Nowa generacja silników benzynowych FIATa

Nowy 500X jest pierwszym modelem marki Fiat, w której zastosowano innowacyjną rodzinę silników benzynowych z turbodoładowaniem zaprojektowanych, aby zaoferować klientom „złoty środek” między osiągami a przyjemnością prowadzenia najlepszych silników  turbodiesel (będąc od nich o 20% cichsze) jednocześnie oszczędzając do 20% paliwa w stosunku do swoich poprzedników .
Zgodne z normą Euro 6D-TEMP i wyposażone w filtr cząstek stałych dla silników benzynowych GPF (Gasoline Particulate Filter), nowe silniki turbo zostały przetestowane podczas ponad 75.000 godzin analiz wirtualnych, 60.000 godzin testów na hamowni i 5 milionów kilometrów przejechanych na całym świecie, aby przetestować ich solidność i niezawodność.
Nowe turbodoładowane silniki benzynowe są dostępne w dwóch konfiguracjach:  1-litrowy trzycylindrowy silnik oferujący moc 120 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego, współpracujący z sześciostopniową manualną skrzynią biegów  oraz 1,3-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM i momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów z  podwójnym suchym sprzęgłem DDCT –  oba z napędem na przednie koła.
Specjalna konstrukcja silników zapewnia wydajność, modułowość i wysoki stopień standaryzacji w odniesieniu do komponentów i procesu produkcyjnego, elastyczność i możliwość dodatkowego rozwoju. Nowe silniki są wykonane w całości z aluminium, aby zapewnić lekkość (wersja trzycylindrowa waży zaledwie 93 kg). Korpus silnika, opracowany we współpracy z firmą Teksid, wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego. W celu zwiększenia odporności konstrukcji zastosowano tuleje z odlewów żeliwnych.
Wysoki poziom zaawansowania technologicznego nowego układu napędu potwierdzają liczne innowacyjne funkcje techniczne, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa maksymalizujący wydajność objętościową i turbosprężarka o niskiej bezwładności, zarządzana przez sterowany elektrycznie siłownik Wastegate połączony z chłodzoną wodą sprężarką i intercoolerem wodnym (WCAC) w kolektorze dolotowym, aby zapewnić szybszą reakcję.
W nowych silnikach Turbo debiutuje trzecia generacja ekskluzywnej technologii MultiAir (o nazwie MultiAir III), która poprawia efektywność spalania poprzez regulację wysokości, czasu i momentu podnoszenia zaworu wlotowego. Najnowsza ewolucja MultiAir III dodatkowo optymalizuje charakterystyki otwarcia i zamknięcia zaworu wlotowego. Dzięki specjalnym profilom krzywki wlotu i wydechu, wydajność niskiego obciążenia poprawia się dzięki recyrkulacji gazów wydechowych, otwierając zawory wlotowe z wyprzedzeniem, natomiast moc wysokiego obciążenia jest podkreślona przez opóźnienie zamknięcia zaworu wlotowego. Innymi słowy, technologia MultiAir III może zmniejszyć rzeczywisty współczynnik kompresji, lepiej kontroluje spalanie stukowe i znacznie poprawia efektywność paliwową również, kiedy silnik dostarcza dużą moc.

Ponadto, należy przypomnieć, że gamę silników benzynowych  nowej  500X uzupełnia niezawodny 1.6 E-Torq o mocy 110 KM, połączony z manualną skrzynią biegów i napędem na przód, który został odświeżony, aby spełniać wymogi normy środowiskowej  Euro 6D.

Krzywe mocy i momentu obrotowego silnika 1.0  – 3-cylindrowego o mocy 120 KM


Krzywe mocy i momentu obrotowego silnika 1.3 – 4- cylindrowego o mocy 150 KM

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?