Historia Jeep’a – wojskowy model, który zawojował cywilny świat – FILM

W lipcu 1940 roku armia amerykańska ogłosiła zamiar wymiany motocykli zwiadowczych i zmodyfikowanej wersji samochodów dyspozycyjnych Ford Model-T na „lekki pojazd rozpoznawczy”. Do przetargu zaproszono 135 producentów, którym przedstawiono szczegółową specyfikację techniczną pojazdu, zawierającą m.in. następujące wymagania:

  • ładowność 272 kg
  • rozstaw osi poniżej 1905 mm
  • wysokość do 914 mm
  • silnik umożliwiający długotrwałą jazdę w zakresie 5 – 80 km/h
  • prostokątne kształty nadwozia
  • napęd 4×4 i dwustopniowa skrzynka rozdzielcza
  • składana (opuszczana) szyba czołowa
  • trzy oddzielne siedzenia 
  • oświetlenie do jazdy szosowej i w warunkach zaciemnienia wojennego
  • masa poniżej 590 kg

Początkowo jedynymi firmami, które zgłosiły akces do przetargu były Willys-Overland i American Bantam Car Manufacturing Company. Jednak wkrótce dołączył do nich także Ford Motor Company i wtedy to właśnie rozpoczęła się trójstronna rywalizacja o zdobycie tak lukratywnego kontraktu rządowego od administracji USA. 

Prototypy do celów testowych powstały w rekordowym czasie. Na zbudowanie swego pojazdu Bantam potrzebował zaledwie 49 dni.

Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Willys-Overlanda – Delmar G. Roos. Ford przedstawił Model GP (General Purpose, tj. ogólnego użytku) nazwany ‚Pygmy’ z napędem zaadaptowanym z ciągnika rolniczego Ford/Ferguson. W lecie 1940 roku każda z tych trzech firm otrzymała aprobatę na budowę 70 kolejnych pojazdów próbnych.

W listopadzie 1940 roku pojazdy te zostały poddane próbom przez U.S. Army w Camp Holabird (stan Maryland). Jednak żaden z pojazdów nie spełniał wymogu masy poniżej 590 kg i z uwagi na niemożliwość spełnienia tego warunku – dla następnych prototypów limit wagowy został przez Armię podwyższony.

W marcu 1941 roku ogłoszono kolejny etap przetargu. Bantam miał wyprodukować 1500 sztuk pojazdów Model 40 BRC, Ford – 1500 sztuk zmodyfikowanych i ulepszonych GP Pygmy – a Willys-Overland 1500 sztuk Quad’ów. W wyniku  testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez specjalistów armii – jako podstawowego producenta  pojazdu amerykańskich sił zbrojnych wybrano konstrukcję Willys-Overlanda.

Po uruchomieniu produkcji masowej, większość Bantamów i Fordów GP trafiła do Wielkiej Brytanii i Związku Radzieckiego w ramach programu pomocy wojennej „Lend Lease”. W Anglii Fordy GP nazwane zostały „Blitz Buggy”.

Willys MA/MB

Po serii modyfikacji Willys Quad  zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB. Lecz armia amerykańska i świat ochrzciły ten pojazd mianem „Jeep”®.

Mówi się, że miano to powstało z niedbałej wymowy głosek ‚GP’ (Dżi-Pi) – wojskowego skrótu słów ‚General Purpose’. Mówi się także, iż nazwa pojazdu pochodzi od popularnej postaci ‚Eugene the Jeep’ z kreskówki „Popeye”. Bez względu na swą genezę, nazwa Jeep przyjęła się na dobre i została synonimem pojazdu terenowego, a sam pojazd – ikoną historii II wojny światowej.

Willys MA miał dźwignię zmiany biegów na kolumnie kierownicy, głębokie wycięcia w burtach nadwozia, dwa zestawy wskaźników na desce rozdzielczej i dźwignię hamulca ręcznego po lewej stronie siedzenia kierowcy. Ponieważ pojazd musiał być zubożony w celu dotrzymania wymaganej przez armię masy 980 kg (wg zmodyfikowanej specyfikacji) – ówcześnie „zbędne” wyposażenie wzbogaciło model MB (drugiej generacji) – podnosząc jego masę o prawie 181 kg ponad wymagany przez wojskowych poziom.

Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368.000 pojazdów, a Ford na mocy licencji – około 277.000. Surowy lecz solidny i niezawodny pojazd w kolorze oliwkowym na zawsze utrwalił się w pamięci jako współtwórca zwycięstwa aliantów w II wojnie światowej.

Po zakończeniu wojny w 1950 roku Willys dokonał zastrzeżenia znaku towarowego „Jeep” i planował adaptację pojazdu jako terenowy do celów rolniczych – ‚cywilny’ Universal Jeep. Jeden z ówczesnych sloganów reklamowych Willysa głosił, iż „Słońce nigdy nie zachodzi dla Wspaniałego Jeepa” – a firma nie ustawała w wysiłkach, by w skali światowej zasłużyć na miano ekskluzywnego architekta (i wytwórcy) pojazdu zwanego Jeep.

W telegraficznym skrócie prezentujemy Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP.

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 1

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 2 

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 3

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 4

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 5

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 6

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 7

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?