Test  Citroën C3 Aircross – tego szukają klienci

Aktualnie wkroczyliśmy w motoryzacji w erę samochodów SUV. Furorę robią obecne nie tylko komfortowe limuzyny o wyższym prześwicie i zdolnościach pokonywania delikatnych przeszkód terenowych (czyli duże SUVy- protoplaści segmentu), ale także mniejsze wersje SUV i małe modele crossover. Zmieniono także postrzeganie samochodów typu VAN i… otrzymały one zarys modelu SUV. Typowym przykładem takiego podejścia jest Citroën C3 Aircross

  1. Pierwsze spojrzenie

Już na pierwszy rzut oka C3 Aircross urzeka unikatowym kształtem i świeżością. Jego kompaktowe nadwozie o długości 4,15 m, szerokości 1,76 m i wysokości 1,64 m, prezentuje idealne proporcje i cieszy oko dynamicznymi kształtami. Samochód wywołuje wrażenie solidności, a wszystkie wizualne elementy podkreślają zamiłowanie do bezdroży i składają się na jego unikatową osobowość. Warto bowiem pamiętać, że C3 Aircross został zbudowany na tej samej płycie  co Citroënem C3, ale wyższy o 20 mm prześwit i osobowość modelu sprawiają, że obydwa pojazdy są kompletnie różne.

Umieszczone na górnym poziomie światła LED do jazdy dziennej są połączone z logo marki podwójnymi chromowanymi listwami, podkreślając w ten sposób szerokość samochodu

Przód C3 Aircross ma charakterystyczne dla modeli Citroëna dwupoziomowe światła, które dodają wyrazistości. Umieszczone na górnym poziomie światła LED do jazdy dziennej są połączone z logo marki podwójnymi chromowanymi listwami, podkreślając w ten sposób szerokość samochodu. Główne światła umieszczono w dolnej części układu. Składają się z reflektorów o kwadratowym, zaokrąglonym kształcie z kolorowym obramowaniem, oraz ze świateł przeciwmgielnych. Centralną część przodu zajmuje obszerny, dający poczucie mocy, wlot powietrza. Całość uzupełnia umieszczona w dolnej części osłona zderzaka, podkreślająca przynależność C3 Aircross do świata SUV-ów.

Z tyłu, mocno zarysowane tylne nadkola C3 Aircross uwydatniają szerokość samochodu i muskularny charakter. Dodatkowo światła tylne są wzbogacone ozdobnymi wstawkami w czarnym, lśniącym kolorze na pokrywie bagażnika, co wydłuża obydwa klosze świateł, poszerzając optycznie nadwozie. Potężny tylny zderzak z ochronną nakładką nawiązuje rysunkiem do przodu i dodatkowo podkreśla solidność i specyficzną dla SUV-a naturę.  Jak na prawdziwego SUV-a przystało, nowy C3 Aircross ma także mocno zarysowane błotniki, poszerzające nakładki ochronne nadkoli i boczne listwy chroniące dolne partie nadwozia.

Właśnie osobowość tego SUV-a to jego największy atut, gdyż profil samochodu jest podkreślony innowacyjnymi akcentami. Należą do nich m.in. szyby w tylnych słupkach, wykonane z poliwęglanu z zatopioną w nim barwną folią silnie kontrastujące graficznie w tylnej części nadwozia. Tworzą one „efekt żaluzji” i nadają osobowości samochodu unikatowy rys oraz pozwalają skryć wnętrze auta, umożliwiając przy tym przenikanie światła do kabiny i nie pogarszając widoczności. 

Barwne akcenty ożywiające styl kompaktowego SUV-a zostały przemyślane w najdrobniejszych szczegółach i można je odnaleźć w wielu szczegółach.

Kolejnym wyróżnikiem Citroëna C3 Aircross jest doskonałe dopasowanie się do osobowości klientów, poprzez liczne możliwości personalizacji. Dzięki temu klient może wybrać kolor dachu i połączyć z jednym z pakietów kolorystycznych, nadając ton sylwetce samochodu. Barwne akcenty ożywiające styl kompaktowego SUV-a zostały przemyślane w najdrobniejszych szczegółach i można je odnaleźć w relingach dachowych, szybach w tylnych słupkach, obudowie lusterek bocznych, obramowaniu przednich świateł i w środku kół z obwódkami.

