Test Hybrydowej Toyoty Auris – Aurisa Touring Sports

Benzynowo-elektryczny napęd hybrydowy Toyoty został wprowadzony już w pierwszej generacji Aurisa w roku 2010. Od tamtej pory wersja hybrydowa stale zwiększa swój udział w całkowitej sprzedaży modelu i szybko stała się najpopularniejszym autem hybrydowym na europejskim rynku.

W 2016 roku hybrydowe odmiany Aurisa hatchback i Touring Sports (kombi) stanowiły prawie 60 proc. rocznej sprzedaży tego modelu w Europie. W roku 2017 tempo wzrostu przyspieszyło i już blisko dwie trzecie nabywców Aurisa wybrało hybrydę.

Łącznie Toyota sprzedała w Europie ponad 1,26 miliona Aurisów obu generacji, w tym około 400 000 w wersji hybrydowej. Obecny model każdego roku znacząco zwiększał wielkość sprzedaży od chwili wprowadzenia w roku 2012, osiągając w 2016 roku poziom ponad 144 000 egzemplarzy. Zainteresowaliśmy się hybrydową wersją kombi.

Auris Touring Sports – nadwozie szyte na miarę… każdego kierowcy

Wersje kombi przeszły prawdziwe przeobrażenie, a ewolucja dotyczy przeznaczenia pojazdu. Jeszcze kilka lat temu kombi były to „osobowe modele o charakterze wersji dostawczej”, ale obecnie są to tylko osobowe modele o oryginalnym kształcie. Dzisiaj samochody kombi są modelami adresowanymi do tej samej grupy co modele z których się wywodzą (czyli eleganckie hatchbacki), tyle tylko, że są to wersje dla ludzi lubiących aktywnie spędzać czas i przewożących sprzęt sportowy, czy turystyczny.

O tym, że Auris kombi (noszący nazwę Touring Sports) jest pojazdem który ma być ofertą dla osób lubiących elegancję i styl, świadczy m.in. forma nadwozia. Nie zdecydowano się bowiem na kanciastą bryłę „wydłużonego dachu i doklejonego kufra”, a cały projekt wykonano od początku z uwzględnieniem płynnego przejścia linii stylistycznej przodu, boku (opadająca forma dachu) i tyłu (lampy tylne przywołujące na myśl przednie reflektory).

Zaś o zagospodarowaniu przestrzeni, aby spełnić oczekiwania osób lubiących sportowo-turystyczny styl życia, przekonamy się po otwarciu klapy tylnej. Przy przewozie pasażerów na tylnej kanapie bagażnik (warto podkreślić jego prostopadły kształt) ma pojemność 600 litrów. Jednakże po pociągnięciu za uchwyty zamontowane na bocznych ściankach bagażnika, oparcie tylnej kanapy (dzielone 1/3-2/3) automatycznie się składa i powstaje idealnie płaska powierzchnia bagażowa, mająca pojemność 1658 litrów. Oprócz optymalnego rozkładania tylnej kanapy, bez konieczności otwierania drzwi bocznych, w samochodzie są dodatkowe „gadżety” ułatwiające eksploatację. Pierwszy z nich to boczne haczyki pozwalające na zamocowanie toreb, aby te nie przemieszczały się po podłodze bagażnika. Drugi to podwójna podłoga bagażnika umożliwiająca schowanie płaskich neseserów, czy teczek z dokumentami służbowymi i normalnej eksploatacji samochodu podczas jazdy (np. na zakupy). Trzeci gadżet, jak dla mnie najbardziej efektowny, to plastikowy pojemnik z przegrodami, zasłonięty węższą częścią podłogi bagażnika. Czwartym gadżetem są zaś głębokie schowki przy nadkolach.

Tak więc nie dość, że mamy większy bagażnik, dużo większe możliwości ładunkowe, łatwe rozkładanie foteli tylnych i płaską podłogę bagażnika, to w bagażniku ukryto dodatkowe schowki. Te zaś są idealne do schowania ważnych przedmiotów, gdy wieziemy w powiększonym bagażniku namiot, materace, śpiwory, pleckami, butle i cały sprzęt kampingowy.

Ta uniwersalność sprawia, że kombi jest wg mnie najlepszym rozwiązaniem w samochodach klasy kompaktowej. Latem 2015 Auris przeszedł lifting, mający umocnić jego pozycję na rynku.

