Jak mądrze kupić nowy samochód?

Kupno nowego samochodu niemal zawsze łączy się z emocjami. Przeglądanie prospektów, cenników, wizyty w salonach, analiza osiągów w poszukiwaniu ideału. Jednak to za mało, by dokonać optymalnego wyboru, a błąd może być bardzo kosztowny – różnice w całkowitych kosztach posiadania samochodu po 4 latach mogą sięgnąć kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na co więc należy zwracać uwagę wybierając samochód?

Wspólnie z Volkswagenem przygotowaliśmy krotki instruktaż jak wybrać nowy samochód. Jako przykłady posłużyły nam samochody i oferty cenowe firmy z Wolfsburga.

  1. Samochód dopasowany do potrzeb – porównuj porównywalne

Przede wszystkim trzeba dopasować samochód do potrzeb. Chodzi o to, by auto nie było ani za duże, ani za małe. Gdy już wiemy, jaki segment nas interesuje, trzeba wybrać kilka modeli różnych producentów, wytypować optymalny silnik i niezbędne wyposażenie. To ostatnie jest bardzo ważne – niska cena wyjściowa samochodu może oznaczać ubogie wyposażenie, a opcje mogą być kosztowne. Niektórzy producenci oferują pakiety wyposażenia, które pozwalają doposażyć auto nie wydając zbyt wiele pieniędzy. Ponadto, jeżeli ważne jest dla Ciebie na przykład bezpieczeństwo, uważnie przejrzyj listę wyposażenia z tego zakresu. Na przykład Volkswagen T-Roc seryjnie wyposażony jest w systemy Front Assist i Lane Assist. Pierwszy automatycznie zainicjuje hamowanie, gdy kierowca nie zauważy w porę gwałtownie hamującego przed nim auta. Drugi dba o to, aby auto nie opuściło obranego pasa ruchu, w razie potrzeby automatycznie skoryguje tor jazdy skręcając kierownicą. Lane Assist pozwala uniknąć najgroźniejszych wypadków – zderzeń czołowych.

  1. Utrata wartości

Kolejnym krokiem jest analiza kosztów posiadania. Większość nabywców nowych samochodów nie zdaje sobie sprawy, ile tak naprawdę kosztuje utrzymanie samochodu. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w większych firmach – tam od lat najważniejszym parametrem, decydującym o wyborze tych lub innych aut są właśnie całkowite koszty posiadania zwane TCO (Total Cost of Ownership).

Najważniejszą składową TCO jest utrata wartości. Są marki i modele, które „trzymają wartość” lepiej od konkurentów. Np. Volkswagen Passat Trendline 2.0 TDI po czterech latach użytkowania, z przebiegiem 60 tys. km, będzie wciąż wart ponad 50% wyjściowej ceny, podczas gdy niektórzy rywale – niewiele ponad 40%. Nie dość, że VW traci niewiele na wartości, to jeszcze uda się go po kilku latach szybko sprzedać. 

  1. Zużycie paliwa

Kolejny ważny punkt na liście wydatków związanych z użytkowaniem samochodu to zużycie paliwa – stanowi ono ok. 20% wszystkich kosztów. Dlatego warto wybrać oszczędny silnik. Generalnie silniki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem są oszczędniejsze od swoich wolnossących, starszych odpowiedników. Dzięki temu, że do dynamicznej jazdy nie trzeba używać wysokich obrotów, np. Golfem z silnikiem 1.6 TDI po zatankowaniu do pełna można przejechać nawet 1190 km, czyli np. z Warszawy do Gdańska, następnie do Zakopanego, a w baku wciąż będzie paliwo.

Dobry wybór pozwala na spore oszczędności – różnica w zużyciu paliwa na poziomie 1 l/100 km przez cztery lata pozwala zachować w portfelu ponad 3000 zł (przy rocznym przebiegu 15 tys. km)

  1. Serwis

Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na koszty serwisowania. Część producentów wymaga wizyt w autoryzowanym serwisie co 15 czy 20 tys. km, inne, jak np. Volkswagen, nawet co 30 tys. km. Już sama częstotliwość wymiany oleju ma ogromny wpływ na koszty użytkowania, a – jeśli zdecydujemy się na pakiet przeglądów – można jeszcze dodatkowo je obniżyć. Volkswagen oferuje pakiet przeglądów na 4 lata/60 tys. km za 1490 zł – to mniej więcej połowa regularnej ich ceny.

  1. Finansowanie

Na koniec zostaje wybór metody finansowania zakupu. Coraz częściej klienci odchodzą od gotówki i wybierają nowoczesne finansowanie, takie jak kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy. Zwłaszcza ta ostatnia metoda w ostatnim czasie błyskawicznie zyskuje zwolenników. Dzięki niej można jeździć nowym autem bez większych wyrzeczeń. W przypadku kredytu EasyDrive wystarczy niewielka wpłata własna, by przez 3 albo 4 lata cieszyć się nowoczesnym autem, spłacając niskie, miesięczne raty. Po tym czasie można oddać samochód bez dodatkowych kosztów. W przypadku VW Polo miesięczny koszt to zaledwie 345 zł, przy założeniu 30-procentowej wpłaty.

Ponieważ jest to bardzo pobieżna analiza problemu polecamy samodzielne sprawdzenie jak wybierać pojazd. By ułatwić klientom wybór samochodu, Volkswagen przygotował bowiem sekcję poświęconą całkowitym kosztom posiadania na stronie www.volkswagen.pl. Znajduje się tam kompleksowe porównanie Polo, Golfa i Passata z kilkoma konkurentami.

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?