Opel Insignia GSI i Zielone Piekło

Bardziej wyrazisty, bardziej precyzyjny i jeszcze wydajniejszy. Nowy Opel Insignia GSi to sportowa maszyna i „mistrz przyczepności” dla klientów oczekujących czegoś wyjątkowego. Samochód skonstruowany z myślą o kierowcy i dostarczający maksymalnej przyjemności na każdej drodze. Zawieszenie o bardzo dynamicznej charakterystyce i opcjonalne nowe wyczynowe opony Michelin na 20‑calowych kołach zapewniają wyjątkowo dobrą przyczepność. Napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego to rozwiązanie praktycznie niespotykane w tym segmencie — zapewnia satysfakcjonujące wrażenia z jazdy, a jednocześnie maksymalne bezpieczeństwo. Nową ośmiobiegową automatyczną przekładnią można sterować za pomocą manetek przy kierownicy — jak w samochodzie wyścigowym — co zachęca do jeszcze aktywniejszego stylu jazdy.

Typowe dla Insignii obecnej generacji jest połączenie lekkiej konstrukcji z niskim środkiem ciężkości i 2‑litrowym turbodoładowanym silnikiem. Pozwala to uzyskać doskonałe wyważenie pojazdu i znakomity stosunek mocy do masy. Takie parametry zasługują na specjalną oprawę. Dzięki dużym, chromowanym elementom ozdobnym z przodu i zgrabnemu spojlerowi, zapewniającemu odpowiednią siłę dociskającą tylną oś, wygląd Insignii GSi dorównuje jej osiągom. Całości dopełniają skórzane, zintegrowane wyczynowe fotele Opla (skonstruowane specjalnie na potrzeby wersji GSi), sportowa kierownica obszyta skórą i aluminiowe pedały. Wrażeniami z jazdy Insignią GSi mogą cieszyć się całe rodziny, w pełni korzystając z przestronności i funkcjonalności samochodu dostępnego zarówno jako sportowa limuzyna, jak i jeszcze obszerniejsze kombi Sports Tourer. Ceny Insignii GSi rozpoczynają się od 168 000 zł za wersję Grand Sport i 173 000 zł za wersję Sports Tourer (sugerowane ceny detaliczne z VAT w Polsce).

„Zielone Piekło”: najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie

Volker Strycek

Precyzyjny tuning przeprowadzony według najlepszych tradycji Opla zaowocował powstaniem najwydajniejszej Insignii. Doskonała przyczepność i wyjątkowa precyzja prowadzenia nowej GSi przedstawia sportową wydajność w nowoczesnym wydaniu, które fani sportowych modeli z segmentu D na pewno docenią, zwłaszcza po odczytaniu wyników na stoperze. „Lekka konstrukcja, doskonale skonfigurowane zawieszenie z ulepszoną hydrauliką amortyzatorów i wyregulowanym oprogramowaniem, unikatowy napęd na wszystkie koła, a także wyczynowe opony sprawiają, że GSi ma tak precyzyjną i zdecydowaną charakterystykę, jak tego chcieliśmy” — powiedział po jazdach próbnych Volker Strycek, dyrektor ds. samochodów wyczynowych i sportu samochodowego. „Wyniki mówią same za siebie. Nowa Insignia GSi okrążyła Północną Pętlę nawet o 12 sekund szybciej niż mocniejsza Insignia OPC poprzedniej generacji — ale to oczywiście wymaga wydobycia całego potencjału z tego samochodu. Na trudniejszych odcinkach, takich jak zakręty czy proste o słabszej przyczepności, samochód musi charakteryzować się szczególną zwrotnością i precyzją prowadzenia, a GSi jest zdecydowanie szybsza i łatwa do opanowania”.

Ostatnie korekty w Insignii GSi uwzględniają wyniki testów przeprowadzanych na legendarnej Północnej Pętli Nürburgring. Inżynierowie pracujący na Nürburgring — w miejscu, które potrójny mistrz świata F1, Jackie Stewart, nazwał „Zielonym Piekłem” — zaprojektowali zupełnie nowe podwozie do wersji GSi. Krótsze sprężyny obniżyły GSi o 10 milimetrów, a specjalne sportowe amortyzatory ograniczają przechyły nadwozia do minimum. Odpowiednio dostosowano także potężne hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami (tarcze o średnicy 345 mm) oraz układ kierowniczy, który nawet w „zwykłych” wersjach tego samochodu wyróżnia się bezpośrednim przełożeniem. Insignia GSi jest standardowo wyposażona w mechatroniczne zawieszenie FlexRide. System ten w ułamku sekundy dostosowuje charakterystykę amortyzatorów i układu kierowniczego. Moduł sterujący zmienia także kalibrację działania pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Standard, Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają bardziej miękko lub jeszcze bardziej bezpośrednio. Wyłącznie w wersji GSi dostępny jest także tryb Competitive aktywowany przyciskiem ESP. Dwukrotne naciśnięcie tego przycisku pozwala wprawnym kierowcom zwiększyć nadsterowność i wyłączyć kontrolę trakcji — na przykład, aby poprawić czas okrążenia Północnej Pętli.

Sportowe zawieszenie w połączeniu z zapewniającymi bardzo dobrą przyczepność oponami Michelin Pilot Sport 4 S na 20‑calowych kołach sprawia, że samochód jest dosłownie przyklejony do drogi. Nieokiełznana dynamika Insignii GSi to zasługa między innymi współpracy mocnych turbodoładowanych silników oraz stanowiącego wyposażenie standardowe napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego.

„To właśnie połączenie niskiej masy — zwłaszcza w części przypadającej na przednią oś — niskiego środka ciężkości, dobrych właściwości jezdnych, wysokiej mocy w szerokim zakresie obrotów oraz najlepszych właściwości trakcyjnych sprawia, że GSi jest tak szybka” — z entuzjazmem podkreślił Strycek. „Czysta efektywność. Znakomita przyczepność bardzo przydaje się na Północnej Pętli, natomiast przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo to zalety ważne na drogach publicznych”.

MOTOMI Magazyn
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?