Test Lexus LS – czy jest to model dla kierowcy, czy dla pasażera???

Z samochodami klasy limuzyna Premium zawsze mam problem. Z jednej strony jestem miłośnikiem jazdy samochodem i uwielbiam sprawdzać ich parametry jezdne zarówno na torze, jak i podczas normalnej eksploatacji. Z drugiej jednak strony, samochody limuzyna klasy Premium zostały stworzone do wygodnej jazdy przewożonych z tyłu VIP-ów. Pogodzenie swoich preferencji i dokładnego poznania samochodu jest więc w przypadku limuzyn jak Mercedes klasy S, czy Audi A8 bardzo trudne. Właśnie otrzymałem do testu najnowszego Lexusa LS 500h i do tej pory nie wiem, czy lepiej ten samochód prowadzić, czy lepiej wygodnie i spokojnie jechać z tyłu…

Lexus zrewolucjonizował założenia designu limuzyny

Sportowy styl prestiżowej limuzyny

Wraz z modelem LS, Lexus zrewolucjonizował założenia designu limuzyny, odchodząc od klasycznej koncepcji trójbryłowego nadwozia typu sedan ku diametralnie różniącej się od niego sylwetce podobnej do coupé. Co ważne jednak, niższą, smuklejszą bryłę nadwozia (która obecnie bardziej odpowiada gustom klientów) osiągnięto bez uszczerbku dla przestronności i komfortu, mającego fundamentalne znaczenie dla LS jako flagowego modelu Lexusa.

Wyraźna linia boczna optycznie podkreśla niskie położenie środka masy pojazdu, a dodatkowo ukośne linie przednich i tylnych błotników nadają nadwoziu dynamiki i zapowiadają doskonałe osiągi.

Ta niska, przyczajona do skoku, sylwetka nie jest tylko wrażeniem. Zastosowanie nowej platformy GA-L czyli Global Architecture – Luxury, na której powstał także Lexus LC (test Lexusa LC przedstawiamy TUTAJ) umożliwiło zmniejszenie, w stosunku do poprzednika: wysokości o 15,2 mm, a pokryw silnika i bagażnika, odpowiednio o 30,5 mm i 40,6 mm.
Przód robi także mocne wrażenie, dzięki wysuniętemu grillowi w kształcie klepsydry i masce o niskim profilu, którego uzyskanie umożliwiło odpowiednie umiejscowienie kolumn przedniego zawieszenia w ramach platformy GA-L.

Wyrazistość designu przodu podkreślają dodatkowo ultrakompaktowe, potrójne reflektory bi-LED (światła mijania i drogowe). Ich wąskie obudowy łączą się ze światłami do jazdy dziennej LED, tworząc kształt litery L wychodzącej poza krawędź nadwozia. Światłom do jazdy dziennej towarzyszą sekwencyjne kierunkowskazy, zbudowane z 16 diod LED każdy.

Wyrazistość designu przodu podkreślają dodatkowo ultrakompaktowe, potrójne reflektory bi-LED

Z tyłu samochodu linia boczna łączy się z tylnymi lampami zespolonymi, a jej kontynuacja opada dalej ku tylnemu dyfuzorowi, powtarzając znany z grilla motyw klepsydry. Wąskie lampy zespolone wykorzystujące wyłącznie diody LED mają mocno zaznaczone narożniki, co nadaje im charakterystyczny kształt.

Wszystko to sprawia, że ogromna limuzyna (długość – 5235 mm, szerokość – 1900 mm, wysokość – 1460 mm) wydaje się bardziej samochodem sportowym, niż dostojnym sedanem,

Styl to nie wszystko…

Smukłe nadwozie testowanego LS 500h jest nie tylko piękne, ale i dopracowane pod względem aerodynamicznym. Kształt jego bryły został opracowany pod kątem obniżenia oporów powietrza, a dla ograniczenia turbulencji i uzyskania lepszej dynamiki jazdy zastosowano szereg dodatkowych elementów.

