Test Volkswagena Passata Alltrack – najlepsze cechy limuzyny i SUVa

W czasie, trwającej już ćwierć wieku, mej dziennikarskiej przygody z motoryzacją przeżywałem wiele zachwytów nad technologiami i rodzajami samochodów. Wśród nadwozi początkowo fascynowały mnie sedany, jako modele podkreślające prestiż właściciela. Potem przyszła pora na modele hatchback i kombi, jako uniwersalne pojazdy do jazd codziennych i na weekendowe wycieczki. Przez moment zachwycały mnie także modele Van i SUV, ale obecnie moim ideałem ponownie jest kombi…

Oczywiście zachwycałem się również sportowymi Coupé i wszystkimi wersjami kabrio, ale ani Volvo C70 sprzed 20 lat, ani pierwsze Peugeot 406 Coupé, ani Laguna Coupé, czy Mercedes E Coupé o sportowych sylwetkach, ani przyciągające wzrok kabrio typu Peugeot 306, Peugeot 307 CC, Astra Twin Top, Saab Cabrio, czy Alfa Spider nie przekonały mnie do siebie. Owszem były to fantastyczne modele na czas testów, ale… nie nadające się jako wersje rodzinne.

Jeżeli chodzi o rodzaj układów napędowych to oczywiście wygrywa system z napędem na cztery koła i to zarówno w wersjach osobowych, w których liczy się przyczepność na trasie, jak i w samochodach o większym prześwicie, umożliwiających swobodny przejazd po gorszych drogach.

Czy można pogodzić te wymagania??? To właśnie oferuje Volkswagen Passat Alltrack

Uwagę zwracają przede wszystkim obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze matowego chromu, seryjne 17-calowe obręcze kół oraz antracytowe, wytrzymałe osłony progów i nadkoli oraz dolnej partii drzwi.

W rodzinie Passatów, Alltrack jest osobnym modelem, dlatego wyposażono go w wiele dodatków stworzonych wyłącznie dla tego modelu. Ma to podkreślać iż łączy on cechy kombi oraz SUV-a. Samochód jest seryjnie wyposażany w oksydowane srebrne relingi dachowe, a jego zawieszenie podwyższono o 27,5 mm. Wysokość nadwozia wynosi zatem 1.506 mm, szerokość natomiast 1.832 mm (z lusterkami zewnętrznymi: 2.083 mm). Długość Passata Alltracka sięga 4.777 mm, a rozstaw osi liczy 2.789 mm. Jednakże wyższa sylwetka to nie wszystko…

Z przodu model różni się od innych Passatów dzięki zmienionemu zderzakowi z charakterystycznymi kratkami wlotu powietrza i ze zmienionymi światłami przeciwmgłowymi. Reflektory wraz z osłoną chłodnicy tworzą wizualną całość. Poza tym Volkswagen przygotował do Passata Alltracka nową i nadzwyczaj skuteczną osłonę chroniącą silnik od spodu.

W Passacie Alltracku widzianym z boku uwagę zwracają przede wszystkim obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze matowego chromu, seryjne 17-calowe obręcze kół oraz antracytowe, wytrzymałe osłony progów i nadkoli oraz dolnej partii drzwi. Osłony progów wzbogacono ponadto elementami o wyglądzie aluminium.

Z tyłu, podobnie jak z przodu, Alltrack różni się od innych Passatów dzięki specyficznemu zderzakowi o wyglądzie zdradzającym terenowe możliwości auta. Z jego lewej i prawej strony znajdują się osłony końcówek układu wydechowego, które mają kształt trapezu – podobnie jak wszystkie detale wymienione wcześniej, należą one do seryjnego wyposażenia Passata Alltracka.

Szczególnego charakteru nadają modelowi także nowe reflektory wykonane całkowicie w technologii LED, gdyż kształt, w jaki układają się diody świateł dziennych jest niepowtarzalny.

