Światowy Kongres Smart City Expo 2018: SEAT zademonstrował swój potencjał

Najmniejszy SEAT w historii, czyli hulajnoga eXS, autobus na żądanie czy SEAT Cristobal, teraz z technologią 5G, to tylko niektóre rozwiązania, które zaprezentował hiszpański producent podczas Światowego Kongresu Smart City Expo 2018 w Barcelonie. W odpowiedzi na wyzwania stojące przed zakorkowanymi miastami zaprezentowano innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do poprawy miejskiej mobilności.

Goście stoiska SEAT-a mogli zapoznać się z pomysłami rozwijanymi przez spółki SEAT-a – Metropolis: Lab oraz XMOBA – prezentujące koncepty współdzielenia przejazdów lub autobusu na żądanie. Gościom stoiska przedstawiono model koncepcyjny SEAT Cristobal, wyposażony w technologię mobilną 5G; społeczny projekt związany z miejską nawigacją, stworzony w partnerstwie z aplikacją Waze oraz miastem Barcelona; a także pierwszy pojazd w portfolio marki zrealizowany zgodnie z miejską strategią mikromobilności i dzięki porozumieniu z marką Segway – SEAT eXS.

– Celem SEAT-a jest zdobycie pozycji kluczowego gracza w obszarze mobilności – mówi Luca de Meo, prezes SEAT-a – Projekty, które zaprezentowaliśmy podczas Kongresu, odzwierciedlają nasze możliwości w zakresie oferty dla klientów, którzy chcą przemieszczać się w wydajny i zrównoważony sposób. Wizja miasta przyszłości składa się ze środowiska, gdzie różne technologie i pojazdy harmonijnie ze sobą współpracują. Według nas takie innowacje jak eXS przyczynią się do spełnienia tej wizji – dodaje.

XMOBA oraz Metropolis: Lab Barcelona pracują nad usprawnieniem mobilności

Zespoły ekspertów z niezależnych spółek XMOBA oraz Metropolis Lab, działających w Grupie SEAT, wypracowują inteligentne rozwiązania dążące do usprawnienia mobilności w miastach i rozwiązania problemów z korkami.

Autobus na żądanie to inicjatywa Metropolis:Lab Barcelona .Jej celem jest usprawnienie transportu publicznego zgodnie z potrzebami jego pasażerów, włączając w to modyfikację trasy oraz częstotliwości przejazdu autobusu. Pomysł bazuje na obecnej infrastrukturze i dostępności pojazdów, jednak z uwzględnieniem elastyczności tras – w efekcie zmierza do dopasowania się do realnych potrzeb pasażerów. Testowa faza prowadzona jest w Wolfsburgu, a jej drugi etap rozpocznie się w Barcelonie w ciągu kilku miesięcy.

Drugim rozwiązaniem, również od Metropolis:Lab Barcelona, jest aplikacja pozwalająca na współdzielenie przejazdów. Testy, przeprowadzone przez wybrany zespół pracowników SEAT-a z Martorell, zakończyły się sukcesem i w ciągu nadchodzących miesięcy usługa będzie dostępna dla wszystkich użytkowników. Współdzielenie przejazdów łączy ze sobą ludzi, którzy podróżują do pracy i jadą w tym samym kierunku – daje informacje osobom, które potrzebują szybkiego transportu i mogą dołączyć do jazdy. To rozwiązanie ma zapewnić zmniejszenie ilości samochodów na drogach i usprawnić poranny dojazd do swojego miejsca pracy.

Powrót SEAT-a Cristobal, teraz z technologią 5G

SEAT może się również pochwalić modelem Cristobal 5G; prototypem, który wykorzystując licznych asystentów bezpieczeństwa, dąży do zredukowania liczby wypadków na drogach. Nowa technologia 5G pozwala samochodowi na połączenie się z przechodniami i insfrastrukturą miejską.

– Cristobal jest idealnym przykładem connected car, dążącego do celu “zero wypadków”. Obecnie trwają prace nad tym, aby następne modele z portfolio SEAT-a zostały wyposażone w 3 szczególne funkcje z 17 obecnych w nim systemów bezpieczeństwa, które są w zaawansowanej fazie rozwoju – podkreśla Luca de Meo.

Trzy funkcje, które mają zagościć w kolejnych modelach, to „Exit-Assistant”, czyli sensor, który wykrywa nadjeżdżające pojazdy w momencie otworzenia drzwi i wysiadania z samochodu; „Display-Mirror”, czyli lustro wmontowane w drzwi, który niweluje problem martwego punktu; oraz „Advanced ACC”, który automatycznie dopasowuje prędkość samochodu do limitu dopuszczonego na trasie.

Współpraca z Waze i Radą Miasta

Po nawiązaniu partnerstwa w 2017 r. SEAT stał się pierwszą marką, która zintegrowała w swoich pojazdach Waze – aplikację nawigacyjną informującą o korkach. Teraz, we współpracy z miastem Barcelona, obie marki zacieśniają swoją współpracę. Dzięki danym zebranym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przez miasto nawigacja w samochodzie SEAT-a może „przewidzieć” ewentualne opóźnienia w ruchu spowodowane korkami, a także zaproponować alternatywną trasę.

Pierwszy mikromobilny pojazd w ofercie

W ubiegłym tygodniu SEAT ogłosił wprowadzenie na rynek nowego modelu eXS, opracowanego we współpracy z Segway, będącego pierwszym krokiem na drodze strategii mikromobilności. Odwiedzający Smart City Expo mogli przetestować eXS – model wyposażony w technologię znaną z ES2. SEAT eXS pozwala użytkownikowi na pokonanie dowolnej odległości, docierając nawet do miejsc trudno dostępnych dla samochodów. Dzięki 8-calowym kołom łatwo się go prowadzi, a przednie i tylne zawieszenie dodatkowo ułatwiają przejażdżkę. Bateria oraz wbudowany silnik pozwalają na podróż do 25 km/h, a sam pojazd posiada opcję podłączenia dodatkowej baterii, która zwiększa prędkość do 45 km/h.

Cześć, hola, Alexa!

SEAT jako pierwszy producent w Europie wdrożył asystenta głosowego Alexa by Amazon, obecnie dostępnego w hiszpańskiej, włoskiej i francuskiej wersji językowej. Odwiedzający Smart City Expo mogli sprawdzić, jak Alexa działa także w języku angielskim i hiszpańskim.

Światowy Kongres Smart City Expo to jedno z najważniejszych wydarzeń, za których pośrednictwem hiszpański producent ugruntowuje swoją pozycję w dziedzinie miejskiej mobilności.

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?