Lexus LS – własności jezdne

Dziś, bardziej niż kiedykolwiek dotąd, kierowcy luksusowych limuzyn oczekują znacznie lepszych własności jezdnych z lepszym trzymaniem się drogi, pełniejszą kontrolą nad zachowaniem samochodu oraz wyższych osiągów, lecz bez jakiegokolwiek uszczerbku dla komfortu podróżowania. To jedno z najtrudniejszych zadań dla konstruktorów współczesnych samochodów, a mimo to, nowa platforma podwoziowa Lexus GA-L z łatwością radzi sobie z tym wyzwaniem.

Platforma GA-L jest najsztywniejsza w całej historii konstrukcji Lexusa, co stwarza możliwości daleko idącej poprawy własności jezdnych z lepszym trzymaniem się drogi, komfortu jazdy oraz wyciszenia kabiny pasażerskiej. Rozstaw osi mierzy 3125 mm i jest o 35 mm większy, niż w przypadku ustępującego modelu LS w wersji z przedłużonym rozstawem osi. Większa szerokość i niższa sylwetka nowego LS pozwoliła na bardziej optymalne umieszczenie środka ciężkości samochodu i korzystniejsze rozłożenie mas.

Ważnym rozwiązaniem zapewniającym zachowanie niebywałej równowagi pomiędzy doskonałym komfortem jazdy i pewnym trzymaniem się nawierzchni jest zastosowanie zintegrowanego systemu zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM, Vehicle Dynamics Integrated Management). Wprowadzony po raz pierwszy w 2005 roku system czuwa nad wszelkimi aspektami zachowania samochodu na drodze. System ten łączy i koordynuje wzajemne współdziałanie wszystkich układów i systemów bezpieczeństwa czynnego dostępnych w samochodzie, a więc ABS, układu kontroli trakcji (TRAC/TRC), układu kontroli stabilności toru jazdy (VSC), elektrycznego układu wspomagania kierownicy (EPS), układu zmiennego przełożenia przekładni kierowniczej (VGRS) i w ten sposób czuwa nad ruchem pojazdu w kierunku wzdłużnym, poprzecznym i pionowym, a także nad uślizgiem samochodu, przechyłami, czy kołysaniem nadwozia.

Zupełnie nowa architektura pojazdu zbudowana na platformie GA-L, która decyduje o obliczu nowego LS, jest efektem zupełnie nowego podejścia do kwestii projektowania całej konstrukcji samochodu, a także doboru materiałów i programowania obciążeń. Zrezygnowano z wykorzystania istniejącej platformy podwoziowej i szukania sposobów jej modyfikacji w sposób umożliwiający dopasowanie do kształtu nowego LS, oraz sposobów jej usztywnienia, aby odpowiadała wymogom nowego układu jezdnego. Zamiast tego, konstruktorzy Lexusa zdecydowali się rozpocząć pracę praktycznie od zera – a raczej od czystego ekranu CAD – i w ten sposób przystąpić do tworzenia nowych form i rozwiązań.

Przykłady tej strategii łatwo zauważyć po podniesieniu maski silnika, gdzie powyżej każdego z kół widać nowe kolumny zawieszenia, odlewane ze stopu aluminium i podtrzymujące górne mocowania sprężyn oraz punkty mocowane elementów zawieszenia. Ponieważ zespawanie ze sobą elementów aluminiowych i części z blachy stalowej nie jest możliwe metodami konwencjonalnymi, mocowanie aluminiowego odlewu kolumny zawieszenia do stalowych blach nadwozia odbywa się za pomocą nitów samoprzebijających oraz specjalnych klejów o bardzo wysokiej wytrzymałości. Podobną technologię zastosowano, aby zamocować do nadwozia aluminiowe kolumny tylnego zawieszenia tuż za tylnymi fotelami. W porównaniu z konstrukcjami o porównywalnych parametrach, wspomniana technologia pozwala obniżyć masę zespołu mocowania zawieszenia z przodu o 42 procent. Natomiast aluminiowa konstrukcja z tyłu jest lżejsza aż o 50 procent przy 1,5-krotnie wyższej sztywności.

