Test Subaru Outback – stworzony by wszędzie dotrzeć wygodnie

Wprawdzie utarło się stwierdzenie, że budowę luksusowego kombi cross, zdolnego do pokonania każdego terenu, zawdzięczamy Audi Allroad, ale naprawdę Audi zaadoptowało tę koncepcję od Subaru. Audi zaoferowano bowiem swój model w roku 1999 (wcześnie było nawet Volvo XC70 w 1998), podczas gdy pierwszy Outback wyjechał na drogi w roku 1995, a w 1999 zaprezentowano już drugą generację tego modelu.

Od roku 1995, kiedy to firma rozpoczęła lansowanie tego modelu, zmieniło się bardzo wiele.  Pojazd który miał być jedynie niszową wersją osobową, z możliwością adaptacji w gorszych warunkach drogowych, stał się poważnym graczem rynkowym, w którym dominującą rolę odgrywa komfort. Nie zmieniło się tylko jedno. Nadal jest to pojazd którym można wyruszyć w tereny dzikie i niedostępne (zresztą Outback to określenie rozległych, słabo zaludnionych obszarów Australii, w przeważającej części  pustynnych i półpustynnych). Tyle tylko, że obecnie „po powrocie do cywilizacji”, możemy samochodem podjechać do teatru, a wyjście z modelu kierowcy ubranego w smoking będzie jak najbardziej normalne.

  1. Ewolucja typoszeregu

Jak wspominałem na początku. pierwsza generacja Outbacka była w ofercie w latach 1995 -1999. Druga faza modelowa przypadła na okres 1999-2004. Kolejnym okresem był Legacy Outback III, który oferowany był od 2004 do 2009. Po tym modelu nastąpiła prawdziwa rewolucja. Outback IV (oferowany od 2009 do 2014) był modelem większym, bardziej dostojnym i zamiast sportowego DNA poprzednika (m.in. Outback III miał drzwi bez ramek okiennych jak samochody dwudrzwiowe) czuć było w nim DNA luksusu. Obecnie mamy okazję zaprezentować piątą generację modelu, gdzie luksus jest wszechobecny.

Subaru Outback ma długość/szerokość/rozstaw osi odpowiednio 4815/1840/2745 [mm].

  1. Styl Cross Country

Subaru Outback był prekursorem stylu luksusowych kombi z podwyższonym prześwitem, a ta innowacyjność i dbałość o walory nowo stworzonej klasy trwają do dzisiaj. Wprawdzie obecnie takie modele mają Opel (Insignia Country Tourer), Audi (A6 Allroad), Volkswagen (Passat Alltrack), czy Volvo (V60 Cross Country), ale nadal Subaru wyznacza trend w tym segmencie.

Prześledźmy to na przykładzie wymiarów. Subaru Outback ma długość/szerokość/rozstaw osi odpowiednio 4815/1840/2745 [mm]. Dla Audi A6 Allroad wymiary te wynoszą 4938/1898/2905, dla Passata Alltrack – 4777/1832/2789, dla Insignii Cross Tourer – 5004/171/2829, a dla V60 Cross Contry – 4784/1850/2874.

Wynika stąd, że wszystkie modele są porównywalne wielkościowo. Jednakże, gdy popatrzymy na prześwit, można zauważyć, że część pojazdów to jedynie „efektownie opakowane” wersje kombi. Prześwit Subaru wynosi bowiem 200mm, Audi -185mm, Volkswagena – 174mm, Opla – 150mm, a Volvo -210 mm.

Jak widać z tego zestawienia tylko Volvo stworzyło samochód nawiązujący do stylu propagowanego przez Subaru Outback.

W Outbacku zastosowano wszelkie rozwiązania odnośnie komfortu i wygody, jakich można oczekiwać w samochodach najdroższych 

  1. Wnętrze – komfort godny najwyższej klasy.

O ile część producentów stworzyła samochody, z zewnątrz przypominające klasyczne kombi w efektownych terenowych szatach karoseryjnych, to wszyscy zadbali o maksymalny komfort dla kierowcy i pasażerów. Tutaj więc Subaru nie jest ani modelem wiodącym, ani gorzej wyposażonym. Po prostu w Outbacku zastosowano wszelkie rozwiązania odnośnie komfortu i wygody, jakich można oczekiwać w samochodach najdroższych (warto bowiem pamiętać, że wyposażenia Alltrack, czy Cross Tourer to najdroższe opcje cennikowe). Przykładem są m.in. przednie światła LED z samo poziomowaniem, w których maksymalną intensywność oświetlenia uzyskuje się natychmiast po włączeniu tych reflektorów, a automatyczne poziomowanie utrzymuje właściwy kąt pochylenia strumienia światła.

