Tarraco: jak skonstruowane są światła w SEAT-ach?

Odpowiednie światła samochodowe to niezbędny element, który wpływa na bezpieczeństwo na każdej drodze – dlatego tak ważny jest odpowiedni proces ich projektowania i testowania. Doskonale wie o tym SEAT, który tworząc oświetlenie do swoich nowych modeli, zaprasza do współpracy projektantów i inżynierów, którzy pracują nad nimi ponad trzy lata. Tyle czasu trwa wykonanie niezbędnych testów i weryfikacji reflektorów, które zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo za kierownicą.

Dialog sztuki i techniki

– Rozwijając technologie świateł, nieustannie pozostajemy w kontakcie z działem projektowania. Zamieniamy estetyczne idee w matematyczną dokładność – mówi Carlos Elvira, który kieruje zespołem oświetlenia i sygnalizacji w SEAT. – W przypadku SEAT-a Tarraco chcieliśmy, aby jego światła komunikowały to, w jaki sposób rozumiemy dziś inteligencję, technologię i emocje, które powinny towarzyszyć kierowcom – dodaje Tony Gallardo, który jest odpowiedzialny za projektowanie elementów zewnętrznych.

300 symulacji

Zespół ds. oświetlenia i sygnalizacji wykorzystuje symulacje 3D do tworzenia nowych mechanizmów. Żywotność projektów jest zapewniona poprzez wykonanie nawet 300 symulacji na jeden model. Po zatwierdzeniu fazy wirtualnej, budowany jest model, który następnie jest używany do wstępnych testów umożliwiających weryfikację rozkładu, konsystencji i intensywności światła.

Widoczność w każdych warunkach

Centrum Techniczne SEAT-a wyposażone jest w 40-metrowy utwardzony tunel oświetleniowy. Umożliwia on odtworzenie autentycznych warunków jazdy w nocy. Carlos Elvira za kierownicą Tarraco testuje różne światła i weryfikuje ich intensywność za pomocą fotometru. Ponadto ważne jest odpowiednie wypoziomowanie reflektorów. Nie powinny być one idealnie proste oraz układać się w ostrą linię, ponieważ prowadzi to do zmęczenia wzroku kierowcy.

– Wiele osób pyta, czy kąt wiązki światła zmienia się, gdy samochód jest w pełni załadowany. Odpowiedź brzmi: nie. Aby to sprawdzić należy przeprowadzić kilka prób z ciężarkami, np. umieszczając 350 kg w bagażniku lub usadzając w samochodzie pięć osób. Takie testy gwarantują, że kąt padania światła jest prawidłowy przez cały czas, niezależnie od tego, jak pojazd jest obciążony – zapewnia Carlos Elvira.

Od arktycznego mrozu do pustynnego upału

Chcąc sprawdzić, czy światła i ich funkcje będą reagować prawidłowo w różnych warunkach pogodowych, w fazie testów sprawdza się je w ekstremalnych temperaturach od -40 do 90 st. Osiąga się je w specjalnej komorze klimatycznej, w której odtwarzane są różne warunki ciepła, wilgotności i zimna. Co więcej, prototypy przemierzają ponad 30 tysięcy kilometrów pomiędzy odległymi miejscami na Ziemi, a nawet dwa lata spędzają na pustyniach, w celu sprawdzenia ich działania w różnych warunkach pogodowych.

Żywotność LED-ów do 10 000 godzin

Średni okres użytkowania 300 źródeł światła LED, które znajdują się w modelu Tarraco, to 10 000 godzin. Zużywają one połowę mniej energii niż żarówki halogenowe. – Systemy oświetleniowe przeszły ogromną ewolucję jeśli chodzi o ich komfort i bezpieczeństwo. Dzisiejsza technologia emituje światło, które jest o wiele chłodniejsze i wyraźniejsze, przypominając słoneczne światło w pogodny dzień. Otwiera to szeroką gamę możliwości, uwzględniając również to, że dzięki diodom możemy dziś całkowicie przebudowywać projekty opraw oświetlenia – podsumowuje Carlos Elvira.

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?