JEEP Wrangler – ulepszone zdolności terenowe

Jeep Wrangler, zaprojektowany, by pokonywać szlaki terenowe stanowiące największe wyzwania, to wynik ponad siedemdziesięciu pięciu lat pozycji lidera w opracowywaniu układów napędu 4×4. Dostępny z dwoma systemami napędu 4×4: Command-Trac – w wersjach Sport i Sahara oraz Rock-Trac – w standardzie w wersji Rubicon, to najmocniejszy model o najwyższych właściwościach terenowych. Oba układy posiadają nową 2-biegową skrzynię rozdzielczą Selec-Trac typu „full-time”, która w sposób ciągły monitoruje i zarządza momentem obrotowym przesyłanym na przednie i tylne koła.

Układ napędu na cztery koła Command-Trac obejmuje 2-biegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu reduktora 2,72:1 oraz przednimi i tylnymi osiami Dana nowej generacji z przełożeniem 3,45 dla wersji z silnikiem benzynowym i 3,73 dla wersji z silnikiem Diesla.

Każdy Wrangler otrzymuje odznakę „Trail Rated” świadczącą o jego legendarnych zdolnościach 4×4.

System napędu 4×4 Command-Trac® oferuje 4 tryby pracy (plus tryb Neutral):

  • 2H (Two-Wheel Drive High Range) – napęd na tylne koła, do jazdy po drogach utwardzonych;
  • 4H AUTO (Full-Time Active On-Demand High Drive) – napęd Full-Time na cztery koła do jazdy w terenie lub na drogach utwardzonych;
  • 4H Part-Time (Part-Time Four-Wheel Drive High Range) – napęd Part-Time na cztery koła do jazdy w terenie lub poza drogami utwardzonymi;
  • N (Neutral) – odłączenie napędu w skrzyni rozdzielczej;
  • 4L (Four-Wheel Drive Low Range) – napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym, do jazdy w terenie.

Nowy Wrangler wyposażony jest w technologię „shift on the fly” (przełączanie podczas jazdy pracy), umożliwiającą zmianę napędu z 2WD na 4WD przy prędkości do 72km/h.

W normalnych warunkach jazdy, system Command-Trac pracuje w trybie 2WD, przekazując 100% mocy na koła tylne.

Przesuwając dźwignię w pozycję 4WD High, kierowca może przełączyć się w tryb jazdy z napędem na cztery koła, idealny podczas jazdy po śliskich nawierzchniach, takich jak piasek, błoto, śnieg lub lód. Tryb pracy 4H można wybrać zarówno w nowym trybie Auto – idealnym do bezpiecznego i komfortowego użytkowania w każdych warunkach jazdy, dzięki ciągłemu monitorowaniu i sterowaniu momentem obrotowym i automatycznemu włączaniu i wyłączaniu napędu 4WD w celu utrzymania trakcji – jak i w trybie 4H Part Time zapewniającym zawsze równomierne rozłożenie momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Aby sprostać ekstremalnym wyzwaniom i wymagającym szlakom terenowym, kierowcy mogą używać trybu 4WD Low z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1, które zwielokrotnia moment obrotowy silnika.

Dostępny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok zapewnia dodatkowy moment obrotowy i przyczepność podczas śliskich, trudnych warunków, takich jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie.

Wersję Jeep Wrangler Rubicon cechują jeszcze lepsze właściwości terenowe. Rubicon jest wyposażony w system napędu 4×4 Rock-Trac z 2-biegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu reduktora 4,0:1, przednie i tylne osie Dana 44 nowej generacji przeznaczone do pracy w ciężkich warunkach oraz elektroniczne blokady przedniej i tylnej osi Tru-Lok, by móc pokonywać najbardziej ekstremalne szlaki terenowe.

Standardowe wyposażenie obejmuje również wartość przełożenia przedniej i tylnej osi wynoszącą 4,10 dla wersji benzynowych i 3,73 dla wersji z silnikiem wysokoprężnym, elektroniczną blokadę przedniej i tylnej osi Tru-Lok umożliwiającą pokonywanie nawet najbardziej ekstremalnych tras.

Odznaka „Trail Rated” na samochodach Jeep 4×4 oznacza, że zaliczyły one szereg wymagających testów sprawdzających ich możliwości w terenie.

Wersja Rubicon oferują również elektroniczne rozłączany przedni stabilizator poprzeczny pozwalający zwiększyć artykulację osi w najcięższych sytuacjach przeprawowych. System ten pozwala kierowcom na rozłączanie przedniego stabilizatora w celu zapewnienia dodatkowego skoku kół do przemierzania najtrudniejszych szlaków.

Wersje benzynowe Wranglera Rubicon mają maksymalny i ulepszony współczynnik pełzania 77,2:1, w przypadku wersji z silnikiem Diesla wynoszący 70,3:1 – oba te rozwiązania ułatwiają pokonywanie wszelkich przeszkód na szlaku.

Każdy Wrangler otrzymuje odznakę „Trail Rated” świadczącą o jego legendarnych zdolnościach 4×4. Odznaka „Trail Rated” na samochodach Jeep 4×4 oznacza, że zaliczyły one szereg wymagających testów sprawdzających ich możliwości w terenie w zakresie: TRAKCJI, BRODZENIA, ZWROTNOŚCI, ARTYKULACJI ZAWIESZENIA oraz PRZEŚWITU.

W nowym Jeepie Wranglerze odznaka Trail Rated obejmuje następujące funkcje:

  • System Command-Trac 4×4 z przełożeniem reduktora 2,72:1 w modelach Sport i Sahara;
  • System Rock-Trac 4×4 z przełożeniem reduktora 4:1 i standardową elektroniczną blokadą przedniej i tylnej osi Tru-Lok w modelu Rubicon;
  • Płyty osłonowe podwozia i tylne haki holownicze;
  • Głębokość brodzenia do 76 cm
  • Wzorcowe kąty w swojej kategorii (w 2-drzwiowej wersji Rubicon): kąt natarcia wynoszący 36,4o, kąt rampowy 25,8o, kąt zejścia 30,8o i prześwit poprzeczny wynoszący ponad 25 cm;
  • Maksymalny uciąg do 1500 kg (wersje 2-drzwiowe) i do 2500 kg (wersje
    4-drzwiowe).

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?