Ciekawostki MOTOMI – Audi R8: aktywnie regulowany mechanizm różnicowy przedniej osi

W Audi R8, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic ze zintegrowanym dyferencałem osi tylnej i sportowym mechanizmem różnicowym znajduje się za silnikiem. Wbudowane w dyferencjał osi przedniej elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, za pomocą wału napędowego, w ciągu kilku milisekund przenosi moment obrotowy na koła osi przedniej. Sprzęgło rozdziela moment obrotowy między osiami w zależności od zapotrzebowania. Połączenie wydajnej mechaniki przekładni i oprogramowania napędu na cztery koła dopasowanego do sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie, gwarantuje dynamikę jazdy dającą idealną równowagę między stabilnością na drodze, a zwinnością.

Oprogramowanie napędu na cztery koła nieustannie, w zależności od stylu jazdy, odnosi się do poleceń kierowcy i do sytuacji w otoczeniu, oblicza optymalny w danej chwili rozkład momentu obrotowego między osiami. Dzięki temu, nawet 100 procent momentu może docierać do osi przedniej lub tylnej. Zarządzanie napędem quattro jest zintegrowane ze sterowaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pracującym w czterech różnych trybach: comfort, auto, dynamic, i individual. W dodatkowym trybie performance, Audi drive select oferuje trzy programy: dry, wet i snow. Dopasowują one parametry dynamiki jazdy do przyczepności nawierzchni drogi.

Gdy przyczepność osi tylnej zmniejsza się, elektrycznie napędzana pompa osiowo-tłokowa ściska zespoły płytek we wnętrzu sprzęgła pod maksymalnym ciśnieniem do 38 barów. Płytki są stalowe i pokryte materiałem organicznym. Im wyższe ciśnienie oleju, tym więcej siły przekazywane jest bezstopniowo z osi tylnej na przednią. By zapewnić szybkie wytwarzanie ciśnienia, pompa bez przerwy tłoczy pewną, ustaloną ilość oleju. Sprzęgło wielopłytkowe jest powiązane z obiegiem chłodzenia silnika, który wykorzystuje trzy duże chłodnice w przedniej części pojazdu. Rozwiązanie to sprawia, że sprzęgło pracuje wydajnie i precyzyjnie w każdych warunkach. Czujnik temperatury i czujnik ciśnienia przez cały czas monitorują warunki i dopasowują parametry do aktualnych potrzeb.

Mechaniczny mechanizm różnicowy tylnej osi jeszcze bardziej poprawia trakcję i dynamikę jazdy. Podczas rozpędzania pojazdu wykazuje do 25 procent działania samoblokującego, a podczas hamowania silnikiem – 45 procent. Jest precyzyjnie dopasowany do dynamicznego charakteru Audi R8 i do potrzeb aktywnie regulowanego napędu quattro. Efekt: reakcje na manewry praktycznie bez podsterowności.

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?