Samochodem za granicą, przepisy ruchu drogowego czyli co kraj to obyczaj

Co dziesiąty kierowca w Polsce pokonuje więcej niż 50 000 kilometrów rocznie – wynika z raportu Santander Consumer Banku. Jednak zdecydowana większość w ciągu dwunastu miesięcy przejeżdża do 20 000 km. Wielu zmotoryzowanych zapomina o tym, że poza Polską obowiązują często inne przepisy ruchu drogowego. Oto zatem kilka różnic, które musisz znać zanim wybierzesz się w daleką wyprawę samochodem.

Krajowe vs międzynarodowe prawo jazdy
Posiadacz krajowego prawa jazdy (np. polskiego) może prowadzić samochód we wszystkich państwach Unii Europejskiej oraz m.in. w Islandii, Norwegii, Turcji, Maroku, USA czy na Ukrainie. Międzynarodowe prawo jazdy bezwzględnie obowiązuje m.in. w Brazylii, Tajlandii, Meksyku, czy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Kierujący pojazdem zobligowany jest także do przestrzegania miejscowych przepisów. To oznacza, że przed wyjazdem w zagraniczną podróż należy zapoznać się z najważniejszymi zasadami drogowymi obowiązującymi w kraju docelowym oraz w państwach, przez które przejeżdżamy.

Obowiązkowe wyposażenie
Podstawowe wyposażenie samochodu poruszającego się po europejskich drogach określa przyjęta ponad pół wieku temu „Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym”. Zgodnie z jej zapisami, podczas podróży własnym autem za granicę wystarczy na pokładzie samochodu mieć tylko te elementy, których wymaga prawo krajowe, w którym pojazd został zarejestrowany.

Dla własnego bezpieczeństwa warto jednak wziąć to, co nie jest konieczne, a może okazać się bezcenne (jak choćby apteczkę, zapasowe bezpieczniki i żarówki). Pamiętajmy również o tym, że kamizelka odblaskowa nie jest traktowana jako część wyposażenia samochodu, a jej posiadanie jest obowiązkowe na terenie kraju, który tego wymaga.

W wielu państwach trzeba również prowadzić samochód z włączonymi światłami do jazdy dziennej lub światłami mijania przez całą dobę, a w okresie zimowym w niektórych krajach obowiązkiem jest jazda na oponach zimowych. Dzięki konwencji wiedeńskiej możemy mieć pewność, że w przypadku kontroli drogowej nie zostaniemy ukarani mandatem za brak któregoś elementu wyposażenia, które w  Polsce nie jest wymagane. Jednak ulga ta nie uwzględnia sytuacji, w których okażę się, iż brak tego elementu przyczynił się do spowodowania wypadku lub kolizji na drodze.

Niezbędne dokumenty i ubezpieczenia
Przed podróżą samochodem niezbędne jest zabranie ze sobą dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia wykupu polisy OC. W krajach pozaunijnych również trzeba mieć tzw. zieloną kartę, czyli międzynarodowy certyfikat ubezpieczeniowy. Przed wyjazdem warto dodatkowo się zabezpieczyć – np. wykupić AC oraz NNW lub pakiet z ubezpieczeniem assistance za granicą.

Jeśli chcemy czuć się w podróży bezpieczniej, możemy sprawdzić oferty dostępnych na rynku produktów finansowych przeznaczonych dla kierowców, które w standardzie posiadają m.in. car assistance z dostępnym całodobowo centrum alarmowym oraz serwisem informacyjnym (ten rodzaj ochrony często dodaje się do kart kredytowych).

Ograniczenia prędkości
Wiele regulacji odnośnie dozwolonej prędkości waha się w dość dużym zakresie zależnie od kraju. Największe różnice dotyczą obszaru niezabudowanego, dróg ekspresowych oraz autostrad, podczas gdy dozwolona prędkość w miastach i miejscowościach to z reguły 50 km/h.

Poza terenem zabudowanym najczęściej nie należy przekraczać 90 km/h, choć w niektórych krajach ograniczenia się nieznacznie różnią. Np. w Austrii można jechać do 100 km/h, w Liechtensteinie do 80 km/h, a na Litwie do 70 km/h (obowiązuje to kierowców posiadających prawo jazdy krócej niż dwa lata).

Największe różnice dotyczą dróg ekspresowych i autostrad. Rekordzistami pod względem maksymalnej prędkości są Polska i Bułgaria, gdzie na autostradach można pędzić aż 140 km/h. W Niemczech natomiast wciąż istnieją odcinki autostrad, na których prędkość nie jest ograniczona, a jedynie zalecana (maksymalnie do 130 km/h).

Na drugim biegunie autostradowych prędkości plasują się natomiast kraje takie jak Malta, Finlandia czy Łotwa, gdzie najszybciej pojechać można 80 km/h. W Norwegii dozwolona prędkość nie przekracza 100 km/h, zaś w Wielkiej Brytanii 112 km/h. We Francji z kolei szybkość jazdy zależy od warunków atmosferycznych: w deszczowe dni należy jechać maksymalnie do 100 km/h, a przy widoczności do 50 metrów trzeba zwolnić do 50 km/h.

Podobne przepisy obowiązują w Estonii – tam prędkość jazdy zależy od pory roku. Przykładowo latem na autostradzie można pędzić do 110 km/h, natomiast w pozostałej części roku nie należy przekraczać 90 km/h.

Limit alkoholu
Nie wszędzie obowiązuje całkowity zakaz prowadzeniu pojazdu po alkoholu. Limit dozwolonego poziomu zależnie od państwa waha się od 0,0 promila do nawet 0,8 promila. Za kierownicę nie wolno siadać nawet ze śladową ilością alkoholu we krwi m.in. w Czechach, Bułgarii oraz na Słowacji.

W Polsce mandatu możemy spodziewać się od poziomu 0,2 promila i jest to górna granica obowiązująca w większości państw europejskich – w tym w Szwecji, Norwegii, Gruzji czy Finlandii. Najbardziej liberalnie wypadają Szkoci (limit wynosi 0,5 promila) oraz Brytyjczycy i Maltańczycy – w tych krajach prowadząc auto można mieć aż do 0,8 promila alkoholu we krwi.

Ruch lewostronny
Ruch lewostronny obowiązuje w Wielkiej Brytanii, Irlandii, na Malcie oraz na Cyprze. Poza Europą lewą stroną jeździmy także m.in. w Kenii, Tanzanii, Zambii, Zimbabwe oraz na Mauritusie.

Ciekawostki
Pamiętajmy, że w Niemczech znaki ograniczeń prędkości są odwoływane przez specjalne symbole „końca zakazu”. Z kolei w Austrii i w paru innych krajach nie jest dozwolone przewożenie nart w kabinie samochodu, bez odpowiedniego zabezpieczenia (najlepiej wozić na dachu – w boksie lub w specjalnych uchwytach).

Warto również wiedzieć, że popularne u nas wideorejestratory, które bywają pomocne przy wyjaśnianiu zdarzeń drogowych, są w wielu krajach zakazane lub ich używanie ogranicza się do użytku własnego. Publikacja nagrań w sieci jest prawnie zabroniona m.in. w Austrii, Szwajcarii, Norwegii, Słowacji, Belgii czy w Portugalii.

inf Santander Consumer Bank, wydawca TurboKARTY
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?