Droga Transfogaraska – Mazdą MX5 przez najpiękniejszą z tras

Droga Transfogaraska, na wielu portalach motoryzacyjnych i turystycznych określana mianem jednej z najpiękniejszych dróg na świecie, jest liczącym 151 km szlakiem przez pasmo Gór Fogaraskich, stanowiących południowy łańcuch rumuńskich Karpat.

Droga ta łączy dwie krainy historyczne – Siedmiogród z Wołoszczyzną. W najwyższym punkcie osiąga wysokość 2042 m, przechodząc przełęczą pomiędzy najwyższymi szczytami Rumunii – Moldoveanu i Negoiu. Przełęcz drogowa, druga pod względem wysokości na terenie Rumunii, jest zarazem bajeczną, bez reszty angażującą trasą dla kierowców, pełną serpentyn, długo ciągnących się łagodniejszych łuków oraz stromych podjazdów i zjazdów. Tuneli i wiaduktów jest na niej więcej niż na jakiejkolwiek innej drodze w Rumunii.

Przejazd Drogą Transfogaraską to nie tylko niezapomniane przeżycie – to również doskonały poligon doświadczalny dla auta. Pozwala on zademonstrować w akcji starannie dopracowane udoskonalenia, które sprawiają, że Mazda MX-5 z roku modelowego 2019 jest jeszcze bardziej skupiona na doznaniach kierowcy i angażująca w prowadzeniu niż jej poprzednicy.

Szlak ten zbudowany został w latach 1970-74 na polecenie dyktatora Nicolae Ceaușescu. Inicjatywa ta była reakcją na wkroczenie armii radzieckiej do Czechosłowacji w 1968 r. Ceaușescu chciał umożliwić sprawną przeprawę wojska przez góry nową drogą, łatwiejszą od obrony od istniejących tras przez przełęcze w południowych Karpatach.

Droga, budowana głównie przez wojsko, okazała się kosztowna nie tylko finansowo, lecz również poprzez ponoszone straty. Do wysadzania skał przy użyciu łącznie ok. 6 tys. ton dynamitu skierowano młodych żołnierzy bez właściwego przeszkolenia w technikach saperskich. Pracowali oni w surowym klimacie, często na wysokościach powyżej 2 tys. m. Według oficjalnych raportów przy budowie zginęło ok. 40 żołnierzy, jednak ocenia się, że rzeczywista liczba ofiar mogła iść w setki.

Droga, czasami nazywana „Szaleństwem Ceaușescu”, została otwarta 20 września 1974 r. Nie oznaczało to faktycznego ukończenia prac – do obecnego stanu doprowadzono ją dopiero w roku 1980. Najwyżej położony odcinek wysokogórski otwarty jest dla ruchu tylko przez część roku, od 30 czerwca do 1 listopada (czasami nawet krócej). Przez pozostałe miesiące, zaliczane do sezonu zimowego, szlak jest zamknięty z powodu śniegu, silnych wiatrów i zagrożenia lawinowego.

MOTOMI Magazyn


Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?