Model C3 Aircross wykorzystuje szeroki wachlarz elementów personalizacji nadwozia, stawia na grę kontrastów, możliwą dzięki 90 dostępnym kombinacjom pozwalającym wyrazić charakter i upodobania każdego użytkownika. Najważniejsze elementy personalizacji to:

 

  • 8 kolorów nadwozia (Natural White, Ink Black, Misty Grey, Cosmic Silver, Passion Red, Breathing Blue, Sable i Spicy Orange)
  • 4 kolory dachu w wersjach z dwukolorowym nadwoziem (Ink Black, Natural White, Spicy Orange lub Sable – zależnie od rynku)
  • 4 pakiety kolorystyczne (Pomarańczowy, Szary, Biały i Czarny).

 

  1. Wnętrze – wygodny jak minivan, pojemny jak minivan

Konstrukcja nadwozia Citroëna C3 Aircross, z pięcioma miejscami z dużą ilością miejsca na nogi i nad głową, zapewnia pasażerom poczucie wygody i swobody niezależnie od zajmowanego miejsca. Rozstaw osi -wynoszący 2,60m- oraz wysoka pozycja miejsc siedzących, zapewnia też dużo przestrzeni na wysokości kolan pasażerów siedzących z tyłu. Dodatkowym atutem w testowym modelu był szklany, otwierany dach panoramiczny z żaluzją zasłaniającą dostęp światła (opcja za 4500 zł).

Stylistyka kabiny C3 Aircross inspirowana jest światem dekoracji wnętrz i posługuje się czystymi liniami, z zachowaniem staranności wykończenia i różnorodności faktur wokół deski rozdzielczej.

C3 Aircross oferuje także atrakcyjną modularność, rzadko występującą w tym segmencie. Przyczynia się do tego składana tylna ławka w układzie 2/3 – 1/3 ze składanymi oparciami i siedziskami przesuwanymi w dwóch, niezależnych częściach w zakresie 150 mm. Jej składanie i rozkładanie jest bardzo łatwe. Dodatkowo funkcjonalny, przedni fotel pasażera może być złożony w razie potrzeby przewiezienia długich przedmiotów. Wystarczy jeden ruch ręki, by maksymalna długość przestrzeni bagażowej osiągnęła 2,40 m.

Bez wątpienia atutem w modelu jest także bagażnik, z wygodnym dostępem po otwarciu dużej, tylnej klapy i niskim progiem załadunku bagaży. Standardowo objętość bagażnika wynosi 410 litrów z możliwością zwiększenia do 520 litrów (po przesunięciu tylnej ławki maksymalnie do przodu). Po złożeniu tylnych foteli, całkowita objętość przestrzeni bagażowej osiąga 1289 litrów.

Tak jak w przypadku nadwozia, tak i we wnętrzu zaoferowano możliwość indywidualnego wykończenia. Stylistyka kabiny C3 Aircross inspirowana jest światem dekoracji wnętrz i posługuje się czystymi liniami, z zachowaniem staranności wykończenia i różnorodności faktur wokół deski rozdzielczej. Elementy ozdobne płatów drzwi, barwne akcenty w kierownicy i nawiewach jak również obicia siedzeń wyróżniają się harmonijnymi kolorami i materiałami, współtworząc wyjątkową atmosferę, jak w domowym salonie. W zależności od wybranej kolorystyki neutralnej, ciepłej, dynamicznej czy luksusowej, C3 Aircross oferuje kierowcy i pasażerom szeroki wachlarz możliwości wyrażenia swojej osobowości:

Standardowo objętość bagażnika wynosi 410 litrów z możliwością zwiększenia do 520 litrów (po przesunięciu tylnej ławki maksymalnie do przodu). Po złożeniu tylnych foteli, całkowita objętość przestrzeni bagażowej osiąga 1289 litrów

  • Wystrój standardowy charakteryzują czyste i oszczędne linie z fakturowaną powierzchnią deski rozdzielczej w kolorze szarym oraz tkaninowe obicia siedzeń w kolorze Mica Grey podkreślone białymi obramowaniami nawiewów.
  • Wystrój Metropolitan Grey eksponuje przestronność wnętrza. Główny nacisk położony jest na rozświetlenie wnętrza i stworzenie dobrego samopoczucia poprzez zastosowanie świetlistych barw i ciepłych tkanin, które są użyte również w elementach ozdobnych deski rozdzielczej. Nawiewy mają obramowania w kolorze pomarańczowym.
  • Wystrój Urban Red wyraża witalność i technologiczne zaawansowanie SUV-a. Wprowadza grę kontrastów między ciemnymi kolorami wnętrza a pomarańczowymi akcentami przeszyć tapicerki w kolorze Quartz Dark Grey i obramowań nawiewów. Elementy ozdobne deski rozdzielczej są pokryte skórą ekologiczną.
  • Wystrój Hype Mistral kojarzy się z luksusem. Wyróżnia się łączoną tapicerką ze skóry ekologicznej w połączeniu z tkaniną w pepitkę oraz deską rozdzielczą również pokrytą skórą ekologiczną. Nawiewy mają obramowania w kolorze matowego chromu.
  • Wystrój Hype Colorado również przywodzi na myśl stylistykę z najwyższej półki, z miękkimi w dotyku materiałami wykończeniowymi i barwnymi akcentami w kolorze Colorado pojawiającymi się w obrębie siedzeń, dwubarwnej kierownicy i ozdobnej wstawki na desce rozdzielczej.
  1. Oszczędny i dynamiczny silnik, oraz… napęd na koła przednie.

