Test Subaru XV – crossover? SUV? Po prostu SUBARU

Za każdym razem gdy opisuję wersje crossover trafiam na ten sam dylemat… napęd na dwie osie. O ile bowiem wersje SUV powstały jako ucywilizowane samochody terenowe, które straciły część swych walorów jazdy w terenie na korzyść wykończenia i komfortu, o tyle modele crossover to zupełnie inna bajka.

W tym wypadku linia modelowa jest niczym innym tylko efektowną formą karoserii o charakterystycznym większym prześwicie, dużych kołach i wyższej pozycji jadących. Jest to więc jakby połączenie miejskiego minivana z zarysem sylwetki SUV-a. Doskonale ujęła to jedna z firm, nazywając swój model crossovera miejskim wojownikiem.

Jako osoba mieszkająca w terenie podgórskim, gdzie opady śniegu potrafią czasami uprzykrzyć życie stwierdzam jednak, że ta namiastka terenowego stylu SUVa jest fajna w mieście, ale naprawdę niewiele daje w trudnych chwilach. To jakbyśmy porównali Chevroleta Cruze startującego w WTCC z mającym ogromny silnik BMW M z salonu. Niby BMW M jest „sportowym  mocarzem o pięknej linii”, ale w realnych warunkach wyścigu pozostanie tylko… „sportowym  mocarzem o pięknej linii”.

Tak więc, mimo iż mam świadomość, że napęd na wszystkie koła dla większości nabywców jest zbędny, ja osobiście lubię aby samochód o „terenowym obliczu” podołał w terenie, gdzie będzie ślisko, gorsza przyczepność i delikatnie pod górę. Niestety tylko niektóre firmy decydują się na model crossover z napędem na wszystkie koła.

Jest jednak wyjątek którego wszystkie modele crossover są z takim napędem. To SUBARU XV

Nadwozie – po prostu crossover, ale z DNA SUVa

Jak wspomniałem wcześniej samochody crossovera mają charakterystyczną karoserię o większym prześwicie, duże koła i wysoką pozycję pasażerów. Nie inaczej jest w przypadku SUBARU XV. Jego długość to 4465mm, szerokość 1800mm, wysokość 1615 mm, rozstaw osi wynosi 2665 mm, a prześwit to 221 mm (prekursor stylu i najlepiej sprzedający się crossover – Nissan Qashqai- ma odpowiednio dł/szer/wys: 4394/1806/1590 mm,  rozstaw osi to 2646 mm, a prześwit –  180 mm). Jeżeli dodamy, że SUBARU XV jest oferowany na kołach 225/55R18, to model jawi się nam jako prawdziwy miejski wojownik. Jednakże w SUBARU XV przeważają cechy SUVa, a można nawet powiedzieć, że SUBARU XV to mały SUV, który nie poddał się ogólnej tendencji przemiany w crossovera-miejskiego wojownika i jest wszechstronnym wojownikiem.

Jak zapewne miłośnicy marki SUBARU odkryją, prezentowany samochód XV, oprócz diametralnej poprawy urody karoserii,  nieznacznie urósł (poprzedni model miał długość 4450 mm, szerokość 1780mm, wysokość 1570 mm i rozstaw osi 2635mm). Te zmiany są efektem zastosowania w aktualnym (całkowicie NOWYM!!!) modelu XV, zmienionej, innowacyjnej platformy podłogowej: SUBARU GLOBAL PLATFORM (SGP).

Nowa platforma, na bazie której będą powstawały kolejne generacje samochodów Subaru, poprzez swoją konstrukcję zapewnia jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa pasywnego, a jednocześnie umożliwia bardziej precyzyjne i komfortowe prowadzenie samochodu. Jest to przyszłość marki Subaru, zapewniająca jeszcze więcej radości z jazdy i spokoju podczas podróżowania, dla kierowcy i pasażerów.

Podstawowe cechy platform SGP to 

  • Więcej radości z jazdy

Szybsza reakcja pojazdu na polecenia kierowcy pozwala prowadzić go precyzyjniej, zwiększając jednocześnie potencjał unikania przeszkód. W rezultacie samochód jest bezpieczniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu, także podczas długich podróży. Mimo dużego prześwitu SUBARU XV pokonuje zakręty jak zwykły samochód osobowy.

