Nowe Audi A1 Sportback – elektronika komfort i bezpieczeństwo

W pełni skomunikowane i zawsze aktualne: infotainment i Audi connect 

Filozofia obsługi kieruje się koncepcją infotainment zaczerpniętą z modeli klasy wyższej. Standardem w nowym A1 Sportback jest radio MMI, obsługiwane przyciskami wielofunkcyjnymi na kierownicy i ikoną na cyfrowej tablicy rozdzielczej. Już bazowa wersja radia posiada interfejs Bluetooth. Wraz z radiem MMI plus, w kokpicie pojawia się 8,8-calowy wyświetlacz dotykowy MMI touch – niezauważalnie wtopiony w powierzchnię czarnego panelu. Wybór opcji na nim następuje dotykowo – podobnie jak na smartfonie. Nowa koncepcja obsługi MMI touch w nowym A1, tak jak to się dzieje w jego większym bracie Audi A8, rozpoznaje odręczne pismo wprowadzane ruchem palca, bez przerw i czekania na pojedyncze litery. Najbardziej rozbudowany system infotainment, nawigacja MMI Navigation plus, posiada wyświetlacz dotykowy MMI o przekątnej 10,1 cala. 

Jeśli w aucie aktywowano transmisję danych, to rocznie pobieranych i instalowanych jest automatycznie do czterech bezpłatnych aktualizacji mapy. Alternatywnie mapy można zaktualizować ręcznie, przenosząc na karcie SD dane pobrane wcześniej z myAudi. Najnowsza generacja obsługi głosowej poprawia dialog między kierowcą a pojazdem. 

W połączeniu z Audi connect, nawigacja MMI Navigation plus oferuje kierowcom A1 Sportback funkcje znane dotąd wyłącznie z pojazdów klasy wyższej. Należy do nich m.in. hybrydowe prowadzenie do celu, które oblicza trasę w chmurze, uwzględniając kompleksową sytuację na drodze. Hybrydowe wprowadzanie celów – połączenie informacji zapisanych w pojeździe i wyszukiwania informacji online – wspiera klienta w procesie szukania stacji benzynowych, parkingów, restauracji czy hoteli. W tym celu pobiera z internetu informacje o cenach paliw, wolnych miejscach parkingowych, czy opinie klientów z agregatora Yelp i pokazuje je bezpośrednio w liście wyników wraz z poszukiwanymi celami. Alternatywnie skorzystać można z wyszukiwarki Google. Inne nowinki pokładowe to satelitarny widok map oraz nowe, trójwymiarowe modele dużych miejscowości, dzięki którym można obejrzeć dokładny widok wielu centrów miast. 

Przy pomocy nawigacji MMI Navigation plus klient może też korzystać z wszechstronnych usług online Audi connect. Obejmują one informacje o trasie, parkingach i ruchu drogowym, dają dostęp do Twittera i skrzynki e-mail oraz umożliwiają nawigację z pomocą map Google Earth i Google Street View. Sprawdzić można także pogodę i ceny paliwa. 

Najlepsze możliwe połączenie na pokładzie nowego A1 Sportback gwarantuje pakiet Connectivity. Obejmuje on interfejs Audi smartphone interface, który za pośrednictwem Apple Car Play lub Android Auto integruje smartfony z systemem operacyjnym iOS i Android ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w systemie MMI. Ponadto w skład pakietu wchodzą dwa porty USB (1x USB-A, 1x USB-C z podwyższonym prądem ładowania). 

Audi phone box, kolejna opcja, łączy smartfona z anteną pokładową, zapewniając w ten sposób lepszą jakość zasięgu z wykorzystaniem standardu LTE. Audi phone box bezprzewodowo i indukcyjnie ładuje również smartfona w standardzie Qi. Dopełnieniem programu infotainment są dodatkowe elementy opcjonalne. Należą do nich: odbiornik cyfrowych programów radiowych DAB oraz radio hybrydowe, które w razie złej jakości odbioru automatycznie i bez zauważalnej przerwy przełącza się z naziemnych stacji radiowych (FM/DAB) na streaming online. Dzięki niemu, klient ma dostęp do ponad 25 tysięcy różnych radiostacji i podcastów z całego świata. 

Opcjonalny system nagłaśniający Audi sound system posiada osiem głośników, w tym subwoofer, a jego sześciokanałowy wzmacniacz charakteryzuje się mocą 180 W. Dostępny na życzenie system Bang & Olufsen Premium Sound System steruje jedenastoma głośnikami o mocy 560 W. Zastosowany tu efekt trójwymiarowego dźwięku, jako powierzchnię odbicia dla dźwięków płynących z czterech głośników zamontowanych w desce rozdzielczej wykorzystuje przednią szybę i oferuje nadzwyczajne, jedyne w swoim rodzaju w tym segmencie doznania słuchowe. Dodatkowe warstwy dźwiękowe, wytwarzane na wysokości głowy przez specjalne algorytmy, otwierają dla podróżujących przestrzeń o wyjątkowych walorach akustycznych. 

