Ciekawostki MOTOMI – Rightsizing kontynuacja downsizingu

Wraz z wprowadzaniem techniki TFSI, idea downsizingu – redukcji pojemności skokowej przy równoczesnym zwiększeniu mocy – stała się częścią głównego kierunku w pracach rozwojowych nad silnikami Audi. Dzięki temu, można było osiągnąć znaczną oszczędność w zużyciu paliwa. Rightsizing, to kontynuacja założeń konwencjonalnego downsizingu. Umożliwia on dalsze korzyści pod względem spalania w zakresach pracy silnika bliskich pełnego obciążenia, odpowiednio dobierając pojemność skokową jednostki napędowej i modyfikując przebieg procesu spalania. By to osiągnąć, Audi stosuje różne, innowacyjne rozwiązania techniczne, np. Audi valvelift system (AVS), kolektor wylotowy umieszczony w głowicy silnika i turbosprężarkę z elektrycznym nastawnikiem zaworu upustowego typu wastegate. Umożliwiają one taką regulację pracy silnika, by pojemność skokowa, moc, moment obrotowy i spalanie optymalnie do siebie pasowały w danych warunkach pracy. Kolejnym przykładem jest system cylindrów odłączanych na życzenie cylinder on demand (COD). W zakresie obciążeń częściowych odłącza on cztery lub dwa cylindry. To rozwiązanie jest wariantem strategii rightsizingu. Jej celem jest znalezienie za każdym razem właściwej proporcji między pojemnością skokową, a doładowaniem. 

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?