Hybryda – inteligentna ekologia

Nowe hybrydy wspierają kierowcę w przewidywalnym, oszczędnym stylu jazdy – informują, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu (np. gdy auto zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości), i korzystają z zaawansowanych funkcji, takich jak odzyskiwanie energii oraz żeglowanie. Łączą w tym celu dane pozyskiwane z systemu nawigacji, układu rozpoznawania znaków drogowych oraz systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).
W swoich rekomendacjach i strategii zrównoważonej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i czynniki:

  • profil drogi (zakręty, skrzyżowania, ronda, nachylenie);
  • ograniczenia prędkości;
  • odległość od poprzedzającego pojazdu.

ECO Assist nieprzerwanie generuje symulacje jazdy dla najbliższego odcinka: zależnie od stanu naładowania akumulatora i sytuacji na drodze przelicza, czy samochód powinien „żeglować” z możliwie najmniejszymi oporami jazdy przy odpuszczonym pedale gazu, czy też lepiej będzie, gdy kierowca wciśnie
hamulec w celu efektywnego doładowania akumulatora (odzyskiwanie energii).

Haptyczny pedał gazu pomaga w utrzymaniu ekonomicznego, komfortowego stylu jazdy. Przykładowo, jego zmienny opór podpowiada kierowcy, czy auto korzysta aktualnie z maksymalnego potencjału silnika elektrycznego. Jeśli kierowca dalej będzie wciskać pedał na tyle mocno, że przekroczy punkt oporu, nastąpi uruchomienie jednostki spalinowej. Wyczuwalny opór sugeruje też, by zdjąć nogę z pedału gazu – wówczas motor spalinowy zostanie unieruchomiony i odłączony od zespołu napędowego (tzw. żeglowanie). Kierowca otrzymuje wizualne komunikaty o działaniu napędu na panelu wskaźników lub, zależnie od specyfikacji pojazdu, wyświetlaczu head-up. W ten sam sposób system podaje mu również powód zalecenia (np. dojeżdżanie do skrzyżowania lub nachylenia drogi).
Aby zwiększyć motywację kierowcy i zachęcić go do przestrzegania zaleceń ECO Assist, komputer pokładowy rejestruje, przez ile kilometrów/jak długo samochód przemieszczał się z wyłączonym silnikiem, i pokazuje te informacjen a centralnym ekranie. „Nagrodą” jest nie tylko obniżone zużycie paliwa, ale i większy za sięg w trybie elektryczny.

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?