Test ŠKODA Fabia Combi Monte Carlo kombik z charakterem

Samochody kombi są dla mnie ideałem przestronności i rozplanowania wnętrza. Wprawdzie nie są tak prestiżowe jak sedan i tak zwarte jak hatchback, ale też mają swój urok, którym jest uniwersalizm.

W Polsce przyjęło się, iż samochodami typu kombi jeżdżą głównie przedstawiciele handlowi, ze względu na pojemne wnętrze, a jednocześnie gabaryty jak w wersjach sedan. Jednak coraz więcej osób prywatnych także przekonuje się do tych modeli. Jakimi atutami przekonują te wersje staraliśmy się sprawdzić w teście Skody Fabii kombi Monte Carlo…

Nadwozie – wyrazista sportowa stylistyka

Aktualnie oferowana ŠKODA Fabia Combi jest o 10 mm dłuższa, o 90 mm szersza i o 31 mm bardziej płaska niż poprzedniczka.

Przód jest taki sam jak w wersji hatchback. Dzięki większej szerokości oraz celowemu podkreśleniu linii poziomej wywiera wrażenie pewności siebie i solidności. Wyrazistymi elementami są ostro wycięte, szerokie reflektory, krystaliczny szlif szkła, typowe dla marki listwy atrapy chłodnicy i logo marki na „nosie” maski. Wyraźnie jest podkreślona graficzna jedność atrapy chłodnicy i świateł, wszystkie linie i krawędzie są precyzyjnie zaakcentowane. Pokrywa komory silnika jest wyraziście skonturowana dwoma przetłoczeniami przebiegającymi od zewnątrz do wewnątrz.

Dzięki większej szerokości oraz celowemu podkreśleniu linii poziomej wywiera wrażenie pewności siebie i solidności. Wyrazistymi elementami są ostro wycięte, szerokie reflektory, krystaliczny szlif szkła, typowe dla marki listwy atrapy chłodnicy i logo marki na „nosie” maski.

Patrząc z boku dostrzeżemy, że płynąca sylwetka samochodu wygląda jakby odlana, a cały widok z boku przekazuje dynamikę i emocję. Wrażenie to tworzy ostra linia górnego przetłoczenia wraz z biegnącą pod nią tak zwaną linią błotnika, „Wing Line”, jak też wąskie słupki, gra światła i cienia, miękko do tyłu opadająca linia dachu i całkowicie nowe, atrakcyjne wzory kół.

Widok z tyłu ŠKODY Fabii Combi jest przejrzysty, uporządkowany i charakterystycznie nakreślony z ponownym podkreśleniem linii poziomej. Lampy tylne – utrzymane w typowym dla ŠKODY układzie „C” – mają kontrastowe ciemne obramowanie i staranne wykończenie w tradycji czeskiego kunsztu szkła.

W porównaniu z wersją hatchback pojazd jest dłuższy o ok 26 cm (hatchback ma długość 3992mm, kombi 4257 mm).

Prezentowana Skoda ma jednak więcej dodatków poprawiających styl modelu. To edycja Monte Carlo w którym czerwony kolor nadwozia współgra z czarnymi dodatkami. Pakiet stylistyczny obejmuje światła, zderzaki, progi i spoiler. Dodatkowym atutem naszego modelu był czarny szklany dach i czarne relingi dachowe oraz charakterystyczne felgi Torino i koła 215/40R17.

Wnętrze – Duża ilość miejsca i swoboda ruchu

ŠKODA Fabia dzięki niedużym wymiarom zewnętrznym, pozostaje nadzwyczaj zwinnym i zwrotnym małym samochodem, wnętrze jednak jest wystarczające do wygodnego podróżowania.

Długość wnętrza nowej ŠKODY Fabii Combi wynosi 1.674 mm, szerokość na wysokości łokci: z przodu – 1.401 mm, tyłu – 1.386 mm, częś bagażowa ŠKODY Fabii Combi mieści 530 litrów (po złożeniu kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1.395 litrów).