Zmiana nadwozia –  mocniej osadzone na drodze

Przednia i tylna część nadwozia zostały wraz z liftingiem przeprojektowane tak, aby nowy Auris był mocniej i szerzej osadzony na drodze, przenosząc niżej środek ciężkości pojazdu. Zmiany stylistyczne nadały kompaktowej Toyocie bardziej prestiżowy i elegancki wygląd. Nowy projekt dolnej części przedniego zderzaka poszerza optycznie całą sylwetkę pojazdu. Podobny zabieg stylistyczny został przeprowadzony także z tyłu, gdzie znalazły się zupełnie nowe reflektory i bardziej muskularny zderzak.

Reflektory przednie wyposażono w technologię LED, zarówno do jazdy dziennej, jak i w światłach mijania. Diody LED mają wiele zalet w stosunku do tradycyjnego oświetlenia, gdyż: dają światło zbliżone do dziennego w skali Kelwina, zużywają mniej energii oraz pozwalają na eksploatację bez serwisu do 100 tys. godzin, czyli znacznie dłużej niż inne technologie.

Zmiana wnętrza – wyższa jakość i ergonomia

Wnętrze nowej Toyoty Auris otrzymało zdecydowanie wyższą jakość materiałów i wykończenia. Przyczynia się do tego mniej skomplikowany projekt konsoli centralnej, lepsze połączenie materiałów oraz pełna unifikacja wszystkich elementów podświetlenia wnętrza.

Nowy jest także projekt tablicy przyrządów, z zegarami umieszczonymi w podłużnych tubach, pomiędzy którymi pojawił się nowy kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala.

Całkowicie przekonstruowany został panel centralny. Za szklaną taflą mieści się duży, zintegrowany wyświetlacz dotykowy i wszystkie elementy jego sterowania. Detale takie jak nawiewy, klamki czy okolice dźwigni zmiany biegów zostały wykonane z nowych, przyjemniejszych w dotyku materiałów. Wrażenie wysokiej jakości dają także nowe materiały wykończeniowe poszczególnych elementów całej deski rozdzielczej oraz nowe tapicerki.

Na uwagę zasługuje także zamykany schowek poniżej panelu centralnego, gdzie zakryte są gniazdo prądowe 12V, przyciski ogrzewania foteli przednich, oraz gniazdo USB.

Hybryda – ideał w mieście

Sercem zespołu napędowego Aurisa Hybrid jest silnik elektryczny zasilany akumulatorami niklowo metalowymi, współpracujący z jednostką benzynową o pojemności 1.8l. Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 136 KM, co daje Aurisowi kombi przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 10.9 sek., oraz prędkość maksymalną 175 km/h.

Auris Hybrid, podobnie jak pozostałe modele hybrydowe Toyoty, wyróżnia się rekordowo niskim zużyciem paliwa i emisją CO2. Pojazd (wg danych producenta) zużywa w mieście zaledwie 3.5 l/100 km, będąc najbardziej oszczędnym samochodem kompaktowym na rynku. Integralnym elementem układu hybrydowego Toyoty jest automatyczna przekładnia, zapewniająca komfortową jazdę. W najnowszej generacji hybrydowego Aurisa przekładnia ta została

zmodyfikowana pod kątem jeszcze bardziej płynnej i cichej pracy przy przyśpieszaniu. Niestety ta bezstopniowa przekładnia jest największym minusem modelu hybrydowego. Po dodaniu gazu najpierw wzrastają nam obroty silnika i hałas, a dopiero potem następuje wzrost prędkości. W modelu zastosowano także przyciski zwiększające dynamikę „power” luz zwiększające ekonomię „ECO”, a także włączenie tylko silnika elektrycznego „Ev”

W trybie w pełni elektrycznym, w którym można pokonać dystans do 2 km przy prędkości do 50 km/h, Auris Hybrid nie zużywa paliwa, oraz nie emituje CO2, cząstek stałych, oraz NOx.