To co cenię w każdym modelu SUV to napęd na cztery koła. Przyznam, że jest to moja obsesja, gdyż jako osoba mieszkająca w terenie podgórskim miałem już wielokrotnie sytuację gdy wyjazd rano spod domu do pracy był możliwy jedynie po półgodzinnym machaniu łopatą do śniegu. Tak więc czas odśnieżania, przebierania, mycia i eleganckiego ubrania aby „jechać do cywilizacji” sięgał godziny. Co innego w przypadku modeli SUV z napędem na cztery koła. Jeżeli tylko nie nasypało do wysokości podłogi przejazd był banalnie prosty, a nawet gdy nasypało więcej, wystarczyło delikatnie odrzucić śnieg i samochód wyjeżdżał. Faktyczne odśnieżanie odbywało się zaś po powrocie, bez stresu o spóźnienie i nieelegancki wygląd.

Współpracująca z systemem Grip Control® funkcja Hill Assist Descent (na zdjęciu widoczny przycisk obok pokrętła Grip Contol) pomaga w utrzymaniu ograniczonej prędkości jazdy nawet na drodze o silnym nachyleniu. 

Jak wspomniałem to moja obsesja, gdyż obecne zimy nie są już tak kłopotliwe, a i 95% kierowców nigdy nie spotkają takie przygody. Stąd też C3 Aircross -wyposażony jedynie w układ przeniesienia napędu do jazdy w trudnych warunkach Grip Control® oraz w specjalnie dobrane opony Mud & Snow (pakiet cena 2660 zł)- wydaje się tym czego oczekują klienci. Dzięki temu systemowi, C3 Aircross jest wszechstronny w użytkowaniu i przystosowany do różnego rodzaju dróg, niezależnie od warunków i typu nawierzchni, a pięć trybów jazdy –wybieranych pokrętłem w centralnym miejscy konsoli środkowej- zwiększa bezpieczeństwo w każdych warunkach.

System Grip Control® może działać w trybie automatycznym Standard, ale kierowca może też samodzielnie wybrać jeden z pozostałych trybów działania napędu do jazdy po piasku, w terenie, śniegu lub ESP OFF. O wyborze (wybór następuje poprzez przekręcenie pokrętła) informuje nas komunikat wyświetlany na ekranie między zegarami. Dodatkowo współpracująca z systemem Grip Control® funkcja Hill Assist Descent (na zdjęciu widoczny przycisk obok pokrętła Grip Contol) pomaga w utrzymaniu ograniczonej prędkości jazdy nawet na drodze o silnym nachyleniu. Technologia ta pozwala zachować zamierzony tor jazdy zmniejszając ryzyko poślizgu samochodu podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Funkcja wspomagania zjazdu utrzymuje bardzo niską prędkość samochodu (3 km/h), zapewniając pełną kontrolę i zachowanie bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach.

Najbardziej zaskoczył mnie jednak silnik jaki użyty był w testowym pojeździe. Była to bowiem trzycylindrowa jednostka 1,2 PureTech o mocy 130 KM, która… po raz pierwszy mi nie przeszkadzała. Nie odczuwałem problemu z drgającym silnikiem w początkowej fazie ruszania, a osiągi były zupełnie zadawalające (wg katalogu prędkość 200 km/h, przyspieszenie 9,3 sek.). A wrażenia z jazdy???

  1. W drogę…

Po otrzymaniu kluczyków wsiadam do samochodu, szybko paruję telefon (pamiętając kłopot z wykasowaniem pełnej listy użytkowników w Lexusie, w Citroënie jest to banalne jak w VW), ustawiam lusterka, fotel i… ruszam w drogę. Nie było to moje pierwsze spotkanie z tym modelem, gdyż zimą jeździłem wersją z silnikiem 110 KM o czy można przeczytać w tekście Test: Citroëna C3 Aircrross – crossover z duszą, ale pierwsze spotkanie w warunkach deszczowych dni i ulegających ogromnemu zabrudzeniu szyb.

