Test PEUGEOT 3008 GT – styl, indywidualność i moc

Wśród tysięcy użytkowników samochodów są i zawsze będą, pasjonaci świata motoryzacji. To esteci z silną osobowością, poszukujący wysokiej klasy samochodu, wyróżniającego się w tłumie i podkreślającego ich status. To właśnie dla nich jest PEUGEOT 3008 GT.

Jeżdżąc poprzednią generacją PEUGEOT 3008, model wydawał mi się tak odmienny, od konkurentów na motoryzacyjnym rynku, że test zakończyłem określeniem „Ni pies, ni wydra, ale… fajny”.

W przypadku obecnego modelu 3008, klasyfikacja samochodu jest bardziej precyzyjna. Już na pierwszy rzut oka jest jasne, że mamy do czynienia z SUV-em. Model posiada bowiem wszystkie elementy tego typu aut:

  • pionowy przód,
  • długą, poziomą maskę,
  • wysoką linię szyb,
  • poszerzone nadwozie (dolne osłony zderzaków, nakładki ochronne na nadkola i progi),
  • duże koła,
  • zwiększony prześwit,
  • wyprofilowane relingi dachowe.

Jednakże w przypadku PEUGEOT 3008 wprowadzono zabieg stylistycznej interpretacji tych cech, dzięki czemu auto fascynuje swoją niepowtarzalną stylistyką, będącą owocem nieskrępowanej kreatywności projektantów.

Pionowy przód samochodu budzi wrażenie mocy, czy wręcz zwierzęcej agresywności. Wzrok przyciąga imponujący grill z chromowanymi, wyprofilowanymi listwami. Pośrodku króluje dumnie logo lwa o harmonijnych proporcjach. Subtelne reflektory dają efekt przenikliwego „kociego spojrzenia”.

Długa, pozioma, wyprofilowana maska podkreśla solidność całej konstrukcji. Dolna linia szyb jest poprowadzona dość wysoko. Górna linia maski przechodzi w wyprofilowanie boku nadwozia przebiegające przez klamki i wydłużające optycznie samochód, a także podkreślające jego finezję i styl. Dzięki proporcjom (dł/szer/wys – 4447/1841/1620) ten świetnie zaprojektowany samochód wygląda na mniej masywny i niższy niż większość modeli konkurencji.

Zaskoczeniem jest również linia tyłu, bardzo nowoczesna i wyrazista. Pod pochyłą tylną szybą widać poziomy pas w kolorze fortepianowej czerni z opalizującymi światłami LED. Nie mogło oczywiście zabraknąć w nich śladu pazurów, które z daleka, zarówno w dzień jak i w nocy, stanowią znak rozpoznawczy wszystkich modeli PEUGEOT.

To cechy każdego PEUGEOT 3008. My mamy jednak okazje zaprezentować indywidualistę: wersję GT. Pracując nad wersją GT, styliści nie starali się „udziwniać modelu na siłę”, ale wykorzystali naturalne atuty tego auta.

Dlatego też, z przodu pojawia się atrakcyjny, szeroki grill, a całości dopełnia wysokiej klasy zderzak z wbudowanymi reflektorami full LED. Wyraziste „spojrzenie” reflektorów i sportowy wygląd przodu auta dobitnie świadczą o pewności siebie i dumie jego właściciela. Elegancką linię profilu podkreślają obramowania szyb bocznych. Listwa ze stali nierdzewnej biegnie wzdłuż dachu aż do tylnego spojlera, w finezyjny sposób eksponując płynny zarys szyb. Dzięki temu akcentowi samochód widziany z boku wydaje się niższy i bardziej dynamiczny niż większość konkurencyjnych modeli. Poszerzone nadkola, 19-calowe koła i eleganckie relingi dachowe z wyprofilowanego aluminium oraz miedziane oznakowanie GT na przednim błotniku składają się na imponujący wygląd!

Dodatkowo model GT może być oferowany z oryginalnym dwukolorowym nadwoziem typu „Coupe Franche”, jaki mamy okazję prezentować. W tym przypadku mamy już do czynienia z naprawdę wyjątkowym samochodem. (koszty: lakier metalizowany – 2700 zł, perłowy – 3500 zł, coupé Franche – 7900 zł)

Wreszcie ostatni akcent świadczący o starannym dopracowaniu detali: powitalne oświetlenie Lion Spotlight z diodami LED wbudowane w obudowy lusterek odtwarza na ziemi logo Marki.