Widok z tyłu ŠKODY Fabii Combi jest przejrzysty, uporządkowany i charakterystycznie nakreślony z ponownym podkreśleniem linii poziomej. Lampy tylne – utrzymane w typowym dla ŠKODY układzie „C” – mają kontrastowe ciemne obramowanie i staranne wykończenie w tradycji czeskiego kunsztu szkła.

Dzięki dużemu otworowi załadowczemu o szerokości 1.098 mm, pokrywie bagażnika otwierającej się na wysokość 1.900 mm i niskiej krawędzi załadowczej (611 mm) łatwo jest umieszczać bagaż. Co zaś najważniejsze –jak w każdym kombi- przestrzeń bagażową możemy wykorzystać w pełni, a przewóz nawet dużych gabarytowo przedmiotów (np. rozłożony wózek dziecięcy), nie jest ograniczone tylną klapą.

Wnętrze – Praktycznie i sprytnie opracowane

Hasło „Simply Clever” stało się sloganem markowym ŠKODY. Nic więc dziwnego, ze wsiadając do samochodu mimo woli rozgadamy się za praktycznymi i banalnie prostymi rozwiązaniami. A w wersji kombi jest ich sporo.

ŠKODA Fabia Combi na życzenie może otrzymać regulowaną podwójną podłogę  komory bagażnika. Jest to ruchoma podłoga pośrednia, która dzieli komorę bagażnika na dwa poziomy, umożliwiając lepsze wykorzystanie jej przestrzeni. Aby podłogę umieścić w górnym położeniu, płytę podłogi po prostu wsuwa się w dwa uchwyty znajdujące się po bokach. Dla ułatwienie wkładania i wyjmowania bagażu podłogę tę można także ustawić ukośnie. Gdy bagażnik ma być wykorzystywany bez dzielenia jego przestrzeni, podłogę ustawia się w dolnym położeniu.

Nowa Fabia seryjnie ma skrobaczkę do szyb na pokrywie wlewu paliwa. Oszczędza to trudu usilnego jej poszukiwania w okresie zimowym. Skrobaczka do szyb jest wsunięta na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa, gdzie ma swoje stałe miejsce.

W każdych drzwiach można umieścić pojemnik na odpadki. Siatkowe kieszenie na wewnętrznych bokach oparć foteli pomieszczą różne drobne przedmioty. Zadbano także o poręczne pojemniki. W obu tylnych drzwiach mieści się teraz jedna półlitrowa butelka. W schowku przed pasażerem jest dodatkowe miejsce na jedną litrową butelkę. W ten sposób samochód oferuje teraz możliwość umieszczenia w schowkach do siedmiu butelek: po jednej 1,5­litrowej w obu przednich drzwiach, po jednej 0,5-litrowej w obu tylnych drzwiach, jednej 0,5-litrowej i 0,4-litrowej w konsoli środkowej i jednej 1,0-litrowej w schowku przed pasażerem.

Fabia Combi oferuje oprócz tego także inne rozwiązania „Simply Clever” stosowane w modelach od wielu lat:

 

  • Komorę bagażnika zasłania zdejmowalna roleta z praktyczną funkcją zwalniania przez naciśnięcie: krótkie naciśnięcie na koniec rozciągniętej rolety powoduje jej samoczynne zwinięcie.
  • W komorze bagażnika znajdują się także dwa haki do zwieszenia toreb lub siatek.
  • Utrzymanie porządku w bagażniku ułatwia dostępny na zamówienie zestaw siatek, w którego skład wchodzą trzy siatki (dwie pionowe, jedna pozioma).
  • Oprócz tego do bagażnika można zamówić elastyczny schowek, służący do pomieszczenia różnych drobiazgów.
  • Kwit parkingowy kierowca może wsunąć w seryjny uchwyt na kwity przy lewym słupku A.
  • „Simply Clever” jest także funkcja doświetlania zakrętów, którą mają indywidualnie włączane reflektory przeciwmgłowe.

