Audi ujawnia model e-tron FE05 przygotowany na nowy sezon Formuły E

Już 15 grudnia, w Ad Diriyah w Arabii Saudyjskiej, rozpocznie się nowa era Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA. Dzięki zwiększonemu zasięgowi elektrycznych bolidów, po raz pierwszy każdy z zawodników pojedzie w całym wyścigu tylko jednym samochodem. Audi ujawnia dziś nowy bolid Audi e-tron FE05, w którym Daniel Abt i Lucas di Grassi po raz kolejny walczyć będą o mistrzowskie tytuły.

To największa jak dotąd innowacja wprowadzona do Formuły E: po raz pierwszy od zainaugurowania serii w roku 2014, w sezonie 2018/2019 kierowcy używać będą tylko jednego bolidu na wyścig. Z racji tego, że akumulatory bolidów mają w tym sezonie pojemność w zupełności wystarczającą do przejechania całego, 45-minutowego wyścigu, obowiązkowa wymiana pojazdów podczas wyścigu przestała być już konieczna. To świadectwo tego, jak sporty motorowe, a zwłaszcza Formuła E, rozwijają innowacje i nowoczesne rozwiązania techniczne. 

The inner workings of the Audi e-tron FE05

Tworząc model e-tron FE05, Audi skrupulatnie przygotowało się do nowych wyzwań technicznych i strategicznych. Dotyczy to w szczególności kluczowego elementu w sercu Audi e-tron FE05 – układu napędowego, składającego się z elektrycznego silnika, przetwornika, skrzyni biegów, elementów tylnego zawieszenia oraz odpowiedniego oprogramowania. Podczas gdy cała reszta bolidu jest dla wszystkich teamów identyczna, producenci mają okazję zaprezentowania swej eksperckiej wiedzy technicznej właśnie w zakresie układu napędowego. W czwartym sezonie serii wyścigów w pełni elektrycznych bolidów, który zakończył się w połowie lipca w Nowym Jorku zdobyciem przez Audi Sport ABT Schaeffler tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji zespołowej, Audi e-tron FE04 często okazywało się najbardziej wydajnym autem. Jego następcą jest ewolucyjnie rozwinięta wersja tego zwycięskiego modelu. 

Zespół silnika MGU (ang. motor generator unit), nazwany tu Audi Schaeffler MGU03, został opracowany wspólnie przez Audi i jego technicznego partnera, firmę Schaeffler. Inżynierowie położyli szczególny nacisk na to, by taki pakiet napędowy był jeszcze bardziej wydajny i jeszcze bardziej podniósł poziom efektywności bolidu. „Zachowaliśmy podstawową koncepcję jednobiegowego pojazdu, a jednocześnie dopracowaliśmy szczegóły i sami wyprodukowaliśmy wszystkie części” – mówi Tristan Summerscale, kierownik projektu Formuła E w Audi. 95 procent podzespołów układu napędowego jest nowych, a inżynierowie byli w stanie zmniejszyć ich masę o w sumie dziesięć procent. 

Summerscale i jego zespół rozpoczęli prace konstrukcyjne przy Audi e-tron FE05 w połowie roku 2017, jeszcze przed rozpoczęciem poprzedniego sezonu. Międzynarodowa Federacja Samochodowa – Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) homologowała nowy bolid pod koniec lipca 2018. Od tej chwili w samochodzie nie wolno już wprowadzać żadnych zmian, z wyjątkiem aktualizacji oprogramowania, którą można przeprowadzić już w trakcie sezonu. Wspólne jazdy testowe wszystkich teamów biorących udział w Mistrzostwach Formuły E zaplanowano na połowę listopada w hiszpańskiej Valencii. Po nich wszystkie bolidy i całe wyposażenie zostaną przetransportowane do Arabii Saudyjskiej. 