  • Boczne części przedniego zderzaka ukształtowano w sposób umożliwiający skierowanie strug powietrza wzdłuż wnęk kół.
  • Małe, ale bardzo skuteczne stabilizatory powietrza w pobliżu lusterek bocznych oraz na bokach tylnych lamp zespolonych poprawiają jego opływ, przyczyniając się do większej stabilności.
  • Wyrafinowany kształt tylnych lamp zespolonych zmniejsza zawirowanie powietrza za samochodem, redukując opór aerodynamiczny.
  • Do zmniejszenia turbulencji i wywoływanego przez nie oporu przyczynia się także płaska powierzchnia, którą tworzą boczne szyby bez wystających elementów.
  • Ten sam cel mają osłony, niemal całkowicie pokrywające spód samochodu, a opływ powietrza dodatkowo porządkują odpowiednio rozlokowane płetwy aerodynamiczne.
  • Ograniczeniu turbulencji służą także pionowe płetwy tuż za tylnymi kołami.

Małe, ale bardzo skuteczne stabilizatory powietrza w pobliżu lusterek bocznych

Wspominając o nowej platformie GA-L, warto tez zauważyć, ze jej zastosowanie umożliwiło optymalne umieszczenie środka ciężkości bryły. Przesunięcie cięższych elementów bliżej środka pojazdu (silnik i miejsce kierowcy przesunięto ku tyłowi, a litowo-jonowy akumulator trakcyjny umieszczony z tyłu, znalazł się bliżej przodu samochodu) umożliwiło uzyskanie optymalnego podłużnego rozkładu masy, wynoszącego 52/48 (przód/tył), co przy niskim położeniu środka masy zminimalizowało przechyły nadwozia i zapewniło lepszą sterowność, a więc i większą przyjemność z prowadzenia samochodu.

Nowa platforma to także większe wnętrze, gdyż rozstaw osi nowego LS wynosi 3125 mm i jest o 35 mm większy, niż w dłuższej wersji poprzedniej generacji LS, a co za tym idzie jeszcze bardziej powiększono przestrzeń dla siedzących z tylu.

Wnętrze: komfort i wyposażenie PREMIUM

Jak wspominałem limuzyny klasy Premium to dla mnie problem czy pisząc o modelu wzuć się w kierowcę, czy w siedzącego z tyłu…prezesa banku. Jakże -jakby rozwiewając moje obawy- główny designer LS Koichi Suga stwierdził: „bez względu na to czy oglądacie model z przodu, czy tyłu, od razu po otwarciu drzwi poczujecie, że jest to wnętrze zupełnie inne, niż w jakimkolwiek dotąd samochodzie luksusowym”.

Fotele pokryte są nową skórą L-anilinową, która jest bardziej miękka od skóry półanilinowej klasy premium

Lexus projektował fotele przednie pod kątem dwóch rodzajów klientów: tych, którzy sami będą prowadzić swój samochód i tych, którzy będą jeździć z szoferem. Wymagało to poświęcenia jednakowej uwagi potrzebom kierowcy i pasażerów tylnych foteli, aby zagwarantować każdej osobie na pokładzie samochodu doskonały komfort bez względu na długość podróży. Zacznijmy zatem od miejsca prezesa banku, jadącego z tylu.

Tylne fotele mają trzy fabryczne ustawienia: domyślną Business, Entertain, w której fotel odchyla się do tyłu dla zapewnienia komfortowego widoku monitora rozrywkowego oraz Relax, w której fotel przyjmuje postać otomany z podpórką na nogi i mocno odchylonym oparciem, a przedni fotel pasażera przesuwa się maksymalnie w przód, by stworzyć maksimum miejsca dla nóg (opcja ta jest możliwa jedynie gdy w przednim fotelu nie jest zapięty pas, czyli gdy fotel jest pusty). Są one dostępne z najlepszym w swej klasie systemem regulacji 22 parametrów, w tym podparcia pleców, bioder i miednicy oraz pozycji podpórki nóg. Maksymalny kąt odchylenia oparcia wynosi aż 48 stopni i jest największy w swojej klasie, co osiągnięto dzięki przemyślanej konstrukcji i ulepszeniu mechanizmu odchylania.

Działaniem systemu steruje się za pomocą głównego wyświetlacza multimedialnego, a w przypadku wybrania klimatyzacji czterostrefowej również za pomocą konsoli między tylnymi fotelami.

