Siedem generacji Porsche 911 (część V)

 27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To wystarczający powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.

Wraz z piątą generacją modelu 911 – typem 996, wprowadzonym na rynek w 1997 r. – firma Porsche podjęła śmiały krok. Po 34 latach całkowicie przebudowała swoją ikonę i zaprzestała stosowania silników chłodzonych powietrzem. W rezultacie typ 996 mógł sprostać wielu pilnym wyzwaniom. W ramach procesu, który rozpoczął się od poprzedniej generacji 911, skupiono się na obniżeniu kosztów produkcji poprzez maksymalną kompatybilność części z innymi seriami modelowymi, takimi jak Boxster, a także na spełnieniu zaktualizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa oraz emisji spalin.

Wraz z 996 producent samochodów sportowych z Zuffenhausen odnalazł swoją drogę ku przyszłości. Dokonał tego, zachowując klasyczne proporcje i łącząc je z nowoczesną technologią – w skrócie, stworzył legendę samochodu sportowego na nowo i przygotował ją na przyszłość. 996 musiało kontynuować niełatwe dziedzictwo, a jednocześnie reprezentowało pierwszy rozdział zupełnie nowej ery. Pokazywał to już sam design samochodu.

Nowo opracowane nadwozie imponowało eleganckim, pozbawionym zbędnych dodatków wzornictwem. Przy okazji wzrosły wymiary: najnowsze 911 było o 18,5 cm dłuższa od poprzedniej. Po raz drugi w historii modelu wydłużono również rozstaw osi – o 80 mm. Z kolei szerokość karoserii zwiększono o 3 cm. Na zmianach zyskało wnętrze: typ 996 oferował więcej miejsca na wysokości łokci i zapewniał większe poczucie przestronności. Nowy wygląd miała też deska rozdzielcza: pięć okrągłych wskaźników łączyło się ze sobą, co stanowiło kolejne przełamanie tradycji. 

Największa rewolucja zaszła jednak z tyłu samochodu. Silnik typu bokser przetrwał – ale nie chłodzony powietrzem. Taki układ nie zapewniał wystarczających rezerw w obliczu coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin. Jego miejsce zajęło przygotowane na przyszłość chłodzenie cieczą. Odnosi się to również do osiągów: sześciocylindrowa jednostka z czterema zaworami na cylinder z pojemności 3,4 litra generowała moc 300 KM, czyli na poziomie legendarnego 911 Turbo 3.3. Po modernizacji silnika, w tym zwiększeniu pojemności skokowej do 3,6 l, jej moc wzrosła do 320 KM, a w jubileuszowej edycji „40 lat Porsche 911” wynosiła nawet 345 KM.

Także 911 Turbo otrzymało nowego boksera chłodzonego cieczą. Jednostka miała już na koncie imponujący rekord torowy: w sześciocylindrowej wersji o pojemności 3,2 litra napędzała 911 GT1, które w 1998 r. zwyciężyło w wyścigu Le Mans. Dzięki podwójnemu turbodoładowaniu w drogowym modelu osiągała moc 420 KM. W rezultacie 911 Turbo było pierwszym seryjnym modelem Porsche, który potrafił przełamać barierę 300 km/h. W 911 GT2 jednostka generowała aż 483 KM. Przy okazji swój debiut świętował także układ hamulcowy PCCB z ceramicznymi tarczami, należący do opcjonalnego wyposażenia 911 Turbo i standardowej specyfikacji GT2. Był o 50% lżejszy od hamulców z tradycyjnymi tarczami, a jego żywotność sięgała 300 tysięcy kilometrów.

Z tym samym silnikiem, ale bez turbodoładowania, nową erę zapoczątkowało 911 GT3 – model, który zapewniał czystą przyjemność z jazdy zarówno na publicznej drodze, jak i na torze wyścigowym. Jego debiut pozwolił zainicjować markowe puchary Porsche i stał się punktem wyjścia do wielu triumfów zespołów klientów Porsche w wyścigach na całym świecie. Wolnossący silnik GT3 o pojemności 3,6 litra początkowo rozwijał moc 360 KM, a później – 381 KM. W 2003 r. do oferty dołączył jeszcze „ostrzejszy” model 911 GT3 RS. 

2001, 911 Carrera Coupé, Typ 996, 3,4 Liter, Generationen

W latach 1997-2005 firma Porsche wyprodukowała łącznie 175 262 pojazdów typu 996.

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część I)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część II)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część III)

Zobacz też Siedem generacji Porsche 911 (część IV)

 
MOTOMI Magazyn
 
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?