Bezpieczne znaczy pewne: systemy wsparcia kierowcy 

Systemy wsparcia kierowcy w Audi A1 Sportback pochodzą również z klasy wyższej. Utrzymują nowe A1 Sportback w odpowiedniej odległości od pojazdu przed nim, ułatwiają kierowcy zachowanie toru jazdy lub wspierają go podczas parkowania. 

Standardowe ostrzeżenie przed zjechaniem z toru jazdy wspiera kierowcę przy utrzymywaniu samochodu na właściwym pasie ruchu. System, od prędkości 65 km/h, przy pomocy kamery rejestruje poziome oznaczenia pasów ruchu i pomaga w zachowaniu toru jazdy ingerując w pracę układu kierowniczego oraz stosując ostrzegające wibracje. Wskaźnik ograniczenia prędkości, również dostępny standardowo, niezawodnie zapobiega przekraczaniu przez A1 Sportback dopuszczalnej prędkości maksymalnej. 

Kolejnym elementem wyposażenia standardowego jest system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu – Audi pre sense front. Tym systemem A1 Sportback ustanawia nowe standardy w swym segmencie. Radarowy czujnik rozpoznaje tu sytuacje krytyczne, także w warunkach złej widoczności, np. we mgle, w których uczestniczą inne pojazdy, przechodnie przekraczający jezdnię czy rowerzyści przed naszym Audi. Jeśli system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front zidentyfikuje groźbę kolizji, to ostrzega kierowcę w kilku etapach. Gdy po ostrzeżeniu wizualnym i akustycznym nie nastąpi żadna reakcja, to system inicjuje krótkie przyhamowanie. Jeśli sytuacja nadal będzie krytyczna, to w zależności od sytuacji i warunków samochód automatycznie zwolni, a w dolnych zakresach prędkości wyhamuje aż do zatrzymania się. Audi A1 Sportback może dzięki temu całkowicie uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki poprzez zmniejszenie prędkości podczas uderzenia. W razie potrzeby do akcji włączają się działania ochronne opcjonalnego systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Przednie pasy bezpieczeństwa są wtedy elektrycznie napinane, a okna zamykane. Włączają się też światła awaryjne. 

Adaptacyjny asystent prędkości pracuje w oparciu o radar. Utrzymuje on Audi A1 Sportback w pożądanej odległości od pojazdu przed nim. Kierowca może ustawić pięć różnych długości odstępu oraz przyspieszenie. We współpracy z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic, system pracuje w całym zakresie prędkości od 0 do 200 km/h, a w połączeniu z manualną skrzynią biegów zaczyna działać przy prędkości 30 km/h. Jeśli pojazd wyposażony jest w skrzynię S tronic, to w normalnych warunkach drogowych funkcja Stop & Go wyhamowuje Audi A1 Sportback za zwalniającym przed nim samochodem, aż do całkowitego zatrzymania. System pozostaje aktywny gdy kierowca przytrzyma hamulec. W przeciwnym razie, po około trzech sekundach następuje jego wyłączenie. 

Parkowanie: prostsze niż kiedykolwiek 

W nowym Audi A1 Sportback dostępne są różne systemy ułatwiające parkowanie. Po raz pierwszy zastosowano tu kamerę jako pomoc dla parkowania tyłem. Kamera jest połączona z funkcją wspomagania parkowania plus rozpoznającą obiekty przed samochodem i informującą o nich kierowcę za pomocą akustycznych i wizualnych ostrzeżeń. 

Asystent parkowania może wprowadzić Audi A1 Sportback na miejsce parkingowe. Dwanaście czujników ultradźwiękowych rozpoznaje odpowiednie miejsce parkingowe zlokalizowane równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy. Warunkiem jest tylko powolny przejazd obok niego. Następnie kierowca musi tylko włączać właściwy bieg, dodawać gazu i hamować, a asystent parkowania wprowadzi tyłem nasze kompaktowe auto na miejsce parkingowe. 

Dzięki nowej wersji asystenta parkowania, model A1 Sportback może wjechać w prostopadłe miejsce parkingowe w kilku manewrach. Asystent przejmuje także wyjeżdżanie z miejsc parkingowych usytuowanych równolegle do krawędzi jezdni. 

 

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?