Volkswagen Touareg brat Bentleya Bantayga i Maserati Urus – pierwsze spotkanie

Nowy Volkswagen Touareg powstał na platformie MLB, która jest przeznaczona dla samochodów klasy wyższej z silnikiem zamontowanym wzdłużnie. Ta sama platforma wykorzystana została wcześniej w Bentleyu Bantayga i w Maserati Urus i od obydwu modeli Touareg przejął pewne geny.

W Gródku nad Dunajcem odbyły się pierwsze jazdy testowe tym modelem i… zapanowała konsternacja. Czy to na pewno Volkswgen?

Touareg trzeciej generacji w porównaniu z poprzednikiem stał się nieco szerszy i dłuższy. Nowe rozmiary wpłynęły pozytywnie zarówno na proporcje nadwozia, jak i na wielkość wnętrza. Większa długość pozwoliła na przykład na stworzenie znacznie większego bagażnika, którego pojemność wzrosła z 697 do 810 litrów. Przed wzrokiem osób niepowołanych bagaż jest chroniony elektrycznie zwijaną i rozwijaną roletą (opcja). Mimo większych – długości i szerokości karoseria wykonana z aluminium (48 procent) i stali najwyższej jakości (52 procent) jest o 106 kg lżejsza w porównaniu z karoserią poprzedniego modelu.

Pomimo większej długości niż poprzednik o 77 mm, oraz długości większej od Tiguana o 40 cm (Tiguan 4486 mm, Touareg 4878 mm) jazda dużym SUV-em Volkswagen jest w mieście banalnie prosta, ze względu na… cztery koła skrętne. Przy małych prędkościach (poniżej 37 km/h) koła tylnej osi skręcają się przeciwnie jak przedniej, co zmniejsza promień skrętu Przy większych prędkościach skręt kół następuje w tym samym kierunku co poprawia stateczność i zwiększa przyczepność.

Jak obliczono średnica zawracania Touregiem byłaby większa o 1 metr gdyby wyeliminować układ skrętny tylnej osi.

Zaskakujące jest także wnętrze

Właśnie w nowym Touaregu Volkswagen prezentuje po raz pierwszy całkowicie cyfrowy Innovision Cockpit. Cyfrowe wskaźniki (Digital Cockpit z 12-calowym ekranem) i najbardziej rozbudowany system multimedialny Discover Premium (z 15-calowym ekranem) tworzą w nim jedno urządzenie służące do obsługi pokładowych funkcji, do przekazywania informacji, komunikowania oraz do rozrywki. Urządzenie nie ma prawie żadnych klasycznych przycisków czy włączników. Nowy Touareg to samochód zapewniający stałą łączność z otoczeniem, obsługiwany przy pomocy intuicyjnie działających urządzeń i pozwalający na maksymalną indywidualizację. Wszystko to już dzisiaj pokazuje, jak w przyszłości będą wyglądały cyfrowe wnętrza samochodów.

Oczywiście przyszłość to także jazda autonomiczna, a na razie jest to tylko kompensowania współdziałania nowych systemów asystujących, podnoszących dynamikę jazdy oraz komfort. 

Touareg wyposażony jest w największy zestaw systemów asystujących, służących dynamice jazdy oraz komfortowi jaki kiedykolwiek zamontowano w modelu Volkswagena. Znajdują się wśród nich np. system Night Vision zwiększający widoczność w nocy (dzięki kamerze termowizyjnej rozpoznaje w ciemności ludzi i zwierzęta na drodze), asystent ułatwiający jazdę w korku oraz w miejscach robót drogowych (do 60 km/h samochód porusza się częściowo automatycznie, utrzymuje pas ruchu, przyspiesza i hamuje), asystent wspomagający przejazd przez skrzyżowanie (reaguje na samochody nadjeżdżające z boku przed Touaregiem), aktywny system sterowania kołami (dzięki niemu Touareg staje się zwinny jak samochód kompaktowy), nowy system stabilizacji nadwozia ze stabilizatorami sterowanymi elektromechanicznie, LED-owe matrycowe reflektory IQ.Light (kamera interaktywnie przełącza światła z drogowych na mijania i odwrotnie), a także wyświetlane bezpośrednio na szybie informacje wyświetlacza Head-up (Windshield Head-up Display). 
Systemy te tworzą jedną naturalną całość, po prostu są pod ręką. Współdziałają ze sobą dzięki nowemu centralnemu komputerowi i dyskretnie działają w tle, sprawiając, że podróż staje się bezpieczna i wygodna, a sterowanie funkcjami intuicyjne jak nigdy wcześniej.

A silniki???

Na początku w ofercie jest silnik V6 TDI 286 KM (cena Touarega zaczyna się od 274 000 zł), wkrótce dołączy silnik V6 TDI 231 KM (cena modelu od 256 000 zł), a w przyszłości benzynowy silnik V6 340 KM oraz V8 TDI 421 KM.

Wszystkie modele którymi mieliśmy okazję jeździć posiadały silnik V6 286 KM i trzeba przyznać, że jest to jednostka… fantastyczna, idealna, super sportowa. Mimo swej masy blisko 2 tony, Touareg przy każdym naciśnięciu na pedał gazu gwałtownie przyspieszał (przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 6,1 sek), 8 biegowa automatyczna skrzynia przekładniowa idealnie wybierała przełożenia, a ponadto Touareg jest wyposażony w system 4MOTION Active Control, który umożliwia wybór trybów przeznczonych do jazdy szosowej lub terenowej

Wszystko to sprawia, że Touareg jest prawdziwą luksusową limuzyną, naszpikowaną elektroniką i genami luksusu rodem z Bentleya i sportowych z Maserati.

Na koniec tej pierwszej jazdy dodam, że model z silnikiem V8 TDI będzie przyspieszał poniżej 5 sek., a moment obrotowi silnika to 900 Nm

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?