ŠKODA Superb Combi: komfortowy olbrzym przestrzeni

Każdy test samochodu powinien przebiegać w warunkach do jakich stworzono dany pojazd. Cóż bowiem po sprawdzaniu jak zachowuje się podczas eksploatacji miejskiej VW Sharan, albo czy Renault Clio jest fajnym samochodem rodzinnym. Oczywiście trzeba też wspomnieć o tych warunkach eksploatacji, ale przede wszystkim skupić się na eksploatacji w warunkach do jakich je stworzono. A do czego stworzono ŠKODĘ Superb Combi? Oczywiście do podróży. Zatem na wakacyjny wyjazd…

Styl – obecne kombi to nie jest szafa na kółkach

Jeszcze dwadzieścia lat temu samochody kombi były jedynie prostymi kanciastymi karoseriami, w których nadrzędną cechą była pojemność przestrzeni bagażowej. Obecnie jednak kombi jest atrakcyjnym stylem, niczym nie ustępującym wersjom sedan, czy liftback. ŠKODA Superb jest tego doskonałym przykładem.

Przód samochodu już na pierwszy rzut oka tchnie siłą i pewnością siebie. Szeroka atrapa chłodnicy, szerokie i wyraziście zarysowane reflektory główne oraz przejrzyście podzielona, daleko się ciągnąca architektura przodu samochodu – wszystko to w celu optycznego poszerzenia. Jednocześnie wyrazista pokrywa komory silnika, atrapa chłodnicy i centralnie na „nosie” maski umieszczone logo marki ogniskują spojrzenie pośrodku przodu.

Oglądany z boku Superb Combi tchnie dynamiczną elegancją. Jego sylwetka wywiera wrażenie eleganckiej, pełnej stylu całości. Emocjonalny łączny wygląd wynika zwłaszcza z dużego rozstawu osi, skróconego przedniego zwisu, dynamicznej linii dachu i bardzo pochyło osadzonej tylnej szyby. Ostro, wycięta linia górnego przetłoczenia (zwana linią tornado), rozciąga samochód optycznie i w połączeniu z powierzchniami rozjaśniającymi tworzy wyrazistą, kontrastową grę światła i cienia. Biegnąca poniżej druga linia przetłoczenia, tzw. „Wing Line”, wzmacnia działanie linii tornado. Ekskluzywną prezencję podkreślają duże koła i wyraziste nadkola.

Tył samochodu wyraża natomiast pewność siebie i siłę ŠKODY Superb Combi. Także tu silnie jest podkreślony poziomy podział, dzięki czemu samochód widziany od tyłu także jest nadzwyczaj pełen siły. Prowadzenie linii jest czyste i napięte. Dwuczęściowe, szerokie i ostro się odcinające lampy tylne seryjnie ze światłami LED z nową ostrością przedstawiają typowy dla ŠKODY kształt „C” segmentu świateł pozycyjnych. Jednocześnie lampy tylne uzyskały dodatkową wyrazistość dzięki elementom krystalicznym. Ponadto szczególny charakter nadaje tyłowi ostre, poziome przetłoczenie pokrywy bagażnika.

Wnętrze – władca przestrzeni

Wnętrze kontynuuje najważniejsze elementy stylistyczne zewnętrza, a podkreślenie linii poziomych, sprawia, że – i tak bardzo obszerne – wnętrze zyskuje wrażenie jeszcze większego i przestronniejszego. Czyste formy, precyzja wykończenia i zastosowanie nowych, wartościowych materiałów nadają wnętrzu nową jakość, jakiej oczekujemy od samochodu klasy wyższej.

Jak powiedział Członek Zarządu ŠKODY ds. Rozwoju Technicznego, dr Frank Welsch. „Żaden samochód stanowiący bezpośrednią konkurencję nie dysponuje taką ilością miejsca jak nowy Superb Combi. Udało nam się jeszcze polepszyć już i tak wyjątkową przestronność poprzednika”.

Faktycznie już wcześniejszy model kombi imponował wielkością wnętrza i związanym z tym komfortem, ale obecnie…

Kierowca i pasażer z przodu mają mnóstwo miejsca. Szerokość na wysokości łokci z przodu zwiększyła się w nowej ŠKODZIE Superb Combi aż o 39 mm do 1.507 mm. Wysokość w linii głowy kierowcy i pasażera nieco się zmniejszyła o 6 mm do 995 mm – nadal jest to jednak doskonała wartość (Passat -989mm, Talisaman -902 mm).