Wnętrze: każdy 3008 jest wyjątkowy, ale GT…

Zajęcie miejsca w nowym PEUGEOT 3008 jest jak przeniesienie się do innego świata – zaskakującego, oryginalnego i robiącego wrażenie wysoką jakością. Nasz wzrok natychmiast przyciąga spektakularny kształt wręcz futurystycznej deski rozdzielczej. W proponowanym przez markę rozwiązaniu wszystko wydaje się być skupione na zapewnieniu kierowcy przyjemności i wysokiej koncentracji uwagi dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii.

Kompaktowa  kierownica została przeprojektowana i w modelu 3008 posiada dwa spłaszczenia zapewniające lepszy chwyt. Dzięki mniejszym wymiarom dodatkowo zwiększa się pole widzenia i ilość miejsca na nogi kierowcy. Staranny dobór materiałów i precyzyjnie dopracowane detale – koło kierownicy pokryte skórą licową, chromowane wstawki, elementy o połysku fortepianowej czerni – składają się na wrażenie najwyższej jakości i stanowią o atrakcyjności wnętrza.

Duży, 8-calowy ekran dotykowy wygląda jak tablet umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. Jest wyposażony w technologię pojemnościową, zapewniającą większą czułość i bardziej praktyczną w obsłudze. Nie sposób pominąć sześciu eleganckich przełączników typu „toggle switch”, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu i mobilnych aplikacji.

Tablica cyfrowych zegarów zwraca uwagę wysokiej rozdzielczości ekranem o przekątnej 12,3’’ i futurystycznym interfejsie. Kierowca może dowolnie zmieniać i personalizować jego ustawienia. Można na nim wyświetlić wszystkie informacje, jakie kierowca pragnie mieć bezpośrednio w swoim polu widzenia. Pięć trybów wyświetlania, które można zmienić za pomocą pokrętła w kierownicy, umożliwiają kierowcy dobranie odpowiadających mu ustawień. Może on skonfigurować, za pomocą ekranu dotykowego, najbardziej optymalny dla siebie tryb wyświetlania szeregu informacji: z nawigacji, systemów wspomagania prowadzenia, parametrów silnika, danych dotyczących jazdy, itd.

Na tym nie koniec zmian w nowej generacji PEUGEOT i-Cockpit®. Emocje stanowią jedną z kluczowych wartości PEUGEOT, dlatego też nowy PEUGEOT i-Cockpit® pozwala na więcej oferując jeszcze mocniejsze doznania. Nowy SUV PEUGEOT3008 dysponuje systemem zapewniającym wyjątkowe wrażenia z jazdy: i-Cockpit® Amplify. Oddziałuje on równocześnie na niemal wszystkie zmysły:

  • na wzrok poprzez sterowanie natężeniem oświetlenia i możliwość zmiany koloru ekranów,
  • na słuch poprzez odpowiedni dobór parametrów sygnałów dźwiękowych,
  • na dotyk poprzez wbudowaną w fotele funkcję masażu (do pięciu programów),
  • na węch poprzez rozpylanie zapachów.

We wnętrzu naszej topowej wersji GT, odnajdziemy typową dla wersji GT sportową elegancję. W górnej części deski rozdzielczej, płatach drzwi i środkowym podłokietniku pojawiają się delikatne miedziane przeszycia. Możemy je również zobaczyć na kubełkowych siedzeniach obitych wysokogatunkową skórą licową Nappa Mistral (ta opcja kosztuje 12 500 zł). Po zajęciu miejsca uwagę kierowcy przyciągnie z pewnością piękna kompaktowa kierownica z logo GT wykonanym z chromowanej stali, umieszczonym na dolnym spłaszczeniu. Także koło kierownicy jest pokryte skórą licową z subtelnymi miedzianymi przeszyciami.

To jeszcze nie koniec zmysłowych doznań. Na desce rozdzielczej i w płatach drzwi wzrok zatrzymuje się na niezwykle przyjemnej dla oka i w dotyku listwie „Grey Oak” ze starzonego drewna dębowego. Na ekskluzywny charakter GT wpływa również masa drobnych detali świadczących o know-how Marki w tworzeniu komfortowego i wysmakowanego wnętrza: elementy w satynowym chromie, pedały i podpórka pod stopę wykonane ze stali nierdzewnej, nakładki na progi również ze stali nierdzewnej, dywaniki z miedzianymi przeszyciami, czarna wykładzina dachowa, okładziny słupków, itd.