Wyposażenie dodatkowe

Zapewne wiele osób patrząc na zdjęcia modelu poczuje pragnienie odbycia jazd testowych modelem Fabia i zakup modelu, gdyż widoczny samochód robi wrażenie ze względu na bogactwo wnętrza. Niestety muszę przyznać, że prezentowany model  Fabia Combi Monte Carlo 1,0 DSG trochę odbiega od wersji standardowej. Kosztujący 69 600 zł model standardowo ma sportową kierownicę, nakładki imitujące włókno węglowe, oraz charakterystyczną tapicerkę foteli. Testowy model wzbogacono jednak  o kilkanaście dodatków. Są to m.in

  • Dach Panoramiczny oraz relingi dachowe w kolorze srebrnym (opcja za 2850 zł)
  • KESSY – bezkluczykowy dostęp do samochodu i uruchamianie silnika + Alarm (opcja 2550zł)
  • Nawigacja AMUNDSEN dla Dachu panoramicznego (kolorowy ekran dotykowy 6,5″, Bluetooth, Car Menu, RDS FM, MP3, WMA, wejście SD, USB z łącznością z Apple, Škoda Surround, 2 dodatkowe głośniki z tyłu – dodatkowe 1550 zł)
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL- aktywny tempomat (koszt 2750 zł)
  • Elektrycznie sterowane szyby tylne (opcja 750 zł)
  • Reflektory Bi-LED z CORNER (opcja 3250 zł)
  • Pakiet zimowy – podgrzewane fotele przednie i spryskiwacze szyby przedniej (opcja 1000 zł)
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL- aktywny tempomat (opcja 2750 zł)

W sumie koszt dodatków w samochodzie to ponad 30 000 zł i prezentowany samochód kosztuje 100 550 zł.

A jazda modelem Fabia kombi?

Na początku warto zwrócić uwagę, ze model powstał na platformie podłogowej MQB. Dla nieznających tematu przypominam, że koncern Volkswagen opracował uniwersalną platformę na której zabudowywane są nadwozia począwszy od modeli małych (Fabia, czy prezentowany niedawno Polo), kompaktowych (Golf, Octavia), a na dużych -typu Passat- skończywszy. Tak ogromna różnorodność sprawiła, że platforma bazowa musi spełniać wszystkie wymagania odnośnie bezpieczeństwa czynnego (prowadzenie, przyczepność), jak i biernego (strefy absorbcji, sztywność nadwozia) dla wszystkich modeli. Tym samym technika MQB zapewnia bezpieczeństwo czynne i bierne jak rozwiązania z wyższych klas.

Stąd też nie dziwi, że ŠKODA Fabia Combi przekonuje wysokim poziomem bezpieczeństwa. Opcjonalna funkcja nadzoru odstępu, Front Assistant, z funkcją hamowania awaryjnego, która automatycznie zatrzymuje samochód, zmniejsza ryzyko najechania. Funkcja hamulca antykolizyjnego automatycznie włącza hamulce po zderzeniu, aby nie dopuścić do kolejnych kolizji wskutek bezwładnego ruchu samochodu.

Narastające zmęczenie kierowcy rozpoznaje funkcja Driver Activity Assistant. Nowy ogranicznik prędkości pozwala automatycznie ograniczyć prędkość jazdy do wcześniej nastawionej wartości. Ruszanie pod górę wspomaga funkcja Hill Hold Control. Oprócz tego nowa Fabia Combi w krajach Unii Europejskiej jest wyposażona w elektroniczny nadzór ciśnienia w oponach.

ŠKODA Fabia Combi jest też wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS z rozszerzeniem funkcjonalnym XDS+. EDS i XDS+ działają na koła przedniej osi. XDS+ umożliwia neutralne zachowanie samochodu podczas pokonywania zakrętów przy dynamicznym stylu jazdy. Zwiększył się łączny zakres zastosowania tej funkcji, która włącza się już przy przyspieszeniu poprzecznym 0,15 G, przy mniejszej prędkości pokonywania zakrętu. Działanie funkcji polega na łagodnym przyhamowaniu koła po wewnętrznej stronie łuku drogi, co powoduje zwiększenie momentu napędowego koła zewnętrznego. Koło po wewnętrznej stronie łuku jest przyhamowywane nie tylko podczas przyspieszania, lecz także hamowania hamulcami lub silnikiem. Powstający w ten sposób moment obracający samochód wspomaga pokonywanie zakrętu, umożliwiając bezpieczną i jednocześnie szybszą jazdę po łuku. XDS+ działa tym silniej, im dynamiczniej samochód porusza się po łuku.
W zakresie bezpieczeństwa biernego samochód w krajach UE seryjnie ma sześć poduszek bezpieczeństwa współpracujących z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa.