Na czym polega wielkość wnętrza nowej ŠKODY Superb Combi, widać jednak przede wszystkim z tyłu kabiny i w komorze bagażnika. Nowa generacja modelu poprawia i tak już dobre wartości poprzednika.

Absolutnie nadzwyczajna jest ilość miejsca na nogi z tyłu: 157 mm oznacza najlepszą wartość w segmencie. Rekordowa jest także wysokość w linii głowy siedzących z tyłu. Zwiększyła się o 15 mm do 1001 mm. Jednocześnie także szerokość na wysokości łokci z tyłu wzrosła o 70 mm i obecnie wynosi 1.520 mm. Tym samym na kanapie bardzo wygodnie mogą siedzieć nawet trzy dorosłe osoby.

Znakomitą funkcją w nowej ŠKODZIE Superb Combi jest możliwość elektrycznego przestawiania fotela pasażera z miejsca na kanapie. Przyciski regulacji położenia fotela pasażera znajdują się na wewnętrznym boku tego fotela, dzięki czemu można je łatwo dosięgnąć z tylnej kanapy (jest na zdjęciu). Fotel pasażera można przesuwać wzdłużnie do przodu i do tyłu. W ten sposób ilość miejsca na nogi można indywidualnie dopasować do potrzeb osoby siedzącej z tyłu, z prawej strony. Z tyłu można regulować również pochylenie fotela pasażera.

W Superbie zwiększyła się również pojemność bagażnika. Wartość 660 litrów oznacza jej zwiększenie aż o 27 litrów – jest to najlepsza wartość wśród samochodów klasy średniej. Po złożeniu kanapy pojemność przestrzeni bagażowej osiąga aż 1.950 litrów. Kanapę można wygodnie składać także od strony komory bagażnika za pomocą przycisku odryglowującego umieszczonego na bocznej ściance bagażnika.

W trasę…

Testowy model był jakby „uszyty dla mnie”. Uważam bowiem, że silnik benzynowy jest dobry w modelach segmentu B i C, ale w większych pojazdach, a zwłaszcza w wersjach przygotowanych na dłuższe podróże, powinien być diesel. A właśnie w testowym modelu była taka jednostka 2,0 TDI 150 KM. Ten dwulitrowy turbomotor rozwija moc znamionową pomiędzy 3.500 a 4.000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 340 Nm leży między 1.750 a 3.000 obr./min. Silnik 2,0 TDI 150 KM zużywa średno (wg producenta) 4,6 l oleju napędowego na 100 km. Taki Superb jest oferowany z ręczną skrzynią biegów i z przednim napędem lub z napędem na cztery koła, w ofercie jest także wersja z przednim napędem i automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Właśnie model ze skrzynią DSG otrzymaliśmy do testów.

Zawożąc rodzinę na wakacje musiałem liczyć się z trzema problemami: pakowność samochodu, komfort kierowcy i podróżnych i… w miarę rozsądne zużycie paliwa. Ta ŠKODA spełniła te oczekiwania w 100 procentach.

 

Jeżeli chodzi o „pakowność modelu” to chyba nikt nie ma wątpliwości, że do tego samochodu wpakujemy torby, namioty, sprzęt biwakowy, a nawet materace z delikatnie spuszczonym powietrzem i… zamkniemy klapę bagażnika, a siedzący z tylu nie będą wiedzieli czy wieziemy cały bagażnik sprzętu, czy też powietrze. Bagażnik nowej ŠKODY Superb Combi nie tylko jest największy w tym segmencie – jest on także nadzwyczaj praktyczny.

Znakomite możliwości praktycznego zastosowania w nowej ŠKODZIE Superb Combi oferuje podwójna podłoga bagażnika, którą można ustawić w różnych położeniach. Za jej pomocą można w różny sposób podzielić komorę bagażnika i wykorzystać odpowiednio do potrzeb. Oprócz tego rozwiązanie to tworzy praktyczny schowek, w którym można umieścić zdejmowalną roletę komory bagażnika lub torbę wielofunkcyjną.

W bagażniku znajdują się cztery rozkładane haki na torby oraz zestaw siatek, którego dwie pionowe siatki i jedna pozioma pozwalają utrzymać porządek w komorze bagażnika. Nadzwyczaj praktyczna jest także wyjmowana lampka LED, będąca zarowno oświeleniem komory, jak również poręczną latarką.

