Od 120 lat Renault ułatwia życie swoim klientom

Renault stale wymyśla nowe sposoby użytkowania samochodu i oferuje coraz bardziej nowatorskie rozwiązania. Począwszy od pierwszych samochodów z dachem, a skończywszy na minivanach, pojazdy Renault upraszczają i ułatwiają codzienne życie użytkowników. Renault dostosowuje się do potrzeb każdej epoki i spełnia nowe oczekiwania klientów.

Z okazji Salonu Rétromobile 2018 Renault wystawia dwadzieścia zabytkowych pojazdów, które uświetnią jubileusz 120 lat innowacji w służbie ułatwiania życia.

1899 – Renault Type B

Renault Type A – 1898 Wszystko zaczęło się w 1898 roku od Type A – pierwszego pojazdu Renault. Louis Renault za kierownicą voiturette (co po francusku oznacza „samochodzik”) wjechał stromą ulicą Lepic na wzgórze Montmartre. Dzięki innowacyjnej skrzyni biegów z bezpośrednim napędem i silnikiem umieszczonym z przodu, Type A miał wszystkie cechy nowoczesnego samochodu. Świadkowie wyczynu na ulicy Lepic, którzy zachwycili się prostotą jazdy i lekkością voiturette, złożyli pierwsze zamówienia. Type A zainicjował powstanie firmy Renault Frères dzięki śmiałości i innowacyjności Louisa Renaulta.
Renault Type B – 1899 Louis Renault w trosce o komfort klientów wprowadził na rynek model Type B, który często uważany jest za jeden z pierwszych samochodów z dachem. Wykorzystując rozwiązania techniczne modelu Type A (skrzynia biegów z bezpośrednim napędem, wał napędzający koła), Type B zyskał na mocy. Dzięki zamkniętemu nadwoziu pasażerowie nie byli już narażeni na działanie warunków atmosferycznych i wreszcie mogli pozbyć się futer, które wcześniej były niezbędne do ochrony przed wiatrem, deszczem i śniegiem.

1909 – Renault type BD Fourgon postal

Renault Type BD Fourgon Postal – 1909 Model Type BD, który pierwotnie był zaprojektowany z myślą o zmodernizowaniu taboru przestarzałych omnibusów konnych, stał się pierwszym pojazdem marki o ładowności trzech ton. Jego napęd za pomocą wału z przegubami Cardana i nowe nadwozie BD sprawiły, że model stał się niezawodnym i wytrzymałym pojazdem ciężarowym. Samochód zyskał uznanie wśród firm i przedstawicieli rzemiosła, którzy dostrzegali potrzeby klientów, przedstawiając im swoje oferty i usługi. Wystawiony egzemplarz, furgon pocztowy, umożliwiał transport i dystrybucję poczty. Dzięki bezpiecznemu kantorkowi do obsługi petentów ułatwiał codzienne życie klientów i pracowników poczty.

1910 – Renault Type AG1

 

Renault Type AG1 – 1910 Type AG1 był pierwszą paryską taksówką. Prosty i solidny model AG1 mógł przewozić pasażerów, którzy dzięki innowacyjnej kabinie pasażerskiej ze zdejmowanym dachem mogli również korzystać z pięknej pogody. Podczas I wojny światowej służył do transportu żołnierzy na front nad Marną. Dlatego też w 1914 roku Type AG1 zyskał przydomek „taksówki znad Marny”. Prosty w obsłudze i zaprojektowany z myślą o użytkownikach flotowych, Type AG1 przyczynił się do międzynarodowego sukcesu marki Renault.

1923 – Renault Type KJ1

Renault Type KJ1 – 1923 Po I wojnie światowej i wysiłku wojennym należało sprostać nowym potrzebom ludności. Type KJ1 przyczynił się do demokratyzacji samochodów w latach 20. Ten podstawowy model w gamie łączył wysokiej jakości rozwiązania inżynierskie (rozrusznik elektryczny, skrzynia biegów o trzech przełożeniach) z niską ceną. Był oferowany w kilku rodzajach nadwozia: trzyosobowym z siedzeniami rozmieszczonymi na kształt liścia koniczyny, nadwozia zamkniętego, w wersji kabriolet i torpedo, tak aby zadowolić liczną rzeszę klientów, pozostając jednocześnie samochodem niedrogim.

 

Renault Type PR – 1927
Gdzieś między dużym samochodem a pojazdem użytkowym, samochód ten dał początek mikrobusowi z dziesięcioma miejscami. Mikrobusy służyły najczęściej do przewozu osób między hotelem a stacją kolejową i obsługiwały turystów lub kuracjuszy podróżujących koleją. Pojazd przyczynił się do rozwoju mobilności w czasach, gdy posiadanie samochodu nie było jeszcze tak powszechne. Maksymalna prędkość samochodu wynosiła 65 km/h.

