„Trailer Assist” Łatwe i bezpieczne manewrowanie z przyczepą

 Nawet dla doświadczonych kierowców jazda samochodem z przyczepą jest szczególnym wyzwaniem. Skomplikowane i absorbujące jest zwłaszcza manewrowanie na wstecznym biegu. Właśnie podczas cofania z pomocą przychodzi opracowany przez Volkswagena system „Trailer Assist”, znacznie ułatwiając ten manewr. Gdy np. podczas zawodów konnych przyjdzie podstawić przyczepę pod właściwy boks, by wyprowadzić do niego konia, albo gdy na kempingu trzeba ustawić przyczepę w wyznaczonym miejscu – to „Trailer Assist” wykonuje ruchy kierownicą, a kierowca operuje jedynie pedałami przyspieszenia i hamulca. Właściwy kierunek jazdy wyznacza się korzystając z dżojstika sterowania lusterkami zewnętrznymi – łatwo, szybko i bezpiecznie. 

Żeby umożliwić nawet mało doświadczonym kierowcom szybkie i bezpieczne manewrowanie do tyłu samochodem z przyczepą innowacyjny system „Trailer Assist” (oferowany w opcji) uruchamia się zwykłym przyciskiem. Za pomocą dźwigienki do regulacji lusterek zewnętrznych, która w tym wypadku działa jak dżojstik, można płynnie ustawić pożądany kierunek jazdy samochodu i przyczepy i w każdej chwili go zmienić. Odpowiednia grafika na ekranie pomiędzy wskaźnikami na tablicy rozdzielczej pokazuje aktualny i wybrany kierunek ruchu auta i przyczepy. System automatycznie steruje układem kierowniczym, a kierowca kontroluje jedynie gaz i hamulec. 

Gdy przyczepa zostanie ustawiona we właściwym kierunku, „dżojstik” należy przesunąć w tył, a wtedy samochód bez trudu pcha przyczepę za sobą w wyznaczonym kierunku. Dzięki temu nawet konieczność dalekiej jazdy do tyłu po prostej przestaje być trudna. 

Decydującą rolę podczas manewrowania odgrywa kamera. To dzięki niej „Trailer Assist” może automatycznie prowadzić auto i przyczepę. System ten działa w oparciu o algorytmy opracowywane poprzez przetworzenie obrazu z kamery umieszczonej z tyłu, która obserwuje i weryfikuje kąt skrętu przyczepy. Kamera przekazuje rzeczywisty obraz przyczepy i kąt jej skrętu i na tej podstawie system oblicza jak należy skręcić kierownicę – niezależnie od rodzaju przyczepy oraz systemu jej mocowania do samochodu. 

„Trailer Assist” to kolejny przykład pionierskich wynalazków inżynierów Volkswagena, którego zadaniem jest ułatwienie manewrów oraz parkowania samochodu z przyczepą i sprawienie, by była to czynność w pełni bezpieczna. Każdy, kto kieruje takim zestawem szybko doceni nowe urządzenie, kiedy na niewielkiej przestrzeni będzie zmuszony do manewrowania przyczepą motocyklową, kempingową albo przyczepką z odpadami ogrodowymi. „Trailer Assist” zapewni bezpieczeństwo podczas manewrów z każdym rodzajem przyczepy – podczas pracy, weekendu, czy najpiękniejszych wakacyjnych tygodni w roku. 

W skrócie – historia systemów asystujących ułatwiających parkowanie 
1997 r. – pierwszy system wspomagający parkowanie z czterema czujnikami ultradźwiękowymi 
2005 r. – czujniki z przodu i z tyłu auta 
2006 r. – pierwszy na świecie system wspomagający parkowanie (Park Assist) 
2008 r. – pierwsze zastosowanie systemu Rear View 
2010 r. – pierwsze zastosowanie systemu monitorującego otoczenie Area View 
2010 r. – optyczny system parkowania (OPS) 
2010 r. – Park Assist 2.0 
2012 r. – system OPS 360 stopni 
2012 r. – Park Assist 2.0 ułatwiający parkowanie prostopadle do krawędzi jezdni 
2014 r. – system asystujący ułatwiający wyjazd z miejsca parkingowego 
2014 r. – czujnik Blind Spot („martwego pola”) 
2014 r. – Area View drugiej generacji 
2014 r. – wprowadzenie systemu Trailer Assist 
2015 r. – Park Assist 3.0

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?