HONDA CR-V – jeszcze lepsza…

Od chwili debiutu w 1997 roku, z każdą kolejną generacją, Honda CR-V stawała się coraz doskonalsza. Najnowsza odsłona popularnego, kompaktowego SUV-a została ulepszona i dopracowana tak, aby przewyższyć oczekiwania klientów i jednocześnie zachować swój unikalny charakter. Nowa Honda CR-V oferuje teraz szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych oraz wyróżnia się najwyższą jakością wykonania.

Całkowicie nowy model CR-V będzie pierwszym SUV-em Hondy w Europie wyposażonym w zaawansowany hybrydowy układ napędowy. Zespół napędowy z inteligentnym systemem doboru trybu jazdy (i-MMD) obejmuje dwie maszyny elektryczne, pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy oraz akumulator litowo-jonowy. Jest dostępny w obu wersjach, z przeniesieniem napędu na przednią oś oraz z napędem AWD.

2019 Honda CR-V Hybrid

Nowy CR-V prezentuje odświeżoną sylwetkę z szerszymi, muskularnymi nadkolami, bardziej wyrazistymi liniami maski i tylnych partii nadwozia oraz – typową dla nowej generacji modeli tej marki – stylizacją pasa przedniego z charakterystycznym kształtem reflektorów.

Nowy CR-V podnosi również poprzeczkę w zakresie jakości i przestronności wnętrza. CR-V oferuje teraz jeszcze większy komfort jazdy, lepszą charakterystykę prowadzenia, pewniejszą kontrolę przechyłów nadwozia oraz bardziej skuteczne tłumienie nieprzyjemnych wibracji, drgań i hałasu. Nowy model gwarantuje również większą wygodę użytkowania i funkcjonalność oraz szersze możliwości w zakresie łączności.

Nieco większy rozstaw osi oraz szersza sylwetka modelu CR-V, umożliwiły wygospodarowanie bardziej przestronnej kabiny. Najlepsze w tej klasie zagospodarowanie dostępnej przestrzeni sprawia, że pasażerowie mają więcej miejsca, a bagażnik jest głębszy i dłuższy niż w poprzednim modelu. Podłoga bagażnika posiada dwustopniową regulację wysokości, co pozwala stworzyć płaską powierzchnię transportową do przewozu dużych przedmiotów. Ich załadunek ułatwi system bezdotykowego, elektrycznego sterowania klapą bagażnika.

Dzięki inteligentnym funkcjom, nowa CR-V jest łatwiejsza w codziennej eksploatacji Przykładowo, możliwe jest ustawienie wysokości, do której ma otwierać się klapa bagażnika, np. w czasie postoju w niskim garażu. Jeszcze większą praktyczność kabiny zapewnia trójfunkcyjny schowek w konsoli środkowej, a także nowy system chowania, składania i dzielenia (60:40) oparć tylnych foteli „jednym ruchem”, który znacząco ułatwia i przyśpiesza załadunek bagażu.

2019 Honda CR-V Hybrid

Platforma samochodu wykorzystuje unikalną dla Hondy koncepcję konstrukcji nadwozia typu ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która jeszcze bardziej konsekwentnie wykorzystuje siatkę licznych, połączonych ze sobą elementów strukturalnych, których zadaniem jest bardziej równomierne rozprowadzanie i rozpraszanie energii zderzenia. Ponadto, niezależnie od wybranego poziomu wyposażenia, model CR-V dostępny jest z rozbudowanym zestawem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego i wspomagania kierowcy Honda Sensing™, wykorzystujących dane z czujników radarowych i kamery, aby asystować kierowcy w czasie jazdy.

Innowacyjna Hybryda

Całkowicie nowy model CR-V jest pierwszym SUVem Hondy w Europie, wyposażonym w zaawansowany hybrydowy układ napędowy. W systemie Honda Hybrid Performance zastosowano inteligentną technikę napędu z doborem trybu jazdy (i-MMD), obejmującą pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy, innowacyjną przekładnię zawierającą dwie maszyny elektryczne, jednostkę sterującą przepływem mocy oraz akumulator litowo-jonowy. Układ zapewnia wysoki poziom sprawności i kultury pracy.

Nowy CR-V Hybrid jest wyposażony w wydajny, 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC o mocy maksymalnej 107 kW (145 KM), osiąganej przy 6200 obr/min. i w napęd elektryczny o mocy 135 kW (184 KM) z momentem obrotowym 315 Nm. Dzięki układowi hybrydowemu, CR-V Hybrid z napędem na przednią oś osiąga przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 sekundy, dla modelu AWD wynosi ono 9,2 sekundy. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 180 km/h.

2019 Honda CR-V Hybrid

W modelu CR-V Hybrid, napędzanym na przednie koła, poziom emisji CO2 – w ramach zmodyfikowanego testu NEDC – wyniósł 120 g/km, przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym – 5,3 l/100 km. Honda CR-V Hybrid w wersji z napędem na wszystkie koła legitymuje się emisją CO2 na poziomie 126 g/km i średnim zużyciem paliwa wynoszącym 5,5 l/100 km.  