  • Komfort podróży

Radykalne zwiększenie sztywności nadwozia oraz konsekwentna modyfikacja całego zawieszenia, pozwoliły na skuteczne tłumienie drgań pochodzących od nawierzchni i „ukrycie” jej nierówności. Efektem jest bardziej komfortowa jazda i mniejsze zmęczenie podczas długich podróży.

  • Wygodna podróż

Ograniczenie nieprzyjemnych drgań i hałasu poprawiło komfort pasażerów podczas jazdy. Ulepszone zawieszenie i duża sztywność nadwozia przekładają się na wygodną podróż.

Napęd SUBARU – ideał AWD

Jednakże to co wyróżnia ten model spośród konkurencji to nie sylwetka, bo przecież uroda samochodu do kwestia gustu, ale technologie SUBARU, traktujące ten model analogicznie jak typowy model SUV – Forester, czy ekskluzywne kombi QUTBACK.

Technologie Subaru wyróżniają japońską markę i zapewniają szczególne odczucia podczas prowadzenia, których doświadczymy wyłącznie w tych samochodach. Technologie te pozwalają pojazdom Subaru zapewnić najwyższe standardy, jeśli chodzi o osiągi, komfort, bezpieczeństwo i niezawodność, dostarczając jednocześnie wszystkim pasażerom uczucie radości z jazdy i spokoju.

Ich najważniejsze składowe to:

  • Stały napęd wszystkich kół – SYMMETRICAL ALL-WHEEL DRIVE

System ten w wymagających warunkach drogowych, równo rozdziela moment napędowy na wszystkie koła i zapewnia panowanie nad samochodem, podczas gdy inne pojazdy mogą mieć problemy. Zalety S AWD widoczne są natychmiast – lepsza kontrola podczas jazdy w zakręcie, lepsza trakcja na śliskich nawierzchniach, lepsze przyspieszenia. S-AWD sprawia, że prowadzenie samochodu okazuje się łatwiejsze, bezpieczniejsze i przyjemniejsze.

  • Bezstopniowa skrzynia LINEARTRONIC + aktywny podział momentu napędowego

Skrzynia ta zdecydowanie poprawia ekonomię jazdy, utrzymując silnik w jego najbardziej ekonomicznym zakresie obrotów, a jednocześnie zachowuje energię kinetyczną samochodu, często traconą podczas tradycyjnej zmiany biegów. Ze skrzynią Lineartronic zgodnie współpracuje napęd wszystkich kół z aktywnym podziałem momentu obrotowego (Active Torque Split AWD), który w normalnych warunkach przekazuje 60% momentu napędowego na przednie kola i 40% momentu na tylne koła. Gdy warunki jazdy stają się trudne, w czasie rzeczywistym następuje zarówno dostosowanie podziału momentu napędowego, jak i zmiana przełożenia w skrzyni biegów. W rezultacie poprawie ulega stabilność samochodu, bezpieczeństwo jazdy, a kierowca odczuwa to jako żywe i sprawne prowadzenie auta.

  • Silnik SUBARU BOXER

Poziomy – przeciwsobny układ silnika typu bokser polega na rozłożeniu każdej pary cylindrów i tłoków o 180° względem siebie. Subaru wykorzystuje ten układ w silnikach SUBARU BOXER od ponad 50 lat, ze względu na wiele zalet w porównaniu z silnikami innych typów. Dzięki temu samochody Subaru cechują się szczególną trwałością i niezawodnością.

Tyle szczegółów technicznych, teraz wrażenia z użytkowania…

Samochody SUBARU przeszły w ciągu ostatnich lat ogromna metamorfozę. Z modeli, które były jedynie fantastycznym rozwiązaniem technologicznym napędu, opakowanym w schludną, ale niezbyt efektowną karoserię, zmieniły się w wersje zachwycające nie tylko technologią napędu, ale także zagospodarowaniem i wykończeniem wnętrza.