Dodatkowo system Climate Concierge, opracowany specjalnie dla modelu Lexus LS,  umożliwia skoordynowane i efektywne sterowanie klimatyzacją, ogrzewaniem i wentylacją foteli oraz ogrzewaniem koła kierownicy, tworząc komfortowe środowisko dla każdej z osób podróżujących samochodem.
Za pomocą usprawnionego, macierzowego czujnika podczerwieni system monitoruje temperaturę ciała każdej z osób znajdujących się w kabinie. Aby zapewnić monitorowanie całego wnętrza, liczbę stref pomiaru zwiększono z sześciu do szesnastu (!!!). Umożliwia to znacznie dokładniejsze sterowanie ogrzewaniem i chłodzeniem, z uwzględnieniem czynników takich jak nierównomierne nagrzewanie się powierzchni pod wpływem promieni słońca wpadających przez okna. Działaniem systemu steruje się za pomocą głównego wyświetlacza multimedialnego, a w przypadku wybrania klimatyzacji czterostrefowej również za pomocą konsoli między tylnymi fotelami.

Słowem otwieramy drzwi, wsiadamy i… zapominamy o całym świecie, a kierowca dowozi nas na miejsce spotkania.

Fotel zapewnia znakomite trzymanie z boków oraz stabilność miednicy i umożliwia osobom o dowolnych rozmiarach ciała i kształcie sylwetki znalezienie doskonałej pozycji za kierownicą,

A jeżeli ktoś nie jest prezesem banku i sam prowadzi samochód?

Wówczas oczywiście liczy się komfort jazdy kierowcy, a ten także jest klasy Premium. Fotele pokryte są nową skórą L-anilinową, która jest bardziej miękka od skóry półanilinowej klasy premium. Do procesu garbowania L-anilinowego wybiera się tylko około jednego procenta najlepszego surowca. Nie tylko elegancka tapicerka zwraca uwagę. Fotel kierowcy wyposażono w 28 sposobów regulacji za pomocą siłowników elektrycznych i poduszek pneumatycznych, w tym nowych regulacji wsparcia dla pleców, miednicy i bioder. Fotel zapewnia znakomite trzymanie z boków oraz stabilność miednicy i umożliwia osobom o dowolnych rozmiarach ciała i kształcie sylwetki znalezienie doskonałej pozycji za kierownicą, niezbędne dla uzyskania uczucia połączenia z samochodem.
Oczywiście w przypadku kierowcy liczą się nie tylko fotele, ale także ergonomiczna zabudowa. Nowy LS udostępnia kierowcy ergonomiczny kokpit, a pasażerowi przedniego fotela komfortową, przytulną przestrzeń, wzbogaconą estetycznymi i przyjemnymi w dotyku elementami takimi jak wysokiej jakości skóra, precyzyjne szwy i stębnowania oraz metalowe akcenty.

Tablica przyrządów ozdobiona jest rzędem poziomych metalowych listew, biegnących przez jej całą szerokość, wśród których kryją się ruchome żaluzje kierujące powietrze z nawiewów klimatyzacji. Wyświetlacze informacyjne umieszczone są na tej samej wysokości w sposób zapewniający kierowcy dobrą widoczność i możliwość sterowania systemami bez konieczności zmieniania pozycji ciała.

Wyświetlacze informacyjne umieszczone są na tej samej wysokości w sposób zapewniający kierowcy dobrą widoczność i możliwość sterowania systemami bez konieczności zmieniania pozycji ciała.

Bezpośrednio przed kierowcą, w obszytej skórą osłonie, znajduje się standardowy zestaw przyrządów z wyświetlaczem Optitron. Gdy kierowca wsiada do pojazdu lub z niego wysiada, na ośmiocalowym ekranie prezentowana jest elegancka, pełnoekranowa animacja. Nowa, trójramienna kierownica ma o ok. 10 mm mniejszą średnicę, niż w poprzedniej generacji LS. Profil koła kierownicy zmienia się wzdłuż jego obwodu tak, by zapewnić idealny uchwyt.
Cechą szczególną najbardziej ekskluzywnych modeli Lexusa są najwyższej jakości systemy Mark Levinson Reference Audio, projektowane przy współpracy inżynierów Lexusa w sposób pozwalający uzyskać doskonałą jakość dźwięku optymalne dopasowanie parametrów do charakterystyki wnętrza każdego pojazdu. Przykładowo model z nowym systemem Mark Levinson QLI Reference 3D Surround System, wykorzystuje zestaw 24 wysokowydajnych głośników rozmieszczonych w 16 miejscach kabiny i 16-kanałowy wzmacniacz Mark Levinson Reference, a technologie QLI (Quantum Logic Immersion) i ClariFi pomagają uzyskać jakość odtwarzanego dźwięku wyższą, niż w którymkolwiek dotychczasowym modelu Lexusa.

