Samochody elektryczne w Polsce dopłata 35 000 zł!?! REALIA czy MITY

14 lutego 2019 zabłysło światełko w tunelu, że Polska dołączy do krajów wspierających samochody ekologiczne. Mają być dopłaty do samochodu 35 000 zł…

W grudniu 2017 prezes Zarządu Marki Volkswagen, dr Herbert Diess zapowiedział, że w ciągu pięciu lat na całym świecie rozpocznie się produkcja 32 modeli należących do różnych marek koncernu, skonstruowanych na nowej platformie dla samochodów elektrycznych MEB. Herbert Diess opisał rozmiar tego przedsięwzięcia: „Zdecydowanie chcemy prowadzić w tej dziedzinie, sama marka Volkswagen będzie do 2022 roku oferować ponad 20 aut wyłącznie z elektrycznym napędem i w ciągu najbliższych pięciu lat wyda na tego rodzaju pojazdy sześć miliardów euro”. 

Wynika stąd niezbicie, ze motoryzacja będzie się rozwijać w kierunku samochodów elektrycznych, a tylko od wsparcia Państw zależy jak szybko będzie rozwijać się ten rynek.

14 lutego zabłysło światełko w tunelu, że Polska dołączy do krajów wspierających samochody ekologiczne. 14 lutego 2019 został bowiem opublikowany projekt Ministerstwa Energii w którym opisano warunki wsparcia finansowego dla aut elektrycznych, które zostaną wykorzystane ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Projekt ten trafił obecnie do Centrum Legislacyjnego.

Przewidziana wielkość dotacji to:

  • samochód elektryczny – dopłata 30% ceny zakupu jednak maksymalnie 36 000zł
  • samochód napędzany CNG/LNG – dopłata 30% ceny zakupu jednak maksymalnie 75 000zł
  • samochód napędzany wodorem – dopłata 30% ceny zakupu jednak maksymalnie 75 000zł

Z nowego projektu o dopłatach wynika, że cena nowego pojazdy byłaby dla klienta niższa, a dopłatę otrzymywaliby bezpośrednio dealerzy (projekt dotyczy tylko samochodów NOWYCH!!!). Osoba, która kupiłaby taki samochód musiałaby zobowiązać się do użytkowania go przez minimum dwa lata.

TEST ELEKTRYCZNEGO NISSANA LEAF – CZYTAJ

Sprawdziliśmy jak rozkłada się sprzedaż w poszczególnych krajach w zależności od źródła napędu. Według danych przesłanych nam przez European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) w Europie Zachodniej w roku 2016 jeździło: 45,8 % modeli benzynowych, 49,5% modeli diesel, 1,2% modeli napędzanych przez paliwa typu LPG i CNG, 1,5% modeli elektrycznych, 2,0% modeli hybrydowych.

Ponieważ dane w poszczególnych Państwach w Europie są dość zróżnicowane:

  • we Francji – (43,8 % modeli benzynowych, 52,1% modeli diesel, 0,2% modeli napędzanych przez paliwa typu LPG i CNG, 1,4% modeli elektrycznych, 2,5% modeli hybrydowych),
  • w Niemczech (45,8 % modeli benzynowych, 52,2 % modeli diesel, 10,2% modeli napędzanych przez paliwa typu LPG i CNG, 0,8 % modeli elektrycznych, 1,0% modeli hybrydowych)
  • w Norwegii (29 % modeli benzynowych, 30,8 % modeli diesel, 29% modeli elektrycznych i 11,2% modeli hybrydowych)

sprawdziliśmy w jaki sposób uzyskano taki stopień nasycenia rynku w Norwegii. Oczywiście wszystko dzięki ingerencji Państwa…

TEST ELEKTRYCZNEGO VW GOLF – CZYTAJ

W Norwegii bowiem

  1. Zniesiono cło na importowane samochody elektryczne
  2. Zlikwidowano opłaty na drogach, za które użytkownicy samochodów z silnikami spalinowymi musieli płacić.
  3. Zapewniono całkowicie darmowe parkowanie w miejscach gdzie inni zmuszeni są uiszczać opłaty.
  4. Wprowadzono ulgi podatkowe dla firm (podatek niższy o 50 proc.), które zdecydowały się na zakup tego typu pojazdów.
  5. Wprowadzono zwolnienie z płacenia 25-procentowego podatku VAT.

TEST ELEKTRYCZNEGO RENAULT ZOE – CZYTAJ

Ta ingerencja w cenę finalną, poprzez zwolnienia fiskalne, sprawiła, że wartości „elektryków naprawdę przemawiają za ich wyborem. Wg cennika Volkswagena w Norwegii -www.volkswagen.no-: e-Golf (elektryczny 136 KM) kosztuje 335 400 koron (ok 148 950 zł), a najtańszy oferowany tam VW Golf, to Businessline 1,0 115 KM za 322 200 koron. (ok. 143 089 zł) Dla porównania podamy ceny w Polsce: e-Golf (169 350 zł), a najtańszy u nas  Golf  -1,0 85KM 5d Trendline- kosztuje 72 000 zł.

Tak więc dofinansowanie 35 000 zł to krok w dobrym kierunku. Jeżeli dodatkowo zwiększono by ulgi w innych dziedzinach, to samochody elektryczne mają szansę zaistnieć także w Polsce.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?