Otwieram zatem drzwi i… mamy styl, wykończenie wnętrza i wyposażenie na najwyższym poziomie.

  • Pierwsze co zauważamy to czarna skórzana tapicerka foteli, deski rozdzielczej i boczków drzwi z efektownymi czerwonymi przeszyciami.
  • Drugie co zauważymy to sportowe wyprofilowanie foteli z bokami przytrzymującymi sylwetkę kierowcy. Ponieważ test odbywał się w czasie temperatur ujemnych wart podkreślenia jest także fakt ogrzewanie foteli (włączniki na konsoli środkowej) i wieńca kierownicy (przycisk z prawej strony koła kierownicy).
  • Trzecie zaś, co zwraca naszą uwagę to zupełnie nowy zarys deski rozdzielczej i systemy infotainmemt.

Zarys deski rozdzielczej przywodzi na myśl stylizacje włoskie, czy francuskie. W SUBARU XV mamy bowiem lekkość stylistyczną i urok jakiego nie było wcześniej w SUBARU i do tej pory nie ma w samochodach japońskich.

Uwagę zwraca też system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji. Dostępny 8-calowy ekran dotykowy zapewnia intuicyjną obsługę nawigacji i funkcji audio, natomiast zaprojektowany od nowa wyświetlacz wielofunkcyjny dostarcza kierowcy najważniejsze informacje o parametrach pracy samochodu. Dodatkowo w modelu zastosowano:

  • SUBARU STARLINK, który zapewnia dostęp do radia internetowego, aplikacji rozrywkowych i wielu innych. Obsługuje się go poprzez ekran dotykowy lub komendy głosowe.
  • WYŚWIETLACZ MIĘDZY ZEGARAMI, który informacje istotne podczas jazdy pokazuje w zasięgu wzroku kierowcy. Znajdujący się między zegarami kolorowy wyświetlacz LCD o przekątnej 4,2″ można dostosować tak, by pokazywał wybrane informacje dokładnie na wprost kierowcy, nie rozpraszając go podczas jazdy.
  • PLIKACJE APPLE ORAZ ANDROID Funkcje Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają użycie najpopularniejszych aplikacji. Zdolność rozpoznawania głosu pozwala na ich wykorzystanie bez użycia rąk, zwiększając bezpieczeństwo jazdy i ograniczając rozpraszanie uwagi kierowcy podczas prowadzenia.

Po zapoznaniu się z wszystkimi innowacjami w zakresie Infotainment i po sparowaniu swego telefonu z systemem Bluetooth w samochodzie, naciskam pedał hamulca i przycisk uruchomiania silnika, przełączam dźwignię zmiany biegów w pozycję Drive i ruszam na trasę.

Trzeba przyznać, że rozplanowanie wszystkich nastaw jest bardzo intuicyjne i po przejeździe 500 metrów byłem w stanie dokładnie poznać przyciski sterowania na kierownicy i ich wskazania. Szczególnie fajny jest przycisk Info z lewej strony, który umożliwia przełączanie wielofunkcyjnego wyświetlacza. Wielofunkcyjny wyświetlacz LCD o przekątnej 6,3″ umieszczono wygodnie, nad tablicą przyrządów i dostarcza on kierowcy i pasażerom wielu istotnych informacji. Nawigacja łączy się z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, przedstawiając na nim informacje o kolejnych etapach podróży podczas zbliżania się do skrzyżowań bądź zakrętów. Ponadto możemy podejrzeć parametry pracy silnika jak np. temperatura płynu i oleju, czy chwilowe zużycie paliwa (z opcją wyznaczającą średnie zużycie).

W czasie kilkudniowej przygody z SUBARU XV miałem też okazję sprawdzić pojazd w warunkach innych niż strefa dla „miejskiego wojownika”. Wprawdzie w czasie testu nie było śniegu i oblodzonych dróg, ale na bocznych drogach udało mi się znaleźć gorsze nawierzchnie i… z zadowoleniem stwierdzam, ze jest to prawdziwy SUBARU. Nie mamy tutaj namiastki samochodu uniwersalnego zwanego crossoverem, ale faktycznie model ma wszystkie atuty dużego SUVa. Do takich atutów możemy zaliczyć na przykład system zjazdu z góry (będący częścią systemu X MODE), który po naciśnięciu przycisku przejmuje sterowanie prędkością obrotową silnika i przyhamowywaniem kół.

