Druga para oczu SUBARU, czyli system wspomagania kierowcy EyeSight™

Hasło „lepiej zapobiegać niż leczyć” stało się ideą kompletnego bezpieczeństwa (All-Around Safety) wprowadzanego przez SUBARU. Realizuje to system EyeSight, który obserwując drogę, na podstawie trójwymiarowego obrazu z dwóch kamer, czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Kiedy system wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w sytuacji krytycznej nawet zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji.

EyeSight to standardowy element wyposażenia każdego nowego samochodu Subaru z automatyczną bezstopniową skrzynią biegów CVT (oprócz modelu Forester XT). Dodatkowo każdy klient, który zakupi w Polsce samochód z tym systemem otrzymuje zupełnie za darmo praktyczne szkolenie doskonalenia techniki jazdy w renomowanej, jednej z najstarszych w Polsce: Szkole Jazdy Subaru (SJS). Szkolenie obejmuje między innymi praktyczne testy tego systemu, czyli to, czego na co dzień w normalnych warunkach nie można przetestować (hamowanie awaryjne).

A jak działa system? Oto kilka sytuacji:

Przedkolizyjne hamowanie awaryjne (PCB)

Jeśli istnieje ryzyko zderzenia z pojazdem lub inną przeszkodą przed samochodem, system ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem. Najpierw EyeSight ostrzega go za pomocą sygnału dźwiękowego i informacji o zagrożeniu na wyświetlaczu. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, EyeSight uruchomi wstępne hamowanie, a następnie, w trzecim etapie – hamowanie awaryjne. W każdym z trzech etapów działania funkcji przedkolizyjnego hamowania awaryjnego kierowca przez cały czas może samodzielnie próbować uniknąć zderzenia (na przykład poprzez próbę ominięcia przeszkody lub hamowania awaryjnego). W takiej sytuacji EyeSight uruchomi odpowiednie podsystemy, aby jak najlepiej pomóc w uniknięciu kolizji.

Antykolizyjne zarządzanie przepustnicą (PCTM)

Jeśli kierowca wciśnie pedał gazu w sytuacji, gdy samochód stoi przodem do przeszkody, a w wyniku pomyłki zamiast biegu wstecznego włączony jest „Drive”, EyeSight ostrzeże go pomocą sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, a następnie znacznie ograniczy moc silnika. Ta funkcja ma pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę.

Adaptacyjny tempomat (ACC)

Zadaniem adaptacyjnego tempomatu, funkcji systemu EyeSight, oprócz pełnienia „tradycyjnej” roli zwykłego tempomatu, jest utrzymanie zadanego dystansu od pojazdu poprzedzającego. Gdy kamery wykryją inny pojazd przed naszym, adaptacyjny tempomat dostosuje naszą prędkość (a tym samym odległość), sterując zachowaniem silnika, skrzyni biegów i hamulców. Funkcja adaptacyjnego tempomatu działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h. Została zaprojektowana z myślą o autostradach i drogach szybkiego ruchu, istotnie zwiększając komfort podczas długich podróży. Ponieważ jedną z funkcji adaptacyjnego tempomatu jest nie tylko rozpoznawanie prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu, ale także działania jego świateł STOP, system przydaje się nie tylko na długich trasach, ale i w godzinach szczytu (gdzie często ruch ogranicza się do ruszania i zatrzymywania pojazdu w krótkich odstępach czasu).

Asystent pasa ruchu (LSW, LDW)

Funkcja asystenta pasa ruchu działa dwojako. Jeśli przy prędkości powyżej 50 km/h kierowca zacznie (nieumyślnie, na przykład pod wpływem zmęczenia) wyjeżdżać poza krawędź swojego pasa ruchu, EyeSight ostrzeże go sygnałem dźwiękowym i informacją na wyświetlaczu, aby powrócił na właściwy pas – jest to funkcja Lane Departure Warning. Jeśli natomiast, pod wpływem zmęczenia czy dekoncentracji, przy prędkości powyżej 60 km/h pojazd zacznie „pływać” wewnątrz pasa ruchu, funkcja Lane Sway Warning uaktywni podobne ostrzeżenie.

Informacja o ruszeniu poprzedzającego pojazdu (LVSA)

Jeżeli Subaru zatrzyma się za pojazdem poprzedzającym (np. na światłach), a następnie ten pojazd odjedzie, EyeSight da kierowcy znak w postaci sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, że możliwa jest kontynuacja jazdy.

SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection)

SRVD wykorzystuje czujniki umieszczone w tylnej części samochodu, by ostrzegać kierowcę przy próbie zmiany pasa ruchu, że w martwych polach widzenia znajduje się inny pojazd oraz powiadamiać go o obiektach z tyłu samochodu podczas manewru cofania. Nasze systemy bezpieczeństwa mają zapobiegać wypadkom, zapewniać bezpieczną podróż i dawać radość płynącą z prowadzenia samochodu.

Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA)
Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA)

Podczas podróży autostradami, drogami ekspresowymi czy podobnymi trasami funkcja asystenta utrzymania pasa ruchu rozpoznaje oznaczenia pasów za pomocą kamery stereoskopowej i wykrywa, gdy samochód zaczyna je przekraczać. Powyżej prędkości 60 km/h system wspomaga ruch kierownicą, aby zapobiec niezamierzonej zmianie pasa, w znacznym stopniu zwiększając tym samym bezpieczeństwo jazdy.

Blind Spot Detection (BSD)

Czujniki umieszczone w tylnej części samochodu wykrywają zbliżające się z tyłu pojazdy. Za pośrednictwem wskaźnika LED umieszczonego w bocznym lusterku kierowca dostaje informację o tym, że z tyłu na sąsiednich pasach znajdują się pojazdy, których może nie dostrzec. Jeśli w takiej sytuacji zechce zmienić pas, zostanie zaalarmowany przez migający wskaźnik LED.

Lane Change Assist (LCA)

Funkcja LCA wykrywa szybko zbliżające się pojazdy, które nadjeżdżają z tyłu sąsiednimi pasami – jeśli kierowca zechce zmienić pas, zostanie zaalarmowany przez migający wskaźnik LED.

Rear Cross Traffic Alert (RCTA)

Funkcja RCTA wykrywa obiekty z prawej i lewej strony z tyłu pojazdu podczas cofania (np. przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego) – zawiadamia kierowcę migającym wskaźnikiem LED oraz sygnałem dźwiękowym.

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?