Audi e-tron FE05 #66 (Audi Sport ABT Schaeffler), Daniel Abt

Przepisy piątego sezonu Formuły E stanowią, że silnik może wytwarzać maksymalnie 250 kW (340 KM) w kwalifikacjach i 200 kW (272 KM) w wyścigu głównym. Nowością są tak zwane strefy aktywacji. Gdy kierowca przejedzie przez taką wydzieloną strefę toru wyścigowego, może na krótko użyć trybu wyższej mocy – 225 kW (306 KM). Kibice Formuły E mogą cały czas wspierać swych ulubionych kierowców, oddając internetowo głosy na tzw. „FanBoost”, dzięki któremu zawodnicy i ich bolidy zostają na określony czas „obdarowani” mocą nawet 250 kW (340 KM). 

Bolidy wszystkich teamów Formuły E pozyskują prąd elektryczny z identycznych akumulatorów marki McLaren o masie 374 kilogramów. Litowo-jonowy akumulator montowany jest pomiędzy fotelem kierowcy, a układem napędowym. Ma pojemność 52 kWh i można go naładować w pełni w 45 minut. Zupełnie nowym rozwiązaniem, debiutującym w piątym sezonie Formuły E, jest system „Brake-by-Wire”. Sterowanie hamulcami i przeniesienie napędu na tylną oś są od siebie oddzielone oraz sterowane elektronicznie. Dzięki temu równowaga hamowania jest zawsze idealnie rozłożona, a rekuperacja staje się bardziej efektywna. 

Podobnie jak to jest w bolidach Formuły 1, kierowca zasiada tu w zbudowanym z włókien węglowych zgodnie ze standardami bezpieczeństwa FIA kokpicie typu monocoque. Strefy zgniotu z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP) z przodu, po bokach i w tyle bolidu, zapewniają maksimum bezpieczeństwa. Kolejnym nowym rozwiązaniem, również analogicznym do Formuły 1 , jest tzw. „system halo” ponad kokpitem, dający dodatkową ochronę głowy kierowcy. Minimalna masa bolidu Formuły E to 900 kg. (razem z kierowcą). Elektryczny samochód wyścigowy od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,1 sekundy. Jego prędkość maksymalna to ok. 240 km/h. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że Audi e-tron FE05 nie posiada dużego tylnego spojlera/skrzydła, co jest rzadkością w sportach motorowych. Zamiast niego, siła dociskowa generowana jest przez duży dyfuzor w tyle pojazdu. Po pierwszych jazdach testowych, fani porównywali futurystyczny wygląd samochodu do „Batmobila”, czy statku kosmicznego z „Gwiezdnych Wojen”. „Gdy wyruszam na tor wyścigowy w gronie innych bolidów, czuję się jak w filmie science-fiction” – mówi Daniel Abt. „W porównaniu do swych poprzedników, nowy model ma znacznie bardziej agresywną stylistykę.” 

Daniel Abt, Lucas di Grassi

W piątym sezonie serii wyścigów samochodów elektrycznych zaplanowano trzynaście wyścigów w dwunastu dużych miastach świata. Pomiędzy otwarciem sezonu w Ad Diriyah, a jego podwójnym finałem w Nowym Jorku w połowie lipca 2019, wyścigi rozegrane zostaną w Marakeszu, w Mexico City, w Hongkongu, w Rzymie, Paryżu, Monako i w Berlinie. Każdy z wyścigów trwa 45 minut plus jedno okrążenie, a większość z nich odbędzie się na tymczasowych torach zlokalizowanych w centrach miast. 

W sezonie 2018/2019 po raz pierwszy oprócz fabrycznego zespołu Audi, na torze pojawi się inny team również jeżdżący Audi e-tron FE05 – brytyjski Virgin Racing. Partnerstwo to jest nowością w piątym sezonie, a zdrowe współzawodnictwo pomiędzy dwoma zespołami ma na celu ciągłe podnoszenie poziomu wydajności. 

Team Audi Sport ABT Schaeffler jest jednym z członków-założycieli serii Formuła E, a jego kierowcy Daniel Abt i Lucas di Grassi ścigają się w niej od pierwszego wyścigu. Brazylijczyk zapewnił sobie tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców w sezonie 2016/2017. Sezon 2017/2018 zakończył się dla di Grassiego miejscem drugim, a dla Daniela Abta – piątym. 

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?