Jeżeli chodzi o silnik w samochodzie tego typu, to jestem zwolennikiem jednostek wysokoprężnych. Mają one wyższy moment obrotowy, co ze względu na wielkość powierzchni czołowej (opór powietrza) i opory toczenia ma dość duże znaczenie. W testowym modelu był jednak silnik benzynowy 2,0 156 KM ( w ofercie będzie też wkrótce benzynowy 1,6 115 KM), który niestety nie daje takich wrażeń jakie oczekiwać można od diesla, czy jakie chwaliłem choćby w modelu Levorg. Powodem jest zastosowanie silnika wolnossącego, a nie

turbodoładowanego jak w Levorgu. Efektem tego nie jest jednak ograniczenie prędkości maksymalnej i przyspieszenia, gdyż wartości 194 km/h i 10,4 sek, są dla modelu o takim charakterze jak SUBARU XV zupełnie wystarczające. Gorzej jest z momentem obrotowym, który nie jest stały w dużym zakresie prędkości obrotowej (przykładowo w Levorg 1,6 170 KM ma 250 Nm w zakresie 1800-4800 obr/min), ale wynosi „tylko” 196 Nm przy 4000 obr/min. Teoretycznie taki moment jest zupełnie wystarczający, ale… skrzynia biegów CVT nie pracuje już tak nienagannie równo i cicho jak przy stałym momencie w dużym zakresie prędkości. Jest to wprawdzie nadal skrzynia biegów pracująca o niebo lepiej niż przekładnia w Toyotach, ale nie jest tak komfortowa jak w innych SUBARU.

Drugim mankamentem jest też zużycie paliwa. W mieście w okresie testu i krótkich przejazdów nienagrzanym pojazdem (grudzień był wprawdzie bez śniegu, ale z niskimi temperaturami), zużycie wyniosło ok 11 l/100 km. Sprawdzałem dodatkowo przy nagrzanym silniku czy możliwe jest uzyskanie spalania w mieście wg norm jakie uwzględniono w katalogu (zużycie 8,7 l/100 km) i udało mi się uzyskać najmniej 9,7 l/100 km. Trochę lepiej jest na trasie gdyż możliwe jest uzyskanie spalania poniżej 7 l/100 km (wg katalogu 5,8 l/100 km), ale… musimy jechać bez gwałtownego dodawania gazu i czekać aż skrzynia samoistnie dobierze przełożenie. Jeżeli zaczniemy naciskać gaz, wzrośnie hałas spowodowany przyrostem obrotów silnika zanim nastąpi przyspieszenia, a dodatkowo nastąpi wzrost spalania.

Dla kogo wersja 2,0?

Z pewnością nie jest to wersja dla osób lubiących dynamikę i energiczną jazdę. Jest to raczej model dla ceniących spokojne przemieszczanie się i komfort. Pojazd jest bowiem faktycznie doskonale wyciszony, a układ napędowy nie przenosi do wnętrza żadnych wibracji. Oczywiście gdy potrzeba, to zespół napędowy zapewnia efektowne przyspieszenia, ale… jazda stale z dynamicznym naciskaniem pedału gazu jest męcząca ze względu na hałas i zużycie paliwa. Poza tym to prawdziwy miejski wojownik, któremu nie straszne –w przeciwieństwie do wielu konkurentów – pozamiejskie szlaki.

Podsumowując: nowy SUBARU XV (ceny od 26 500 Euro) to model do codziennych jazd w mieście, przejażdżek pozamiejskich i wypraw na stoki narciarskie, czy w gorsze tereny. To model który nie można porównać z żadnym crossoverem.  Nie jest to jednak wersja dla „młodych gniewnych” szukających ujścia swej „ułańskiej fantazji”. Dla nich proponowałbym model Levorg (cena od 28 500 Euro, ale prześwit tylko 150 mm), lub Forestera (cena wersji diesel automat od 30 000 Euro).

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?