Siedem generacji Porsche 911 (część VI)

27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To wystarczający powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.

Od 2004 r. Porsche 911 było dostępne w większej liczbie zróżnicowanych wersji niż kiedykolwiek wcześniej: klienci mogli wybierać pomiędzy Coupé, Targą, Cabrioletem a Speedsterem, napędem na tylne lub wszystkie koła, standardową albo poszerzoną karoserią, silnikami chłodzonymi cieczą – wolnossącymi lub z turbodoładowaniem, sportowymi odmianami GTS, GT2, GT2 RS i GT3 oraz dwoma modelami GT3 RS. Uwzględniając modele specjalne, gama obejmowała 24 warianty – uzupełnione szeroką paletą opcji personalizacji.

Design typu 997 był „ostrzejszy” niż dotąd – Porsche sprawiło, że 911 silniej emanowało dynamiką i mocą. Już Carrera, z mocniej zaakcentowanymi rysami tylnego pasa, prezentowała się zauważalnie bardziej „po męsku”, a odmiany S, GT i Turbo były dodatkowo poszerzone o 44 mm. Od poprzednika typ 997 odróżniał się jednak przede wszystkim bardziej pionowo ustawionymi, okrągłymi reflektorami pod przeźroczystym szkłem, co stanowiło powrót do istotnego elementu stylistycznego modeli 911 chłodzonych powietrzem. Po modernizacji w lipcu 2008 r. przedni pas otrzymał biksenonowe reflektory i LED-owe światła do jazdy dziennej.

Najnowsza generacja Porsche 911 wyznaczała również nowe standardy techniczne. Sześciocylindrowy silnik modelu Carrera o pojemności 3,6 litra początkowo generował moc 325 KM. W przypadku wariantu S średnicę cylindra zwiększono o 3 mm. Efekt: z pojemnością 3,8 litra dysponowała ona największym bokserem w dotychczasowej historii seryjnych 911.

W 2008 r., w ramach aktualizacji modelu, Porsche gruntownie zmodernizowało ofertę silników i po raz pierwszy wprowadziło bezpośredni wtrysk paliwa. W rezultacie znacznie spadły zużycie paliwa oraz emisja spalin, a wzrosły parametry jednostek: do 345 KM w przypadku wersji o pojemności 3,6 litra i 385 KM w przypadku wariantu 3,8-litrowego. Nowe 911 Carrera GTS, który „wjechało” w lukę pomiędzy modelami S a GT3, osiągało nawet 408 KM.

Także 911 Turbo skorzystało z ofensywy technicznej: jego 3,6-litrowy silnik był pierwszym motorem benzynowym na świecie wyposażonym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Późniejsza zmiana – wzrost pojemności do 3,8 litra i wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa – pozwoliły na przeskok z 480 do 500 KM. Wariant 911 Turbo S oferował już 530 KM i po raz pierwszy standardowo otrzymywał dwusprzęgłową przekładnię o siedmiu przełożeniach. Szybsze i mocniejsze było tylko 911 GT2 RS. W tym przypadku silnik osiągał moc 620 KM, co wystarczyło, by pokonać północną pętlę Nürburgringu w ciągu 7 min 18 s. 

Również model GT3 legitymował się wyższą mocą – 435 zamiast 415 KM. Wariant RS 3.8 generował już 450 KM. „Królem” było jednak GT3 RS 4.0, limitowane do zaledwie 600 egzemplarzy, osiągające imponujące 500 KM.

Generacja 997 występowała także w licznych seriach specjalnych, takich jak 911 Sport Classic o mocy 408 KM. Każdy z 250 egzemplarzy tej edycji znalazł nabywcę w ciągu 48 godzin od chwili premiery. 911 Speedster – również o mocy 408 KM – trafiło do sprzedaży w limitowanej serii 356 sztuk. Szczególnym przypadkiem był model 911 Turbo S Edition 918 Spyder: zaprojektowany, aby umilić czas oczekiwania przyszłych właścicieli nowego 918 Spyder na dostawę swojego hybrydowego samochodu supersportowego. I tylko tych 918 szczęśliwców mogło go zamówić. 

W latach 2004-2012 firma Porsche wyprodukowała łącznie 213 004 samochody sportowe typu 997.

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część I)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część II)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część III)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część IV)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część V)

 
MOTOMI Magazyn
 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?