Projektując konstrukcję najnowszego Lexusa LS, w szczególnie istotnych i wrażliwych miejscach szeroko zastosowano ultralekkie materiały, jak np. profile stalowe tłoczone na gorąco z blach o znacząco podwyższonej wytrzymałości, czy inne specjalne stopy stali o wytrzymałości od 590 aż do 1180 MPa. Szeroko wykorzystano także stopy aluminium. W rzeczywistości w przypadku nowego Lexusa LS zawartość różnych stali o podwyższonej wytrzymałości pod względem masy wynosi prawie 30 procent, co jest wskaźnikiem ponad dwukrotnie wyższym niż w przypadku modelu LS poprzedniej generacji (14,1%). Nowo opracowana, niezwykle sztywna platforma GA-L oraz silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem zapewniają dużo wyższą dynamikę jazdy, co z pewnością zostanie docenione przez kierowców.

Połączenie specjalnych spoiw oraz zastosowanie spawania laserowego LSW (Laser Screw Welding), własnej nowatorskiej technologii opracowanej przez japońskiego producenta, z powodzeniem sprawdzonej w innych nowych modelach marki Lexus, gwarantuje większą wytrzymałość połączeń elementów nadwozia i zapewnia nowemu LS wyjątkowo wysoką sztywność i solidność konstrukcji.

Jednym z zabiegów, mających fundamentalne znaczenie dla własności jezdnych, było obniżenie w nowej platformie podwoziowej środka ciężkości pojazdu poprzez przesunięcie większości masy, w tym silnika oraz osób we wnętrzu, w położenia bardziej centralne i usytuowane niżej względem podwozia. Specjalne profile wzmacniające w przedziale silnika, sztywna konstrukcja aluminiowych kolumn zawieszenia z przodu oraz wiele innych zabiegów pozwoliło dodatkowo zwiększyć sztywność i wytrzymałość podwozia w najważniejszych jego punktach.

Kolejne generacje modeli LS zawsze były punktem odniesienia dla innych samochodów pod względem parametrów pracy zawieszenia. Jednak nawet w tym aspekcie konstruktorzy Lexusa dostrzegli możliwość dokonania dalszych ulepszeń. Na przykład zaprojektowane całkowicie od nowa przednie zawieszenie wielowahaczowe wykorzystuje podwójne przeguby kulowe zarówno w górnych, jak i dolnych wahaczach. Tym samym zapewnia możliwość jeszcze precyzyjniejszej kontroli najmniejszych nawet ruchów zawieszenia, pochodzących od obrotów kierownicy, bądź spowodowanych nierównościami nawierzchni. Ten oryginalny układ z podwójnymi przegubami kulowymi przyczynia się również do optymalizacji geometrii zawieszenia, co z kolei zapewnia poprawę sterowności, lepsze prowadzenie kół i uzyskanie precyzyjniejszych reakcji układu kierowniczego na ruchy kierownicy. Szerokie zastosowanie elementów aluminiowych w konstrukcji zawieszenia umożliwiło zmniejszenie masy nieresorowanej, a także wpłynęło na poprawę sterowności i zwiększenie komfortu jazdy.

Podobnie jak poprzednia generacja LS, nowy Lexus LS jest dostępny z zawieszeniem pneumatycznym, które już i tak wysoki komfort podróżowania podnosi na zupełnie inny poziom wyrafinowania. Nowa wersja zawieszenia adaptacyjnego AVS (Adaptive Variable Suspension) dba o nieustanne korygowanie parametrów tłumienia w zależności od stylu jazdy i warunków nawierzchni. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma określenie „nieustanne”, ponieważ Lexus radykalnie zwiększył liczbę progów przełączania charakterystyki tłumienia – z dziewięciu w poprzednim modelu do aż 650. W efekcie uzyskano znacznie szybsze, płynne i bardziej niezauważalne działanie mechanizmu zmian tłumienia.

Nowy układ AVS w praktyce nie tylko bardzo dobrze izoluje nadwozie od wstrząsów, ale także zapewnia stabilną, równą jazdę nawet na drogach o znacznym pofałdowaniu czy złym stanie nawierzchni. Kierowca zaś czuje, że układ kierowniczy reaguje znacznie szybciej, samochód jest posłuszniejszy i bardziej stabilny, a jazda bardziej komfortowa. W rzeczywistych warunkach, w czasie podróży nowym Lexusem LS wyposażonym w zawieszenie aktywne AVS, w warunkach miejskich, po wyboistej drodze, układ jest w stanie znacząco zwiększyć komfort jazdy bez zbyt wielkiego zwiększania parametrów tłumienia. Natomiast w chwili skrętu kierownicą, następuje zwiększenie siły tłumienia w celu pokonania zakrętu bez przechyłu.

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?