A jak zachowuje się LS 500h na drodze???

LS 500h jest wyposażony w rewolucyjną spalinowo elektryczną hybrydową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System. W jej skład wchodzi wolnossący, 3,5-litrowy, benzynowy silnik V6 pracujący w cyklu Atkinsona, dwa elektryczne silniki-generatory oraz niewielki i lekki litowo-jonowy akumulator trakcyjny. Silnik spalinowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S i inteligentnym systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu VVT-i zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych odznacza się dużym momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości, aż do maksymalnych 6600 obrotów na minutę.
Łączna moc układu napędowego (silnika spalinowego wspomaganego przez silnik elektryczny) wynosi 264 kW / 359 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy.

LS 500h jest wyposażony w rewolucyjną spalinowo elektryczną hybrydową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System.

Lexus Multi Stage Hybrid System – Jednostka napędowa Multi Stage Hybrid System wykorzystuje elektryczną przekładnię bezstopniową, sprzężoną z nową przekładnią czterobiegową. Taki układ rozszerza zakres przełożeń, zapewnia bardziej bezpośrednią reakcję na działania kierowcy oraz lepszą dynamikę, a jednocześnie gwarantuje charakterystyczną dla flagowej limuzyny płynność jazdy przy znakomitych osiągach.
W konwencjonalnym napędzie hybrydowym moment obrotowy wytwarzany przez silnik spalinowy jest wspomagany przez silnik elektryczny z przekładnią redukcyjną. W nowej jednostce Multi Stage Hybrid System sumaryczny moment obrotowy silnika V6 i silnika elektrycznego może być zwiększony przez dodatkową przekładnię automatyczną, co umożliwia większe przyspieszenie przy ruszaniu z miejsca. LS 500h jest wyposażony w rewolucyjną spalinowo elektryczną hybrydową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System.Pozwala także na lepsze wykorzystanie mocy silnika V6 przy ruszaniu.

Przekładnia o działaniu 10-stopniowej skrzyni biegów – Dodatkowa przekładnia automatyczna znajduje się bezpośrednio za bezstopniową przekładnią hybrydową. Ma ona cztery przełożenia, jednak oprogramowanie sterujące pracą całego układu symuluje przy lewarku ustawionym w pozycji D działanie 10-stopniowej skrzyni biegów. Obroty silnika wzrastają liniowo wraz ze wzrostem prędkości jazdy, dając naturalne wrażenie ciągłego przyspieszania, bez efektu charakterystycznego dźwięku, na który zwracają uwagę niektórzy kierowcy samochodów z przekładniami bezstopniowymi. Jest to doskonale odczuwalne podczas płynnego przyrostu prędkości i stopniowego naciskania pedału przy spieszenia. Gdy jednak „depniemy pedał gazu” wówczas niestety usłyszymy, wspomniane dźwięki pracy przekładni bezstopniowej (nagły wzrost obrotów silnika i dopiero przyspieszenie). Trzeba jednak przyznać, że przyspieszenie wynoszące 5,5 sek  było podczas testu prawie nie wykorzystane.

LS 500h jest wyposażony w rewolucyjną spalinowo elektryczną hybrydową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System.

Bardziej zwraca uwagę, co sprawdzaliśmy podczas jazd w mieście, na trasach krajowych, ale także na autostradach w Niemczech, gdzie jazda odbywała się przez dłuższy czas ze stałą prędkością 210 km/h, oraz chwilowo 240 km/h, Lexus zaprojektował kabinę nowego LS 500h jako ciche, relaksujące wnętrze. Dzięki wykorzystaniu nowych metod tłumienia dźwięku uzyskano poziom szumu niższy, niż w którymkolwiek wcześniejszym modelu LS. Aktywny system tłumienia ANC (Active Noise Control) niweluje dźwięki pochodzące od napędu, emitując przez głośniki systemu audio dźwięki o tych samych częstotliwościach, ale przeciwnej fazie.