Światła do jazdy dziennej składają się z 32 diod. Pod nimi znajduje się kierunkowskaz (12 diod). Dodatkowo we wnętrzu reflektorów umieszczono diody służące do statycznego doświetlania zakrętów.

LED-owe światła Passata Alltracka wykonano w technice projekcyjnej. Ich głównym elementem jest moduł soczewek Multibeam. Oprócz świateł drogowych i mijania wytwarza on również dynamiczne światło doświetlające zakręty. Moduł znajdujący się we wnętrzu reflektorów służy także do oświetlania obszaru bezpośrednio przed autem. Innym nowym rozwiązaniem projekcyjnych LED-owych reflektorów Passata Alltracka są światła do jazdy dziennej składające się z 32 diod. Pod nimi znajduje się kierunkowskaz (12 diod). Dodatkowo we wnętrzu reflektorów umieszczono diody służące do statycznego doświetlania zakrętów.

Wnętrze – Passat Variant to ideał uniwersalizmu, Alltrack – ideał komfortu

Także wnętrze Passata Alltracka zaprojektowano z myślą o specyficznym charakterze tego auta. Jedną z najważniejszych cech wyróżniających Alltracka z grona pozostałych modeli z rodziny Passata jest tapicerka i konstrukcja przednich komfortowych foteli. Fotel kierowcy jest z serii ergoComfort, co oznacza, że ma on m.in. elektryczną regulację pochylenia oparcia, wysuwaną podpórkę pod uda oraz elektryczną regulację podpórki pod krzyż. W asymetrycznie dzielone oparcie tylnej kanapy wkomponowano zaś rozkładany podłokietnik z uchwytami na kubki z napojami.

Jedną z najważniejszych cech wyróżniających Alltracka z grona pozostałych modeli z rodziny Passata jest tapicerka i konstrukcja przednich komfortowych foteli

Alltrack różni się od innych Passatów kilkoma szczegółami wnętrza. Na przykład pedały oraz podpórkę pod lewą stopę wykonano ze szczotkowanej stali szlachetnej. Stylistycznie nawiązują do nich solidne listwy progowe, również wykonane ze stali szlachetnej i opatrzone napisem „Alltrack” oraz dywaniki z podwójnym ozdobnym szwem. Znakiem szczególnym systemu multimedialnego są indywidualny obraz powitalny pojawiający się na dotykowym ekranie oraz dodatkowe informacje dotyczące trybu Offroad (o czym piszemy dalej). Poziomy panel, na którym znajdują się nawiewy powietrza, a także poszycie drzwi wzbogacono elementami z serii Tracks; środkową konsolę zdobią z kolei elementy Titan.

Jeżeli zajdzie potrzeba wykorzystania maksymalnej pojemności przedziału ładunkowego, do dyspozycji będzie 1.769 litrów.

Tak jak wspominałem lubię uniwersalność modeli kombi, a Passata Alltracka skonstruowano przecież  w oparciu o Passata Varianta. Dzięki temu, jako kombi, zapewnia on pasażerom nie tylko ogromną ilość miejsca, ale ma też bardzo duży bagażnik o zmiennej pojemności. Jeśli w samochodzie podróżuje pięć osób, bagażnik ma pojemność 639 litrów, a podłoga bagażnika ma długość 1.172 mm. Jeżeli zajdzie potrzeba wykorzystania maksymalnej pojemności przedziału ładunkowego, do dyspozycji będzie 1.769 litrów. Dzięki możliwości złożenia asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy wnętrze Passata można dostosować do bieżących potrzeb transportowych i zmieszczą się w nim nawet przedmioty o długości 2.018 mm (mierzone do oparć przednich foteli).