Wystarczy jedynie nacisnąć przycisk na konsoli między fotelami, a zespół kamer (m.in. w lusterku zewnętrznym) przekaże na ekran centralnego wyświetlacza informacje o poboczy przy samochodzie.

Podobnie jest w przypadku bezkluczykowy dostępu do samochodu. Aby odblokować lub zablokować drzwi czy też pokrywę bagażnika, wystarczy chwycić za klamkę. Do uruchomienia silnika wystarczy naciśnięcie przycisku na tablicy przyrządów. Gdy zaś znajdziemy się w środku to z pewnością nikt nie poczuje się niezadowolony. Dzięki czterofunkcyjnej elektrycznej regulacji fotela kierowcy, można łatwo znaleźć idealną pozycję za kierownicą. Po sparowaniu systemu Outbacka ze smartfonem (przez Bluetooth®*1 lub gniazdem USB), można wybrać odtwarzaną muzykę wprost z ekranu dotykowego samochodu (wyświetlacz i komendy na nim wyświetlane są bardzo poręczne i ergonomiczne). Ponadto dzięki połączeniu intuicyjnego systemu rozpoznawania głosu z Siri Eyes Free, poprzez komendy głosowe można włączyć muzykę, sprawdzić e-mail lub wyszukać coś w Internecie, a nawet bez Siri, możesz głosowo sterować nawigacją, telefonem oraz systemem audio.

Atrakcyjną formą jest także możliwość dokładnej obserwacji miejsca wokół samochodu. Wystarczy jedynie nacisnąć przycisk na konsoli między fotelami, a zespół kamer (m.in. w lusterku zewnętrznym) przekaże na ekran centralnego wyświetlacza informacje o poboczy przy samochodzie.

Oczywiście wnętrze wykonano z wysokiej jakości materiałów tapicerskich, kolorystyczne dobór materiałów podkreśla prestiż i elegancję, a fotele mają ergonomiczny kształt (także tylne fotele są regulowana) i idealnie nadają się do pokonywania długich tras. Słowem Luksus przez duże L…

Subaru jest jedynym producentem na świecie stosującym ten –jakże prosty i oczywisty z punktu widzenia inżyniera- system napędu. Mowa o układzie Symetrical AWD

  1. Technika by SUBARU

Jednakże nie ekskluzywne wykończenie wnętrza i najnowsze rozwiązania elektronicznego komfortu najbardziej mnie fascynują w samochodach Subaru. To co zachwyca mnie od lat to technika. Założeniem inżynierów Subaru było bowiem najpierw stworzyć doskonały system napędowy/jezdny, a dopiero następnie „opakować go” karoserią. Ten skrót myślowy (bo przecież budowa samochodu to zawsze dokładne obliczanie wszystkich podzespołów w oparciu o dane wielkości i obciążenia poszczególnych kół) doskonale oddaje istotę technologii Subaru: NAJWAŻNIEJSZY JEST UKŁAD NAPĘDOWY.

Jest to o tyle istotne, że faktycznie Subaru jest jedynym producentem na świecie stosującym ten –jakże prosty i oczywisty z punktu widzenia inżyniera- system napędu. Mowa o układzie Symetrical AWD. Wszystkie samochody Subaru obdarzone są wyjątkową pewnością prowadzenia, co wynika z dobrze zbalansowanej konstrukcji stałego napędu wszystkich kół S-AWD i z równie zbalansowanego działania silnika SUBARU BOXER. System ten nieustannie kieruje napęd samochodu do jego wszystkich kół, co zwiększa kontrolę nad autem niezależnie od nawierzchni i warunków drogowych. Ponieważ główne elementy układu napędowego ustawione są wzdłużnie (co oznacza, że ich środek ciężkości jest w osi pojazd), jest on idealnie zbalansowany w swych ruchach poprzecznych, co skutkuje dużą precyzją kierowania. Dodatkowo, nisko położony środek ciężkości jest kolejnym czynnikiem, dzięki któremu Outback sprawnie reaguje na polecenia kierowcy. Szczególne zalety Symmetrical AWD sprawiają, że prowadzenie samochodu jest wyjątkowo dobre i pozwala skutecznie unikać drogowych niebezpieczeństw. Układ ten jest fantastyczny właśnie w modelu Outback, gdyż samochód mimo większego prześwitu niż klasyczny kombi, oraz związanego z tym uniesienia środka ciężkości, faktycznie ma punkt ciężkości na tym samym poziomie (lub nawet niżej) co klasyczne modele kombi oferowane przez konkurencję. To zaś przekłada się na znacznie bardziej dynamiczną jazdę bez utraty stateczności kierunkowej, w miejscach gdy modele konkurencji będą miały problem.

