e-Golf – po prostu elektryczny

Przyzwyczailiśmy się, że samochody elektryczne to modele o futurystycznej sylwetce, wyróżniające się na ulicach. Jednakże od ponad dwóch lat jest oferowany także kompaktowy model, który wygląda jak ikona tej klasy… jak Golf. Modelem tym jest e-Golf. Ponieważ reklamą Volkswagena jest „das Auto”, co możemy spolszczyć jako „po prostu samochód”, wersję e-Golf nazwiemy „po prostu elektryczny”.

Najlepiej sprzedawanym w Europie modelem elektrycznym jest Nissan Leaf i mówiąc o samochodach elektrycznych najczęściej to jego przywołujemy za przykład. Tymczasem w identycznej cenie jak Nissan, oferowany jest model o bardziej konwencjonalnej stylistyce – elektryczny Volkswagen Golf (Leaf II oferowany jest za 159 900 zł, e-Golf kosztuje 154 900 zł). To podobieństwo z tradycyjnym Golfem było możliwe dzięki pracom projektowym, które zaczęły się długo przed prezentacją modelu. Siódma generacja Golfa od samego początku była bowiem projektowana także jako wersja z napędem elektrycznym. Dzięki nowej modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), na której opiera się konstrukcyjnie aktualny Golf, udało się uzyskać dużą elastyczność rozmieszczenia podzespołów. Bateria litowo-jonowa wbudowana została w stabilizującą ramę w podłodze samochodu (pod siedzeniami i tunelem środkowym) i nie zajmuje dużo miejsca.

Stylistyczny wyróżnik

Pięciodrzwiowego e-Golfa można zatem rozpoznać jedynie po kilku szczegółach. Należą do nich m.in. czarna, zamknięta osłona chłodnicy oraz seryjne, niezwykle oszczędne diodowe reflektory. Przez osłonę chłodnicy i reflektory przebiega niebieski pas (linia e-Design) – kolejny znak rozpoznawczy nowego Golfa z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. W porównaniu ze światłami ksenonowymi, reflektory diodowe mimo niższego zużycia energii mają większą wydajność świetlną. Elementem typowym dla elektrycznych Volkswagenów jest  także charakterystyczny kształt diodowych świateł dziennych wbudowanych w zderzaku. Kontur świateł dziennych przechodzi pod dużym wlotem powietrza i nad przednim spojlerem w wąski, chromowany pas. Naturalnie Volkswagen ten ma odpowiedni emblemat (e-Golf) na przednich błotnikach, osłonie chłodnicy i pokrywie bagażnika oraz znaczek VW na niebieskim tle, które świadczą, że mamy do czynienia z autem nie emitującym spalin.

Diodowe światła tylne i aerodynamiczne obręcze kół.

Od tyłu e-Golfa można rozpoznać między innymi po braku końcówek rur wydechowych. Do seryjnego wyposażenia zewnętrznego należą również diodowe światła tylne oraz dopracowane pod względem aerodynamiki 16-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Astana z oponami  w rozmiarze 205, zoptymalizowanymi pod kątem oporów toczenia.

Wyposażenie wnętrza

We wnętrzu e-Golfa w oczy rzuca się charakterystyczny materiał tapicerki (siedzenia obszyte tkaniną Merlin e-grey; opcjonalnie skórą Vienna w kolorze Marrakesch, Shetland lub tytanowo-szarym) oraz bardzo bogate wyposażenie seryjne (m.in. system radiowo-nawigacyjny Discover Pro, automatyczna klimatyzacja, klimatyzacja postojowa, ogrzewana przednia szyba, kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą). Aplikacje w tablicy rozdzielczej po stronie kierowcy i w poszyciu drzwi wykonane są z materiału Iridium Matrix, natomiast konsolę środkową i tablicę rozdzielczą po stronie pasażera zdobią aplikacje Dark Magnesium. Podobnie jak na zewnątrz, także wnętrze zdobią niebieskie elementy, między innymi szwy ozdobne na kierownicy i gałce dźwigni selekcyjnej oraz obszycia dywaników. Dostępny jako opcja pakiet Ambient stanowi kolejne nawiązanie do świata elektrycznej mobilności Volkswagena. Obejmuje on diodowe lampki do czytania, błękitne oświetlenie przestrzeni wokół nóg, błękitne podświetlenie aplikacji dekoracyjnych oraz listwy w progach, również podświetlone niebieskim światłem.

Zagłębiając się w dane techniczne karoserii, można jednak jeszcze zauważyć pewne różnice z wersjami tradycyjnymi.

Aerodynamika i opory toczenia

Dzięki wprowadzeniu specyficznych rozwiązań, jak zmniejszenie ilości powietrza chłodzącego (żaluzja chłodnicy i częściowo zamknięta kratka osłony chłodnicy), nowa osłona podwozia, modyfikacje tyłu nadwozia ze spojlerem na pokrywie bagażnika i spojlerami w słupkach C oraz opracowanie nowych, aerodynamicznych obręczy kół (w znacznym stopniu zamknięte otwory w obręczy) udało się obniżyć opór aerodynamiczny w stosunku do seryjnego Golfa (1,6 TDI o mocy 77 kW: 0,686 m2) do 0,615 m2, czyli o 10 procent. Analogicznie wartość cw obniżyła się do 0,281.

Opory toczenia poprawione zostały o 10 procent.

Kolejny pozytywny wpływ na zużycie energii i zasięg miała optymalizacja opon (205/55 R16 91 Q). Dzięki zmniejszeniu współczynnika oporów toczenia z 7,2 promila (Golf BlueMotion) do 6,5 promila w e-Golfie (poprawa o 10 procent) zasięg wyraźnie wydłużył się.

Akustyka

Napędy elektryczne stanowią wyzwanie dla specjalistów od akustyki, ponieważ brak silnika spalinowego powoduje, że na pierwszy plan wychodzą inne odgłosy. Ponadto do prawie niesłyszalnego, lecz jednak bardzo specyficznego tła dźwiękowego układu napędowego przyłączają się odgłosy i drgania elektrycznych agregatów dodatkowych. I kolejną rzeczą są odgłosy wiatru i toczenia w pojazdach elektrycznych, które – podobnie jak w klasie wyższej samochodów – bez perfekcji w każdym detalu byłyby znacznie bardziej odczuwalne.

Cicho jak w klasie wyższej samochodów.

Z tego powodu Volkswagen zrealizował dla e-Golfa specjalną koncepcję akustyczną, która czyni to zero-emisyjne auto prawie bezgłośną limuzyną. Oto kilka przykładów: do łożyskowania agregatów wykorzystano łożyska wahliwe z dostrojonymi na nowo charakterystykami, które mimo dużego wzrostu momentu obrotowego silnika elektrycznego znacznie poprawiają akustykę przy przyspieszaniu. Ponadto dzięki budowie korpusu silnika udało się uzyskać ekstremalnie niską emisję dźwięku. Materiały we wnętrzu dają tak dobry komfort akustyczny, że pasażerowie podczas jazdy w e-Golfie mogą poczuć się jak w samochodzie klasy wyższej.

W osobnych materiałach zaprezentowano układ baterii elektrycznych, system napędu i „tankowanie” e-Golfa

MOTOMI Magazyn

Wpisów nie znaleziono

 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?