zł.  Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 15 maja 2019 r. Uczestnicy konkursu są również zaproszeni do udziału w warsztatach w formule speed meetings – krótkich prelekcji połączonych z ćwiczeniami prowadzonych przez ekspertów, które pomogą im przygotować się do tworzenia prac konkursowych. Warsztaty odbędą się 22 lutego 2019 r. w Warszawie. Więcej informacji o konkursie można znaleźć na stronie renaulteasycity.pl

* Badanie opinii mieszkańców polskich miast w kwestii mobilności zrównoważonej w miastach, Kantar TNS dla Renault Polska w ramach projektu „Renault Easy City. Design the Future”, grudzień 2018, ogólnopolska reprezentatywna grupa mieszkańców miast powyżej 50 tys. mieszkańców w wieku 15+; N=1300.

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?