Inteligentny wybór trybów jazdy

Unikalna technika systemu i-MMD Hondy zawdzięcza swoją nazwę inteligentnemu, przebiegającemu bardzo płynnie, automatycznemu przełączaniu pomiędzy trzema trybami, zapewniającymi najwyższą możliwą efektywność podczas jazdy. Trzy tryby jazdy: Tryb elektryczny (EV Drive), podczas którego akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy; Tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym silnik benzynowy dostarcza moc do silnika elektrycznego/generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego; Tryb silnika spalinowego (Engine Drive), w którym silnik benzynowy przekazuje napęd bezpośrednio na koła za pośrednictwem sprzęgła blokującego.

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, CR-V Hybrid samodzielnie przechodzi pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym, dbając o maksymalną wydajność napędu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym, nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiej maszyny elektrycznej, pełniącej rolę generatora. Tryb elektryczny (EV Drive) daje CR-V zasięg do około 2 km bezemisyjnej jazdy, uzależniony jednak od warunków drogowych, poboru prądu i stopnia naładowania akumulatora hybrydowego. Tryb jazdy silnikowej jest najbardziej wydajny na szybko pokonywanych odcinkach, a dodatkowo może być chwilowo wspomagany mocą silnika elektrycznego, kiedy niezbędne jest chwilowe podniesienie momentu obrotowego.

2019 Honda CR-V Hybrid

Podczas jazdy z prędkością 60 km/h Honda CR-V Hybrid będzie zazwyczaj poruszała się w trybie elektrycznym. Przy prędkości 100 km/h, przez około jedną trzecią czasu, system pozwoli na jazdę w trybie elektrycznym (EV Drive). Prędkość maksymalna uzyskiwana jest w trybie hybrydowym. Oprogramowanie sterujące pracą systemu i-MMD decyduje o tym, kiedy następuje przełączenie pomiędzy trybami jazdy, bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy czy angażowania jego uwagi.

Benzynowy silnik 2,0-litrowy, przekładnia e-CVT wraz z jednostką sterowania mocą znajdują się w przedziale silnikowym, natomiast akumulator litowo-jonowy mieści się pod podłogą bagażnika.

Innowacyjna przekładnia e-CVT

W układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię e-CVT, w której skład wchodzi min. jednobiegowa przekładnia o stałym przełożeniu, umożliwiająca płynne przeniesienie momentu obrotowego na koła pojazdu. System Hondy jest mniejszy i sprawniejszy niż układy posiadające przekładnie planetarne, zazwyczaj stosowane w pojazdach hybrydowych.

2019 Honda CR-V Hybrid

Inżynierowie pracujący nad CR-V Hybrid zadbali, aby zmiany trybu jazdy, w tym funkcja wyłączenia i uruchomienia silnika stop-start, były nieodczuwalne dla pasażerów. Płynny transfer momentu obrotowego oznacza, że nie występują żadne zaskakujące zmiany w pracy układu przeniesienia napędu lub niepożądane sprzężenia zwrotne, a prawie bezgłośny układ napędowy sprawia, że CR-V Hybrid oferuje jazdę bez nadmiernego hałasu i wibracji.

Przekładnia została dostrojona z myślą o rynku europejskim, by zapewnić liniowe przyspieszanie. Uzyskano to dzięki optymalizacji reakcji układu napędowego na zmiany położenia pedału przyspieszenia, a dodatkowo zadbano, by dźwięk silnika odpowiadał oczekiwaniom kierowcy. Pierwszy raz w modelu CR-V zastosowano układ Active Sound Control, którego zadaniem podczas przyspieszania jest dostarczanie naturalnego dźwięku wchodzącego na obroty silnika.

System sterowania stopniem opóźnienia

CR-V Hybrid jest wyposażony w system sterowania stopniem opóźnienia, który pozwala kierowcy, za pomocą łopatek umieszczonych pod kołem kierownicy, dostosowywać stopień opóźnienia (zwalniania) auta i tym samym sterowanie rekuperacyjnym odzyskiwaniem energii. Właściwa wartość stopnia opóźnienia wyświetlana jest w postaci pojedynczego symbolu „^” na 7-calowym Interfejsie kierowcy DII. Liczba wyświetlanych symboli „^” wzrasta wraz ze stopniem opóźnienia, do czterech maksymalnie.

Przez przyciągnięcie prawej łopatki pod kierownicą (oznaczonej symbolem plus), kierowca może zwiększyć stopień opóźnienia, co skraca etap wytracania prędkości po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Przyciągnięcie łopatki po lewej stronie kierownicy (oznaczonej symbolem minus) powoduje zmniejszenie stopnia opóźnienia i tym samym łagodniejsze wytracenie prędkości przez samochód. W momentach wytracania prędkości przez samochód odbywa się rekuperacyjne odzyskiwanie energii.

Podczas jazdy w trybie Normal, manualne sterowanie stopniem opóźnienia działa chwilowo i wyłącza się automatycznie podczas jazdy ze stałą prędkością lub w momencie wciśnięcia pedału przyspieszenia. Jeśli jedziemy w trybie Sport, manualnie wybrany stopień opóźnienia utrzyma się do momentu anulowania przez kierowcę.

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?