Dodatkowo Passat Alltrack (a jest to najbogatsza wersja wyposażenia), ma zastosowany m.in. wyświetlacz Active Info. Pokazuje on wszelkie wskaźniki Passata Alltracka, w tym te charakterystyczne tylko dla niego, w sposób wirtualny. Między obrotomierzem a prędkościomierzem można np. wyświetlić dane nawigacyjne w postaci dwu- lub trójwymiarowej mapy. W tym wypadku obydwa tradycyjne wskaźniki zostają pomniejszone i przesunięte na boki, by zostawić więcej miejsca na mapę. Zależnie od potrzeb w centralnych polach  umieszczonych na tarczach prędkościomierza i obrotomierza mogą pojawiać się informacje o parametrach jazdy oraz wskazania systemów asystujących. Na ekranie Active Info, dzięki systemowi multimedialnemu, mogą pojawiać się np. kontakty z książki telefonicznej czy okładki płyt CD. Wyświetlacz ten ma przekątną 12,3 cala, a jego rozdzielczość wynosząca 1.440 x 540 pikseli sprawia, że obraz jest nadzwyczaj precyzyjny.

Dane systemu Head-up Passata Alltracka są wyświetlane na wysuwanej szklanej płytce umieszczonej tuż przy przedniej szybie.

Doskonała opcją jest też wyświetlacz Head-up, włączany po naciśnięciu pokrętła z lewej strony pod kierownicą. Informacje jak np. prędkość, wskazania nawigacji czy parametry aktywnego tempomatu ACC prezentuje on bezpośrednio na wysokości wzroku kierowcy – dzięki temu, odczytując te dane, kierowca nie traci drogi z pola widzenia. Dane systemu Head-up Passata Alltracka są wyświetlane na wysuwanej szklanej płytce umieszczonej tuż przy przedniej szybie. Warto jednak pamiętać, że płytkę tę można schować, jeżeli nie chcemy  tego systemu (co w wielu modelach konkurencji jest niemożliwe).

Trochę z wersji SUV…

Nie tylko większy prześwit, duże koła i agresywne zderzaki upodobniają model do SUV-a. Passat Alltrack jest wyposażany seryjnie w napęd na cztery koła 4MOTION.  W zwykłych warunkach napęd jest przekazywany jedynie na przednią oś, co pozwala oszczędzić paliwo. Jeśli jednak pojawi się niebezpieczeństwo utraty przyczepności, w ułamku sekundy płynnie dołącza się napęd tylnej osi. Sprzęgło Haldex pełni funkcję centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą, a elektroniczne blokady (EDS) przy wszystkich kołach – będące elementem elektronicznego systemu stabilizacyjnego (ESC) – przejmują funkcję blokad poprzecznych. Sprawiają one, że w razie utraty przyczepności przez którekolwiek z kół moment obrotowy (w ułamku sekundy) jest kierowany do koła znajdującego się po przeciwległej stronie. Ponadto, Passat Alltrack ma przy każdej osi system XDS+. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach system przyhamowuje koło znajdujące się po wewnętrznej stronie łuku drogi, zwiększając stabilność pojazdu, poprawiając trakcję i zwrotność, a także umożliwiając zwiększenie prędkości na wyjściu z zakrętu. Z technicznego punktu widzenia XDS+ jest więc zaawansowaną funkcją blokad elektronicznych.

Napęd na cztery koła 4MOTION.  W zwykłych warunkach napęd jest przekazywany jedynie na przednią oś, co pozwala oszczędzić paliwo. Jeśli jednak pojawi się niebezpieczeństwo utraty przyczepności, w ułamku sekundy płynnie dołącza się napęd tylnej osi.

Dodatkowo elektronika stale oblicza najlepszy moment obrotowy dla tylnej osi i poprzez załączenie pompy oleju decyduje, w jakim stopniu należy zamknąć sprzęgło wiskotyczne. Ciśnienie wywierane na sprzęgło wzrasta proporcjonalnie do momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś. Regulując wielkość ciśnienia wywieranego na sprzęgło można płynnie dozować moment obrotowy. Zależnie od sytuacji, niemal 100% momentu obrotowego może zostać przekazane na tylną oś.