W Subaru Outback producent zaproponował wolnossącą jednostkę o pojemności 2500 ccm, mocy 175 KM i momencie obrotowym 235 Nm

Silnik Boxer

Niski środek ciężkości i idealna symetria rozkładu mas sprawiają, że Symetrical AWD ma sens tylko wtedy, gdy także silnik będzie spełniał te wymogi. To zaś jest możliwe jedynie w przypadku zastosowania silnika Boxer. Stąd też w Subaru Outback -dużym i ciężkim pojeździe (masa modelu z kierowcą to 1730 kg)- producent zaproponował wolnossącą jednostkę o pojemności 2500 ccm, mocy 175 KM i momencie obrotowym 235 Nm. Wspominając o silniku Boxer warto zauważyć jego zalety nad innymi jednostkami

  • Po pierwsze cechy silnika przeciwsobnego (pozioma konfiguracja silników Boxer powoduje, że sąsiadujące cylindry i tłoki ułożone są naprzeciwko siebie), dzięki czemu silnik jest niższy, bardziej płaski niż inne konstrukcje, a zatem jednostka napędowa oraz cały samochód mają niżej położony środek ciężkości.
  • Po drugie wyeliminowano drgania, spowodowane wybuchem spalanej mieszanki paliwowo-powietrznej i ogromnymi siłami działającymi na korbowód i przenoszonymi na korpus silnika. W wersji boxer gwałtowne wybuchy następują bowiem naprzeciw siebie i…nawzajem się niwelują. W efekcie bez zastosowania wałka wyrównoważającego mamy silnik, którego praca jest stabilna jak w doskonale wyrównoważonym modelu.

Na uwagę zasługuje także skrzynia bezstopniowa CVT. Wprawdzie w większości samochodów skrzynia ta jest utrapieniem (typowym przykładem jest Toyota Auris CVT), gdyż po dodaniu gazu następuje nagły wzrost obrotów silnika i znacznie opóźnione przyspieszenia samochodu, co daje wrażenie, jakby silnik chciał wyskoczyć z samochodu, ale… w Subaru nie ma tego odczucia. To efekt tego, że jest to pierwsza na świecie bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów CVT, wykorzystująca do zmiany przełożenia łańcuch klinowy. Zastosowanie jako elementu przenoszącego moment napędowy klinowego łańcucha zamiast typowego pchanego pasa złożonego ze stalowych, elastycznych elementów, pozwoliło na zwiększenie efektywnego przełożenia skrzyni, zmniejszenie jej gabarytów i ograniczenie strat tarcia.

Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE), pozwalała na większe wrażenia z jazdy. Opierając się na stylu jazdy kierowcy, może ona modyfikować szybkość odpowiedzi na naciśnięcie pedału gazu i zmianę przełożenia.

  1. W drogę

Samochodem Subaru Outback miałem okazje wielokrotnie podróżować, ale nigdy na trasie 500 km non stop. Stąd też moje spostrzeżenia nie będę ograniczał jedynie do walorów jazdy po gorszych drogach i efektowanego (pakownego) bagażnika. Zmuszony do nagłego wyjazdu z Krakowa do Wrocławia i z powrotem wyruszyłem rano i po ponad czterech godzinach jazdy wysiadłem z samochodu bez obolałych pleców, zdrętwiałych nóg, czy tętniących w głowie wrażeń z naszych dróg. Prędkość była bardzo szybka gdyż wyniosła średnio 116 km/h i można było oczekiwać niekorzystnego wpływu wibracji silnika, ale… wysiadłem z samochodu jakby była to przejażdżka 50 km. Żadnego bólu głowy, otępienia, czy drętwienia kończyn. Komfort tego dużego kombi w niczym nie ustępuje ekskluzywnej limuzynie. Co więcej, zużycie paliwa wyniosło jedynie 8,5 l/100 km (dane katalogowe poza miastem 6,0 l/100 km)

Wystarczy jedynie nacisnąć przycisk na konsoli między fotelami, a zespół kamer (m.in. w lusterku zewnętrznym) przekaże na ekran centralnego wyświetlacza informacje o poboczy przy samochodzie.

