W Polsce sprzedaż nowych modeli napędzają firmy i… reeksport

Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował dane odnośnie sprzedaży samochodów w Polsce w październiku. Jak wykazano w raporcie ponad 10% samochodów kupowanych w Polsce jest reeksportowanych. Ciekawe jaką minę mają teraz „fachowcy” twierdzące, że w Polsce samochody są droższe niż na Zachodzie

W październiku w Polsce zostało zarejestrowanych 40 539 nowych samochodów osobowych. To wynik o 9,23 proc. większy niż we wrześniu br. oraz o 25,68 proc. lepszy w zestawieniu z październikiem 2016 r. Biorąc pod uwagę liczbę nowych rejestracji był to najlepszy październik w XXI wieku. Na tak dobry wynik dodatkowo mógł mieć wpływ fakt, że w miesiącu tym mieliśmy o jeden dzień roboczy więcej niż w październiku roku minionego. W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 396 063 nowe samochody osobowe, o 18,13 proc. (60 783 sztuki) więcej w porównaniu z takim samym okresem roku 2016.

Polski rynek nowych samochodów osobowych nadal nakręcają głównie dwa czynniki. Pierwszym z nich jest reeksport, którego wielkość, według szacunków Instytutu Samar, od stycznia do października tego roku wyniosła 43 994 sztuki. Wartość ta odpowiada aż 11,11 proc. całego rynku aut osobowych. Drugi czynnik stanowią zakupy dokonywane przez klientów instytucjonalnych. Dziesiąty miesiąc roku był pod tym względem rekordowy.  Udział firm w rejestracjach samochodów osobowych wyniósł aż 73,8 proc. To był najwyższy udział miesięczny firm w całej notowanej historii rejestracji samochodów osobowych w Polsce. W październiku firmy kupiły w naszym kraju o prawie 31 proc. więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej, a do końca października 2017 roku zakupy firmowe wzrosły rok do roku o prawie 21,7 proc. Klienci indywidualni, którzy od dłuższego czasu stanowią mniejszość wśród gości autosalonów, nadal kupują głównie samochody używane.

W październiku 2017 roku na pierwszym miejscu w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych pozostawała Skoda. Polacy kupili i zarejestrowali 5 863 auta tej marki. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen z 4 088 zarejestrowanymi samochodami. Niemiecki producent wyprzedził w rankingu Toyotę (3 610 sztuk). Tuż za podium był Opel, który zarejestrował 2 956 sztuk, a na piątej pozycji pojawił się Ford (2 423 sztuki). Pierwszą szóstkę najpopularniejszych w październiku aut zamyka Renault z 2 293 zarejestrowanymi autami. To ostatnia w zestawieniu firma, która w dziesiątym miesiącu roku przekroczyła poziom dwóch tysięcy rejestracji.

W zestawieniu liczonym narastająco od początku roku do końca października zwycięstwo przypadło w udziale Skodzie (51 154 auta), a czeska marka śmiało zmierza po kolejne z rzędu całoroczne zwycięstwo w rankingu rejestracji aut osobowych. Następne miejsca na podium po dziesięciu miesiącach zajęły: Toyota (41 513 sztuk), tuż przed coraz szybciej goniącym ją Volkswagenem (39 677). Ranking pierwszej dziesiątki zestawienia uzupełniły: Opel, Ford, Renault, Kia, Dacia, Hyundai oraz – jedyny w tym zestawieniu reprezentant segmentu premium – Mercedes. Najpopularniejszym modelem na rynku w okresie od stycznia do październik była Skoda Octavia (15 803 sztuki), przed Skodą Fabią (15 372 sztuki) oraz Oplem Astrą (13 049).  Klienci indywidualni w ciągu 10. miesięcy tego roku najczęściej wybierali Astrę (4 931 sztuk), a firmy – Octavię (12 897 aut).

W dobrej formie jest także rynek samochodów klasy premium. W październiku 2017 roku klienci kupili i zarejestrowali w naszym kraju 5 395 aut z wyższej półki. To wynik o 11,15 proc. większy niż we wrześniu tego roku oraz o 22,20 proc. wyższy w zestawieniu z październikiem roku 2016. Do końca października 2017 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 50 206 aut klasy premium, a wzrost r/r wyniósł 23,49 proc. Liderem segmentu było w październiku Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował 1 340 samochodów. Drugą pozycję w 10. miesiącu roku zajął Mercedes. Koncern ze Stuttgartu może się pochwalić 1 267 rejestracjami. Na trzecim miejscu w zestawieniu miesięcznym było BMW (1 238 sztuk). Tuż za podium znalazło się Volvo z 630 rejestracjami.

Od stycznia do października 2017 roku pierwszą pozycję w segmencie aut klasy premium utrzymało BMW; marka zarejestrowała w tym okresie 12 070 samochodów. Na drugim miejscu (lub pierwszym, jeśli uwzględnilibyśmy osobowe wersje vanów: Citana, Vito, V, Marco Polo oraz Sprintera), znalazł się Mercedes z 11 670 autami. Brąz przypadł w udziale Audi (10 625 sztuk), a na czwartej pozycji było Volvo z 7 622 samochodami. Wiodących graczy na rynku cały czas goni Lexus, choć wynik w porównaniu z czwartym w zestawieniu Volvo jest o ponad połowę mniejszy (3 204 sztuki).

W okresie od stycznia do października najpopularniejszym modelem w segmencie premium pozostawało Volvo XC60. Ten SUV cieszył się największym powodzeniem zarówno wśród firm (3 723 sztuki), jak i klientów indywidualnych (637 sztuk). Widać zarazem, że to głównie na XC60 Volvo opiera swoją sprzedaż. Udział tego modelu w strukturze rejestracji szwedzkiej marki w naszym kraju wynosił aż 57,2 proc. Warto dodać, że wiceliderem sprzedaży na firmy było BMW serii 5 (2 305 sztuk), a drugie miejsce wśród klientów indywidualnych zajmował na koniec października Mercedes GLC/GLC Coupe (337 aut).

IBRM Samar, podtrzymuje swoją wcześniejszą prognozę dotyczą liczby rejestracji nowych samochodów osobowych. Zakłada ona, że na krajowy rynek trafi w tym roku 490 tysięcy sztuk. Warto przypomnieć, że rok 2016 zamknął się wynikiem 416 225 zarejestrowanych aut. Tegoroczny rezultat będzie natomiast po raz pierwszy większy od wyniku zanotowanego w roku 2 000, gdy w Polsce sprzedało się ponad 468 tysięcy aut.

inf/schematy IBRM Samar
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?