WOW!!! Tyle empirycznych informacji, a rzeczywistość…

Nie było to moje pierwsze spotkanie z układem Infotainment Passata Altrack, ani z jego uniwersalnym nadwoziem. Już wcześniej jeździłem tym modelem po ośnieżonych drogach i zawsze wychodziłem z każdej opresji. W tym roku, ponieważ test przebiegał pod koniec października, mogłem tylko rozkoszować się… jazdą sportową. Przełączyłem więc system MODE na SPORT i samochód stał się sportowym modelem kombi. Trzeba bowiem przyznać, że silnik wysokoprężny bi-turbo o mocy 240 M i momencie obrotowym 500 Nm daje nieprawdopodobne odczucia. Już same wartości katalogowe (prędkość 234 km/h, przyspieszenie 6,4 sek) sprawiają, że podchodzimy do modelu jako do „fruwającego kombi”. W czasie jazdy na układzie MODE SPORT mamy zaś szybszą reakcję na naciśnięcie na pedała gazu, zmianę przełożeń w wyższym zakresie obrotów i sztywniejsze zawieszenie. W efekcie, mimo wyżej umieszczonego środka ciężkości (przypominam – pojazd ma prześwit zwiększony o 27 mm), pojazd jest fantastycznie dynamiczny i doskonale prowadzi się podczas szybkich jazd na zakrętach.

Jednakże nie można zapominać, że nie jest to typowa wersja z napędem na cztery koła. To jest Passsat Alltrack. Stąd też w układzie MODE, oprócz stosowanych powszechnie trybów: Eco, Normal, Sport mamy też wyróżniający model tryb Offroad (na zdjęciu widać dodatkowo tryby Comfort i Individual, które w modelu testowym zastosowano ze względu na zawieszenie o zmiennym stopniu tłumienia – DCC, co stwarza, że mieliśmy sześć trybów profilów jazdy).

Wracając jednak do trybu Offroad, który wspiera kierowcę podczas jazdy poza utwardzonymi drogami. Po jego wyborze uruchomione są następujące systemy:

  1. Asystent zjazdu ze wzniesienia – który zapobiega niekontrolowanemu nabieraniu prędkości na pochyłej drodze. Gdy samochód znajdzie się na drodze o spadku wynoszącym ponad 10%, jego prędkość zostaje ograniczona do minimalnie 2 km/h, maksymalnie zaś do 30 km/h. Kierowca w każdej chwili może zmieniać ją w tym zakresie, odpowiednio dozując gaz lub przyhamowując auto. Gotowość do działania systemu wspomagającego zjazd ze wzniesienia sygnalizuje odpowiedni symbol pojawiający się na ekranie. Zmienia on kolor z szarego na biały, jeśli tylko auto jest przyhamowywane. System dezaktywuje się jeśli spadek drogi jest mniejszy niż 5%.

2.Zmiana częstotliwości działania systemu ABS  – która pozwala, aby opony podczas pełnego hamowania na luźnym podłożu mogły usypać ze żwiru rodzaj klina i skrócić w ten sposób drogę hamowania.

  1. Pedał gazu reaguje z większym wyczuciem, jego skok staje się dłuższy. W efekcie, nawet gdy kierowca naciska na pedał przyspieszenia z pełną siłą auto nabiera prędkości wolniej, a sama prędkość maksymalna zostaje ograniczona.
  2. Zmiany biegów odbywają się przy wyższych obrotach silnika
  3. Jeśli Passat Alltrack jest wyposażony w system DCC (a prezentowany model był), zawieszenie automatycznie zostaje ustawione w tryb Comfort.

