Volkswagen e-Golf wygrywa Rajd Polski Nowych Energii

Rajd, odbywający się równolegle z Rajdem Polski Historycznym, rozpoczął się wyjątkowo efektowną ceremonią startu na Rynku w Krakowie, oglądaną przez tysiące widzów. Samochody z napędem elektrycznym rywalizowały w jeździe na regularność na trasie o długości 732 km, na której wytyczono 11 prób regularności (Regularity Tests, RT), które łącznie mierzyły 285 km. 

Rajdy na regularność różnią się od klasycznych zawodów. W tym przypadku nie liczy się kto jest najszybszy na zamkniętej trasie. Cały rajd odbywa się w normalnym ruchu drogowym. Wygrywa ten, kto jest w stanie poruszać się po odcinkach specjalnych z wyznaczoną przez organizatorów prędkością średnią. Najważniejsze jest więc umiejętne obchodzenie się z gazem oraz planowanie całego przejazdu. Co więcej uczestnicy rajdu muszą przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego. 

– Rajd był niezwykle wymagający – skomentował na mecie Artur Prusak. – Od strony sportowej poprzez ilość i trudność odcinków specjalnych jak i od strony technicznej, gdyż był on ponad 2 razy dłuższy od innych rund mistrzostw. 

Elektryczny Volkswagen Golf spisał się świetnie. Duży zapas mocy, charakterystyka silnika elektrycznego, moment obrotowy dostępny od samego dołu licznika, sprawiają, że osiągami dorównuje on dwukrotnie mocniejszym samochodom spalinowym. 

– Jeździ się nim wyśmienicie. Fantastyczne przyspieszenie, właściwości jezdne i komfort: całkowity brak wibracji, cisza przy prędkościach autostradowych pozwalająca na mówienie szeptem – dodaje Prusak. – W przeciwieństwie do kilku konkurentów na rajdzie nie mieliśmy żadnych problemów, a to dzięki bardzo dobremu zarządzaniu energią przez e-Golfa. Potrafi zużywać jej bardzo mało i oficjalnie podawany zasięg 300 km jest realny. 
Doskonałe osiągi e-Golfa potwierdza drugi członek załogi – Łukasz Nytko. To on kontroluje czasy przejazdów i porównuje je z zadanymi średnimi czasami. Na jego barkach spoczywa prowadzenie kierowcy w najbardziej optymalny sposób. 
– Jest to fantastyczny samochód w którym w ogóle nie musieliśmy przejmować się zasięgiem baterii między etapami rajdu. Fenomenalny moment obrotowy, który jest dostępny zaraz po naciśnięciu pedału „gazu” powoduje, że utrzymanie zadanej nam średniej prędkości na danym odcinku nie było żadnym problemem.– powiedział Łukasz Nytko, pilot załogi e-Golfa. 
Ostatecznie załoga e-Golfa zakończyła rajd z wynikiem 5540 punktów (w przypadku rajdów na regularność liczy się najmniejsza ilość punktów). To wynik lepszy o 3120 punkty od kolejnej załogi. Warto dodać, że większość załóg przekroczyła 10 tysięcy punktów. 

Tegoroczny Rajd Polskich Nowych Energii znalazł się w kalendarzy FIA E-Rally Regularity Cup 2018. Jest jednocześnie jedną z dziesięciu rund pucharu. Pozostałe rajdy odbywają się w Grecji, Portugalii, Hiszpanii, Monte Carlo i na Islandii. 

Informacje o załodze: 

Artur Prusak ma na koncie wiele spektakularnych sukcesów w międzynarodowych imprezach, w tym dwa tytuły mistrza świata w FIA Alternative Energies Cup oraz zwycięstwa w e-Rallye Monte Carlo 2016. Brał udział również w Rajdzie Monte-Carlo Nowych Energii 2013 gdzie zdobył pierwsze miejsce, a w latach 2014 i 2015 stawał na podium. 

Łukasz Nytko kierowca rajdowy, reprezentujący zespól Nytko Motorsport w tzw. rajdach nowych energii, organizowanych przez FIA. Triumfator kategorii Team Cup w rajdzie Monte Carlo Nowych Energii (2014), II Wicemistrz Świata w klasie aut hybrydowych (2015, 2016) Mistrz Włoch w klasie aut hybrydowych w 2016 roku. Zwycięzca 6. New Energies Rallye Cesky Krumlov w konkurencji Rugularity Trpohy Czeskiej Federacji UAMK (2017).

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?