Po powrocie do Krakowa wyruszyłem na me ulubione trasy podgórskie (ulubiona droga testowa Kraków-Nowy Targ-Krościenko-Zabrzeż-Mszana Dln.-Kraków), gdzie na serpentynach można odczuć jakość układu napędowego. Po raz kolejny Subaru mnie nie zawiodło. Nisko ułożony środek ciężkości i stały napęd na wszystkie kola sprawiały wrażenie, że samochód jechał po szynach. Nawet  zacieśniające się zakręty pokonywane były bez pisków opon wskazujących na wyrzucanie samochodu z toru jazdy. Choć w tym przypadku muszę przyznać, że każdy zakręt (nawet ten zaciskający się) były pokonywane płynnie, bez gwałtownego szarpania kierownicą. Bezsensowna jazda na maksa mogła bowiem sprawić, że… prawa fizyki są silniejsze niż możliwości samochodu na korektę błędów kierowcy. Trasa około 200 km zaowocowała zużyciem 7,4 l/100 km.

Dodatkowo model wyposażony był w funkcję Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE), która pozwalała na większe wrażenia z jazdy. Opierając się na stylu jazdy kierowcy, może ona modyfikować szybkość odpowiedzi na naciśnięcie pedału gazu i zmianę przełożenia. W rezultacie prowadzący właściwie odczuwa przyrost mocy i reakcje samochodu, odczuwając satysfakcję praktycznie w każdej sytuacji drogowej. Dostępne są dwa tryby włączane przyciskiem na kole kierownicy

Tryb Sportowy – Ten szybko reagujący tryb, z jego natychmiastowym przyspieszaniem, jest dobrze dostosowany do różnorodnych warunków jazdy. Tryb ten przyniesie satysfakcję z jazdy zarówno podczas szybkich przejazdów autostradowych, jak i na krętych drogach.

Tryb Inteligentny – Oferuje on łagodny przyrost mocy, jest więc idealny do podróżowania w mieście lub po drogach lokalnych, ale także gdy pokonujemy długie dystanse lub staramy się szczególnie oszczędzać paliwo. Umożliwia on także płynne sterowanie momentem napędowym, potrzebne podczas jazdy w deszczu lub na zaśnieżonej drodze.

Wystarczy jedynie nacisnąć przycisk na konsoli między fotelami, a zespół kamer (m.in. w lusterku zewnętrznym) przekaże na ekran centralnego wyświetlacza informacje o poboczy przy samochodzie.

Tak więc Subaru Outback sprawdziłem zarówno w warunkach pokonywania długich tras, gdzie cisza, komfort i stabilna jazda są priorytetem, jak i podczas szybkich przejazdów w terenie, gdzie samochód zachowywał się jak klasyczny sportowy model kombi. Nie sprawdzałem go jedynie przy przejeździe po gruntowych drogach, gdyż takie przejazdy odbyłem już podczas poprzednich testów. Warto jednak zauważyć, że pojazd posiada przycisk Wystarczy jedynie nacisnąć przycisk na konsoli między fotelami, a zespół kamer (m.in. w lusterku zewnętrznym) przekaże na ekran centralnego wyświetlacza informacje o poboczy przy samochodzie.Wystarczy jedynie nacisnąć przycisk na konsoli między fotelami, a zespół kamer (m.in. w lusterku zewnętrznym) przekaże na ekran centralnego wyświetlacza informacje o poboczy przy samochodzie. Po aktywowaniu X-MODE Hill Descent Control, podczas zjazdu ze wzniesienia, samochód automatycznie utrzymuje stałą, zadaną mu prędkość.

Na zakończenie warto jednak podkreślić, że skrzynia CVT zastosowana w  Subaru jest doskonałym rozwiązaniem na trasie,  ale podczas szybkiego ruszania z miejsca (np. wyjazd z ulicy podporządkowanej w niewidocznym miejscu) jej reakcja jest wolniejsza niż modelu ze skrzynią manualną (czy w skrzyniach DSG konkurencji). Dane katalogowe podają, że czas przyspieszenia 0-100 km/h wynosi 10,2, ale licząc czas od chwili naciśnięcia pedału gazu, byłoby to zapewne większa różnica.

Dla kogo?

W dobie rosnącej popularności modeli SUV nasuwa się pytanie: do kogo jest adresowana ta oferta? Otóż dla osób… o guście ukierunkowanym na samochody osobowe, dla jeżdżących dużo i szybko na trasie, a jednocześnie ceniących „terenowe własności SUVa”.

Subaru Oubtack może bowiem jechać na trasie szybciej niż SUV, ma styl prawdziwego modelu kombi, a na gorszych drogach nie ustępuje wersjom SUV.

Na zakończenie warto podać ceny. W wersji diesel ceny Subaru Outback zaczynają się od 37 000 Euro, a model widoczny na zdjęciach kosztował 41 900 Euro. Wg kursu podanego w cenniku ceny w naszej walucie to odpowiednio 159 200 zł i 180 300 zł.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?