Full Wypas…

Oczywiście Passat Alltrack jest ofertą dla szczególnego i bogatego klienta, więc ma on nie tylko topowe silniki, ale także topowe wyposażenie. Jako informację warto podać, że najmocniejsze kombi diesel kosztują odpowiednio przy aktualnych zniżkach: Trendline  109 0050 zł (silnik 150KM skrzynia automat),  Comfortline 4 Motion– 137 000 zl (silnik 190 KM, skrzynia automat), Highline 4Motion – 150 000 zł (silnik 190 KM, skrzynia automat), a Alltrack 4Motion – 152 000 zł (silnik 190 KM, skrzynia automat). Silnik 240 KM nie jest już oferowany i obecnie jest zastśąpiony przez jednostkę o mocy 190 KM

Nie dziwi więc, że w do  Passata Alltracka przygotowano bogatą ofertę systemów zwiększających komfort oraz asystujących. Należą do nich, między innymi, seryjny system monitorujący otoczenie Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania (City) oraz rozpoznawania pieszych, Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), automatyczna regulacja odstępu ACC, aktywny system ochrony pasażerów, Emergency Assist (zatrzymuje pojazd w razie zasłabnięcia kierowcy), asystent wspomagający jazdę w korku, system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego (rozpoznaje pojazdy nadjeżdżające z boku), Area View oraz Trailer Assist (ułatwia manewrowanie pojazdem z przyczepą).

Wykazane w katalogu 4,8 l/100 km na trasie jest tylko…  pobożnym życzeniem producenta.

Na zakończenie warto wspomnieć o apetycie na paliwo tego uniwersalnego kombi, mającego przecież 240 KM. Najbardziej wiarygodne wskazanie jest chyba opisując spalanie w mieście, gdyż w tym wypadu nie ma możliwości szaleństw, ale jedziemy w sznurze aut i stoimy w korkach czy na światłach. Zużycie paliwa w testowanym modelu wynosiło wówczas 7,9-8,2 l/100 km. Nie jest to zbyt duża rozbieżność z danymi w katalogu (wg katalogu śr. spalanie w mieście to 6,6 l/100 km). Natomiast na trasie wykazane w katalogu 4,8 l/100 km jest tylko pobożnym życzeniem producenta. Przy megaoszczędnej jeździe zobaczyłem zużycie paliwa 6,6 l/100 km, ale gdy sprawdzałem model jako „fruwające kombi” na wyświetlaczy ukazało się średnie spalanie wynoszące 10,1 l/100 km.

Tak więc po raz kolejny mamy przykład, że dane wpisane w katalogu nie są rzeczywistymi wskazaniami, ale jedynie normą ujednolicającą wskazania wszystkich producentów, dzięki czemu możliwe jest porównanie różnych samochodów.

Dla kogo jest Alltrack?

To fantastyczny samochód dla osób potrzebujących szybkiego kombi, czyli wykorzystujących samochód głównie na trasach. W tym wypadku jego przewagą nad klasycznym SUV jak Tiguan jest jego szybkość na trasie, lepsza dynamika i charakter samochodu sportowego. Dodatkowo atutem jest wielkość przestrzeni bagażowej (Alltrack – 639-1769 litrów, Tiguan – 400-1655 litrów,  Tiguan Allspace – 700-1775 litrów)

Wśród nadwozi początkowo fascynowały mnie sedany, jako modele podkreślające prestiż właściciela. Potem przyszła pora na modele hatchback i kombi, jako uniwersalne pojazdy do jazd codziennych i na weekendowe wycieczki. Przez moment zachwycały mnie także modele Van i SUV, ale obecnie moim ideałem ponownie jest kombi…

W przypadku wjazdu na drogi gruntowe, Passat Alltrack poradzi sobie dokładnie tak samo jak model Tiguan, więc SUV nie ma nad nim przewagi. Podobnie jest w przypadku wjazdu na błota i pola orne, gdzie… obydwa samochody się zakopią i nie pojadą dalej.

Przewagą SUVa jest jedynie wyższa pozycja kierowcy/pasażera, która jest bardziej odpowiednia dla ludzi starszych (wg lekarzy idealny samochód jest wówczas, gdy po otwarciu drzwi wsiadający przesuwa tylko biodra w stronę wnętrza, a nie zapada się i nie wspina na miejsce).

Tak więc każdy musi odpowiedzieć sobie co dla niego jest najważniejsze i… wybrać swój ideał. Ja wybieram Passata Alltrack

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski


 

 

 

 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?