1933 – Renault VIVASTELLA type PG7

Vivastella – 1929 Na początku lat 30. końcówka „stella” stała się synonimem wyposażenia najwyższej klasy. Vivastella to wyjątkowy samochód, który dzięki klasycznym liniom i zewnętrznej dyskrecji zyskał uznanie rodzącej się wtedy burżuazji, a przede wszystkim notabli. Dzięki swojej modułowej budowie mógł pomieścić do siedmiu osób. Wykończenia z weluru i wysokiej jakości draperie zdobiące wnętrze pojazdu zapewniały pasażerom najwyższy komfort. Elegancka Vivastella ze słynną pięcioramienną gwiazdą na osłonie chłodnicy była najbardziej luksusowym wśród sześciocylindrowych modeli marki Renault.

Juvaquatre – 1937
Juvaquatre to pierwszy model Renault z nadwoziem wykonanym w całości ze stali. Elegancki i nowoczesny, początkowo był dostępny jako czterodrzwiowy sedan. Ta wersja była doceniana przez rodziny o skromnych dochodach, które teraz mogły wygodnie podróżować w pięć osób, a nawet rozprostować nogi! Po II wojnie światowej model Juvaquatre ewoluował w pojazd użytkowy i był używany przez handlowców, służby publiczne lub przez rzemieślników. Dzięki niewielkiemu zużyciu paliwa i zwrotności, która czyniła jazdę łatwą i przyjemną, kupcy mogli wyruszać w dalekie trasy, aby dostarczać towary swoim klientom.

1947 – Renault 4CV

4 CV – 1947 Po II wojnie światowej nadszedł czas, aby Francuzi ponownie wyjechali na drogi. Wówczas model 4 CV stał się symbolem samochodu wolności. Ceniony przez robotników, sklepikarzy, ale także przez sportowców, zyskał popularność wszystkich grup społecznych i wszystkich pokoleń. Jego hasło: „4 drzwi, 4 siedzenia, 4 konie (fiskalne)” skrótowo wyjaśniało jego popularność – był wyjątkowo przestronny dzięki płaskiej podłodze i silnikowi umieszczonemu z tyłu. Prosty i ładny model 4CV przyczynił się do rozpowszechnienia motoryzacji w okresie powojennym. Dzięki zastoso

1950 – Renault COLORALE

waniu nowego procesu produkcji jego sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy i stał się częścią narodowego dziedzictwa motoryzacyjnego.

Colorale – 1950 Colorale to bez wątpienia pierwszy SUV marki Renault i symbol historii nowoczesnego samochodu. Ten solidny, przestronny i funkcjonalny pojazd mógł poruszać się w dowolnych warunkach terenowych i służył rzemieślnikom, handlowcom i rolnikom. Jego zwiększony prześwit i chowany stopień ułatwiały załadunek. Był odpowiedni do każdej sytuacji, ponieważ był dostępny w wielu wersjach: „Prairie”, taksówka, van, pick-up, zabudowa skrzyniowa z plandeką.

1959 – Renault ESTAFETTE

Estafette – 1959 Estafette był pierwszym modelem Renault z napędem przednim. Ten użytkowy pojazd pozwalał na łatwy załadunek i rozładunek dzięki przesuwanym drzwiom bocznym i płaskiej powierzchni ładunkowej. Brak maski pozwalał ponadto zwiększyć widoczność, co wpływało na poprawę bezpieczeństwa. Model Estafette dostępny w kilku wersjach dostosowywał się do różnorodnych klientów, od przewoźnego sprzedawcy lodów po fana kamperów.

1961 – Renault 4

Renault 4 – 1961 Renault 4 zastąpiło model 4 CV. Płaska podłoga, składana tylna kanapa i piąte drzwi sprawiły, że był to samochód wszechstronny i pełen ciekawych rozwiązań. Nazywany „blue jeans car”, charakteryzował się niezwykłą przyczepnością. Jego obsługa była ułatwiona dzięki usunięciu punktów smarowania i zastosowaniu zamkniętego obiegu wody. Model Renault 4, który osiągnął ogólnoświatowy sukces, spełniał wymagania tamtych czasów i był jednocześnie niedrogi.

1964 – Renault 8 Gordini

Renault 8 Gordini – 1964 Amédée Gordini zmodyfikował silnik „Major” o pojemności 1108 cm3 i mocy około pięćdziesięciu koni i uczynił z niego mocniejszą jednostkę. Wyposażył silnik w głowicę z półkulistymi komorami spalania zasilanymi przez dwa gaźniki dwugardzielowe, co pozwoliło na osiągnięcie mocy 95 KM.  Samochód został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 1964 roku. „La Gorde” – niebieski z białymi paskami – zyskał szacunek wśród entuzjastów sportów samochodowych. W tym samym roku wystartowały mistrzostwa rajdowe „Coupe Gordini”, które umocniły kult tego samochodu, udowadniając jego zalety imponującą listą osiągnięć. Renault 8 Gordini przyczyniło się do popularyzacji sportów samochodowych.