Zawieszenie komfort i sport
Jakość zawieszenia była fundamentem właściwości jezdnych i komfortu wszystkich generacji Lexusa LS. Dla obecnego modelu opracowano nowe, wielowahaczowe układy przedniego i tylnego zawieszenia, pozwalające uzyskać jeszcze lepsze parametry.
Przednie zawieszenie wykorzystuje zarówno górne, jak i dolne wahacze z podwójnymi przegubami kulowymi, umożliwiające reagowanie na nawet najdelikatniejsze działania kierowcy i najmniejsze nierówności nawierzchni. Ten unikalny układ zapewnia optymalną geometrię zawieszenia, zapewniając większą precyzję sterowania. Dla obniżenia masy w konstrukcji zawieszenia szeroko wykorzystano stopy aluminium.

Zamontowane koła to 245/45R20 (przód) i 275/40R20 (tył)

Tylne zawieszenie to nowy, zwarty, wielowahaczowy układ, zapewniający wysoką stabilność. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, jest on oparty na konstrukcji opracowanej dla coupé LC, którą zoptymalizowano pod kątem zwiększenia stabilności i komfortu jazdy. W testowym modelu zastosowano dodatkowo elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, zapewniające wyjątkowe własności jezdne i komfort jazdy. Stanowi ono zamknięty układ, w którym przechowywane w zbiorniku sprężone powietrze dostarczane jest do zawieszenia w chwili, gdy trzeba zwiększyć jego wysokość.

Do tego warto dodać, że rozstaw kół wynosi w modelu LS 1630 mm, a zamontowane koła to 245/45R20 (przód) i 275/40R20 (tył)

Wszystkie rozwiązanie sprawiły, ze jadąc z Krakowa do Berlina ze średnią prędkością przejazdu 138 km/h wszyscy wysiedli wypoczęci i zrelaksowani jakbyśmy jechali z Krakowa do Katowic. Na trasie szczególnie przyjazny kierowcy był (oferowany od drugiej wersji wyposażeniowej)  pełnobarwny wyświetlacz projekcyjny HUD, który sprawiał, że rzutowane przezeń obrazy postrzegane są przez kierowcę jakby znajdowały się trzy metry przed nim, co minimalizuje konieczność dostosowywania się oka przy przerzucaniu wzroku z drogi na wyświetlacz i odwrotnie. Wyświetlacz HUD jest doskonałym pomocnikiem na trasie i w mieście, gdzie fantastycznie przedstawia wskazania nawigacji.

Z dziennikarskiego obowiązku podam, że zużycie paliwa na trasie Kraków Berlin wyniosło 11,2 l/100 km, co uwzględniając masę pojazdu (razem z pasażerami 2570 kg) i średnią prędkość przejazdu jest wartością zupełnie zadawalającą.

Podczas spokojnej jazdy na trasie Kraków –  Kielce – Warszawa (spokojna tzn. śr. prędkość 78 km/h) zużycie wyniosło 10,1 l/100 km, więc podczas spokojnego przejazdu autostradą, wynik zapewne byłby znacznie lepszy. Oczywiście uzyskanie katalogowych wartości 6,7 l/100 km jest absurdem, ale przecież nikt kto kupuje samochód za ponad 500 000 zł (prezentowany model Lexus LS 500h F – cena 560 000 zł), nie patrzy czy uda mu się zaoszczędzić 10 zł przy przejeździe 100 km.

Ogromna limuzyna (długość – 5235 mm, szerokość – 1900 mm, wysokość – 1460 mm) wydaje się bardziej samochodem sportowym, niż dostojnym sedanem.

Najważniejsze dla nabywcy tego modelu są trzy punkty:

  1. Samochód jest Hybrydą, więc właściciel korzysta ze wszystkich zniżek i preferencji dla tych modeli
  2. Jest to model klasy limuzyna Premium, a więc dla najbogatszej i najbardziej wymagającej grupy klientów
  3. To najnowszy model w segmencie (czyli przejmujący osiągnięcia konkurentów i wprowadzający nowe), a dodatkowo nie jest spowszedniały jak BMW 7, Audi A8, Mercedes S.

To Luksus, To Indywidualizm, To po prostu LEXUS LS

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Chcesz wkroczyć w świat LEXUSA skontaktuj się z naszymi partnerami

 

 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?