Jednakże atutem hybrydy nie jest jazda w trybie elektrycznym, ale taki projekt układu, aby w ruchu miejskim możliwie często eliminować pracę silnika spalinowego i pozwalać użytkownikowi poruszanie się w trybie elektrycznym (NA ZDJĘCIACH WIDOCZNE TO JEST JAKO „ODZYSK ENERGII ELEKTRYCZNEJ” OBRAZOWANEJ JAKO „E”)

Jednakże osoby jeżdżące dużo i dynamicznie na trasie nie odczują zalet modelu hybrydowego. Powodem tego jest wykorzystywanie na trasie głównie silnika benzynowego, a ten jest dla tak dużego samochodu trochę za słaby (moc silnika spalinowego to 99 KM, a moment obrotowy to 142 Nm). Oczywiście można jechać delikatnie, bez gwałtownego naciskania na pedał przyspieszenia, ale ja osobiście czułem się wówczas jak zawalidroga, którego mijają stare Golf III. W sumie na trasie Warszawa-Kielce-Kraków, przy średniej prędkości 78 km/h, samochód spalił mi 6,9 l/100 km (wg danych fabrycznych 3,4 l/100 km). W mieście jednak hybrydy są nie do pokonania przez Diesle i wersje benzynowe.

O zaletach samochodów hybrydowych przekonują się zarówno klienci indywidualni, jak i duże firmy, obsługujące liczne floty pojazdów. Napęd hybrydowy wybrały już takie instytucje jak PZU, Orange, Provident czy Panasonic.

Rekordowo oszczędna eksploatacja hybrydowych samochodów Toyoty wynika jednak nie tylko z bardzo niskiego zużycia paliwa, ale także najwyższej bezawaryjności konstrukcji. Technologia hybrydowa Toyoty znajduje się na rynku od 15 lat, w niemal 5 milionów samochodów poruszających się po drogach całego świata. Silnik spalinowy pracuje w cyklu Atkinsona, dzięki czemu jest o ok. 30% mniej obciążony niż tradycyjne jednostki benzynowe. W układzie hybrydowym nie ma części potencjalnie awaryjnych, takich jak alternator, koła dwumasowe, filtry DPF, rozrusznik, czy paski klinowe, a dzięki wykorzystaniu zespołu napędowego do hamowania wyraźnie rzadziej zużywają się elementy układu hamulcowego.

Mi.in. dzięki tym rozwiązaniom, technologia hybrydowa okazuje się najbardziej niezawodnym rozwiązaniem w motoryzacji. Według rankingu TUV hybrydowy Auris poprzedniej generacji jest najbardziej niezawodnym samochodem na rynku w kategorii wiekowej 4-5 lat.

Dla kogo?

Z pewnością Auris kombi jest idealnym rozwiązaniem dla każdego kierowcy. Jest pojemny i uniwersalny, a równocześnie tak samo zwrotny i łatwy w parkowaniu jak hatchback. Napęd hybrydowy jest natomiast doskonałym wyborem dla większości użytkowników, którzy samochód eksploatują głównie w mieście i czasami na niewielkich odległościach. Osobom które muszą często jeździć na dłuższych trasach ten system napędu jednak odradzam.

Zapytaliśmy Anetę Ogrodniczek, Prezes Zarządu EcoCar S.A, co przekonało ich firmę o wyborze technologii hybrydowej do taksówek. Oto stwierdzenie, które jest idealnym podsumowaniem naszego testu.

Zużycie paliwa hybrydowych Aurisów w mieście jest bardzo niskie, a to daje nam ogromną przewagę nad tradycyjnymi napędami benzynowymi lub Diesla. Oprócz tego samochody te są bardzo komfortowe i przestronne, w związku z czym spełniają wszystkie oczekiwania naszych klientów. A poza tym dzięki marce Toyota mamy gwarancję niezawodności i jakości. Biorąc pod uwagę wszystkie te argumenty, spodziewam się, że samochody hybrydowe na stałe zagoszczą w naszej flocie”.

 MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Toyota Land Cruiser – dla prezesa, dla aktywnej rodziny, do ciężkiej pracy..

Land Cruiser to ikona off-roadu, której nie powstrzyma najtrudniejszy teren ani żadna przeszkoda. To także symbol trwałości i niezawodności – na całym świecie kierowcy, których życie, zdrowie i interesy zależą od samochodu, sięgają po ten właśnie model. Jednocześnie jednak Land Cruiser może być wyznacznikiem statusu jako luksusowa, ekstrawagancka limuzyna. Niezależnie od tego, czy naszym miejscem pracy jest pokój prezesa czy farma, Land Cruiser ma do zaoferowania dokładnie to, czego potrzebujemy. Wystarczy wybrać właściwy model. […]

0 komentarzy

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?