W modelu nie brakuje więc niczego: sportowe ustawienie (w pakiecie Sport, o czym poniżej), świetne oświetlenie, interfejsy graficzne ekranów, możliwość personalizacji dźwięków, rozpylacz delikatnych zapachów, a także system wielopunktowego masażu w przednich fotelach!

W drogę…

Wersja GT wyposażona jest w dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 177 KM uzyskiwanych przy 370 onr/min i momencie obrotowym 400 Nm dostępnym już od 2000 obr/min. Silnik ten współpracuje z sześciobiegową przekładnią automatyczną.

Po zajęciu miejsca i ustawieniu fotela, lusterek oraz sparowaniu telefonu, joystik wyboru przełożenia przesuwam do tyłu, włącza się D i rozpoczynam jazdę z Warszawy do Krakowa. Pierwsze kilometry przez Warszawę przekonują dlaczego modele SUV są tak popularne: wysoka pozycja za kierownicą to lepsza widoczność, ogromne koła to bezpieczniejszy przejazd przez nierówności (uszkodzenia dróg, przejazdy tramwajowe), duża sylwetka (szerokość 1840 mm, wysokość 1620 mm) to… respekt i szacunek na drodze. Tak więc przejazd przez Warszawę przebiegał spokojnie i elastycznie. Po wyjeździe na autostradę model przekształcił się jednak w prawdziwego GT. Naciśnięcie na gaz sprawiało przyrost prędkości bez względu na prędkość z jaką się poruszaliśmy, a przyspieszenie ze startu zatrzymanego wynoszące 9 sek. jest chyba satysfakcjonujące dla każdego.

Dodatkowo odczucia jazdy kierowcy można zwiększyć poprzez samodzielną zmianę przełożeń łopatkami przy kierownicy, ale też dzięki pakietowi Sport. Wciśnięcie przycisku znajdującego się na konsoli środkowej pozwala na zmianę następujących parametrów:

  • usztywnione i szybciej reagujące wspomaganie kierownicy,
  • szybsza reakcja pedału gazu,
  • szybsza reakcja silnika i skrzyni biegów,
  • głośniejszy i bardziej sportowy dźwięk pracy silnika (cyfrowy wzmacniacz poprawiający akustykę w kabinie),
  • kolorowa animacja na różnych ekranach (na tablicy rozdzielczej i ekranie dotykowym) wraz z wyświetlaniem parametrów związanych z dynamiczna jazdą: moc chwilowa, ciśnienie doładowania, przyspieszenie wzdłużne i boczne.

Dzięki temu nasz PEUGEOT 3008 z klasycznego SUVa staje się pojazdem który zwraca uwagę nie tylko charakterystycznym kształtem, ale także sportowym brzmieniem.

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa to na trasie Warszawa-Łódź-Katowice-Kraków, testowy model zużywał 7,4 l/100 km, co jest znacznie więcej niż wartości wg katalogu (4,7 l/100 m), ale też średnia prędkość przejazdu wyniosła 92 km/h. Podczas „normalnej” jazdy na trasie Kraków Rabka-Kraków, bez sprawdzania przyspieszeń i elastyczności, uzyskaliśmy zużycie paliwa 5,6 l/100 km (średnia prędkość przejazdu 63 km/h). W mieście zużycie paliwa wynosiło 6,2 l/100 km (wg katalogu – 5,3 l/100 km).

Dla kogo?

Model PEUGEOT 3008 jest dla osób które szukają modelu poręcznego, ładnego i będącego prawdziwym wyróżnikiem. Model GT jest zaś dodatkowo dla lubiących sportowy styl i blisko dwieście koni pod maską. Pozostaje jeszcze tylko cena. Bazowa cena PEUGEOT 3008 GT to 158 700 zł, ale dodając dwukolorowe nadwozie (7 900 zł), szklany otwierany dach (5 000 zł), felgi aluminiowe 19 cali NEW YORK (1 400 zł), tapicerkę skórzaną (12 500 zł), system masażu (6 000 zł), system otwierania bagażnika ruchem nogi pod zderzakiem (2 400 zł), system audio Focal Premium (3 600 zł) i specjalny fabryczny alarm (1 600 zł) otrzymujemy model za 200 000 zł. Tyle właśnie kosztuje model prezentowany na zdjęciach. Nie jest to wiec model dla „przeciętnego Kowalskiego”

 MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?