Dlaczego Toyota Supra stała się legendą?

Nowa Toyota Supra zadebiutuje na światowych rynkach prawdopodobnie w 2019 roku. Jej zapowiedzią jest wyścigowe coupe GR Supra Racing Concept, pokazane na tegorocznych targach w Genewie. Nowy model nawiązuje do Supry czwartej generacji, który dziś jest przedmiotem kultu i Świętym Graalem tunerów. Samochód stał się ikoną popkultury, gdy wystąpił jako gwiazda pierwszego filmu z serii „Szybcy i wściekli”. Jednak jego popularność nie zaczęła się wraz z entuzjastycznym okrzykiem filmowego mechanika Jessego na widok silnika 2JZ. Dziennikarze motoryzacyjni, którzy testowali Suprę czwartej generacji niedługo po jej debiucie, także nie kryli podziwu.

Popularność filmu „Szybcy i wściekli”, który wypromował w szerokich kręgach Toyotę Suprę, przesłonił w naszej pamięci fakt, że model ten stał się ikoną sportowych samochodów na długo przed premierą kinowego hitu. Supra była obecna na rynku od 1978 roku – każda z czterech generacji umacniała jej reputację bardzo mocnego i niezawodnego grand tourera, dającego mnóstwo radości z jazdy. 

Toyota lepsza od BMW

W 1994 roku brytyjski magazyn „Car” zestawił Suprę czwartej generacji z nowym BMW E36 M3. W tym porównaniu flagowe coupe opracowane przez japońską popularną markę wypadło lepiej od auta luksusowego bawarskiego producenta. Oba samochody miały podobną masę, były napędzane 3-litrowymi silnikami R6, miały niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu oraz tylny napęd. Supra dysponowała jednak znacznie większą mocą od niemieckiego konkurenta dzięki podwójnemu turbodoładowaniu. Silnik 2JZ-GTE o żelaznym bloku generował 330 KM mocy i 427 Nm momentu obrotowego, przy 286 KM i 320 Nm w przypadku BMW.

Na początku recenzji redakcja „Car” chwali M3 za skrzynię biegów i natychmiastową reakcję na pedał gazu. Jednak jeśli ktoś z czytelników myślał, że auto niemieckiej marki premium pomimo mniejszej mocy przewyższy Toyotę pod względem przyjemności z jazdy, spotkała go niespodzianka. Zdaniem dziennikarzy „Car” Supra nie tylko okazuje się bardziej komfortowa od M3, ma wygodniejsze siedzenia, bardziej zaawansowaną technologię (kontrolę trakcji) i jest lepiej wykończona, wyróżniając się bardzo dobrymi przełożeniami skrzyni na autostradzie, ale daje też znacznie więcej przyjemności dzięki ekscytującemu prowadzeniu i bezpośrednim reakcjom układu kierowniczego. Wystarczyły niewielkie ruchy kierownicą, by Supra śmiało wchodziła w zakręty. Takie same ruchy w BMW nie powodowały niemal żadnej reakcji samochodu.

Top Gear wychwala Suprę

Tiff Needell z Top Gear uznał Suprę za konkurencję dla Hondy NSX. Toyota GT była jego zdaniem lekka, lecz mocna i łączyła zrywność z użytecznością na co dzień. „To nie jakiś samochód koncepcyjny przyszłości, ale najnowsza Supra Toyoty, stworzona, aby zmierzyć się z najlepszymi na konkurencyjnym rynku grand tourerów i zawstydzić kilka znacznie droższych supersamochodów” – tak Needell zapowiedział nową Toyotę na początku swojego programu. „Jej maniery są bez zarzutu” – dodał brytyjski dziennikarz.

Prezenter Top Gear docenił nową Toyotę za design, tylny napęd i lekką konstrukcję wykorzystującą aluminium. Atutem modelu był silnik 2JZ, który zdaniem dziennikarza wyniósł sztukę turbodoładowania na wyższy poziom. Jak już dziś wiadomo, doświadczenie i intuicja nie zawiodły Needella – motor ten do dziś jest spełnieniem marzeń tunerów, rozchwytywanym przez mistrzów driftingu i drag racingu.

Według Tiffa Needella flagowe coupe Toyoty miało w sobie obok mocy i osiągów także finezję i charakter. Jednocześnie samochód stanowi bardzo wdzięczny materiał do modyfikacji. Znawcy tematu nie potrzebują słynnego kinowego hitu, żeby to wiedzieć.

Kiedy film „Szybcy i wściekli” wszedł na ekrany w 2001 roku, Supra czwartej generacji była wciąż w produkcji – model był obecny na rynku od 1993 roku, a zakończenie sprzedaży nastąpiło w 2002 roku. Samochód był dostępny w Japonii, Europie i Ameryce. Rozpędzał się do 100 km/h w 5,1 s, a jego maksymalna prędkość to 262 km/h. Auto zyskało w USA renomę jednego z najmocniejszych seryjnych samochodów na rynku, a jednocześnie bardzo starannie zmontowanego, niezawodnego i trwałego.

Wiele wskazuje na to, że nowa Toyota Supra 5. generacji będzie nawiązywała do słynnej poprzedniczki zarówno pod względem stylistyki, jak i tylnego napędu z silnikiem z przodu. Auto powstaje we współpracy z BMW, a jego bliźniaczym modelem będzie nowa generacja Z4. Zapowiadające nowy model koncepcyjne coupe GR Supra Racing Concept to dwudrzwiowy samochód wyścigowy z napędem na tylną oś i silnikiem z przodu, zbudowany z lekkich materiałów. Auto ma obniżone przednie i tylne zawieszenie, wyczynowy układ wydechowy, wyścigowe koła BBS z oponami Michelin oraz hamulce z zaciskami i tarczami Brembo Racing. Za jego opracowanie odpowiadali specjaliści TOYOTA GAZOO Racing.

inf ComplexPR

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?