W przypadku komfortu podróżowania to musimy podzielić to na dwie strefy: kierowca i pasażerowie.

W zakresie komfortu odczuwalnego przez wszystkich na pokładzie są między innymi: klimatyzacja automatyczna, przyciemniane szyby, elektryczne podnośniki szyb z przodu i z tyłu, czy schowki na kamizelki odblaskowe we wszystkich czterech drzwiach, oświetlany i chłodzony schowek na rękawiczki, uchwyt na kubek z przodu, duży schowek w podłokietniku w konsoli środkowej (Jumbo Box), kieszenie z tyłu oparć foteli, czy też –wspomniane wcześniej- cztery odchylane haki na torby w komorze bagażnika.

ŠKODA Superb Combi, jak na model podróżnika,  została bogato wyposażona w schowki na butelki z napojami. W każdych przednich i tylnych drzwiach mieści się teraz butelka 1,5­litrowa. Do tego w konsoli środkowej z przodu oraz w rozłożonym podłokietniku z tyłu można umieścić po dwie butelki 0,5-litrowe. Tym samym nowy Superb Combi ma obecnie osiem schowków na butelki, które pomieszczą butelki o łącznej objętości do ośmiu litrów napojów.

Pisząc o komforcie i wygodzie użytkowania, nie można nie wspomnieć o „Simply Clever” – często banalnie prostych, lecz bardzo praktycznych rozwiązaniach. Dotyczy to np schowka z otwieraniem butelki jedną ręką. Dno środkowego uchwytu na butelkę w konsoli środkowej ma taki kształt, że po włożeniu do niego zwykłej półlitrowej butelki jej spód blokuje się o dno schowka, dzięki czemu butelkę tę podczas jazdy można jedną ręką otworzyć lub zamknąć.

W czasie jazdy przydatne są też parasole, gdyż przemierzając kilkaset kilometrów, można trafić na różne warnki pogodowe. Zamiast jak dotąd schowka z tyłu z lewej strony ŠKODA Superb Combi ma teraz po jednym schowku z parasolem w obu przednich drzwiach, w sumie są więc dwa parasole. Schowki wykonano z wodoszczelnego materiału, tak że można do nich schować także mokry parasol, bez obawy o przenikanie wilgoci, przy czym schowki są tak zbudowane, by woda mogła ściekać na zewnątrz.

Kierowca doceni zaś model za tempomat, czujniki parkowania z tyłu, fotel kierowcy elektrycznie regulowany (łącznie z podpórką lędźwiową), czy lusterka zewnętrzne i lusterko wewnętrzne automatycznie ściemniane.

A spalanie?

Wg danych katalogowych powinno ono wynosić: 5,5 l/100 km w mieście i 4,1 l/100 km poza miastem. W rzeczywistości podczas testu zużycie w mieście wyniosło 6,2 l/100 km, a na trasie 5,6 l/100 km. Należy jednak przyznać, że średnia prędkość jazdy z Krakowa do Władysławowa wyniosła 96 km/h, w samochodzie były cztery osoby, a na dachu rowery!!!

Co najważniejsze jednak zasięg na jednym baku, mimo dość energicznej jazdy, wynosił 1200 km. Oznacza to, że zatankowany samochód na granicy w Chyżnem, bez problemu dojedzie do Splitu w Chorawcji.

Dla kogo?

Jak wspomniałem na początku, każdy model powinien być sprawdzany w jego naturalnych warunkach eksploatacji. Stąd też wszystkie zalety ŠKODY Superb Combi można poznać w trasie i tego właśnie dokonaliśmy. Jednakże rownież w mieście pojazd, mimo swych gabarytów, jest przyjazny dla użytkownika. W przypadku testowanego modelu zastosowany był system Hill Holder, który umożliwia puszczenie pedału hamulca i samochód nie ruszy bez dodania gazu (np stojąc na światłach). Ponadto średnica zawracania między krawężnikami wynosi 11,1 metra, co jest mniejsze od Passata (11,7 m) i większe od Octavii Combi o 0,5 metra. Słowem, mimo swej wielkości Superb Combi nie przysporzy nam klopotów podczas jazd w mieście.

Cena bazowa prezentowanego modelu to 121 740 zł.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Więcej informacji na temat marki ŠKODA znajdziesz u nasz partnerów

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?