Elementy zapewniające bezpieczeństwo czynne sprawiają więc, ze pojazd prowadzi się bardzo dobrze i nie ma różnic dużych między VW Golfem i Skodą kombi. Oczywiście są odmienności wynikające z praw fizyki i sił działających na samochód na zakręcie (odpowiada za to rozstaw kół, szerokość opon, ułożenie środka ciężkości), niemniej przy jeździe w normalnym ruchu miejskim i pozamiejskim mamy reakcję na ruchy kierownicy i przyczepność na podobnym poziomie. Nie oznacza to oczywiście, że podczas szybkich jazd na zakrętach pojazd jest niebezpieczny. W tym wypadku należy jednak porównywać go z samochodami segmentu B jak Yaris, Clio, czy Corsa. W tym porównaniu model wypada zaś bardzo dobrze.

Na koniec zostawiłem sobie element który wzbudza najwięcej pozytywnych i negatywnych emocji – trzycylindrowy silniczek 1,0. Zastosowanie silniczka z trzema cylindrami w samochodzie mającym aspiracje „sportowego ducha” wydaje się mocno kontrowersyjne, ale:

  • Fabia Monte Carlo to tylko dodatki stylizacji wizualnej
  • Obecnie Fabia oferowane jest tylko z jedynym silnikiem – 1,0 o różnych mocach.

W modelu Monte Carlo użyty był najmocniejszy silnik o mocy 110 KM i momencie obrotowym 200 Nm. Trzeba przyznać, że jednostka ta doskonale spisuje się w małym i lekkim modelu. Jeżeli dodamy fakt iż w samochodzie była skrzynia biegów DSG, problem „dziury przy zmianie biegów” i związanych z tym  wstrząsów silnika trzycylindrowego w najniższym zakresie obrotów nie istniał.

Ponieważ jest to moje pierwsze spotkanie z tym silnikiem w warunkach typowo zimowych (rano temp „– 6”), chciałem zauważyć, że ma on krótszy czas nagrzania niż większość silników w samochodach testowych.

Z tą jednostką i skrzynią DSG mały samochód średnio zużywał 5,5 l paliwa na 100 km (wg danych katalogowych WLTP średnie zużycie to 5,7 l/100 km), a na trasie w zależności od sposobu jazdy zużycie paliwa wynosiło od 4,5 l/100 km do 5,1 l/100 km .

O ile wersja kombi jest dla mnie znacznie lepsza niż hatchback, to trudno mi przekonywać do zakupu wersji kombi 110 KM Monte Carlo w standardzie kosztującej 69 600 zł. To bowiem efektownie wyglądająca… Skoda Fabia kombi

Dla kogo?

ŠKODA Fabia kombi to naprawdę fajny i uniwersalny samochód rodzinny. Nie będę oczywiście przekonywał, żeby ktoś kupił ten model zamiast VW Passata, Peugeot 308, Opla Cascada. czy Nissana Juke. Jest to alternatywna oferta dla kupujących tradycyjną Fabię.  Nie dość, że jego design jest atrakcyjny i nie odbiega od klasycznej wersji hatchback, parametry jazdy są identyczne, to cena jest wyższa tylko o 2500 zł. Za kwotę tę otrzymujemy zaś uniwersalizm wnętrza, jakiego nie ma w żadnym hatchbacku.

Jednakże o ile wersja kombi jest dla mnie znacznie lepsza niż hatchback, to trudno mi przekonywać do zakupu wersji kombi 110 KM Monte Carlo w standardzie kosztującej 69 600 zł. To bowiem efektownie wyglądająca… Skoda Fabia kombi

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?