1965 – Renault 16

Renault 16 – 1965 Renault 16 zaoferowało klientom całe mnóstwo innowacji. Wyjątkowo komfortowe podczas długich podróży dzięki zawieszeniu o dużym skoku, zapewniało rodzinom również dużą przestrzeń bagażową. Poza architektoniczną awangardą jego dwubryłowego nadwozia – Renault 16 było pierwszym hatchbackiem z płaską podłogą – klienci doceniali również wysokiej klasy wyposażenie, takie jak elektryczne szyby z przodu, centralny zamek lub automatyczna skrzynia biegów. Nic dziwnego, że w 1965 roku model zajął pierwsze miejsce w rankingu Samochód Roku

Renault 5 – 1972 Renault 5 wszechstronne par excellence czuło się równie dobrze w mieście, jak i poza miastem. Ten nowoczesny pojazd ułatwił dostęp młodym ludziom do samochodów.

1972 – Renault 5

Często traktowany jako drugi samochód, był praktyczny i bezpieczny. Ten „supercar”, dostępny w różnych wersjach, we Francji i na świecie podbił serca wielu klientów.

1975 – Renault 30

Renault 30 – 1975 Renault 30 zostało zaprezentowane w 1975 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, a jego pokaz stał się prawdziwym wydarzeniem technologicznym. Był to pierwszy produkowany masowo samochód z napędem na przednie koła, wyposażony w silnik V6, wspomaganie kierownicy i piąte drzwi. Stawiał na bezpieczeństwo poprzez zastosowanie awangardowych rozwiązań: nadwozia zaprojektowanego specjalnie w celu ochrony pasażerów w najczęstszych przypadkach zderzeń, przednich i tylnych części karoserii skonstruowanych tak,

1975 – Renault 30

aby pochłaniały energię uderzenia poprzez stopniowe odkształcanie. Przedstawiony model Renault 30 TX ma wiele dodatkowych elementów wyposażenia: tapicerkę z weluru, kierownicę pokrytą skórą, centralny zamek obejmujący klapę bagażnika i klapkę wlewu paliwa, zdalne otwieranie drzwi, system Normalur z funkcjami ogranicznika prędkości i elektronicznego regulatora prędkości.
Renault 9 – 1981 Zaprezentowany na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1981 roku model R9 uzupełnił ofertę Renault w kluczowym segmencie samochodowego rynku europejskiego. Był skierowany do klientów poszukujących
samochodu rodzinnego, wszechstronnego, o umiarkowanych kosztach użytkowania. Renault 9 zainaugurowało prawdziwie globalną politykę produktową. Mimo że zostało zaprojektowane na rynek europejski, jego umiarkowane zużycie paliwa zapewniło mu jeszcze większą i międzynarodową karierę za sprawą drugiego kryzysu naftowego. R9 było produkowane we wszystkich regionach świata, w tym w Stanach Zjednoczonych, pod nazwą Renault Alliance. Renault 9 zostało wybrane Samochodem Roku 1982 przez jury złożone z 52 europejskich dziennikarzy.

1984 – Renault ESPACE 1

Espace – 1984 W 1984 roku Renault wprowadziło na rynek innowacyjny segment pojazdów: minivany. Była to całkowicie nowa koncepcja, zaprojektowana aby „żyć razem” i stała się symbolem samochodów służących do wypoczynku. Model Espace był modularny do perfekcji dzięki wyjmowanym i wymienialnym indywidualnym fotelom oraz umożliwiał prawdziwie wspólne podróżowanie. Wysoka pozycja kierowcy, płaska podłoga i duża przestronność wnętrza zapewniały całkiem nowy komfort jazdy. Dzięki Espace, Renault wyprzedziło w czasie marzenia klientów o podróży w komforcie. Wraz z sukcesem tej koncepcji, Renault wprowadziło ją następnie do innych swoich kompaktowych samochodów, takich jak Scénic i Twingo.

1992 – Renault TWINGO I

Twingo – 1992 W 1992 roku klienci zachwycili się sympatyczną „buźką” tego kompaktowego minivana, który przełamał standardy w projektowaniu samochodów. Modularność przesuwanego tylnego siedzenia zapewniała zwiększoną przestrzeń w kabinie. Twingo jest zabawne i praktyczne, a jednocześnie ujmujące i kolorowe. Koncepcja jest innowacyjna i prosta: jeden model, jeden silnik, jedna cena i wiele krzykliwych kolorów.

Scénic – 1996 Renault Scénic, pierwszy kompaktowy minivan w historii motoryzacji, został „zaadoptowany” przez rodziny natychmiast po jego wejściu na rynek w 1996 roku. Przez wiele lat był ulubionym pojazdem Francuzów, których uwiodła jego modularność, schowki i przyjemność z jazdy, którą zapewniał. Dzięki modelowi Scénic Renault zapoczątkowało nowy segment, który szybko zyskał sympatyków w całej Europie.

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?