Webasto – ogrzewanie i klimatyzacja… na wodzie

Sezon wakacyjny zachęca do dalekich podróży, nie tylko drogami lądowymi, ale i na wodzie. Aby takie wojaże przebiegały pomyślnie i w komfortowych warunkach, żaglówka czy jacht powinny być odpowiednio wyposażone. Przedstawiamy systemy kontroli temperatury, które sprawią, że żadnemu wilkowi morskiemu nie będzie ani za ciepło, ani za gorąco.

Chłód w tropikach

Wyprawy na wody najcieplejszych zakątków świata są wspaniałą przygodą, ale ciągłe działanie wysokiej temperatury i słońca potrafią być wycieńczające dla organizmu, a nawet niebezpieczne dla zdrowia. Dlatego ważnym elementem wyposażenia żaglówki czy jachtu jest sprawna klimatyzacja. Na rynku istnieje kilka typów klimatyzatorów. Dla mniejszych jednostek stosuje się niezależne klimatyzatory, natomiast większe łodzie wyposaża w centralne systemy A/C z obiegiem wody lodowej

Niezależne klimatyzatory są idealnym rozwiązaniem dla łodzi o maksymalnie trzech kajutach. W przypadku takiego rozwiązania w każdym pomieszczeniu umieszcza się jedno urządzenie o odpowiednio dobranej mocy. Kilka modeli takich klimatyzatorów oferuje Webasto w ramach linii  BlueCool S. Ich moc chłodnicza waha się od 6 000 do 27 000 BTU/h. Klimatyzatory tej serii mogą pracować ciągle nawet w warunkach tropikalnych, obsługują diagnostykę USB, cechują się cichą pracą i kompaktowymi rozmiarami i mogą być wyposażone w dodatkowe urządzenie, zmniejszające pobór mocy przy rozruchu. Osoby wymagające większej elastyczności mogą wybrać również klimatyzatory ze zmienną prędkością sprężarek. Takie rozwiązanie pozwala na regulację mocy chłodniczej. W przypadku urządzenia Webasto BlueCool V zakres regulacji wynosi od 8 500 do 50 000 BTU/h.

Klimatyzatory z obiegiem wody lodowej są stworzone do pracy na większych jednostkach pływających. W takim rozwiązaniu stosowany jest centralny chiller, zamontowany najczęściej w maszynowni i oddzielne panele w każdej z klimatyzowanych kajut. System dostarcza schłodzoną wodę lub glikol do wymienników ciepła znajdujących się w pomieszczeniach. Moc chłodząca takich układów jest znacznie większa od tej, którą dysponują niezależne klimatyzatory. W przypadku urządzeń Webasto linii BlueCool C wynosi ona od 16 000 do 108 000 BTU/h, a dla produktów z serii BlueCool Premium może dochodzić nawet do 572 000 BTU/h.

Oprócz odpowiednio dobranego systemu klimatyzacji, istotne jest zastosowanie sprawnego systemu sterowania chłodzeniem. Na rynku możemy znaleźć elektryczne systemy sterowania klimatyzacją. Takim urządzeniem jest panel Webasto MyTouch. Dotykowy ekran pozwala na ustawienie wielu różnych parametrów układu klimatyzacji, a także kalibrację jego elementów. Opcjonalnie systemem można sterować zdalnie za pomocą pilota, a specjalne nakładki pozwalają dostosować wygląd obudowy panelu do wnętrza pomieszczenia, w którym się znajduje.

Ciepło na lodowatych wodach

Okres wakacyjny to nie tylko wyprawy na ciepłe wody. Z resztą nawet w z pozoru ciepłych zakątkach naszego globu nagle potrafi zrobić się całkiem zimno. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą systemy ogrzewania. I tutaj do wyboru mamy układy stworzone z myślą o mniejszych jednostkach oraz dużych łodziach.

Na mniejszych jednostkach pływających świetnie sprawdzają się agregaty powietrzne. Takie urządzenia nie tylko ogrzewają powietrze, ale również osuszają je, pozbawiając pomieszczenia nieprzyjemnej wilgoci. Klimatyzatory powietrzne również znajdziemy w ofercie firmy Webasto, w ramach linii Air Top. Układy z tej serii bazują na podgrzewaczu zasilanym olejem napędowym i instalacji rozprowadzającej ciepłe powietrze do pomieszczeń pod pokładem.

Innym rozwiązaniem są układy ogrzewania wodnego. Takie systemy działają podobnie do domowych instalacji centralnego ogrzewania. Ich bazę stanowią agregat spalinowy i instalacja rozprowadzająca ciepłą wodę do pomieszczeń. Dodatkową zaletą takiego układu jest zintegrowany bojler, który zapewnia gorącą wodę do użycia na pokładzie. Oczywiście takie urządzenia można również kupić oddzielnie, w różnych rozmiarach. Największe bojlery w ofercie Webasto mają 75 l pojemności. Innym plusem ogrzewania Webasto Thermo Top jest możliwość połączenia systemu z układem klimatyzacji i utworzenia zintegrowanego systemu zarządzania temperaturą.

Podobnie jak układ klimatyzacji, dobre systemy grzewcze mogą współpracować z wieloma urządzeniami kontroli temperatury. Układy ogrzewania Webasto w standardzie otrzymują elementy sterujące. Dodatkowo można je wyposażyć w bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak na przykład piloty zdalnego sterowania.

Temperatura pod pełną kontrolą

Zamiast oddzielnie montować systemy klimatyzacji i ogrzewania, jednostki pływające można wyposażyć w zintegrowane, inteligentne systemy kontroli klimatu. I w tym przypadku kryterium wyboru jest najczęściej wielkość łodzi.

Dla mniejszych jednostek, w których zwykle stosuje się kompaktowe klimatyzatory, Webasto stworzyło system BlueComfort Classic. Takie rozwiązanie łączy w sobie klimatyzator i wodny agregat grzewczy, zasilany olejem napędowym. Urządzenie pracuje więc albo w trybie ogrzewania, albo chłodzenia, wytwarzając ciepłe lub zimne powietrze. Dodatkowo, może je również osuszać, najpierw schładzając powietrze, a następnie ogrzewając. Układ pozwala również na indywidualną kontrolę temperatury w każdej kajucie.

Większe jednostki lepiej zaopatrzyć w bardziej rozbudowany system BlueComfort Premium. Ten dużo bardziej zaawansowany układ łączy w sobie cechy klimatyzatora z obiegiem wody i ogrzewania wodnego, wykorzystując jeden obieg. Dysponuje przy tym dużo większą mocą grzewczą i chłodzącą. Co istotne, systemami BlueComfort Classic i BlueComfort Premium można sterować za pomocą dotykowego panelu MyTouch.

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?