Jak sprawdzałem na „mojej testowej trasie”: Kraków-Nowy Targ-Krościenko-Zabrzeż-Mszana Dln-Kraków, przejazd samochodem obciążonym w trzy osoby (dwoje dorosłych i dziecko), przy uzyskaniu średniej prędkości 60 km/h zaowocował zużyciem paliwa 6,1 l/100 km, czyli także znacznie więcej niż podają dane katalogowe.

Początek trasy był czystą przyjemnością. Siedzimy wysoko, widoczność jest doskonała i… mamy pewność, że mocny silnik pozwoli uniknąć każdej opresji. Po wyjeździe z Warszawy kieruję się na Grójec i… zadowolenie nie zanika. Wprawdzie nie szarżuję na drodze i jadę płynnie, ale każde dodanie gazu to przyrost prędkości, a dodatkowo silnik ma fantastyczną elastyczność i na jednym biegu można płynnie przyspieszać już od 2000 obr/min.

Po wjedzie w Grójcu na S7 dostrzegam kolejne cechy: stabilność ruchu i komfort akustyczny. Ta pierwsza oznacza, że żadne boczne podmuchy wiatru, konieczność gwałtownych manewrów czy nierówności drogi nie były efektem przeskoków na sąsiedni pas. Jeżeli zaś chodzi o komfort akustyczny, to należy przyznać, że jazda z większą prędkością (obecnie przejazd z Grójca do granicy Małopolski z prędkością 100 km/h jest czymś naturalnym) nie skutkuje wzrostem hałasu w kabinie, pochodzącego od pracy silnika czy szumu powietrza opływającego karoserię.

System Grip Control® może działać w trybie automatycznym Standard, ale kierowca może też samodzielnie wybrać jeden z pozostałych trybów działania napędu do jazdy po piasku, w terenie, śniegu lub ESP OFF

Niestety średnie spalanie tego silnika, wskazane w katalogu jako 4,7 l/100 km jest tylko życzeniem i to pobożnym życzeniem. Przejazd z Warszawy do Krakowa ze średnią prędkością 95 km/h był okupiony zużyciem paliwa wynoszącym 7,2 l/100 km. Jak sprawdzałem na „mojej testowej trasie”: Kraków-Nowy Targ-Krościenko-Zabrzeż-Mszana Dln-Kraków, przejazd samochodem obciążonym w trzy osoby (dwoje dorosłych i dziecko), przy uzyskaniu średniej prędkości 60 km/h zaowocował zużyciem paliwa 6,1 l/100 km, czyli także znacznie więcej niż podają dane katalogowe.

Dużych różnic nie zanotowano natomiast w ruchu miejskim. Wprawdzie pojazd zużywał od 6,6 do 7,1 l/100 km (wszystko zależało od wielkości korków), co również jest wartością większą niż dane katalogowe (6,3 l/100 km), ale odstępstwa do 10% są już  akceptowane.

Podczas jazdy w okresie jesiennym (wprawdzie początek listopada był bardzo ciepły, niemniej wilgoć i opady deszczu przypominały o porze roku) zauważyłem jeszcze dwie cechy pojazdu.

  • Po pierwsze wysoko umieszczona szyba przednia sprawiała, że nie następowało zabrudzenie jej powierzchni tak szybko jak w modelach mniejszych, a widoczność była bardzo dobra nawet gdy jechaliśmy obok ciężarówki której koła rozpylały brudną mgłę wody i błota. Dodatkowo aerodynamika przedniej partii nadwozia prowadzi strugę powietrza w sposób chroniący przed zabrudzeniem szyby boczne i lusterką,
  • Po drugie zaś wentylacja jest w modelu zaprojektowana w sposób umożliwiający dokładne i szybkie odparowanie szyby przedniej i bocznych, co zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy.
  1. Dla kogo jest ten model???

Z pewnością nie jest to samochód dla mnie, gdyż osobiście cenię model wygodny i szybki na trasach, a w mieście poruszam się sporadycznie. Jednakże patrząc na wielkość, cenę i parametry jezdne można wysnuć wniosek, iż jest to idealny samochód dla młodej rodziny. W mieście –gdzie będzie zazwyczaj eksploatowany- wygrywa z tradycyjny kompaktem wysokością siedzeń i lepszą widocznością. W rodzinnych podróżach jego plusem jest większy i bardziej funkcjonalny bagażnik. Za każdym zaś razem jego atutem jest stylistyka nadwozia i szeroki zakres personalizacji.

Patrząc na wielkość, cenę i parametry jezdne można wysnuć wniosek, iż jest to idealny samochód dla młodej rodziny.

Cena modelu z silnikiem 130 KM zaczyna się od 69 500 zł za wersję Feel, a model prezentowana to wersja Shine (cena 77 600zł), który w widocznym skompletowaniu kosztował ok 88 000 zł

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?