e-Golf – serce i krwioobieg

Siódma generacja Golfa od samego początku była projektowana jako wersja z napędem elektrycznym. Dzięki nowej modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), na której opiera się konstrukcyjnie aktualny Golf, udało się uzyskać dużą elastyczność rozmieszczenia podzespołów. Bateria litowo-jonowa wbudowana została w stabilizującą ramę w podłodze samochodu (pod siedzeniami i tunelem środkowym) i nie zajmuje dużo miejsca. Podobnie jak układ napędowy, także bateria jest konstrukcją własną Volkswagena.

264 ogniwa dają 24,2 kWh.

Masa pustego e-Golfa wynosi 1510 kg (masa pustego pojazdu z kierowcą 68 kg, bagażem 7 kg, określona wg dyrektywy 92/21/EWG to 1585 kg), z tego 318 kg przypada na baterię litowo-jonową umieszczoną między przednią a tylną osią. Składa się ona z 264 ogniw, połączonych w 27 modułów ( z sześcioma i dwunastoma ogniwami). Napięcie nominalne wszystkich ogniw to 323 V, pojemność łączna baterii to 24,2 kWh brutto, z których część jest zachowana jako rezerwa techniczna, aby na przykład wykluczyć uszkodzenie w wyniku głębokiego rozładowania. W przedniej części baterii znajduje się sterownik zarządzania baterią (Battery Management Controller BMC), odpowiedzialny za funkcje bezpieczeństwa, diagnozy oraz monitoringu i regulujący gospodarkę cieplną w Battery Junction Controller (interfejs do zasilania elektrycznego silnika). W stanie spoczynku lub przy zderzeniu bateria automatycznie przełącza się w stan bez napięcia.

Elektronika mocy, czyli prąd stały na prąd zmienny.

Centralnym elementem układu napędowego jest elektronika mocy. Moduł jako człon łączący steruje przepływem energii wysokowoltowej między silnikiem elektrycznym a baterią litowo-jonową (w zależności od napięcia baterii między 250 a 430 V). Układ elektroniki mocy zmienia przy tym prąd stały (DC) baterii w prąd zmienny (AC) i połączony jest przewodem trakcyjnym z baterią, przewodem 3-fazowym z silnikiem, posiada także wtyk z przetwornicy do sieci 12V oraz złącze do wysokowoltowego rozdzielacza sieciowego.

Silnik elektryczny i 1-biegowa przekładnia

e-Golf napędzany jest silnikiem elektrycznym o  mocy 85 kW / 115 KM. Ten synchroniczny silnik o natychmiast po uruchomieniu rozwija maksymalny moment obrotowy, wynoszący aż 270 Nm. Rezultatem są doskonałe osiągi: na przyspieszenie do 60 km/h e-Golf potrzebuje 4,2 sekundy, po 10,4 sekundach osiąga 100 km/h. Zachwycające jest przy tym absolutnie bezpośrednie i niezwykle komfortowe zachowanie się podczas ruszania. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 140 km/h.

Silnik rozwijający prędkość obrotową do 12.000 obr./min oraz skonstruowana przez Volkswagena 1-biegowa przekładnia (EQ 270) z wbudowanym mechanizmem różnicowym i mechaniczną blokadą postojową tworzą kompaktowy moduł. Zespół silnik-przekładnia jest produkowany w niemieckich zakładach podzespołów Volkswagena w Kassel.

MODEL e-Golf 2017

W e-Golfie z roku modelowego 2017 Volkswagen zastosował nowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności zwiększonej z 24,2 kWh do 35,8 kWh.

Zgromadzona energia jest zamieniana w ruch jeszcze efektywniej niż w przypadku poprzedniego modelu. Silnik elektryczny rozwija teraz moc 100 kW, czyli o 15 kW większą niż starszy e-Golf. Wzrósł również maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego – z 270 Nm do 290 Nm. Volkswagen poprawił również osiągi e-Golfa z roku modelowego 2017. Czterodrzwiowe, bezemisyjne auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 9,6 s. Prędkość maksymalna auta wzrosła do 150 km/h.

MOTOMI Magazyn

Wpisów nie znaleziono

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?